Povežimo se

Interijeri

Dizajn namještaja kroz svijet, ljude i godine

Dizajneri su u konstantnoj potrazi za boljim materijalima za kreativniji i funkcionalniji namještaj. Otkuda je sve počelo i kako se namještaj razvijao kroz povijest znaju Diana Sokolić i Karla Kocijan, koje su o tome napisale knjigu.

Umjetnička obitelj

Diana i Karla su mama i kći, slikarica i dizajnerica namještaja. Potiču iz velike umjetničke obitelji koja je dugo bila aktivna u različitim aspektima kazališne umjetnosti. Tijekom pandemije, kad je sve stalo, odlučile su napisati knjigu o namještaju.

“Znala sam da mora biti pisano jednostavnim jezikom da bi ih zainteresiralo, da im se ne bi ogadilo, tako da sam sve što sam znala prvo provjerila, nadopunila iz stručne literature koju imam, ali i iz knjiga koje sam nastavila kupovati sa velikom strašću”, govori Diana.

Duga povijest namještaja

Prema arheološkim istraživanja ljudi su još prije 30 000 godina počeli konstruirati i rezbariti namještaj, no kako ga je bilo teško sačuvati, koristimo se drugim izvorima povijesti.

Prvi tragovi sežu u Mezopotamiju i oni se vide na reljefima iz Mezopotamskog doba. Kasnije se vide na egipatskim zidnim slikama, a onda je otkrivena i Tutankamonova grobnica koja nam je dala pravi uvid u taj namještaj.

Drvo je teško očuvati

No, sudbina namještaja je tužna, zato što je on obično rađen od drva, a drvo je sklono propadanju. Stoga, nije mnogo namještaja preživjelo ta silna tisućljeća i mi zapravo o namještaju saznajemo sa zidnih slika, sa grčkih vaza ili iz pompjeanskih zidnih slika, to su najčešće izvori.

Klasični komadi namještaja počeli su se proizvoditi u 16. stoljeću u Europi, a u drugoj polovici 19. stoljeća, kao posljedica porasta potražnje i novog načina obrade drva, počinje industrijska proizvodnja namještaja.

Namještaj je propadao u selidbama, trulio u poplavama, nestajao u ratovima, gorio u požarima i vrlo malo toga je do danas ostalo sačuvano. Zato ljudi s ljubavlju čuvaju komade koji su im ostali od prabake ili od pradjeda, ako je nešto ostalo.

Diana i Karla za svoju su knjigu istraživale povijest namještaja cijeloga svijeta i njegov razvoj kroz stilska razdoblja.

Različiti stilovi diljem svijeta

“Od Mezopotamije sve do danas preko Engleske, Španjolske, jer je svaka od tih zemalja imala svoj razvoj. Kao što je renesansa nastala u Italiji, a gotika nije, tako su i različite zemlje imale različite stilske epohe. Naravno, što se više približavamo 20., to jest, 21. stoljeću, kao i u slikarstvu, tih je stilskih epoha više. Egipat je trajao 3000 godina, a kasnije u sto godina imate jako mnogo stilskih epoha koje se izmjenjuju”, govori Diana.

Ekspanzija industrijske proizvodnje namještaja dogodila se između dva svjetska rata, a uvođenjem znatnih tehnoloških inovacija 50-ih i 60-ih godina, događa se procvat industrije namještaja te njegove distribucije. 

Poznati hrvatski dizajneri namještaja

“Osim svjetskih dizajnera, naravno trebalo je spomenuti i hrvatske dizajnere koji su bili vrlo jaki u periodu nakon Drugog svjetskog rata, kada je drvna industrija bila vrlo jaka i općenito su tvornice bile jake. Dizajn u Hrvatskoj pojavio sa pojavom Obrtničke škole, koja se kasnije preimenovala u Školu primijenjene umjetnosti i tada su nastala velika imena hrvatskog dizajna kao što su Bernardo Bernardi ili Rihter”, objašnjava Karla.

Sredinom 80-ih godina, potrošači su počeli utjecati na oblikovanje serijski proizvedenog namještaja, a imena dizajnera ostaju skrivena iza naziva tvornica.

Žene dizajnerice u sjeni muškaraca

Od hrvatskog starijeg dizajnerskog namještaja Karla izdvaja dvije autorice, dizajnerice Slavu Antoljak i Rosenberg Milicu koje su radile pleteni namještaj koji je danas opet popularan. Njih dvije su radile u tvornicama i ustvari nisu bile dizajneri same za sebe, nisu bile poznate po svom imenu nego pod tvornicom u kojoj su radile. To nije bio primjer samo u Hrvatskoj nego i u cijelom svijetu jer žene tada baš i nisu bile popularne kao dizajneri i općenito kao umjetnice. Muškarci su tada vodili glavnu riječ.

Danas je u dizajn namještaja uključena interdisciplinarna suradnja stručnjaka kako bi se korisniku ponudio funkcionalan i estetski privlačan namještaj, no emotivne vrijednosti onog naslijeđenog namještaja, ne mogu se kupiti.

Namještaj ima emotivnu vrijednost

“Meni je jedan od najdražih komada upravo ova fotelja koja je iz doba mojih roditelja. Također, butterfly fotelja koju imam kod kuće koja je ponovno iz doba mojih roditelja, a u nju su me stavili kad sam se rodila. Danas rado sjedim u njoj, ona ima emotivnu vrijednost, prema tome, najvrjedniji namještaj je onaj koji ima emotivnu vrijednost za nas pa bez obzira koliki i kakav on bio”, zaključuje Diana.

Baš te emocije, Karla je integrirala u uređenje vlastitog stana.

“Pri uređenju stana, misao vodilja je bila prikazati sav dizajn koji sam napravila ja, ali i moja cijela obitelj, odnosno mama i starije generacije, baka, djed, prabaka…jer imamo veliku umjetničku obitelj, svatko je u nekom trenutku radio, tako da je ideja iza ovog prostora da bude jednostavan i da sve stvari koje se ubace unutra istaknu”, ističe Karla.

Diana i Karla kažu kako su tijekom svog istraživanja najviše bile fascinirane vještinom kojom se izrađivao namještaj i maštovitošću starih majstora.

Oglas

Interijeri

Kako urediti sobu za tinejdžere? Ovi savjeti mogu pomoći pri stvaranju savršenog prostora

Kreirajte prostor iz snova za vaše dijete

Ako ste odlučili malo se potruditi pri odabiru namještaja i uređenju sobe vašeg tinejdžera, donosimo važne savjete koji će vam pomoći da stvorite ugodan prostor za boravak.

Fleksibilan prostor za izlaganje

Ako želite zaštititi zidove prostorije od čestog postavljanja i skidanja postera i slika, razmislite o izradi ploče na zidu, ili panela s magnetima kako bi mogli na njih stavljati što im srce poželi i bez straha mijenjati svoje želje.

Prostor za učenje

U tim godinama su mladi izuzetno okupirani učenjem, pa je potrebno omogućiti da svoje obaveze u miru mogu ispunjavati u svojoj sobi. Potreban im je tihi kutak za učenje. Može to biti radni stol koji se nalazi uza zid, ili samo drvena ravna polica na kojoj ima mjesta i za lampu i za knjige. Omogućite im prostor za pohranu kako se olovke i bilježnice ne bi ostavljale posvuda.

Ugodna rasvjeta

Odabir rasvjete je važna stavka svake prostorije, a posebno sobe za vašeg školarca, koja bi trebala pratiti različita raspoloženja tijekom dana.

Planirate premjestiti namještaj? Stručnjaci kažu da ta navika potiče dobro raspoloženje

Jako svjetlo je potrebno u prostoru za učenje i uz uzglavlje radi čitanja. Ali ga je potrebno kombinirati s blagom rasvjetom kako bi se stvorio i ugodan prostor za odmor i opuštanje.

Zaštita od sunca

San je važan u svakoj dobi, a posebno kod adolescenata, pa je potrebno zaštititi prozore od jakog svjetla.

“Dobro je pred spavanje bilo koji prostor u kojem boravimo opremiti čim mekšim i slabijim  osvjetljenjem, tako da zapravo naš mozak prepoznaje da mrak signalizira  vrijeme za odlazak na spavanje”, pojasnila je Ines Begčević, magistra psihologije.

Prostor za pohranu

Kada su djeca mlađa, prostor za pohranu je esencijalni dio sobe, ali kako rastu, potreba za istim postaje još veća; tu je više knjiga, više cipela i predmeta za razbibrigu.
Kako bi većina predmeta ostala skrivena od pogleda, uložite u prostore za pohranu koja se mogu zatvoriti.

Ideje za proljetno uređenje doma – unesite prirodu u interijer

Puno prostora za odjeću

Kroz odijevanje se tinejđeri izražavaju, pa je važno da imaju prostor u kojem će držati svu svoju odjeću i diviti joj se. Osim ormara, pomoći će i police i vješalice kako bi svoju omiljenu odjeću mogli pokazati svakome tko im u sobu uđe.

Mjesto za druženje

Ako ih posjete prijatelji, sigurno neće sjediti s roditeljima u dnevnoj sobi, pa je potrebno omogućiti im mjesto za privatnost i druženje. Udoban tepih i puno jastuka na podu mogu služiti kao mjesto za sjedenje, ako nema mjesta za još jednu fotelju ili stolice.

Nastavite čitati

Uređenje i opremanje

Sve prednosti Shinnoki kolekcije

U svijetu uređenja interijera konstantna je potraga za inovacijama koje uz estetsku privlačnost nude i funkcionalnost koja postaje sve važnija. U toj potrazi jedan se materijal ističe kao revolucionaran – Shinnoki, a radi se o kolekciji visokokvalitetnih furniranih ploča koja se uvelike razlikuje od iverala. 

Sve prednosti iverala

Razlika između iverala i Shinnokija

Dean Mihoković, voditelj nabave pločastih materijala u J. u A. Frischeis objasnio je razliku između iverala i Shinnokija.

Razlika je u tome što je površina Shinnokija u biti prirodni furnir. Ne folija, ne akrili, nekakve umjetne, umjetne površine, čisti, prirodni furnir drveta koji se dobiva, naravno, rezanjem. Kod Shinnokija je specifičnost ta da je furnir na pločama spojen takozvanom tehnikom mix match-a, listovi furnira se okreću jedan kontra drugoga, razlog tome je da se kod nekakvih projekata dobije efekt ujednačenosti kompletnog prostora, a kod furniranih ploča gdje postoje nekakvi drugi načini spajanja furnira, dolazi do razlike u strukturi, u izgledu drveta, jer naravno, svako drvo je drugačije, dok se kod ovog načina spajanja ipak dobije nekakva vizualno se dobije efekt da su sve ploče recimo otprilike jednake. 

Prvi u Hrvatskoj

BEN namještaj prva je tvrtka u Hrvatskoj izrađuje namještaj od Shinnoki materijala. 

Ben namještaj je firma koju smo pokrenuli brat i ja 2012. godine i krenuli smo polako i lagano i onda smo ovaj, otvorili prvi salon, mali salon u Splitu i cilj nam je bio od jednog malog proizvođača koji je proizvodio ormar, kuhinju i to po potrebama kupaca prepoznali smo ustvari da je, po potrebama kupaca prepoznali smo ustvari da je ljudima ključno da dobiju sve na jednom mjestu, rekao je Miljenko Buljubašić iz BEN namještaja. 

Za BEN namještaj, Shinnoki je bio ljubav na prvi pogled. 

Počeli smo raditi sa Shinnokijem čim je bio dostupan u Hrvatskoj. To je nazad godinu dana, opremili smo dvije vile kompletno sa Shinnokijem i koristimo ga jako puno, na svim našim projektima. Privukao nas je njegov izgled, dizajn, privukla nas je njegova mogućnost korištenja u dizajnu, izvedbi namještaja gdje imamo široku mogućnost korištenja od idejnih rješenja gdje imate pokrivene i panele i za kuhinje i letvice, podove, akustične panele, laminate koji daju mogućnost da radimo modularni namještaj, dodao je Buljubašić. 

Koju boju kuhinjske radne površine odabrati i kako kombinirati s ostalim namještajem?

Karakteristike Shinnokija

Kroz pažljiv proces proizvodnje svaki furnir zadržava prirodnu ljepotu i teksturu drveta, što dizajnerima omogućuje bezbrižno kreiranje toplih interijera prirodnog šarma.  

Od samog osmišljanja već imamo veliko olakšanje da ne moramo razmišljati hoćemo li moći izvesti ili nećemo i od kojeg materijala, Shinnoki stvarno nudi sve. Velika prednost Shinnokija je što je postojan i što se ne može dogodit diskoloracija, što je veliki problem svih stolara i ljudi koji se bave namještajem, objasnio je. 

Jedna od prednosti korištenja ovog materijala je brzina izrade. 

Sa Shinnokijem radite kao i sa iveralom. Ploča je gotova, lakirana, postoji furnir trake koje su također lakirane u istom dekoru kao i ploče, a radite od trenutka izmjere do trenutka montaže u dva, tri dana. Kod klasičnih furniranih ploča, taj je proces nešto duži; kad kupite furniranu ploču, nju morate iskrojit i pobrusit, polakirat, tu postoji nekakav proces, a da ne govorimo kad idete od nule, kad idete od kupovine sirovog furnira, spajanja, prešanja,  taj proces se samo još produljuje. Kod Shinnokija je taj proces od izmjere do montaže zbilja minimalan, dodao je Mihoković. 

Shinnoki dolazi u 18 dezena i četiri vrste drva, a može se modelirati u različite oblike čime primjenu nalazi u gotovo svim segmentima uređenja interijera i olakšava postizanje komplementarnosti u dizajnu. 

Astrata

Uz Shinnoki se veže još jedna kolekcija, zove se Astrata, to je kolekcija koja obuhvaća zidne obloge, u to ulaze akustične zidne obloge, zidne letvice. Poveznica je u tome što se proizvodi iz kolekcija Astrata mogu dobiti u istim dekorima, odnosno dezenima kao kolekcija Shinnoki. Također u Shinnoki kolekciji se može dobiti i HP laminat, odnosno laminat na koji je nalijepljen furnir u istom dekoru tako da možete kod nekakvog planiranja prostora i više segmenata prostora možete računati da možete napraviti u istom dekoru. Od vrata, namještaja, zidnih obloga, akustičnih zidnih obloga, pregrada u obliku stupčića i slično, sve se može napraviti u istom dekoru, objasnio je Mihoković za Dom na kvadrat. 

Jednostavno održavanje i visoka funkcionalnost ovog materijala svaki će dizajn podići na novu razinu. 

Nastavite čitati

Pratite nas na drušvenim mrežama

Izbor urednice