Uređenje interijera
Dizajn namještaja kroz svijet, ljude i godine
Dizajneri su u konstantnoj potrazi za boljim materijalima za kreativniji i funkcionalniji namještaj. Otkuda je sve počelo i kako se namještaj razvijao kroz povijest znaju Diana Sokolić i Karla Kocijan, koje su o tome napisale knjigu.
Umjetnička obitelj
Diana i Karla su mama i kći, slikarica i dizajnerica namještaja. Potiču iz velike umjetničke obitelji koja je dugo bila aktivna u različitim aspektima kazališne umjetnosti. Tijekom pandemije, kad je sve stalo, odlučile su napisati knjigu o namještaju.

“Znala sam da mora biti pisano jednostavnim jezikom da bi ih zainteresiralo, da im se ne bi ogadilo, tako da sam sve što sam znala prvo provjerila, nadopunila iz stručne literature koju imam, ali i iz knjiga koje sam nastavila kupovati sa velikom strašću”, govori Diana.
Duga povijest namještaja
Prema arheološkim istraživanja ljudi su još prije 30 000 godina počeli konstruirati i rezbariti namještaj, no kako ga je bilo teško sačuvati, koristimo se drugim izvorima povijesti.


Prvi tragovi sežu u Mezopotamiju i oni se vide na reljefima iz Mezopotamskog doba. Kasnije se vide na egipatskim zidnim slikama, a onda je otkrivena i Tutankamonova grobnica koja nam je dala pravi uvid u taj namještaj.
Drvo je teško očuvati
No, sudbina namještaja je tužna, zato što je on obično rađen od drva, a drvo je sklono propadanju. Stoga, nije mnogo namještaja preživjelo ta silna tisućljeća i mi zapravo o namještaju saznajemo sa zidnih slika, sa grčkih vaza ili iz pompjeanskih zidnih slika, to su najčešće izvori.
Klasični komadi namještaja počeli su se proizvoditi u 16. stoljeću u Europi, a u drugoj polovici 19. stoljeća, kao posljedica porasta potražnje i novog načina obrade drva, počinje industrijska proizvodnja namještaja.


Namještaj je propadao u selidbama, trulio u poplavama, nestajao u ratovima, gorio u požarima i vrlo malo toga je do danas ostalo sačuvano. Zato ljudi s ljubavlju čuvaju komade koji su im ostali od prabake ili od pradjeda, ako je nešto ostalo.
Diana i Karla za svoju su knjigu istraživale povijest namještaja cijeloga svijeta i njegov razvoj kroz stilska razdoblja.
Različiti stilovi diljem svijeta
“Od Mezopotamije sve do danas preko Engleske, Španjolske, jer je svaka od tih zemalja imala svoj razvoj. Kao što je renesansa nastala u Italiji, a gotika nije, tako su i različite zemlje imale različite stilske epohe. Naravno, što se više približavamo 20., to jest, 21. stoljeću, kao i u slikarstvu, tih je stilskih epoha više. Egipat je trajao 3000 godina, a kasnije u sto godina imate jako mnogo stilskih epoha koje se izmjenjuju”, govori Diana.

Ekspanzija industrijske proizvodnje namještaja dogodila se između dva svjetska rata, a uvođenjem znatnih tehnoloških inovacija 50-ih i 60-ih godina, događa se procvat industrije namještaja te njegove distribucije.
Poznati hrvatski dizajneri namještaja
“Osim svjetskih dizajnera, naravno trebalo je spomenuti i hrvatske dizajnere koji su bili vrlo jaki u periodu nakon Drugog svjetskog rata, kada je drvna industrija bila vrlo jaka i općenito su tvornice bile jake. Dizajn u Hrvatskoj pojavio sa pojavom Obrtničke škole, koja se kasnije preimenovala u Školu primijenjene umjetnosti i tada su nastala velika imena hrvatskog dizajna kao što su Bernardo Bernardi ili Rihter”, objašnjava Karla.

Sredinom 80-ih godina, potrošači su počeli utjecati na oblikovanje serijski proizvedenog namještaja, a imena dizajnera ostaju skrivena iza naziva tvornica.
Žene dizajnerice u sjeni muškaraca
Od hrvatskog starijeg dizajnerskog namještaja Karla izdvaja dvije autorice, dizajnerice Slavu Antoljak i Rosenberg Milicu koje su radile pleteni namještaj koji je danas opet popularan. Njih dvije su radile u tvornicama i ustvari nisu bile dizajneri same za sebe, nisu bile poznate po svom imenu nego pod tvornicom u kojoj su radile. To nije bio primjer samo u Hrvatskoj nego i u cijelom svijetu jer žene tada baš i nisu bile popularne kao dizajneri i općenito kao umjetnice. Muškarci su tada vodili glavnu riječ.


Danas je u dizajn namještaja uključena interdisciplinarna suradnja stručnjaka kako bi se korisniku ponudio funkcionalan i estetski privlačan namještaj, no emotivne vrijednosti onog naslijeđenog namještaja, ne mogu se kupiti.
Namještaj ima emotivnu vrijednost
“Meni je jedan od najdražih komada upravo ova fotelja koja je iz doba mojih roditelja. Također, butterfly fotelja koju imam kod kuće koja je ponovno iz doba mojih roditelja, a u nju su me stavili kad sam se rodila. Danas rado sjedim u njoj, ona ima emotivnu vrijednost, prema tome, najvrjedniji namještaj je onaj koji ima emotivnu vrijednost za nas pa bez obzira koliki i kakav on bio”, zaključuje Diana.

Baš te emocije, Karla je integrirala u uređenje vlastitog stana.
“Pri uređenju stana, misao vodilja je bila prikazati sav dizajn koji sam napravila ja, ali i moja cijela obitelj, odnosno mama i starije generacije, baka, djed, prabaka…jer imamo veliku umjetničku obitelj, svatko je u nekom trenutku radio, tako da je ideja iza ovog prostora da bude jednostavan i da sve stvari koje se ubace unutra istaknu”, ističe Karla.
Diana i Karla kažu kako su tijekom svog istraživanja najviše bile fascinirane vještinom kojom se izrađivao namještaj i maštovitošću starih majstora.
Boje i materijali
Od škola do luksuznih interijera – terrazzo se ponovno vraća na velika vrata
Ovaj materijal s bogatom poviješću, koji spaja estetiku, trajnost i održivost, iznova pronalazi svoje mjesto zahvaljujući suvremenim tehnikama izrade i bezvremenskom šarmu
Nekada zaštitni znak školskih hodnika, muzeja i stubišta javnih zgrada, a danas omiljen detalj u modernim stanovima i dizajnerskim hotelima – terrazzo ponovno osvaja arhitekturu i interijere. Ovaj materijal s bogatom poviješću, koji spaja estetiku, trajnost i održivost, iznova pronalazi svoje mjesto zahvaljujući suvremenim tehnikama izrade i bezvremenskom šarmu.
Marmoleum – podni materijal nove generacije koji osvaja interijere
Iako se terrazzo u nekom obliku pojavljuje još u antičko doba, verzija kakvu poznajemo danas nastaje u Veneciji u 15. stoljeću. Bio je iznimno popularan u Italiji, a kada i kako se počinje širiti po svijetu i zašto ga danas ponovno volimo, objašnjava Antonia Matković Šerić, mag. art., voditeljica Odjela za provedbu programa protupotresne, energetske i cjelovite obnove nepokretne kulturne baštine Grada Zagreba.

Mala povijest terrazza
Nekad se terazzo obožavao, zatim skrivao, a danas ga opet volimo. Njegova povijest prava je priča o transformaciji – od praktičnog rješenja do simbola luksuza.
„Znate svi za mozaik pod, to je opus teseratum, a terrazzo zapravo dolazi iz tog naslijeđa,“ objašnjava Matković Šerić.
Naziv potječe od talijanske riječi terrazza, jer se prvotno koristio kao podna obloga venecijanskih terasa. U renesansi su venecijanski majstori počeli koristiti ostatke mramora i kamena s gradilišta luksuznih vila i palača. Tako su stvarali podove koji su, osim što su bili praktični, imali i estetsku vrijednost.
Kroz 18. i 19. stoljeće terrazzo se širio Europom, a s Austro-Ugarskom monarhijom stigao je i u Hrvatsku. U to vrijeme terrazzo postaje dio zagrebačke arhitektonske priče – od školskih hodnika do stubišta javnih ustanova i gradskih palača.

Terrazzo u Zagrebu: između tradicije i luksuza
„Zanimljivo je da terrazzo u Zagrebu nalazimo u Etnografskom muzeju, na glavnom stubištu u Mažuranićevoj 14, zatim u Prvoj ekonomskoj školi u Medulićevoj, a pronađen je čak i u dvorcu Brezovica iz 18. stoljeća,“ navodi Matković Šerić.
Rani primjerci često su imali grublju teksturu jer se površina polirala kamenom, no s vremenom je terrazzo postao sinonim za eleganciju.
Ono što je nekoć nastalo iz praktičnosti – korištenje ostataka materijala – pretvorilo se u luksuzni element interijera.
Prvotno zamišljen kao ekonomično rješenje, terazzo je slučajno postao i simbol estetike. Kombinacija raznobojnih kamenčića u cementnoj podlozi davala je dojam mramora, što ga je učinilo popularnim u palačama i reprezentativnim prostorima.


Izazovi obnove i suvremena primjena
Danas se u brojnim obnovama kulturne baštine terrazzo nastoji očuvati i restaurirati.
„Kod rekonstrukcija najveći je izazov ukloniti novije slojeve poda, a da se ne ošteti originalna podloga. No zahvaljujući suradnji konzervatora i izvođača radova, moguće je sačuvati izvorni izgled i završnu obradu,“ ističe Matković Šerić.
Zahvaljujući suvremenim tehnologijama, terrazzo danas doživljava pravu renesansu. Novi tipovi izrađuju se s epoksidnim ili polimernim vezivima, što omogućuje brže stvrdnjavanje, veću otpornost i jednostavnije održavanje. Osim izlijevanih podova, sve su popularnije i terrazzo pločice – praktične, lagane i pogodne za moderne interijere.

Terrazzo u suvremenom dizajnu
Terrazzo se danas može pronaći u gotovo svakom tipu prostora – od stanova i ureda do hotela i restorana. Zahvaljujući suvremenim obradama, dostupan je u širokoj paleti boja i uzoraka: od minimalističkih monokromatskih varijanti do vibrantnih kompozicija koje podsjećaju na umjetnička djela.
Posebno su tražene terrazzo pločice koje kombiniraju tradicionalni izgled s praktičnošću moderne ugradnje. Dolaze u različitim formatima, mat ili visoko poliranim obradama, a koriste se u kupaonicama, kuhinjama, hodnicima i vanjskim prostorima.
Njegova svestranost i mogućnost prilagodbe čine terrazzo jednim od najpoželjnijih materijala u današnjem interijer dizajnu.

Bezvremenski materijal koji traje
Iako je kroz povijest prošao put od funkcionalnog do luksuznog, terazzo nikada nije izgubio svoju osnovnu vrijednost – dugotrajnost. Danas, kada su održivost i kvaliteta ponovno u fokusu, ovaj povijesni materijal vraća se kao simbol promišljenog dizajna i zanatske vještine.
Zahvaljujući svojoj otpornosti, lakoći održavanja i mogućnosti kreativne prilagodbe, terrazzo je ponovno postao poželjan izbor – kako u obnovi kulturne baštine, tako i u oblikovanju modernih, elegantnih interijera.
Boje i materijali
Stručnjaci predviđaju: Midnight Garden je boja godine 2026.
Midnight Garden je poput kameleona – prilagođava se različitim stilovima, a svakom prostoru daje profinjen karakter
Tvrtka Dunn-Edwards, jedan od vodećih američkih proizvođača boja i premaza s tradicijom dugom gotovo stotinu godina, proglasila je Midnight Garden (DE5657) svojom bojom godine za 2026..
Riječ je o brendu poznatom po istraživačkom pristupu dizajnu interijera i psihologiji boja, čije trendove prate vodeći svjetski arhitekti i dizajneri.
Otkrijte koje će boje zidova vladati interijerima u 2026.
Midnight Garden dizajneri već nazivaju najmirnijom nijansom desetljeća. To je duboka, prigušena zelena s toplim zemljanim podtonovima koja evocira spokoj vrta pod mjesečinom – boja koja prostoru donosi osjećaj mira, prirodnosti i profinjene elegancije.
Stručnjaci iz Dunn-Edwardsa svake godine analiziraju društvene promjene, dizajnerske trendove i kulturne utjecaje, tražeći tonove koji odražavaju duh vremena. Zaključak za 2026. godinu jasan je: želimo toplinu, prirodu i mir.
Zašto baš zelena?
Midnight Garden nastavlja snažan trend povratka prirodi. Nakon godina dominacije bijelih i sivih interijera, svijet dizajna okreće se toplijim, slojevitijim i emocionalnijim prostorima.
Ova nijansa simbolizira tu promjenu – spaja osjećaj stabilnosti s luksuzom, stvarajući atmosferu utočišta. Nije rustikalna ni teška, već elegantna, smirena i suptilno profinjena. U svijetu preplavljenom ekranima i informacijama, upravo takve boje postaju antidot užurbanosti – vizualni predah i poziv na mir.

Psihologija Midnight Gardena
Zelena je boja prirode, obnove i ravnoteže. Duboki tonovi poput Midnight Gardena stvaraju dojam sigurnosti, introspekcije i mira. Oni potiču koncentraciju, ali istovremeno smiruju i usporavaju ritam prostora.
Psihološki gledano, tamnozelene nijanse povećavaju osjećaj udobnosti i topline, stvarajući ozračje „sigurne luke“. U interijerima koji su često dinamični i puni kontrasta, ova boja postaje sidro – element koji povezuje sve dijelove prostora i vraća mu emocionalnu stabilnost.
Zato je dizajneri sve češće biraju za prostore namijenjene odmoru, čitanju ili radu – prostore koji trebaju disati, ali zračiti i elegancijom.
Kako je koristiti u interijeru
Midnight Garden je izuzetno svestrana nijansa koja funkcionira u gotovo svakom prostoru – od dnevnih soba do kuhinja, kupaonica ili ulaznih vrata. Ključ je u načinu primjene i količini svjetla.
1. Color drenching – sve u jednoj boji
Najhrabriji pristup uključuje bojanje zidova, stropa, letvica, pa čak i vrata u istu nijansu. Ovakav efekt stvara potpuno obavijajući, meditativan dojam. U spavaćoj sobi potiče fokus i mir, a u većim prostorijama unosi osjećaj luksuzne intimnosti.
2. Akcentni zid
Ako ne želite cijelu prostoriju obojiti u tamnozelenu, jedan zid u Midnight Gardenu stvorit će vizualni kontrast i osjećaj dubine. Idealno mjesto je iza uzglavlja kreveta, oko kamina ili uz policu s knjigama.
3. Kuhinjski ormarići i kupaonski namještaj
Trend bijelih kuhinja polako blijedi. Tamnozelene fronte u kombinaciji s mramorom, mesingom i crnim detaljima izgledaju sofisticirano i bezvremenski. U kupaonicama se Midnight Garden odlično slaže s bijelim pločicama i zlatnim armaturama, stvarajući elegantan kontrast.
4. Ulazna vrata i fasada
Za one koji žele da se dojam smirenosti osjeti već na pragu – Midnight Garden na ulaznim vratima daje sofisticiran i suvremen karakter kuće. Kao glavna vanjska boja, posebno dobro pristaje modernim, seoskim i „craftsman“ stilovima, unoseći mir i stabilnost u arhitekturu.

S kojim se stilovima najbolje slaže
Midnight Garden je poput kameleona – prilagođava se različitim stilovima, a svakom prostoru daje profinjen karakter.
U modern organic i boho interijerima tamnozelena stvara prirodnu ravnotežu i toplinu. U kombinaciji s lanom, drvetom i keramikom stvara prostor koji izgleda opušteno, ali sofisticirano. Ako se spoji s baršunom i mesingom, boho prostor dobiva dozu luksuza i dubine.
U japandi stilu – spoju japanskog minimalizma i skandinavske jednostavnosti – Midnight Garden unosi smirenost bez narušavanja čistoće linija. U kombinaciji sa svijetlim drvetom i bež tekstilom, stvara zen atmosferu u kojoj prevladava ravnoteža i tišina.
U klasičnim i prijelaznim interijerima, ova boja spaja tradiciju i suvremenost. Uz tamni orah, kožu ili pliš, prostor poprima aristokratski ton, dok u kombinaciji s bijelim ili zlatnim detaljima djeluje svježe i moderno.
Moderna klasika – kako prepoznati i primijeniti bezvremenski stil u svom domu
U heritage i neo-traditional prostorima, Midnight Garden naglašava ljepotu antiknog namještaja i arhitektonskih detalja. Tamnozelena pozadina čini slike, tapiserije i stare knjige još izraženijima, stvarajući atmosferu povijesti i profinjenosti.
U farmhouse i cottagecore interijerima, ova boja donosi mir i sklad, a uz rustikalne elemente poput cigle, kamena ili lana prostor dobiva prirodnu, domaću toplinu.
Kako kombinirati Midnight Garden
Zahvaljujući toplim podtonovima, Midnight Garden se lako kombinira s drugim bojama i materijalima, a posebno voli prirodne teksture.
U kombinaciji sa svijetlim neutralima poput pijeska, slonovače ili krem bijele, djeluje elegantno i prozračno. S toplim drvom poput hrasta ili oraha stvara osjećaj prirodnog balansa i topline.
Ako želite suvremeniji izgled, birajte mat crne ili mesingane detalje – primjerice rasvjetu, ručkice ili okvire ogledala. Oni stvaraju kontrast i dodaju prostoriji karakter.
Za interijere koji traže boju, Midnight Garden se izvrsno slaže s terra cotta, oker i bež tonovima, stvarajući dojam udobne, zemljane harmonije. U hrabrijim kombinacijama, odlično funkcionira i s bakrenim ili tamno ljubičastim akcentima koji naglašavaju njezinu dubinu.
Na tekstilima i detaljima, ova se nijansa lijepo slaže s baršunom, vunom i boucleom, dok u spoju s glatkim površinama poput metala ili stakla stvara uravnotežen kontrast prirodnog i urbanog.

Midnight Garden kao inspiracija za dom budućnosti
Ova boja nije samo trend, već simbol promjene načina na koji doživljavamo prostor. Nakon godina minimalizma i sterilnih interijera, vraćamo se teksturi, dubini i osjećaju doma.
Midnight Garden stvara most između prirode i modernog života – unosi smirenost, fokus i toplinu, ali bez rustikalnosti. To je nijansa koja prostor čini osobnim, a život u njemu ugodnijim i autentičnijim.
Boja koja govori tiho, ali ostavlja snažan dojam
Midnight Garden (DE5657) više je od trendovske nijanse – to je poziv na povratak sebi i prirodi.
U domu donosi smirenje, radni prostor pretvara u utočište, a na pročelju zgrade stvara osjećaj trajnosti i prestiža.
Bez obzira birate li je za cijeli zid, kuhinjske fronte ili ulazna vrata – učinak je uvijek isti: profinjen, miran i bezvremenski.





