Povežimo se

Gradnja doma

Sve osobine najomiljenijih vrsta drveta kao građevinskih materijala

Nije nimalo jednostavno pronaći drvene daske u željenoj debljini i izvedbi: smreka se nudi u izobilju, iza nje slijedi ariš, a samo rijetki će pronaći bukvu ili hrast. Ovo je najčešće jedina ponuda drva kao građevinskog materijala u dućanima diljem Hrvatske.

Različite vrste drveta, ovisno o posljednjim trendovima, neprestano dolaze i odlaze iz mode. Kako bi odabrali savršen materijal drveta upravo za vaš dom, dobro je pobliže pregledati posebnosti različitih vrsta drveta. Iako postoje 354 vrste visokokvalitetnih materijala drva, pregledali smo karakteristike 9 najomiljenijih i najćešće korištenih.

HRAST

Sve vrste hrasta imaju prstenaste pore s markantnim širokim zrakama srčike. Površina hrasta velikih pora, velikim površinama daje mnogo prirodne strukture zbog čega je idealan za jak, muževan namještaj i trajne ploče stolova. Preporučljivo je koristiti ga za vlažne prostorije jer je vrlo otporan na vlagu.

JASEN

Struktura jasena je prugasta zbog čega se često naziva i “nemirnom blondinom”. Teško je, tvrdo, žilavo i elastično. Zbog svoje svijetle boje posebno je prikladno za dekorativne furnire, podove (parkete, gotove parkete), stepenice i namještaj od savijenog drveta. Jednako tako jasen je poznat kao antidepresiv od drva jer djeluje dinamično i svijetlo.

SMREKA

Boja i struktura smrekovine određuje se prema širini godova i prema ranom i kasnom drvetu. Ranije ili svježe drvo smreke gotovo je bijele boje i mat površine, dok je kasno drvo žućkasto do crvenkasto smeđe boje. Glavna prednost smreke je to što se umjereno skuplja te je lagano i mekano. Upravo zbog toga se i lako obrađuje te se više od bilo koje druge vrste koristi za građevinske radove.

BREZA

Drvo breze je svijetlo, žućkasto bijelo, crvenkasto bijelo te svijetlosmeđe boje i ima svilenkasti sjaj. Godovi su jako izraženi zbog čega se na njemu često vidi trodimenzionalni sedefasti efekt. Breza je savršeno prikladna za podno grijanje jer sporije reagira na okolnu vlagu od ostalih vrsti svjetlijih drveta. No pripazite, dulje izlaganje vlazi može dovesti do neželjenih promjena boje.

BUKVA

Svijetlo, gotovo bjelkasto bukovo drvo dobiva poznatu crvenkastu boju pomoću parenja. Ono je teško i tvrdo ali “radi” jače od većine ostalih drva za preradu. Može se lako obrađivati i lako ju je rezati. Mnogostruko se koristi u izradi namještaja i unutrašnjeg uređenja – prije svega kada se traži povećana otpornost. To vrijedi za namještaj za djecu i mlade, uredski namještaj i općenito za stolice. Zbog visoke tvrdoće pogodno je i za parketne podove, drvene stepenice i brodske podove.

JAVOR

Najsvjetlije je od svih domaćih vrsta drveta zahvaljujući naglašenoj strukturi drveta. Upravo zbog toga je savršeno prikladno za kombiniranje. Elastično je i srednje težina, žilavo te posjeduje mali koeficijent skupljanja. Može se dobro obrađivati, lagano polirati, močiti i bojiti. Koristi se za velike površine – vrata, ugradbene ormare te namještaj za spavaću sobu. Parket od javorine nudi visoku otpornost na habanje. Prikladan je za stube te glazbene instrumente.

BOR

Ima crvenkastu do crvenosmeđu boju jezgre i dekorativni prugasti izgled. Bijeli je bor teži, ali istovremeno i mekši od crnog bora. Upotreba borovine slična je smrekovini: ono je raznovrsno upotrebljivo kao stolarski materijal i posebno se primjenjuje u proizvodnji jeftinog namještaja (npr. Ikea). Dobro ga je koristiti i za pod jer je bogat smolom zbog čega ne škripi kada se po njemu hoda.

TREŠNJA

Trešnjino drvo je srednje teško i srednje tvrdo do tvrdo. Zbog svoje homogene strukture najčešće se koristi za glatke površine. Koristi se masovno, ali i kao furir, svejedno radili se o namještaju, unutrašnjem uređenju stropnim ili zidnim oblogama. Zbog svoje tamne boje čini se optički “teškim” zbog čega dizajneri ovo drvo radije koriste za manje površine poput nogu kreveta, maleni namještaj ili otmjene ukrase za dom.

ORAH

Raspon boja seže od svijetložute do narančasto smeđe. Orahovo drvo dobro je za obrađivanje, močenje i poliranje. U posljednje vrijeme orahovo je drvo doživjelo svojevrstan “comeback” zbog čega su ga mnogi dizajneri proglasili svojim omiljenim materijalom. Odličan je materijal za oblaganje podova, kao parket, zato što ne mijenja svoj oblik.

 

Kliknite kako biste komentirali

You must be logged in to post a comment Login

Ostavi komentar

Gradnja doma

Stručnjaci predstavili svjetske novitete na konferenciji o suvremenim ostakljenim pročeljima

Ostakljeno pročelje povećava količinu prirodne svjetlosti unutar zgrade, ali donosi i izazove u sprječavanju gubitka energije, na čemu se intenzivno radi

Prva konferencija o suvremenim ostakljenim pročeljima održana je prošle godine u sklopu završetka europskog projekta, a prošlog tjedna održana je druga internacionalna konferencija i donijela mnoštvo zanimljivih tema. 

Međunarodna znanstvena konferencija o suvremenim ostakljenim pročeljima okupila je stručnjake iz znanstvenog, istraživačkog i gospodarskog sektora u svrhu predstavljanja noviteta u svijetu. 

Budućnost ostakljenih pročelja

“Glavna tema konferencije, reklo bi se, sadašnje je stanje i budućnost ostakljenih pročelja. Vidimo da su sve veći zahtjevi za naše fasade, a ostakljena pročelja su jedna specifična ovojnica zgrade, kod koje nosivi element, uglavnom metalni plus staklo, sudjeluje u formiranju te kontakta između unutarnjeg i vanjskog prostora na toj ovojnici same zgrade.”, ističe predsjednik N-ZEB klastera, prof. dr. sc. Zoran Verešić, dipl. ing.  

Okupljenima su predstavljeni i rezultati Europskog projekta za razvoj dvostruke fasade s hermetički zatvorenom šupljinom, koji je nastao kao odgovor na zahtjev tržišta staklenih i aluminijskih fasada. 

“Većinom su zgrade sa ostakljenim pročeljem. Stambene ili javne zgrade, ali mogućnosti au izvedbe i dijela ostakljenih pročelja na stambenim i višestambenim zgradama, tako da su one ili u kompletu ili u segmentima. Mogu se koristiti i na individualnim zgradama i na višestambenima, ali u pravilu, predviđene su za uredske, poslovne ili javne zgrade.”, dodaje.   

Dipl. ing. građ. Luka Fukat (KFK), kontrolor kvalitete te jedan od predavača na konferenciji, navodi kako osim 15-ak zgrada u Zagrebu te kompleksa City Island u Zagrebu, možda bi se moglo nabrojati još tridesetak zgrada koje mogu predstavljati reprezentativne aluminijske ostakljene fasade.  

Investitori traže učinkovite i energetski obnovljive proizvode

Razumijevanje arhitektonskih trendova potiče kreativnost, kao i način upotrebe materijala, a korištenje suvremenih ostakljenih fasada ovisi o količini sredstava u građevinskom sektoru te tehničkih zahtjeva i pitanju održivosti. 

“Hrvatska trenutno stoji, po mom mišljenju, u situaciji gdje treba proizvesti fasadu u budžetu, u zadanom vremenskom roku. Drugih zahtjeva, osim zakonskih, zapravo nema.

Ekvivalent tome su zapravo zakoni u Ujedinjenom kraljevstvu koji su približni našima, međutim, sami investitori traže učinkovitije, energetski obnovljive i više-manje reciklabilne proizvode. 

Ako želite tehnički najbolju fasadu, staklena vuna, kamena vuna i fasada koja se koristi u standardnoj gradnji, najbolja je opcija. Prednosti staklenih i aluminijskih fasada je ljepota i to da su sto posto reciklabilnost. Međutim, po kvaliteti se staklene aluminijske fasade nikada neće moći mjeriti sa klasičnom gradnjom. “, pojašnjava Fukat.

Kako poboljšati učinkovitost ostakljenih sustava

Ostakljeno pročelje povećava količinu prirodne svjetlosti unutar zgrade, ali donosi i izazove u sprječavanju gubitka energije, na čemu se intenzivno radi. 

Trend razvoja je danas ide u smjeru očuvanja okoliša i uštede energije. Tako da ova sva rješenja idu upravo u tom smjeru: Kako poboljšati učinkovitost tih sustava, kako smanjiti utjecaj i kod proizvodnje materijala na okoliš, kako smanjiti tj. odnosno ograničiti energiju koja prolazi kroz ta stakla i u jednom i u drugom smjeru…

Kod ostakljene fasade imamo gubitak energije od grijanja prema van, ali isto tako imamo dobitak energije od sunčevog zračenja.

To su vrlo specifični transparentni dijelovi ovojnice zgrade gdje moramo voditi brigu i o gubitcima topline, ali i dobitcima topline u ljetnim mjesecima kada moramo koristiti uređaje za hlađenje prostora, što opet utječe na potrošnju energije zgrade u cjelini. 

Trud se uvijek ulaže da bi se stvorili što kvalitetniji uvjeti boravka u prostoru, a današnji trend i današnji zahtjevi tržišta su i smanjenje CO2 otiska i ušteda energije, tako da su sve to teme ove konferencije.

O velikim iskustvima svjetski poznatih firmi koje se bave proizvodnjom ostaklenih pročelja govore na konferenciji njihovi predstavnici. Nadamo da se će rezultati konferencije imati koristi za sve. “, zaključio je Fukat.

Nastavite čitati

Arhitekti i arhitektonski projekti

Uz nekoliko svjetskih nagrada, Vinarija Tomac odraz je načela prirodne proizvodnje vina

Arhitektova zaljubljenost u prirodna vina pridonijela je stvaranju ove impresivne građevine

Tomislav Ćurković i Zoran Zidarić dizajnirali su vinariju koja svojom arhitekturom odražava biodinamički način proizvodnje vina, a za taj su projekt dobili i nekoliko svjetskih nagradi.

Gradnja vinarije u mjestu Donja Reka pored Jastrebarskog počela je iz potrebe za povećanjem prostornih kapaciteta. 

“Bavimo se proizvodnjom pjenušaca, a to zahtjeva dosta velike prostore za odležavanje tih boca jer svaka boca odleži godinu, dvije, tri pa se nakupe i dvije- tri berbe. Uvijek smo znali da želimo da to ovoga izgleda, rekli bi mi “kak spada”, da ima estetsku i funkcionalnu vrijednost.”, navodi vlasnik vinarije, Tomislav Tomac.

Vinarija kao omaž gospodarskim štagljevima

Inspiraciju arhitekti nisu trebali tražiti daleko. Priroda koja okružuju parcelu bila je sasvim dovoljna. 

“To je omaž ovim gospodarskim štagljevima koje možete naći na ovom lokalitetu pa čak i nekoliko kilometara udaljeno od ove vinarije i malo dalje, i ta atmosfera, ali ne samo atmosfera u smislu vizualnosti nego i taj miris. Ta nekakva sinestezija koja vas okružuje kada dođete u taj prostor, je bila nama izuzetno važna i ja se nadam da smo uspjeli to postići. Naravno, napraviti neku našu interpretaciju nekog tog starog štaglja. “, dodaje dipl. ing. arh. Tomislav Ćurković.

Prirodni materijali dio održivog razvoja

Nije slučajnost da su na gotovom objektu vidljivi svi korišteni materijali već je to odraz filozofije proizvodnje prirodnih vina. 

“Željeli smo da svi materijali koje koristimo budu što prirodniji, upravo radi toga da ova naša vinarija sudjeluje u održivom razvoju, da se ona integrira u taj biljni i životinjski svijet koji ju okružuje i tako djeluje pozitivno na biodiverzitet, a hvala Bogu imamo i potok i livadu, imamo i šumu…

A što se tiče same organizacije prostora, ona je napravljena po vertikali i zapravo vi kada se krećete kroz kuću od podruma pa do krovne terase, vi imate niz različitih senzacija upravo zbog promijene materijala koji se događaju kad krećemo odozdola, od betona pa preko jednog kubusa kojeg smo obukli u potpunosti u opeku da bi došla nakon toga jedna drvena kapa i konstrukcija i na kraju najprirodniji materijal koji imamo na kući, a to je slama.”, dodaje.

Opeka korištena na inovativan način

Na prvi pogled, za vinariju biste mogli pomisliti da je drvena građevina, iako je veći dio napravljen od opeke. 

“Ta opeka možda se iz daljine ne doživljava zbog kojih kanelura i nije to onaj doživljaj klasični opeke kakvu mi zapravo koristimo. Mi smo je koristili, ja si to umišljam malo, na jedan inovativan način. Opeku koja je inače skrivena, na koju se obično stavljaju neki slojevi drugi, najčešće žbuka, mi smo ogolili i pokazali u njenom izvornom, industrijskom obliku. “, dodaje Ćurković.

Investitor prati načela biodinamičke poljoprivrede zbog čega nije imao posebne strojarske zahtjeve za svoj podrum. 

“Zahtjevi su bili najviše za manipulaciju kako ćemo se kretat u tom podrumu, gdje će biti bačve, gdje će biti boce na odležavanju i svi drugi dijelovi podruma. Tako da smo to uspjeli posloži na način da nismo nigdje fulali i da naš podrum jako dobro funkcionira i mi smo mogu reći, prezadovoljni.”, ističe Tomac.  

Podrum je povezan sa starim dijelom koji više nije bio dostatan, a otprilike na pola puta između njih nalazi se arhiva kružnog tlocrta i posebne atmosfere, čija vrata odaju dojam ulaska u dobro čuvanu kriptu. 

“Pa to jest kripta, ja bi bio sretan da ljudi kada ulaze u taj prostor osjećaju neku atmosferu tišine, mira, da ima možda nekih sakralnih elemenata od rituala pa nadalje. Ja sam si nekako tako zamišljao, odnosno ne samo ja nego cijeli moj tim, mi koji smo radili na tom projektu smo tako zamišljali taj prostor. “, pojašnjava Ćurković.

Ispod drvene kape ispunjene slamom nalazi se kušaonica, a izlaskom na veliku terasu, dobije se jasan dojam da je građevina u potpunosti uklopljena u svoj okoliš. Iako relativno male površine, oko 600 četvornih metara, mnoge su se struke morale udružiti za savršenu izvedbu. 

“Ovo je mala kuća, znači to je mali projekt, ali zapravo bez vrlo, vrlo jasne i organizirane sheme od projektiranja pa do izvođenja, ne bi to ovo moglo nikad zaživjet. Tako da su svi sudionici od nas projektanata do nadzornih inženjera i na kraju izvođača, bili jako važi i investitora posebno spominjem.”, ističe Ćurković.

Arhitektova zaljubljenost u prirodna vina pridonijela je stvaranju ove impresivne građevine

“Da Tomo nije u svijetu vina i da ne poznaje srž proizvodnje vina, ne bi nikad naš podrum ovako izgledao.

On je pretpostavio da bi filozofija arhitekture ovog podruma trebala biti jednaka kao i filozofija našeg pristupa vinima, to znači da se vina ne zamaskiravaju sa nekim nepotrebnim stvarima, nego se pušta prirodi da iznese tu svoju energiju koju mi onda iz grožđa pretvorimo u tekućinu koju punimo u bocu.

Stvarno je ispalo da je podrum refleksija onoga što mi razmišljamo o vinima. “, zaključio je Tomac.

A bez dobrog investitora, ništa od ovoga ne bi bilo moguće. 

Nastavite čitati

Kolumne

Pratite nas na drušvenim mrežama

Izbor urednice