Uređenje interijera
Osnovna načela KonMari metode
Raščišćavanje prostora emotivno je i fizički iscrpljujući zadatak za koji teško pronalazimo motivaciju, a jedan od najčešćih problema je što više stvari ulazi u prostor nego što izlazi. Zato se svijet klanja KonMari metodi čiji je podnaslov radostan odabir.
Šta je KonMari metoda
KonMari metoda je metoda koju je osmislila Japanka Mary Kondo, a tiče se pospremanja i raščišćavanja prostora u kojem obitavamo. I doma i radnog mjesta. Fokusira se ustvari više na naše osobne stvari i na predmete, a cilj joj je da prostor bude uredan i funkcionalan i da svaka stvar ima svoje mjesto, rekla je Petra Pupić, stručnjakinja za organizaciju prostora po KonMari metodi.

Petra nije bila rođena organizatorica, već je svoj red pronašla upravo u ovoj metodi koja se bavi kategorijama, a ne prostorijama.
KonMari pravila uređenja
Za početak postoji termin koji se zove KonMari festival, to znači da smo se odlučili na jedno veliko, generalno pospremanje, raščišćavanje svih naših prostorija i svih naših predmeta i obično bi to trebalo biti samo odjednom, a kasnije je samo održavanje. Stoga kada se krene recimo raditi KonMari festival, to je ustvari jedno od pravila, da se zbilja posvetimo tome, da kažemo, to je sada projekt koji ćemo raditi određeni period i koji ćemo stvarno detaljno napraviti od početka do kraja, rekla je Pupić.

Drugo je pravilo postaviti cilj i imati viziju svog životnog prostora, kako bi on trebao izgledati. Tako ćemo puno lakše pronaći motivaciju za taj zahtjevan posao.
Pa motivacija, ja mislim, uvijek tako kod nas ljudi funkcionira, tek kad boli onda krenemo rješavati problem, tako je kad imamo kaos, da gubimo vrijeme, da nismo produktivni, da čak ne možemo niti znati točno zašto, ali osjećamo da se u svom prostoru ne osjećamo dobro i da se ne odmaramo i da nismo produktivni. I to je onda uglavnom motivacija da krenemo s raščišćavanjem, smatra Pupić.

Kad ste donijeli odluku, treba pratiti kategorije kroz koje će raščišćavanje biti puno jednostavnije.
Proces KonMari uređenja
Kreće se od najlakše prema najtežoj. Znači, počinjemo od odjeće, pa knjige, papiri, razno i sentimentalne stvari. Ova kategorija razno ima još potkategorija, nekih 23, 24, isto kreću od lagane prema težem, znači, DVD-ovi, CD-ovi, električna oprema, preko hobija, ladice svaštare pa sve do kuhinjskih i kupaonskih potrepština.

Bitno je da se radi točno tim redoslijedom jer su po toj težini napravljene i zadnje i najbitnije pravilo po čemu je ona zapravo poznata je da se prilikom raščišćavanja biraju stvari koje ostaju, a ne stvari koje ćemo odbaciti. Znači, fokusiramo se na pozitivno, odnosno da li nam stvar izaziva radost, da li volimo koristiti tu stvar, da li je nikada ne bismo prodali, nikada ne bismo dali jer nije bitna količina, mi možemo recimo imati tisuću knjiga u svom dnevnom boravku, bitno je da svaku od tisuću volimo, čitamo i ne bismo nikome dali, kaže Pupić.
Ova japanska metoda funkcionira tako da sve stvari iz jedne kategorije, na primjer, odjeću, stavite na hrpu. Za svaki komad trebate se zapitati treba li vam doista i donosi li vam radost, kad ste je posljednji put odjenuli i hoćete li opet. To će dovesti do zaključka trebate li bolje organizacijsko rješenje ili ćete zadržati samo dio odjeće. Ista se metoda može primijeniti na bilo koju prostoriju u domu i bilo koje predmete.

Kad rješavate tanjure, rješavajte samo tanjure, kad rješavate, ne znam, alate, čavle ili to u garaži, rješavajte samo tu kategoriju i nađite prvo sve čavle tek onda krenite na neke veće alate ili nešto drugo, objasnila je Pupić.
Najteži dio procesa
Najteža kategorija su sentimentalni predmeti i ona se radi posljednja. KonMari metoda se fokusira dosta na emocije i koliko smo mi vezani za stvari. Koliko ne možemo pustiti. Jer koliko ne možemo stvari pustiti sa stvarima, to ustvari pokazuje koliko ne možemo u nekim drugim, u našim odnosima ili na poslu pustiti, rekla je Pupić za Dom na kvadrat.

Organizacija papira često stvara probleme u kućanstvu i na radnom mjestu, a prema ovoj metodi, treba ih podijeliti u tri kategorije i tako ih organizirati.
Dijelimo ih na kategoriju rijetko, dokumenti i papiri koje rijetko posežemo, koji nam trebaju, kao što su rodni listovi, domovnice, neke stvari za auto, banku, poštu, posao i tako dalje, garancije naših aparata, zatim druga kategorija su papiri koji nam često trebaju, stvari koje ne možemo zapamtiti, a koje često posežemo za njima.

Na primjer, neke lozinke, neka uputstva za aparate koje koristimo, neki recepti koji nam trebaju, recimo možemo djeci ostaviti uputstva kako upaliti veš mašinu, koji deterdžent koristiti i takve stvari i treća kategorija su ustvari tekući papiri. Tekući papiri su svi oni koje rješavamo u iduća dva tjedna. To je kad uđemo u kuću i stavimo režimo na stol, kad stavimo neke pozivnice, neke formulare koje moramo riješiti i njih rješavamo u sljedeća dva tjedna, objasnila je Pupić.
Ladice su uvijek jednostavnije za održavanje od polica, a kutije su najbolji organizatori koje možete koristiti u svakom ormaru. Samo se hrabro odlučite za radost.
Dnevni boravak
Uređenje dnevne sobe po mjeri suvremenog čovjeka
Arhitektica Sunčica Mastelić Ivić savjetuje kako urediti dnevnu sobu
Kada ste zadnji put proveli cijeli dan u dnevnoj sobi?
Ako malo razmislimo, taj prostor više i ne koristimo onako kako su to činile generacije prije nas. Dan nam prolazi između posla, obaveza i kratkih trenutaka mira, a dnevna soba sve češće postaje mjesto prijelaza – između vanjskog svijeta i našeg osobnog prostora tišine.
Upravo o toj promjeni govori Sunčica Mastelić Ivić, koja objašnjava kako uređenje dnevne sobe danas odražava ritam suvremenog čovjeka – jednostavnost, funkcionalnost i želju za smirajem.
Trend koji volimo: Staklene vitrine preuzimaju moderne prostore
„Naziv ‘dnevna soba’ podrazumijevao je prostor u kojem se provodi dan,“ kaže Sunčica.
„No danas u njemu provodimo tek nekoliko sati. To više nije prostor aktivnosti, nego trenutka povratka sebi.“
Sofa – središnji komad koji definira prostor
U svakom domu, uređenje dnevne sobe gotovo uvijek počinje od sofe. Taj komad namještaja nije samo estetski element, nego i emocionalna točka prostora – mjesto na kojem se opuštamo, razgovaramo ili jednostavno šutimo.
„Sofa je srce dnevne sobe. To je komad koji određuje stil, udobnost i način na koji doživljavamo prostor,“ objašnjava Sunčica.
„Zato na njoj ne treba štedjeti. Ali udobnost ne znači samo mekoću – znači oblik koji podržava tijelo i prostor u kojem se nalazi.“

U manjim dnevnim sobama, dodaje, bolje funkcioniraju jednostavne i kompaktne forme.
„Sofa ne mora biti raskošna da bi bila lijepa. Dovoljno je da ima čiste linije i dobar materijal. Tekstura može donijeti toplinu, a detalji poput jastučića ili tepiha – osobnost.“
Na taj način, uređenje dnevne sobe postaje sklad između udobnosti i dizajna, između funkcionalnosti i estetike.

Uređenje dnevne sobe nekad i sada
Današnji pristup interijerima potpuno se razlikuje od onog prije deset ili dvadeset godina. Uređenje dnevne sobe više nije pitanje seta trosjeda i fotelja koje se nužno moraju podudarati.
„Odustali smo od ideje da sve mora biti u kompletu,“ kaže Sunčica.
„Danas se bira jedan dominantan komad i uz njega dvije manje fotelje koje mogu biti potpuno drugačijeg dizajna. Takav pristup prostoru daje lakoću i osobnost.“
Taj trend savršeno odgovara novom načinu života – manja formalnost, više individualnosti i slobode u izražavanju stila.

Boje koje smiruju, materijali koji traju
Boje i materijali postali su ključni alati za postizanje mira u interijeru. Uređenje dnevne sobe danas ne ovisi samo o estetici, nego i o emociji koju prostor budi.
„Uvijek, ako je moguće, biram svijetle tonove,“ otkriva Sunčica.
„Svijetla garnitura unosi eleganciju i mir. A zahvaljujući suvremenim, lako održivim materijalima, svjetlije tkanine više nisu nepraktičan izbor.“
Materijali poput buklea, vune i mikrofibre donose toplinu i mekoću, dok neutralne nijanse bež, pijeska ili svijetlosive stvaraju dojam prozračnosti.
„Uređenje dnevne sobe nije samo o stilu, nego o osjećaju koji stvara. A osjećaj mira postaje najveći luksuz suvremenog doma,“ dodaje Sunčica.
Zid s televizorom – funkcionalnost bez zagušenja
Televizor i dalje ima središnje mjesto u većini dnevnih soba, ali način na koji ga uklapamo u interijer mijenja se.
„Često vidim da ljudi razmišljaju dvodimenzionalno – uređuju zid po zid,“ objašnjava Sunčica.
„No, uređenje dnevne sobe treba promatrati kao cjelinu. Zid s TV-om ne treba biti prenatrpan policama i rasvjetom, jer tada prostor gubi mirnoću i ravnotežu.“
Minimalizam, kaže, nije hladan – on je način da se prostoru vrati dah i osjećaj lakoće.

Uređenje dnevne sobe kao prostor koji diše s vama
„Dnevna soba danas više nije samo prostor za odmor, nego odraz načina na koji živimo,“ zaključuje Sunčica Mastelić Ivić.
„Treba biti jednostavna, funkcionalna i topla – prostor koji nas smiruje, a ne opterećuje.“
U vremenu prijelaza i neprestane promjene, uređenje dnevne sobe postaje više od dizajnerskog zadatka – postaje osobna potraga za ravnotežom, prostor koji diše s nama i podsjeća nas da mir nije luksuz, već potreba.
Podne i zidne obloge
Kako prepoznati i sanirati vlagu u domu – savjeti stručnjaka
Saznajte kako ProLuft uz termoviziju i UV detekciju rješava vlagu u domu bez rušenja zidova.
Vlaga u domu nije samo estetski problem. Tamne mrlje na zidovima, neugodan miris i ljuštenje boje mogu biti znak da se iza zidova skriva ozbiljniji uzrok – puknuće cijevi, loša hidroizolacija ili kondenzacija.
Stručnjaci iz tvrtke ProLuft objašnjavaju kako pravilno dijagnosticirati uzrok i koje korake poduzeti da bi se vlaga sanirala brzo i učinkovito.
„Najvažnije je utvrditi o kakvoj se vlazi radi, jer svaka zahtijeva drugačiji pristup,“ kaže Miro Dokmanović, direktor tvrtke ProLuft.
„Mi provodimo dijagnostiku, mjerenje i ispitivanje curenja na zidovima, krovovima i cijevima, a po potrebi radimo i kondenzacijsko te dubinsko isušivanje.“

Kako prepoznati vrstu vlage
Prvi korak u sanaciji je pravilno prepoznavanje uzroka. Dokmanović objašnjava da postoji više tipova vlage – od onih bezopasnih do onih koje mogu ozbiljno oštetiti konstrukciju.
„Kod kondenzacijske vlage problemi se obično javljaju po kutovima prostorija, gdje dolazi do nakupljanja vlage i pojave plijesni,“ kaže.
„U takvim slučajevima pomažu uređaji za odvlaživanje zraka ili bolja ventilacija.“
Kondenzacijska vlaga najčešće se javlja tijekom zimskih mjeseci i rezultat je temperaturnih razlika između vanjskog i unutarnjeg zraka. Topli zrak u interijeru s visokim udjelom vlage dolazi u dodir s hladnim zidovima ili prozorima – i dolazi do kondenzacije.
Druga, ozbiljnija kategorija je dubinska kapilarna vlaga, koja nastaje zbog puknuća cijevi ili propusne hidroizolacije.
Za razliku od kondenzacije, kapilarna vlaga dolazi iz tla. Radi se o vodi koja se uslijed fizičkih zakona podiže kroz porozne zidove građevina. Pojavljuje se gotovo isključivo u prizemlju ili podrumskim prostorijama, a prepoznaje se po vlažnim mrljama koje se dižu do visine od jednog i pol do dva metra.
„Danas su sve instalacije skrivene u podu, pa kod takvih slučajeva koristimo vakuumske sustave za isušivanje slojeva, kako bismo izvukli vlagu bez potrebe za rušenjem,“ pojašnjava Dokmanović.
Kapilarna i kondenzacijska vlaga – kako ih razlikovati i riješiti?
Kada problem dolazi iznutra
U jednoj obiteljskoj kući staroj dvadesetak godina, vlasnici su se suočili s vlagom koja se pojavila uz spoj zida i stropa podruma. Kuća ima sustav podnog grijanja povezan s ventilokonvektorom, što znači da kroz podove prolaze cijevi s toplom i hladnom vodom.
„Na spojevima takvih instalacija često dolazi do curenja koje se ne vidi golim okom,“ kaže Dokmanović.
„Zato koristimo termovizijske kamere i posebne UV boje – uranine – kako bismo točno otkrili gdje voda prodire.“
ProLuft koristi termovizijsku analizu i detekciju uraninom, pri čemu se u sustav unosi voda s bojama koje se vide samo pod UV kamerom.
„Tako možemo pratiti širenje vlage i otkriti izvor curenja, bez razbijanja zidova ili podova,“ dodaje.

Suvremene metode dijagnostike
Iako se detekcija vlage pomoću UV boja koristi u svijetu već desetljećima, u Hrvatskoj je dostupna tek posljednjih nekoliko godina.
„Koristimo četiri različite boje – uranine i iluminante – koje se miješaju s vodom,“ objašnjava Dokmanović.
„Većina njih nije vidljiva golim okom, ali ih kamere jasno registriraju kada dođe do propuštanja. To nam omogućuje da precizno lociramo kvar i saniramo ga na točno određenom mjestu.“
Takve metode posebno su korisne u objektima s podnim grijanjem, starim hidroizolacijama ili loše izvedenim spojevima u novogradnji.

Zašto je brza reakcija ključna
Bez obzira na uzrok, vlaga u domu se nikada ne bi smjela zanemariti. Ako se ne otkrije na vrijeme, može izazvati širenje plijesni, oštećenje parketa i zidova te narušiti kvalitetu zraka.
„Najveće štete nastaju kada vlasnici predugo čekaju,“ upozorava Dokmanović.
„Dubinsko isušivanje može trajati i do tri tjedna, ali što se ranije reagira, postupak je jednostavniji i jeftiniji.“
Vlaga u domu – problem i starih i novih kuća
Dokmanović ističe da vlaga u domu nije rezervirana samo za starogradnju.
Danas se problemi pojavljuju i u novim objektima,“ kaže. „Zbog brzine gradnje i loših spojeva često dolazi do pucanja cijevi ili propuštanja hidroizolacije. Takvi kvarovi uzrokuju štetu od nekoliko tisuća eura.“
Upravo zato stručnjaci savjetuju – reagirajte čim primijetite prvu fleku ili promjenu mirisa u prostoru. Pravovremena dijagnostika može spriječiti skupe popravke i trajna oštećenja konstrukcije.

Vlaga u domu ne bira između stare i nove gradnje.
Uz suvremene tehnologije, poput termovizije i UV detekcije, problem se može otkriti brzo i precizno, bez rušenja zidova i dodatnih troškova.
„Uvijek je povoljnije vlagu isušiti na vrijeme, nego kasnije popravljati štetu,“ zaključuje Miro Dokmanović iz ProLufta.








