Interijeri
Dizajn namještaja kroz svijet, ljude i godine
Dizajneri su u konstantnoj potrazi za boljim materijalima za kreativniji i funkcionalniji namještaj. Otkuda je sve počelo i kako se namještaj razvijao kroz povijest znaju Diana Sokolić i Karla Kocijan, koje su o tome napisale knjigu.
Umjetnička obitelj
Diana i Karla su mama i kći, slikarica i dizajnerica namještaja. Potiču iz velike umjetničke obitelji koja je dugo bila aktivna u različitim aspektima kazališne umjetnosti. Tijekom pandemije, kad je sve stalo, odlučile su napisati knjigu o namještaju.
“Znala sam da mora biti pisano jednostavnim jezikom da bi ih zainteresiralo, da im se ne bi ogadilo, tako da sam sve što sam znala prvo provjerila, nadopunila iz stručne literature koju imam, ali i iz knjiga koje sam nastavila kupovati sa velikom strašću”, govori Diana.
Duga povijest namještaja
Prema arheološkim istraživanja ljudi su još prije 30 000 godina počeli konstruirati i rezbariti namještaj, no kako ga je bilo teško sačuvati, koristimo se drugim izvorima povijesti.
Prvi tragovi sežu u Mezopotamiju i oni se vide na reljefima iz Mezopotamskog doba. Kasnije se vide na egipatskim zidnim slikama, a onda je otkrivena i Tutankamonova grobnica koja nam je dala pravi uvid u taj namještaj.
Drvo je teško očuvati
No, sudbina namještaja je tužna, zato što je on obično rađen od drva, a drvo je sklono propadanju. Stoga, nije mnogo namještaja preživjelo ta silna tisućljeća i mi zapravo o namještaju saznajemo sa zidnih slika, sa grčkih vaza ili iz pompjeanskih zidnih slika, to su najčešće izvori.
Klasični komadi namještaja počeli su se proizvoditi u 16. stoljeću u Europi, a u drugoj polovici 19. stoljeća, kao posljedica porasta potražnje i novog načina obrade drva, počinje industrijska proizvodnja namještaja.
Namještaj je propadao u selidbama, trulio u poplavama, nestajao u ratovima, gorio u požarima i vrlo malo toga je do danas ostalo sačuvano. Zato ljudi s ljubavlju čuvaju komade koji su im ostali od prabake ili od pradjeda, ako je nešto ostalo.
Diana i Karla za svoju su knjigu istraživale povijest namještaja cijeloga svijeta i njegov razvoj kroz stilska razdoblja.
Različiti stilovi diljem svijeta
“Od Mezopotamije sve do danas preko Engleske, Španjolske, jer je svaka od tih zemalja imala svoj razvoj. Kao što je renesansa nastala u Italiji, a gotika nije, tako su i različite zemlje imale različite stilske epohe. Naravno, što se više približavamo 20., to jest, 21. stoljeću, kao i u slikarstvu, tih je stilskih epoha više. Egipat je trajao 3000 godina, a kasnije u sto godina imate jako mnogo stilskih epoha koje se izmjenjuju”, govori Diana.
Ekspanzija industrijske proizvodnje namještaja dogodila se između dva svjetska rata, a uvođenjem znatnih tehnoloških inovacija 50-ih i 60-ih godina, događa se procvat industrije namještaja te njegove distribucije.
Poznati hrvatski dizajneri namještaja
“Osim svjetskih dizajnera, naravno trebalo je spomenuti i hrvatske dizajnere koji su bili vrlo jaki u periodu nakon Drugog svjetskog rata, kada je drvna industrija bila vrlo jaka i općenito su tvornice bile jake. Dizajn u Hrvatskoj pojavio sa pojavom Obrtničke škole, koja se kasnije preimenovala u Školu primijenjene umjetnosti i tada su nastala velika imena hrvatskog dizajna kao što su Bernardo Bernardi ili Rihter”, objašnjava Karla.
Sredinom 80-ih godina, potrošači su počeli utjecati na oblikovanje serijski proizvedenog namještaja, a imena dizajnera ostaju skrivena iza naziva tvornica.
Žene dizajnerice u sjeni muškaraca
Od hrvatskog starijeg dizajnerskog namještaja Karla izdvaja dvije autorice, dizajnerice Slavu Antoljak i Rosenberg Milicu koje su radile pleteni namještaj koji je danas opet popularan. Njih dvije su radile u tvornicama i ustvari nisu bile dizajneri same za sebe, nisu bile poznate po svom imenu nego pod tvornicom u kojoj su radile. To nije bio primjer samo u Hrvatskoj nego i u cijelom svijetu jer žene tada baš i nisu bile popularne kao dizajneri i općenito kao umjetnice. Muškarci su tada vodili glavnu riječ.
Danas je u dizajn namještaja uključena interdisciplinarna suradnja stručnjaka kako bi se korisniku ponudio funkcionalan i estetski privlačan namještaj, no emotivne vrijednosti onog naslijeđenog namještaja, ne mogu se kupiti.
Namještaj ima emotivnu vrijednost
“Meni je jedan od najdražih komada upravo ova fotelja koja je iz doba mojih roditelja. Također, butterfly fotelja koju imam kod kuće koja je ponovno iz doba mojih roditelja, a u nju su me stavili kad sam se rodila. Danas rado sjedim u njoj, ona ima emotivnu vrijednost, prema tome, najvrjedniji namještaj je onaj koji ima emotivnu vrijednost za nas pa bez obzira koliki i kakav on bio”, zaključuje Diana.
Baš te emocije, Karla je integrirala u uređenje vlastitog stana.
“Pri uređenju stana, misao vodilja je bila prikazati sav dizajn koji sam napravila ja, ali i moja cijela obitelj, odnosno mama i starije generacije, baka, djed, prabaka…jer imamo veliku umjetničku obitelj, svatko je u nekom trenutku radio, tako da je ideja iza ovog prostora da bude jednostavan i da sve stvari koje se ubace unutra istaknu”, ističe Karla.
Diana i Karla kažu kako su tijekom svog istraživanja najviše bile fascinirane vještinom kojom se izrađivao namještaj i maštovitošću starih majstora.
Interijeri
Predivnih 45 kvadrata stana
Dizajnerica interijera Margareta Matko Drezga za svoje je klijente uredila stan površine 45 metara kvadratnih, a namještaj je u potpunosti ispunio njihova očekivanja.
Investitori su mladi bračni par s kućnim ljubimcem i nisu imali mnogo zahtjeva. Najbitnije im je bilo da se arhitektica pri uređenju vodi načelima minimalizma. Htjeli su da se u relativno malom prostoru stvori funkcionalan, moderan i minimalistički stan u kojem će prevladavati svijetle boje i koji će imati dovoljno skladišnog prostora. I kada imate mali broj kvadrata na raspolaganju, možete stvoriti kreativan mali stan.
Dominacija svijetlih tonova
Stan se sastoji od ulaznog prostora, kupaonice, otvorenog tlocrta u kojem su smještene kuhinja i dnevna soba, izdvojena spavaća soba i balkon. Prevladavaju svijetli tonovi s detaljima u sivim dekorima. Tu su i orah, dekori i crni detalji koje investitori preferiraju, a budući da je spavaća soba relativno mala, odabran je svijetli krevet s visokim uzglavljem. Iza vrata je smješten četverokrilni ugradbeni ormar u bijeloj boji, rekla je Matko Drezga.
Margareta Matko Drezga, dizajnerica interijera
Spavaću sobu krasi tapeta ugodne teksture, svjetlo sive boje s primjesom srebrnih detalja koji prostoru daju dašak luksuza, a ogledalo u sivoj nijansi vizualno povećava sobu. Ista nijansa ogledala postavljena je kao pozadina u kuhinji.
Čari bijele kuhinje
Prve ideje su bile bijelo ili crno staklo, no to bi prostoru dalo određenu sterilnost pa je zato odluka pala na smjeli pothvat postavljanja ogledala u pozadini. Ono vizualno povećava kuhinju i daje dubinu prostoru.
Bijelu kuhinju od dnevne sobe razdvaja blagovaonski stol u boji drveta, iste nijanse kao i otvoreni kubusi te ukrasne letvice na zidu dnevne sobe. Želja vlasnika je bila da to ne bude klasični blagovaonski stol već da u relativno maloj kuhinji imaju nekakav polu otok. Kako nije bilo moguće ubaciti klasične polu barske ili barske stolice, odluka je pala na to da će se nadovezati blagovaonski stol za koji stanu četiri osobe pa on na neki način izgleda kao polu otok.
Dnevna soba je povezana s kuhinjom pa se kroz cijeli stan nastojalo provući identičan dizajn, i dekore. Budući da vlasnici vole sivu paletu tonova, u tom stilu je odabrana i kutna garnitura minimalističkih linija, odignuta od poda radi lakšeg održavanja i usisavanja.
U ulaznom prostoru smješteni su veliki ormari s puno skladišnog prostora, a staklena polica s osvjetljenjem primarno je osmišljena za vino i makete automobila koji predstavljaju vlasnikove projekte na kojima je radio.
Pomno biran namještaj
Različite vrste rasvjeta, ambijentalna, glavna i dekorativna, stanu daju opuštenu atmosferu, a iskorištavanjem prostora od poda do stropa postignut je dojam urednosti. Što se samog namještaja tiče, pomno je biran svaki komad, a pri odabiru je osim o funkcionalnosti i estetici važno voditi računa i o komadima koji nam služe za odmor. Velika većina namještaja odabrana je u Loftu. Počevši od kutne garniture Varia koja je rađena po mjeri, a kako joj samo ime govori, zaista jest varijabilna pa je smanjena na mjeru koja odgovara ovom prostoru. U Loftu su odabrani i tepih, klub stolići, fotelja, zavjese, tapeta u spavaćoj sobi i ostali detalji.
Uređenje životnog prostora uvijek je izazovan pothvat, a nerijetko čujemo kako nam za kreiranje doma po mjeri uvijek fali još ‘koji kvadrat’. Ovdje je riječ o stanu manje kvadrature, ali na njegovom primjeru možete vidjeti kako mu je pažljivo osmišljen dizajn interijera dao prostranost i posebnu vrstu udobnosti.
Dizajn i trendovi
Što je IN, a što OUT u dizajnu interijera?
Trendovi u dizajnu interijera nisu nešto što često podliježe promjenama. Ipak, danas je paleta stilova uređenja zaista široka pa nas je zanimalo što je in, a što out. Stručnjaci kažu, trendove uglavnom određuje tržište.
Ono što je danas popularno i čemu ljudi sve više naginju je osjećaj topline doma. Samim time i elementi u prostoru formirani su u oblike i u boje na način da pružaju osjećaj te topline. Na tom tragu razvio se popularno zvani nostalgični stil.
Obilježja nostalgičnog stila
Tzv. nostalgični stil zapravo označava povratak u prošlost i podsjeća na nekadašnje domove naših djedova i baka, ali u suvremenoj formi.
Što to konkretno znači u prostoru? Stvara se osjećaj udobnosti kroz poznate elemente koji je pomiješan s modernim dizajnom. Prostori uređeni u ovom stilu ne moraju nužno biti veliki, ali su ugodni i ispunjeni dubljim emotivnim značenjem. Namještaj je manjih dimenzija, ali prvenstveno udoban, a paleta boja je topla i neutralna. Prevladavaju nenametljive bež nijanse.
Što zelenije, to bolje!
Ovo vrijedi za svaki aspekt uređenja doma. Osim što zeleno i održivo postaje imperativ pri samom planiranju i projektiranju, a kasnije i uređenju prostora, zelena boja sve je češći odabir. Ljudi su, naglašava dizajner arhitekture i interijera Mario Goleš, sve više ekološki osviješteni pa tako pokušavaju urediti svoje prostore s prirodnim materijalima. Ne samo dakle da su boje u prirodnim tonovima nego i materijali koji se koriste pa je tako opet vrlo popularan kamen, a posebno dekorativni kamen. Sve veću ekološku osviještenost kod ljudi logično prati i neizostavno bilje.
Zbogom industrijskom dizajnu u privatnim prostorima
Ono što polako izlazi iz trenda je do nedavno vrlo popularan industrijski dizajn. On stoji u suprotnosti s ugođajem topline doma koji je ljudima sve važniji. No, u poslovnim prostorima on je i dalje čest odabir. Danas postoje primjerice mnogi kafići kojima baš taj industrijski dizajn odgovara. Iako ljudi sve manje privatne prostore uređuju u ovom stilu, to ne znači da on nije savršen odabir za prostore ugostiteljskog tipa.
Nadalje, kako ljudi danas sve više teže tome da je prostor u kojem borave što slobodniji, otvoreniji i svjetliji, iz mode polako izlaze i rasvjetna tijela velikih dimenzija.
Crno je IN
Za mnoge umjetnike i dizajnere crna je kraljica među bojama. Ako govorimo o psihologiji boja, ona se oduvijek veže uz neku vrstu misterija, ali i elegancije, glamura i luksuza. Prostori u tamnim i crnim tonovima odaju dojam mističnosti, a stručnjaci kažu zašto ne? Interijeri u kojima prevladava crna obogaćena zlatnim detaljima ili mjedom, mogu izgledati itekako zanimljivo i luksuzno.
Više je prostorija u interijeru koje bi u crnim tonovima izgledale suvremeno, štoviše moćno i elegantno. Idealne prostorije u kojima možete iskoristiti prednosti crne boje su kuhinja i kupaonica. Crni tonovi su vrlo pogodni za primjerice kuhinjske elemente.
Ako si za uređenje vlastitog interijera ne možete ili ne želite priuštiti pomoć stručnjaka i upuštate se u takav projekt sami, najprije napravite financijski plan. Što se samih trendova tiče, uvijek postoje smjernice s kojima ne možete pogriješiti.
Tajna lijepog interijera krije se između ostalog u osobnoj noti koju mu dodajemo pri uređenju. A kada slijedite vlastiti ukus, barem za svoj pojam, nikada ne možete izaći iz trenda.