Povežimo se

Uređenje interijera

Osnovna načela KonMari metode

Raščišćavanje prostora emotivno je i fizički iscrpljujući zadatak za koji teško pronalazimo motivaciju, a jedan od najčešćih problema je što više stvari ulazi u prostor nego što izlazi. Zato se svijet klanja KonMari metodi čiji je podnaslov radostan odabir.

Šta je KonMari metoda

KonMari metoda je metoda koju je osmislila Japanka Mary Kondo, a tiče se pospremanja i raščišćavanja prostora u kojem obitavamo. I doma i radnog mjesta. Fokusira se ustvari više na naše osobne stvari i na predmete, a cilj joj je da prostor bude uredan i funkcionalan i da svaka stvar ima svoje mjesto, rekla je Petra Pupić, stručnjakinja za organizaciju prostora po KonMari metodi.

Petra nije bila rođena organizatorica, već je svoj red pronašla upravo u ovoj metodi koja se bavi kategorijama, a ne prostorijama.

KonMari pravila uređenja

Za početak postoji termin koji se zove KonMari festival, to znači da smo se odlučili na jedno veliko, generalno pospremanje, raščišćavanje svih naših prostorija i svih naših predmeta i obično bi to trebalo biti samo odjednom, a kasnije je samo održavanje. Stoga kada se krene recimo raditi KonMari festival, to je ustvari jedno od pravila, da se zbilja posvetimo tome, da kažemo, to je sada projekt koji ćemo raditi određeni period i koji ćemo stvarno detaljno napraviti od početka do kraja, rekla je Pupić.

Drugo je pravilo postaviti cilj i imati viziju svog životnog prostora, kako bi on trebao izgledati. Tako ćemo puno lakše pronaći motivaciju za taj zahtjevan posao.

Pa motivacija, ja mislim, uvijek tako kod nas ljudi funkcionira, tek kad boli onda krenemo rješavati problem, tako je kad imamo kaos, da gubimo vrijeme, da nismo produktivni, da čak ne možemo niti znati točno zašto, ali osjećamo da se u svom prostoru ne osjećamo dobro i da se ne odmaramo i da nismo produktivni. I to je onda uglavnom motivacija da krenemo s raščišćavanjem, smatra Pupić.

Kad ste donijeli odluku, treba pratiti kategorije kroz koje će raščišćavanje biti puno jednostavnije.

Proces KonMari uređenja

Kreće se od najlakše prema najtežoj. Znači, počinjemo od odjeće, pa knjige, papiri, razno i sentimentalne stvari. Ova kategorija razno ima još potkategorija, nekih 23, 24, isto kreću od lagane prema težem, znači, DVD-ovi, CD-ovi, električna oprema, preko hobija, ladice svaštare pa sve do kuhinjskih i kupaonskih potrepština.

Bitno je da se radi točno tim redoslijedom jer su po toj težini napravljene i zadnje i najbitnije pravilo po čemu je ona zapravo poznata je da se prilikom raščišćavanja biraju stvari koje ostaju, a ne stvari koje ćemo odbaciti. Znači, fokusiramo se na pozitivno, odnosno da li nam stvar izaziva radost, da li volimo koristiti tu stvar, da li je nikada ne bismo prodali, nikada ne bismo dali jer nije bitna količina, mi možemo recimo imati tisuću knjiga u svom dnevnom boravku, bitno je da svaku od tisuću volimo, čitamo i ne bismo nikome dali, kaže Pupić.

Ova japanska metoda funkcionira tako da sve stvari iz jedne kategorije, na primjer, odjeću, stavite na hrpu. Za svaki komad trebate se zapitati treba li vam doista i donosi li vam radost, kad ste je posljednji put odjenuli i hoćete li opet. To će dovesti do zaključka trebate li bolje organizacijsko rješenje ili ćete zadržati samo dio odjeće. Ista se metoda može primijeniti na bilo koju prostoriju u domu i bilo koje predmete.

Kad rješavate tanjure, rješavajte samo tanjure, kad rješavate, ne znam, alate, čavle ili to u garaži, rješavajte samo tu kategoriju i nađite prvo sve čavle tek onda krenite na neke veće alate ili nešto drugo, objasnila je Pupić.

Najteži dio procesa

Najteža kategorija su sentimentalni predmeti i ona se radi posljednja. KonMari metoda se fokusira dosta na emocije i koliko smo mi vezani za stvari. Koliko ne možemo pustiti. Jer koliko ne možemo stvari pustiti sa stvarima, to ustvari pokazuje koliko ne možemo u nekim drugim, u našim odnosima ili na poslu pustiti, rekla je Pupić za Dom na kvadrat.

Organizacija papira često stvara probleme u kućanstvu i na radnom mjestu, a prema ovoj metodi, treba ih podijeliti u tri kategorije i tako ih organizirati.

Dijelimo ih na kategoriju rijetko, dokumenti i papiri koje rijetko posežemo, koji nam trebaju, kao što su rodni listovi, domovnice, neke stvari za auto, banku, poštu, posao i tako dalje, garancije naših aparata, zatim druga kategorija su papiri koji nam često trebaju, stvari koje ne možemo zapamtiti, a koje često posežemo za njima.

Na primjer, neke lozinke, neka uputstva za aparate koje koristimo, neki recepti koji nam trebaju, recimo možemo djeci ostaviti uputstva kako upaliti veš mašinu, koji deterdžent koristiti i takve stvari i treća kategorija su ustvari tekući papiri. Tekući papiri su svi oni koje rješavamo u iduća dva tjedna. To je kad uđemo u kuću i stavimo režimo na stol, kad stavimo neke pozivnice, neke formulare koje moramo riješiti i njih rješavamo u sljedeća dva tjedna, objasnila je Pupić.

Ladice su uvijek jednostavnije za održavanje od polica, a kutije su najbolji organizatori koje možete koristiti u svakom ormaru. Samo se hrabro odlučite za radost.

Predstavljamo dom

Transformacija gradskog stana u dizajnerski dom s dušom

Najzanimljiviji dio priče možda je onaj koji svaki dizajner razumije: biti sam sebi najteži klijent

dizajnerski stan

Kad je dizajnerica interijera Ivona Kalapač kupila svoj stan u starogradnji, znala je da ga želi pretvoriti u topao, karakteran i potpuno osoban dizajnerski stan. No ono što nije mogla predvidjeti bili su brojni problemi skriveni ispod slojeva vremena.
Iako je stan na prvu izgledao uredno, svaki zahvat otkrivao je novi izazov.

„Mislila sam da ću malo promijeniti parket, srušiti zid i pomaknuti pokoju utičnicu. Na kraju su radovi potrajali više od godinu dana“, prisjeća se Ivona. U starim zgradama, kaže, nikada ne znaš što te čeka ispod poda ili iza zida.

No, unatoč neplaniranim troškovima i rokovima koji su se protegli, krajnji rezultat potvrđuje da se strpljenje uvijek isplati: mali gradski stan pretvoren je u komforan, luksuzan i funkcionalan dizajnerski stan koji odiše toplinom.

Kreativna rješenja u 55 kvadrata: Adaptacija stana za obitelj glazbenika

Dizajnerski stan koji je rastao iz izazova

U procesu renovacije, svaki je problem Ivonu natjerao da preispita prvotni plan. Podno grijanje — koje je jako željela — morala je izostaviti zbog konstrukcije starih greda. Kuhinja, prvotno zamišljena potpuno drugačije, prilagodila se kosinama.
No, kako kaže, ništa od toga nije kompromitiralo konačan dojam:

„Ovo možda nije bila početna vizija, ali ispalo je bolje nego što sam zamislila.“

Tamni tonovi u kuhinji i boravku daju prostoru profinjenost, dok barski stolci i sofa u boji unose dozu razigranosti. Sve zajedno čini stan vizualno izbalansiranim, a svaki detalj doprinosi dojmu da se radi o pažljivo promišljenom dizajnerskom stanu.

dizajnerski stan

Fotelje kao potpis dizajnerskog stila

Jedan od upečatljivijih trenutaka u prostoru su dvije male fotelje — nimalo slučajan izbor.
Ivona objašnjava:

„Fotelje nikad ne radim iste kao kauč. To mi je kao nakit prostora.“

U ovom dizajnerskom stanu one stvaraju simetriju i dinamiku, i to zato što su rađene po mjeri — nijedan gotovi model nije odgovarao njenoj viziji.

dizajnerski stan

Kuhinjski otok kao skulptura

Poseban dojam ostavlja otok od ploče velikog formata.
Rezanje materijala zahtijevalo je preciznost i iskustvo, ali Ivoni je bilo jasno da želi skulpturalni element u prostoru.
Otok je postao centralna točka stana — praktična, ali istovremeno dekorativna, što je obilježje svakog dobrog dizajnerskog stana.

U kupaonici se na prvi pogled čini da su korištene iste pločice, no zapravo se radi o drugoj, pažljivo odabranoj keramici koja se tonalno savršeno nadovezuje na otok. Zlatni detalji dodatno naglašavaju luksuz.

dizajnerski stan

Pametna rješenja pod kosinama i spavaća soba s karakterom

Stan od 55 kvadrata u starogradnji često znači borbu s kosinama, ali one su postale prednost.
Ispod krova Ivona je kreirala praktične elemente za pohranu, a nekadašnju kuhinju pretvorila u spavaću sobu.

Mini walk-in ormar nastao je od stare ostave, maksimalno iskorišten za police i vješanje.
„Koliko god je soba velika, nije bilo prostora za velike ormare. Zato sam sve izvela u nišama i pod kosinama“, kaže.

Umjesto tapete, jedan zid krasi ručno oslikano umjetničko djelo — detalj koji dodatno naglašava identitet ovog dizajnerskog stana. Stara peć, koju je odlučila zadržati, danas je jedan od najatraktivnijih elemenata prostora.

Kad je dizajnerica sama sebi klijent

Najzanimljiviji dio priče možda je onaj koji svaki dizajner razumije: biti sam sebi najteži klijent.

„Sve ono što ne volim kod svojih klijenata — radila sam sama sebi“, govori Ivona uz smijeh.
Zbog posla je u stan navraćala usput, između projekata, što je dovelo do grešaka, izmjena i novih rješenja.
Ali kao i svaki dizajnerski stan koji nastaje iz izazova, i ovaj je dobio poseban karakter baš zahvaljujući tim procesima.

Renovacija stana – izbjegnite najčešće greške

Kad dizajnerski stan postane odraz osobnosti

Ivonina priča pokazuje da dizajnerski stan nije definiran kvadraturom, već pristupom.
Radovi mogu potrajati, problemi se gotovo uvijek pojave, ali kada se svaki izazov pretvori u promišljeno rješenje — rezultat je dom koji izgleda kao cjelina, a osjeća se kao osobna priča.

Ovaj stan dokaz je da starogradnja, uz dobar dizajn, može postati jedno od najinspirativnijih platna za stvaranje doma.

Nastavite čitati

Stilovi uređenja

Retrofuturizam u interijerima — povratak vizija budućnosti

Retrofuturizam je jedan od najuzbudljivijih suvremenih trendova u dizajnu interijera. Karakterizira ga hrabro spajanje retro elemenata — ponajprije onih popularnih sredinom 20. stoljeća — s futurističkim motivima, materijalima i oblicima. Najjednostavnije rečeno, ovaj stil predstavlja retro viziju budućnosti. On je reinterpretacija onoga kako su ljudi nekada zamišljali život u “sutrašnjem svijetu”. Ovaj je stil idealan za sve koji žele da njihov prostor odiše individualnošću i razlikuje se od standardnih, „sigurnih“ rješenja. Oble siluete, metalik sjaj, glatke površine, žarke boje ili pak monokromatski prostori čistih i zaobljenih linija samo su neki od elemenata koji čine ovaj izrazito vizualan, ekspresivan i pomalo teatralan stil uređenja.

Korijeni retrofuturističkog dizajna

Retrofuturizam vuče korijene u pedesetim i šezdesetim godina prošlog stoljeća, razdoblja kada su umjetnici i dizajneri bili opsjednuti svemirskim istraživanjima i tehnološkim napretkom. Vizije budućnosti tog vremena nisu bile distopijske, već optimistične, maštovite i izrazito estetski oblikovane. U kasnijim desetljećima retrofuturizam je preživio prije svega kroz filmske setove, science-fiction estetiku i nišne dizajnerske krugove, da bi danas doživio snažan povratak u uređenju domova, kafića, restorana, ureda i kreativnih prostora. Za mnoge dizajnere i entuzijaste, upravo SF filmovi predstavljaju najjasnije vizualne predloške onoga kako se nekad zamišljala budućnosti — pa su tako često i glavni izvor inspiracije retrofuturizma.

Koji odabrati i kako uspješno primijeniti stil uređenja u svom domu?

5 jesenskih trendova uređenja interijera koje izdvajaju dizajneri

Filmovi kao inspiracija retrofuturizmu

1. 2001: Odiseja u svemiru (1968) — svemirski minimalizam

Ovaj kultni film definirao je čitavu estetiku futurizma u dizajnu interijera. Korištenje ikoničnih komada kao što su Mourgueove Djinn stolice i Saarinenovi “pedestal” stolovi, minimalističke linije, geometrijski oblici i česti kružni motivi čine njegov vizualni identitet prepoznatljivim i danas. Napredni materijali i prozračni, gotovo sterilni interijeri jedna su od mogućih vizija budućnosti. Strateška uporaba boje — posebice upečatljive crvene — daje kontrast neutralnim, čistim prostorima i naglašava futurističku atmosferu.

2. Star Trek: The Original Series (1966.–1969.) – optimistični retrofuturizam

Originalna serija Star Trek jedan je od najvažnijih vizualnih izvora retrofuturizma. Upotreba jakih primarnih boja, modularnih formi i jednostavnih geometrijskih volumena odražava estetski optimizam svemirskog doba. Posebno se ističe Tulip stolica, često pogrešno pripisivana Eeru Saarinenu. U seriji se zapravo pojavljuje model koji je dizajnirao Maurice Burke za Arkana Furniture, prepoznatljiv po “starburst” bazi. Ovaj modernistički komad — savršeno utjelovljuje spoj retro elegancije i futurističke jednostavnosti, zbog čega je postao simbol Star Trek interijera.

3. Blade Runner (1982.) — tech-noir retrofuturizam

Za razliku od optimizma šezdesetih, Blade Runner uvodi mračniju, distopijsku verziju futurizma. Ovaj film značajno je utjecao na suvremeni retrofuturizam, ali kroz drugačiju optiku: utilitarističku tehnologiju, vintage komade, industrijske materijale, neonska svjetla i atmosferu težine i kiše. Interijeri poput Deckardova stana spajaju masivne kamene elemente, art deco ornamentiku i futurističke kontrolne ploče, stvarajući slojevitu estetiku koja kombinira staro i novo, luksuz i propadanje, modernizam i kaos velikog grada.

4. Peti element (1997.) — pop-art futurizam

Estetika filma Peti element donosi živopisnu i zaigranu stranu retrofuturizma, prepoznatljivu po jarkim, zasićenim bojama, modularnim mikro-prostorima te mekim, organskim i zaobljenim linijama koje stvaraju dinamičan, gotovo skulpturalan doživljaj prostora. Futuristički kostimi i fluidni interijeri dodatno naglašavaju maštovitu viziju budućnosti koju film prikazuje. Ovakav vizualni pristup snažno utječe i na suvremeni dizajn, osobito na prostore koji žele postići optimističan i izrazito imaginativan karakter, pa se često koristi kao inspiracija za uređenje barova, klubova i modernih stanova s hrabrim futurističkim naglaskom.

Retrofuturizam je mnogo više od prolaznog trenda — on je emocionalni i estetski most između prošlosti i budućnosti. U svijetu u kojem tehnologija ubrzano napreduje, a svakodnevica često postaje sve uniformnija, ovaj stil nudi mogućnost stvaranja prostora koji je istodobno individualan, hrabar i nostalgično optimističan. Njegova snaga leži u kontrastima: u spajanju vintage komada s futurističkim formama, mekih linija s tehnološkim naglascima, snažnih boja s minimalističkim geometrijama. Istodobno, retrofuturizam nas podsjeća kako su prošle generacije zamišljale budućnost — i poziva nas da je iznova oblikujemo, ovoga puta na vlastiti način. Upravo zato se sve češće pojavljuje u domovima, javnim prostorima i suvremenom dizajnu: jer u svoju srž unosi osjećaj igre, znatiželje i optimizma.

Moderna klasika – kako prepoznati i primijeniti bezvremenski stil u svom domu

Karlo Mlinar, samo za Dom na kvadrat, u ulozi dizajnera interijera

Nastavite čitati

Pratite nas na drušvenim mrežama