Povežimo se
challenge konferencija

Arhitektura i dizajn

nZEB zamijeniti će ZEB

Intervju s Prof. dr. sc. Zoranom Veršićem

Profesore Veršić, što je nZEB i kako je postao područje vašeg interesa?

nZEB kao pojam je uveden direktivama Europske unije koje su govorile o niliziranim, zero energy building, odnosno zgradama koje troše vrlo malo energije u svom operativnom vijeku, znači za grijanje, hlađenje, a same obveze prema nZEB-u krenule su direktivama odnosno obavezama našeg zakona da se primjenjuju. Tako da mi već 2019. projektiramo zgrade koje su sukladne direktivama i propisima koji nalažu nisku potrošnju energija zgrada i koje obavezno moraju koristiti dio energije potrebne u operativnom vijeku iz obnovljivih izvora energije. 

Koje su to glavne smjernice koje su došle od Europske komisije da bi jedna zgrada bila nZEB?

Europska unija donosi direktive energetske učinkovitosti u zgradarstvu, a svaka zemlja članica donosi nacionalne propise koji su kriteriji da bi se postigle tražene vrijednosti za ispunjenje zahtjeva zgrada gotovo nulte energije. 

Kad kažemo nZEB u zgradarstvu, odnosi li se to na stambene zgrade ili i na obiteljske kuće?

nZEB se odnosi na sve zgrade koje ljudi koriste za svoje aktivnosti, to se odnosi i na javne zgrade i na privatne zgrade i na višestambene zgrade i na škole i na vrtiće, na hotele, na bolnice, sve zgrade imaju zahtjeve ispunjavanja određenih kriterija koji su propisani tehničkim propisom o racionalnoj uporabi i toplinskoj zaštiti. 

O čemu ovise ti zahtjevi, ovise li oni o lokaciji gdje se gradi?

Potrošnja energije svake zgrade ovisi gdje se nalazi. Nije isto radimo li zgradu kontinentalnoj ili primorskoj klimi u Hrvatskoj, pa čak i na kontinentu, razni gradovi se razlikuju po svojoj klimi. Isto tako vrlo je važno lokacija zgrade, mikrolokacija, orijentacija zgrade, a onda jasno ovisi o kvaliteti same zgrade i primijenjenim sustavima ugrađenim u zgradu koji trebaju biti sve učinkovitiji odnosno sve manje trošiti energije, a da bi zadovoljili kvalitetu boravka u prostorima i kvalitetu, toplinsku kvalitetu, ugodnost, ali isto tako i kvalitetu zraka, ventilacije i onoga što zahtijevamo od zgrade da bi postigli ugodne i zdrave uvjete boravka u našim zgradama i stanovima. 

Kada je osnovan nZEB klaster, koji su njegovi glavni ciljevi i aktivnosti?

Partneri iz gospodarskog sektora i Arhitektonski fakultet su od 2017. rade na promoviranju kriterija zgrada gotovo nulte energije i održivog građenja, a službeno je klaster osnovan 2018. godine. Iz znanstvenog sektora, iz edukacije tu Arhitektonski fakultet koji je okupio dionike iz gospodarskog sektora koji pokrivaju različita područja u izgradnji same zgrade. Naš počasni član je i Ministarstvo prostornog uređenja i državne imovine, s kojim jako dobro surađujemo, donosimo odnosno predlažemo određene i teme, promoviramo teme koje će tek biti, stupiti u zakonsku regulativu tako da i stručnu javnost pripremimo na neke stvari koje nas čekaju u budućnosti. 

Koji su to noviteti koji nas očekuju i koji su to novi pojmovi koji se uvode?

Nekada smo govorili gotovo nula energetska zgrada, ali nZEB se udomaćio kao naš pojam, s obzirom da je to kratica engleskih riječi near zero energy building ustvari, dovodimo uskoro i nove pojmove, a to je upravo zgrade ZEB koje će biti Zero Emission Building, odnosno zgrade gotovo nulte emisije CO2, tako da su nekakvi pojmovi koje evo promoviramo i koji se mogu čuti. 

Koje aktivnosti će klaster provoditi u 2024. godini?

Tradicionalno 15. veljače idemo sa našim skupom koji će imati osnovnu temu obnova zgrada, ali bit će tu jasno riječi i o izgradnji novih zgrada i obnovi zgrada po kriterijima energetske učinkovitosti i sigurnosti i kvalitete boravka u takvim zgradama. 

Hvala puno na razgovoru. 

Arhitektura i dizajn

Kako je kurija stara tri stoljeća pretvorena u mjesto kao iz bajke

Priča o kuriji Contessa nije samo primjer uspješne restauracije, nego i dokaz koliko je važno sačuvati duh mjesta

kurija Contessa

U mirnom mjestu Draganiću, između Zagreba i Karlovca, skriva se prava povijesna dragocjenost – kurija Contessa. Nakon renovacije ova građevina stara više od tristo godina koja danas ponovno blista punim sjajem.

Iako je desetljećima bila napuštena i na rubu propadanja, njezinu je sudbinu promijenila Zvjezdana Klarić, ljubiteljica povijesti, konja i prirode, koja je u ruševnim zidovima prepoznala potencijal i dušu prošlih vremena.

Obnova stare kuće ili kleti – donosimo tri savršena primjera takve obnove

Ova priča nije samo o obnovi stare građevine – to je priča o strasti, upornosti i povratku autentičnosti. Zvjezdana i njezin tim u samo šest mjeseci pretvorili su devastiranu kuriju u dom koji oživljava duh 18. i 19. stoljeća, ali i dokazuje da je ljubav prema nasljeđu ponekad jača od svih prepreka.

Kurija Contessa: Od plemićkog sjaja do zaborava

Kurija Contessa izgrađena je u 18. stoljeću, u vrijeme kada su ovim krajem prolazili austrijski i mađarski plemići na putu iz Beča prema Jadranu. Legenda kaže da je blago iz ispale škrinje s jedne od kočija poslužilo kao izvor novca za njezinu gradnju.

Stoljećima kasnije, kuriju su prekrile prašina i zaborav – pričalo se da je zabranjena ljubav i kraj obiteljske loze dovela do njezina propadanja. Pedeset godina stajala je prazna, s urušenim zidovima i ukradenim detaljima, dok je većina potencijalnih kupaca odustajala već nakon prvog pogleda.

Obnovljene hrvatske kurije – nova poglavlja starih priča

„Svatko bi odustao, jer je bila potpuno devastirana,“ prisjeća se Zvjezdana. „Ali ja sam odmah znala kako će izgledati kad bude obnovljena. To me motiviralo da krenem u posao koji mnogi ne bi ni započeli.“

Obnova s dušom – povratak izvornom sjaju

Radovi na obnovi započeli su 2006. godine. Zvjezdana je uz pomoć konzervatora, restauratora i majstora specijaliziranih za povijesne građevine pažljivo pristupila svakom detalju.

„Kod starih zdanja najvažnije je prvo provjeriti statičko stanje i ima li problema s vlagom ili oštećenjima zidova,“ objašnjava. „Imali smo sreće – iako je kurija bila zapuštena, konstrukcija je ostala stabilna, bez ozbiljnih pukotina i vlage.“

Obnova je trajala samo šest mjeseci, no iza tog kratkog roka stoje mjeseci planiranja i ručnog rada. U svakoj prostoriji poštovan je duh Habsburške monarhije, razdoblja u kojem je kurija nastala. Namještaj je biran u stilu altdeutsch, biedermeier i secesije, a mnogi su komadi restaurirani ili izrađeni po uzoru na originalne primjerke.

„Klaviri su ponovno naštimani, kamini obnovljeni, a svaki komad namještaja restauriran s posebnom pažnjom,“ kaže Zvjezdana. „Htjeli smo da prostor ne izgleda kao replika, već da zaista odiše prošlim vremenima.“

Dom koji živi povijest

Danas je kurija Contessa više od muzeja – to je živi prostor u kojem se prošlost i sadašnjost prirodno isprepliću.
„Sve funkcionira kao nekad – u krušnoj peći se peče kruh i kolači, konji su u konjušnici, a u salonima se čuje glazba i pucketanje vatre iz kamina,“ opisuje vlasnica.

Ono što čini Contessu posebnom jest autentičnost. Zidovi, stropne grede, namještaj i dekorativni detalji nisu samo obnovljeni, već su vraćeni u prvobitno stanje, s minimalnim intervencijama. „Htjeli smo da prostor priča svoju priču, a ne našu interpretaciju nje,“ ističe Zvjezdana.

Kurija danas odiše toplinom doma i atmosferom prošlih stoljeća – mjestom u kojem se može na trenutak zakoračiti u povijest, ali i osjetiti istinski mir sela i prirode.

Kad obnova postane povratak duši prostora

Priča o kuriji Contessa nije samo primjer uspješne restauracije, nego i dokaz koliko je važno sačuvati duh mjesta.
Zvjezdana Klarić pokazala je da stari objekti mogu ponovno živjeti ako im se pristupi s poštovanjem, znanjem i emocijom.

Kurija Contessa danas je simbol očuvanja kulturne baštine i dokaz da povijest može postati dio suvremenog života – ako joj dopustimo da ponovno prodiše.

Nastavite čitati

Arhitektura i dizajn

Bidermajer – bezvremenska elegancija građanskog doma

Donosimo detaljan pogled na bidermajer stil, njegovu bogatu povijest, estetska obilježja i suvremene načine primjene u uređenju prostora.

U razdoblju između 1815. i 1848. godine, u srcu srednje Europe, nastao je stil koji je promijenio način na koji doživljavamo prostor doma. Bidermajer nije samo estetski pravac – to je filozofija življenja. Stil koji je spojio udobnost, funkcionalnost i profinjenu jednostavnost, oblikujući interijere u kojima su mir, red i toplina postali temelj svakodnevice. Bidermajer se pojavio nakon burnog razdoblja Napoleonskih ratova, kad se u središnjoj Europi počela uzdizati nova građanska klasa. Naziv potječe od pseudonima pjesnika Ludwiga Eichrodta-Gottieb Biedermaier – a simbol je dobroćudna, ograničena malograđanina, političkog filistra i pokorna podanika. Kod nas se naziv udomaćio u drugoj polovici XIX.st, a došao je preko Beča -centra prozivodnje bidermajerskog namještaja.

Kako je kurija stara tri stoljeća pretvorena u mjesto kao iz bajke

Građanska jednostavnost i ljepota funkcionalnosti

U suprotnosti s dotadašnjim oblicima Napoleonovog doba (stil empire), bidermajer je stil skormnog građanskog ambijenta. Namještaj tog vremena izrađen je od oraha, trešnje i mahagonija, s naglaskom na mirne površine i čiste linije. Svaki je komad izrađen s velikom pažnjom prema detalju – fine intarzijesuptilne rezbarije i precizni spojevi svjedoče o majstorskom umijeću stolara toga doba.

Boje bidermajer stila

Presvlake i tekstil bidermajerskog interijera odišu svježinom i jednostavnošću. U uporabi su svijetle tkanine pastelnih tonova, najčešće prugaste ili ukrašene sitnim cvjetnim motivima i girlandama. One stvaraju atmosferu lakoće i profinjenosti, a istovremeno unose vedrinu u prostor. Zavjese, stolnjaci i tapete izrađuju se od prirodnih materijala, često ručno tkanih, što prostoru daje autentičnost i osobni pečat. Svaki element ima svrhu – da pruži udobnost i osjećaj doma.

Kako uklopiti bidermajer u suvremeni interijer

Bidermajer se iznenađujuće lako može uklopiti u današnje domove – osobito one koji njeguju minimalizam, prirodne materijale i toplu atmosferu. Ključ je u ravnoteži starog i novog.

Moderno i vintage: Kako spojiti staro i novo u unutarnjem uređenju

  • 1. Kombinirajte s modernim materijalima
  • Bidermajer komoda ili stol može izgledati spektakularno uz suvremene elemente poput betonskog zidametalnih detalja ili staklenih površina. Kontrast između toplog drva i hladnih materijala stvara vizualnu dinamiku i sofisticiranost.
  •  2. Koristite neutralnu paletu boja
  • Pastelne nijanse bidermajera savršeno se stapaju uz sivu,  krem bijelu ili maslinasto zelenu. Time se zadržava mirnoća prostora, a ističe prirodna ljepota drva.
  • 3. Istaknite jedan komad kao središnji element
  • Umjesto da cijeli interijer uređujete u tom stilu, odaberite jedan autentičan komad – stol, ogledalo ili stolicu – i smjestite ga kao fokalnu točku prostorije. Takav detalj unosi karakter i priču bez preopterećenja prostora.
  • 4. Spojite s modernom rasvjetom
  • Suptilna, topla rasvjeta naglašava teksturu drva i intarzije. Kombinacija starinskog ormarića s elegantnom suvremenom lampom često stvara najzanimljiviji kontrast u prostoru.

Njega i očuvanje ljepote

Kako bi se sačuvala ljepota starine, bidermajer namještaj traži nježnu ruku i pažnju. Redovito brisanje suhom, mekom krpom i povremeno poliranje prirodnim voskom dovoljno je da drvo zadrži svoj sjaj. Vlaga i izravna toplina najveći su neprijatelji antike – zato se preporučuje čuvanje u prostorima s umjerenom vlagom i bez naglih promjena temperature.
Za veće popravke, uvijek se valja obratiti stručnjacima za restauraciju, jer svaka nepravilna intervencija može umanjiti vrijednost i karakter predmeta.

Bidermajer namještaj, iako star više od stoljeća i pol, danas ponovno pronalazi svoje mjesto. Njegova bezvremenska elegancijatoplina prirodnih materijala i naglasak na funkcionalnosti čine ga savršenim izborom i za moderne interijere.
Unoseći komad bidermajerskog namještaja u svoj dom, ne unosimo samo starinu, nego i priču o vremenu kad su dom, sklad i mir bili najveće vrijednosti.

Ikone dizajna: vintage lampe koje definiraju interijer

Retro, vintage ili antik: Naučite razliku i odaberite pravi namještaj za vaš dom

Dizajnerski stan u kojem je antikni namještaj u glavnoj ulozi

Nastavite čitati

Kolumne

Pratite nas na drušvenim mrežama

Izbor urednice