Povežimo se

Arhitektura i dizajn

nZEB zamijeniti će ZEB

Intervju s Prof. dr. sc. Zoranom Veršićem

Profesore Veršić, što je nZEB i kako je postao područje vašeg interesa?

nZEB kao pojam je uveden direktivama Europske unije koje su govorile o niliziranim, zero energy building, odnosno zgradama koje troše vrlo malo energije u svom operativnom vijeku, znači za grijanje, hlađenje, a same obveze prema nZEB-u krenule su direktivama odnosno obavezama našeg zakona da se primjenjuju. Tako da mi već 2019. projektiramo zgrade koje su sukladne direktivama i propisima koji nalažu nisku potrošnju energija zgrada i koje obavezno moraju koristiti dio energije potrebne u operativnom vijeku iz obnovljivih izvora energije. 

Koje su to glavne smjernice koje su došle od Europske komisije da bi jedna zgrada bila nZEB?

Europska unija donosi direktive energetske učinkovitosti u zgradarstvu, a svaka zemlja članica donosi nacionalne propise koji su kriteriji da bi se postigle tražene vrijednosti za ispunjenje zahtjeva zgrada gotovo nulte energije. 

Kad kažemo nZEB u zgradarstvu, odnosi li se to na stambene zgrade ili i na obiteljske kuće?

nZEB se odnosi na sve zgrade koje ljudi koriste za svoje aktivnosti, to se odnosi i na javne zgrade i na privatne zgrade i na višestambene zgrade i na škole i na vrtiće, na hotele, na bolnice, sve zgrade imaju zahtjeve ispunjavanja određenih kriterija koji su propisani tehničkim propisom o racionalnoj uporabi i toplinskoj zaštiti. 

O čemu ovise ti zahtjevi, ovise li oni o lokaciji gdje se gradi?

Potrošnja energije svake zgrade ovisi gdje se nalazi. Nije isto radimo li zgradu kontinentalnoj ili primorskoj klimi u Hrvatskoj, pa čak i na kontinentu, razni gradovi se razlikuju po svojoj klimi. Isto tako vrlo je važno lokacija zgrade, mikrolokacija, orijentacija zgrade, a onda jasno ovisi o kvaliteti same zgrade i primijenjenim sustavima ugrađenim u zgradu koji trebaju biti sve učinkovitiji odnosno sve manje trošiti energije, a da bi zadovoljili kvalitetu boravka u prostorima i kvalitetu, toplinsku kvalitetu, ugodnost, ali isto tako i kvalitetu zraka, ventilacije i onoga što zahtijevamo od zgrade da bi postigli ugodne i zdrave uvjete boravka u našim zgradama i stanovima. 

Kada je osnovan nZEB klaster, koji su njegovi glavni ciljevi i aktivnosti?

Partneri iz gospodarskog sektora i Arhitektonski fakultet su od 2017. rade na promoviranju kriterija zgrada gotovo nulte energije i održivog građenja, a službeno je klaster osnovan 2018. godine. Iz znanstvenog sektora, iz edukacije tu Arhitektonski fakultet koji je okupio dionike iz gospodarskog sektora koji pokrivaju različita područja u izgradnji same zgrade. Naš počasni član je i Ministarstvo prostornog uređenja i državne imovine, s kojim jako dobro surađujemo, donosimo odnosno predlažemo određene i teme, promoviramo teme koje će tek biti, stupiti u zakonsku regulativu tako da i stručnu javnost pripremimo na neke stvari koje nas čekaju u budućnosti. 

Koji su to noviteti koji nas očekuju i koji su to novi pojmovi koji se uvode?

Nekada smo govorili gotovo nula energetska zgrada, ali nZEB se udomaćio kao naš pojam, s obzirom da je to kratica engleskih riječi near zero energy building ustvari, dovodimo uskoro i nove pojmove, a to je upravo zgrade ZEB koje će biti Zero Emission Building, odnosno zgrade gotovo nulte emisije CO2, tako da su nekakvi pojmovi koje evo promoviramo i koji se mogu čuti. 

Koje aktivnosti će klaster provoditi u 2024. godini?

Tradicionalno 15. veljače idemo sa našim skupom koji će imati osnovnu temu obnova zgrada, ali bit će tu jasno riječi i o izgradnji novih zgrada i obnovi zgrada po kriterijima energetske učinkovitosti i sigurnosti i kvalitete boravka u takvim zgradama. 

Hvala puno na razgovoru. 

Arhitektura i dizajn

La Fábrica – kako je napuštena cementara postala arhitektonska ikona

Bofill ju je zamislio kao “prostor stalne transformacije”, gdje se arhitektura ne doživljava kao statična forma, već kao živi organizam koji raste i razvija se zajedno s onima koji u njemu žive i stvaraju

La Fabrica

U industrijskom predgrađu Barcelone, ondje gdje su nekoć vladali buka strojeva i sivi oblaci prašine, danas se nalazi jedno od najfascinantnijih arhitektonskih ostvarenja 20. stoljeća –  La Fábrica.

Ovaj jedinstveni projekt, djelo vizionarskog arhitekta Ricarda Bofilla, primjer je kako kreativnost i poštovanje prema prošlosti mogu stvoriti prostor koji nadahnjuje i pola stoljeća nakon svoje obnove.

Ovako izgledaju stanovi u centru Barcelone! 5 primjera inspirativnih renovacija

Napuštenu cementaru Bofill je otkrio 1973. godine. Pokrenuo je radikalnu, višegodišnju transformaciju prostora, odlučan u namjeri da zadrži industrijski karakter, ali mu udahne novi, suvremeni život.

Suživot prirode i industrije

Jedna od najupečatljivijih karakteristika projekta je način na koji su priroda i arhitektura dovedeni u savršeni balans. Zidine koje su nekoć bile simbol industrijskog napretka, danas su prekrivene penjačicama, čempresima i eukaliptusima. Vrt koji okružuje kompleks nije samo dekoracija – on je integralni dio koncepta, zamišljen kao “zeleni filter” između unutarnjeg i vanjskog svijeta.

Unutrašnjost je jednako impresivna. Prostorije su prostrane, s visokim stropovima i velikim prozorima koji propuštaju obilje prirodnog svjetla. Materijali su ostali vjerni izvornoj industrijskoj estetici – beton, metal, sirovo drvo – no sve je oplemenjeno elegantnim detaljima i sofisticiranim interijerima. Posebnu pažnju plijeni stubište, skulpturalno i gotovo monumentalno, koje spaja razine nekadašnjih silosa s lakoćom i stilom.

La Fábrica kao dom, studio i manifest

Iako na prvi pogled izgleda kao umjetnička instalacija, La Fábrica je uistinu dom – i to dom koji se koristi. Bofill je ovdje smjestio svoj privatni život, ali i profesionalni studio, stvarajući prostor u kojem granice između rada i odmora, između umjetnosti i svakodnevice – jednostavno ne postoje. Ova multifunkcionalnost samo potvrđuje osnovnu ideju projekta: prostor se ne treba definirati svojom prošlošću, već mogućnostima koje otvara.

Osim što je dom, La Fábrica postala je i manifest arhitektonske filozofije. Bofill je njome želio dokazati da je svaki prostor vrijedan transformacije, da je svaka zgrada potencijalni medij kreativnosti. Njegov pristup restauraciji – zadržati što se može, redefinirati što se mora – danas se sve više prepoznaje kao održiva i odgovorna praksa u suvremenoj arhitekturi.

Gordana Đerić: Arhitektura nije forma ni trend, već sredstvo za kvalitetniji život

Danas, desetljećima nakon završetka projekta, La Fábrica i dalje izaziva divljenje. Njezina estetika, funkcionalnost i filozofija čine je jedinstvenom pojavom u svijetu arhitekture. I što je najvažnije – pokazuje kako prava ljepota može nastati upravo tamo gdje je drugi najmanje očekuju.

Naslovna fotografija: ArchDaily

Nastavite čitati

Dizajn i trendovi

Eichholtz by Mashroom i Intera hub uspješno održali ekskluzivni masterclass za profesionalce u dizajnu interijera

Ekskluzivni masterclass spojio je stručnjake iz dizajna interijera na inspirativnom i edukativnom događaju.

U showroomu Eichholtz by Mashroom, u suorganizaciji s portalom Intera hub, 11. lipnja održan je iznimno uspješan stručni događaj — masterclass radionica namijenjena arhitektima, dizajnerima interijera, građevinskim investitorima i hotelijerima. Događaj je okupio velik broj relevantnih sudionika iz industrije i poslužio kao platforma za umrežavanje, razmjenu ideja i praćenje najnovijih trendova u svijetu interijera.

Program je započeo inspirativnim predavanjem predstavnika brenda Eichholtz, koji su sudionicima predstavili filozofiju brenda, razvojne smjernice te pretpremijerno otkrili novu liniju proizvoda koja se službeno lansira u rujnu 2025. Ova nova kolekcija namijenjena je profesionalnom projektiranju interijera u ugostiteljskom sektoru, s naglaskom na izdržljivost, funkcionalnost i estetsku vrijednost, ali i mogućnost personalizacije prema zahtjevima krajnjih korisnika.

Kroz niz primjera i demonstracija, prisutni su imali priliku upoznati se s inovativnim rješenjima koja podižu standard dizajna i dodaju stvarnu vrijednost prostoru — bilo da je riječ o luksuznim hotelima, restoranima ili suvremenim kafićima.

Uz edukativni sadržaj, masterclass je bio popraćen vrhunskim gastronomskim doživljajem u izvedbi chefova iz restorana Forty Two, dok je za opuštenu atmosferu tijekom večeri bio zadužen DJ Sven Pravica.

Odaziv i reakcije sudionika potvrđuju da je ovakva vrsta događanja iznimno važna za daljnje jačanje profesionalne zajednice. Ostvareni su brojni novi kontakti, pokrenute buduće suradnje i potvrđena zajednička želja za nastavkom edukacije i inspiracije u industriji.

“Eichholtz nije samo brend namještaja – to je platforma za povezivanje, profesionalni razvoj i poticanje kreativnosti u interijerima.”

Zahvaljujemo svim sudionicima na prisutnosti, entuzijazmu i podršci. S nestrpljenjem iščekujemo sljedeće prilike za susret i nastavak stvaranja jedinstvenih iskustava u svijetu dizajna.

Nastavite čitati

Kolumne

Pratite nas na drušvenim mrežama

Izbor urednice