Gradnja doma
Zlatna boja u svijetu stolarije: Novitet koji nas je oduševio!
Ima li boljeg načina za proslaviti 20 godina poslovanja nego predstavljanjem intrigantnih noviteta koji će promijeniti stolariju kakvu smo do sada poznavali? Odgovore ima Mario Barišić, prodajno tehnički savjetnik tvrtke Gealan.
Mario, 20 godina Gealana u Hrvatskoj, vrlo prigodno se obilježava…
Da, evo obilježava 20 godišnjicu zlatna, naš Premium segment koji možemo ponudit, nešto na što smo jako ponosni i naši partneri. Detalj koji smo htjeli na ovom sajmu prikazat je upravo ono što možemo napravit, koji su nam dosezi, što možemo odradit u nekakvim u samoj stolariji, koje su nam sve opcije.

Zlatna boja zaista nije uobičajena za stolariju, ali ovo fenomenalno izgleda…
Tako je, nije uobičajena, ovo je nešto što trenutno nudimo mi na tržištu, izvedba na ovoj stijeni je naš Acrylcolor, to je završna obrada koju također mi nudimo jedini na tržištu. Pogotovo u ovoj opciji kad govorimo o nekakvom metalik efektu gdje možemo ponudi još nekoliko raznih varijanti, nekakve brončane, srebrne i ove zlatne.
Robert Križanović: “U GEALAN-u smo fokusirani na potrebe kupca i stvaranje dobrog odnosa s njima”
Mario, koje su specifičnosti zapravo, ova stijena je zlatna s jedne strane, a s druge je ipak bijela?
Tako je. Zlatna boja izvana, kao što smo rekli, naš akril, to je jednostavno površina koja je puno otpornija, čvršća na vremenske uvjete, na nekakva moguća habanja, puno je stabilnija i ima opciju da ako se čak izgrebe, može se ispolirati, ponovno se vratit u prvobitno stanje jer ima tih nekakvih 0,5 milimetara debljine što je puno više od ostalih završnih obrada na PVC profilima. S unutarnje strane može bit bijela klasična, može bit u nekoj foliji koju možemo prilagodit, ovisno što investitor traži i što želi.

Veličine, to nam nije bitno, znači sve se može izvesti?
Ne možemo baš sve izvesti, ali dosta je veliki elementi se mogu napravit s ovom podizno kliznom stijenom možemo ići do nekakvih 6,5 metara u širinu, recimo 2 i 40, 2 i 50 u visinu, sad ovisno koju varijantu primjenjujemo, naravno, samo u projektu taj omjer visine i širine nešto što moramo uzeti u obzir ali tu smo mi da pomognemo i arhitektima u projektiranju i investitorima također da i njih savjetujemo da oni znaju koje su neke mogućnosti i koje su im opcije.
Koliko se ovakva zlatna boja traži na tržištu?
To je novitet na tržištu, nešto što mi još i u Hrvatskoj nismo radili, vani jesmo odradili nekoliko projekata, ali to je nešto što se naravno uključuje od samog starta od projektiranja, gdje arhitekti onda prilagođavaju cijeli objekt i jednostavno bio je zahtjev, kad su vidjeli opciju imali su želju primijenit tu zlatnu boju i da odradimo nekakav projekt u toj zlatnoj varijanti i tako je krenulo da možemo ponuditi te zlatne boje, uz nekih devet standardnih koje možemo ponudit u našem akrilu. Dakle, možemo ponudit dodatnih 50 nijansi po želji investitora.
Inovativni sistemi PVC stolarije spoj su visoke funkcionalnosti i bezvremenskog dizajna
Mario, hvala ti puno na ovom razgovoru, nadam se da ćemo sve više viđati ovakvu stolariju na našim zgradama. Mi također se nadamo, da, jer mislim da je nešto što je jako efektno i može znatno utjecat na nekakav izgled i podići sami objekt.

Propisi i regulative
Priuštivo stanovanje u Hrvatskoj: Što donosi novi zakon i tko će imati koristi?
Hoće li ovaj zakon riješiti jedan od najvećih društvenih problema današnjice – dostupnosti stanovanja

Rastuće cijene nekretnina posljednjih su godina mnogim građanima onemogućile rješavanje stambenog pitanja. Kako bi se taj trend ublažio i omogućilo sigurnije stanovanje mladim obiteljima i kućanstvima s prosječnim ili ispodprosječnim prihodima, Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine priprema novi Zakon o priuštivom stanovanju.
Prema planu, do 2030. godine država će izgraditi 9.000 novih stanova.
Što znači priuštivo stanovanje?
Priuštivim se stanovanjem smatra ono kod kojega kućanstvo troši najviše 30 % svojih ukupnih prihoda na stanovanje. To uključuje kreditne rate, režije i sve prateće troškove.
Zakon se prvenstveno odnosi na obitelji čiji prihodi nisu dovoljno visoki da bi konkurirali na otvorenom tržištu, ali su iznad granice siromaštva.
Riječ je o skupini građana koja je do sada često bila „između“ – nisu si mogli priuštiti kupnju stana, ali nisu imali pravo na socijalne stanove.
U Hrvatskoj se do sada većinom oslanjalo na tržišne modele i individualnu kupnju, što je dovelo do sve težeg ulaska mladih u vlasništvo nad nekretninom.
Dosadašnje mjere: APN i POS
Najpoznatije mjere stambene politike u Hrvatskoj su:
- APN subvencije – država sufinancira dio rate stambenog kredita, najčešće za mlade obitelji. Iako su mnogima pomogle, stručnjaci upozoravaju da su subvencije istodobno potaknule rast cijena stanova
- POS stanovi (Program društveno poticane stanogradnje) – stanovi po nižim cijenama od tržišnih, ali u ograničenom broju i često na rubnim ili slabije prometno povezanim lokacijama
Ključne mjere novog zakona o priuštivom stanovanju
- Gradnja 9.000 stanova – 50 % za prodaju, 50 % za dugoročni najam
- Novi kriteriji dostupnosti – pravo na stan imat će obitelji koje zadovoljavaju uvjet do 30 % troškova stanovanja u odnosu na prihode
- Povećanje etalonske cijene gradnje – na 1.315 eura po m² s PDV-om, što će omogućiti kvalitetniju izgradnju i održivost projekta
- Suradnja s lokalnim jedinicama – gradovi i općine osigurat će zemljišta i infrastrukturu
- Provedba preko APN-a – Agencija za pravni promet i posredovanje nekretninama vodit će realizaciju projekata
Nova pravila za stambene kredite: Što to znači za vas

Gdje će se graditi?
Prvi projekti najavljeni su u Zagrebu, Osijeku i Splitu. To su gradovi s najvećim pritiskom na tržištu stanova i najizraženijom potrebom za novim modelima stanovanja.
Dugoročni je plan uključiti i druge sredine, ovisno o raspoloživom zemljištu i suradnji jedinica lokalne samouprave.
Što je etalonska cijena i zašto je važna u kontekstu priuštivog stanovanja?
Jedan od problema prethodnih modela stanogradnje bio je nerazmjer između stvarnih troškova gradnje i etalonske cijene. Novi zakon predviđa podizanje te cijene, čime se želi osigurati da projekti budu održivi, a kvaliteta stanova primjerena suvremenim standardima energetske učinkovitosti i komunalne opremljenosti.
Etalonska cijena gradnje je referentna vrijednost koju država određuje kao osnovicu za izračun troškova u programima stanogradnje. Ona uključuje prosječne troškove izgradnje stambenih kvadrata – od materijala i rada do komunalne opreme i PDV-a.
U praksi, etalonska cijena služi kao polazište za izračun cijene stanova u programima poput POS-a ili sada planiranog priuštivog stanovanja. Ako je etalonska cijena preniska u odnosu na stvarne tržišne troškove, izvođačima se ne isplati graditi, pa projekti kasne ili ostaju neostvareni. Zato novi zakon predviđa njezino podizanje na 1.315 eura po m² s PDV-om, čime bi se trebao osigurati održiv model izgradnje i bolja kvaliteta stanova.
Što nam donosi novi Zakon o priuštivom stanovanju
Novi Zakon o priuštivom stanovanju trebao bi donijeti stabilniji okvir stambene politike u Hrvatskoj. Uz gradnju 9.000 stanova i jasne kriterije dostupnosti, obiteljima s nižim prihodima otvara se mogućnost da dođu do kvalitetnog i sigurnog doma.
Ako se plan uspješno provede, to bi mogao biti važan iskorak u rješavanju jednog od najvećih društvenih problema današnjice – dostupnosti stanovanja.
Događanja
PromoArh 2025: Uživo pratite kako nastaje održiva kuća i postavite pitanja najboljim građevinskim stručnjacima
Prvi specijalizirani sajam gradnje, opremanja i uređenja u Istri, PromoArh ove godine uvodi novi dio programa. Na otvorenom dijelu sajma posjetitelji će moći iz prve ruke vidjeti kako nastaje održiva kuća i tijekom gradnje postaviti pitanja najboljim stručnjacima u svom području.

U porečkoj dvorani Žatika od 17. do 19. rujna i ove godine okupit će se najvažniji predstavnici građevinske industrije i opremanja na sajmu PromoArh. Peto izdanje ove međunarodne manifestacije okuplja vodeće strane i domaće brendove iz Hrvatske, Slovenije, Italije, Austrije, Njemačke, Češke i Danske, a zbog velikog interesa izlagača sajam se ove godine proširuje na dodatni prostor. U velikom asortimanu naći će se sve od skela, građevinskih strojeva, preko solarnih elektrana, energetskih i klimatizacijskih sustava do usluga agencija za apartmane i kuće za odmor. Sajam time još jednom potvrđuje status jednog od vodećih događanja u sektoru graditeljstva u regiji i pokazuje da se ne moraju sve manifestacije odvijati u velikim gradovima.

“Još od organizacije prvog sajma, vodili smo se željom da Istra i Poreč postanu mjesto susreta i okupljanja vodećih aktera građevinske industrije, koje povezuje projektante, građevinske inženjere, vlasnike nekretnina ili one koji tek kreću s gradnjom te nudi stručnost, inspiraciju i poticaj za bolja inovativna rješenja. Po kontinuiranom rastu i broju izlagača, ponosni smo što je PromoArh u samo nekoliko godina ostvario taj cilj. No još važnije, što naši posjetitelji svake godine imaju sve kvalitetniji pregled trendova, noviteta i u konačnici, usporedbe dostupnih cijena i tehnologija”, izjavila je direktorica PromoArha Ivana Štiković.
Veliku pozornost ove godine već je izazvala gradnja održive kuće koja će se odvijati uživo na vanjskom dijelu sajma. Posjetitelji će na licu mjesta moći pratiti napredak i educirati se o strukturi, elementima i čimbenicima na koje treba paziti prilikom gradnje. Stručnjaci iz svih segmenata gradnje nekretnina, u organizaciji Klastera nZEB.hr tijekom ovog projekta prikazat će konkretna rješenja kroz niz demonstracija: od ugradnje energetski učinkovitih prozora i balkonskih vrata, izolacijskih sustava i prekida toplinskih mostova, do montaže krovnih prozora i unutarnje izolacije.

“U vrijeme kad su gotovo sve informacije dostupne online, važno nam je osigurati i izravnu komunikaciju sa stručnjacima, jer puno toga se kvalitetnije dozna u dvosmjernom razgovoru. Zato je PromoArh izvrstan format za posjetitelje, ali i brendove, jer ‘iz prve ruke’ imaju mogućnost dobiti sve informacije o trendovima, budžetima i očekivanjima. Gradnja održive kuće zasigurno je jedinstvena prilika za posjetitelje da uživo dobiju odgovore na sva svoja pitanja. Generalno se edukativni program na PromoArhu pokazao kao bitan element sajma – lani smo za Education Point morali dodavati i dodatne stolice radi broja zainteresiranih”, izjavila je direktorica PromoArha Ivana Štiković.
O važnosti sajma najviše govore rezultati ankete među posjetiteljima – čak 80 posto ovu vrstu događanja smatra ključnim izvorom za otkrivanje novih proizvoda i usluga, dok 60 posto njih navodi kako su demonstracije i prezentacije izlagača uživo presudni čimbenici pri donošenju odluka o kupnji. Uz Klaster nZEB.hr koji stoji iza cjelodnevnog stručnog programa, edukacije i radionice održavat će se tijekom cijelog trajanja PromoArha. Posjetitelji će u srijedu doznati kako pomiriti umjetnu inteligenciju s pravnim okvirom u svijetu koji se ubrzano digitalizira dok će se društvo arhitekata Istre pak vratiti u prošlost i istražiti pristupe oblikovanju kroz povijest. Naposljetku će se održati prezentacije izlagača o sustavima za trajnu zaštitu balkona i terasa. Prezentacije će izlagači održati i u četvrtak i to o važnosti pravilnog projektiranja i izvedbe dilatacijskih naprava u građevinskim objektima, kao i o učinkovitosti sustava klimatizacije i dizalica topline.

Sponzor sajma je grad Poreč-Parenzo, uz brojne pokrovitelje, a organizator Studio 053 iz Poreča koji od svog osnutka 1989., sudjeluje u organizaciji mnogobrojnih sajamskih, kulturno-zabavnih, sportskih te kongresnih manifestacija na području Istre. Za sve dodatne informacije posjetite službenu web stranicu PromoArha.