Povežimo se

Arhitektura i dizajn

Intervju prof. Nenad Fabijanić: Arhitektura – i posao i hobi

Prof. Fabijanić, je li arhitektura u vašem životu sve ono što ste očekivali od nje da će biti, kad ste upisivali fakultet?

prof. Nenad Fabijanić, dr. art.: Više od toga. Kad se upisuje fakultet onda se čovjek pita kako ću se snaći, reference koje sam tada imao bile su skromne, gimnazijalske, ali sam sretao neke ljude koji su me impresionirali svojim opusom, svojim znanjem, svojim zadovoljstvom u poslu.

Tko vas je impresionirao?

Ivan Vitić, poslije Neven Šegvić, posebno Ivan Vitić. Njegov način rada i organizacija njegovog posla. Ponašanje, biro koji je bio među prvima u Zagrebu, gotovo jedini privatni biro u to doba.  Nisam znao gdje ću i što ću, posebno ne na prvoj godini gdje mi gimnazijalci tada smo bili zbunjeni jednom dimenzijom koja je bila orijentirana na tehniku, znanje, prirodne znanosti, matematiku, geometriju, perspektivu i tako dalje i tako dalje. Poslije se tu nekom određenom ambicijom, a ja volim tu riječ, i mnogi ju krivo upotrebljavaju i smatraju da je kriva, sam pokazao interes da dokučim neke teme. To se dešavalo sukcesivno kroz život.

Vi ste svoj talent zapravo pokazali na raznim segmentima. Od izložbe, scenografije do arhitekture, jel nas možete provesti kroz taj jedan proces, kako počinje, odakle inspiracija.

Meni je bilo u interesu što prije vidjeti nešto izvedeno, bilo šta. Pa sam počeo sa televizijskom scenografijom. Nekom igrom slučaja jer sam bio blizak televiziji u to doba i svemu onom što vole mladi, kako se to kaže, rock and rollu i u to vrijeme ’60-tih, ’70-tih godina kad su bili začeci tih stvari, onda sam se želio pojaviti i kao scenograf i to mi je uspjelo. I radio sam jako dugo na Hrvatskoj televiziji kao scenograf, možda najviše emisija sam opremio scenografskih ali da se ne hvalimo, kvantiteta ne znači i kvaliteta.

Nakon toga sam zapravo postao asistent na Arhitektonskom fakultetu. Na direktan poziv velikog arhitekta i pedagoga Nevena Šegvića. Tražio je da ja dođem na fakultet s njim radit, jer sam se dokazao u nekim malim sitnim akcijama koje sam s njim provodio. To je bilo iznenađenje jer tako mlad čovjek, ja sam tada imao dvije godine nakon diplome, dakle, to je bila ’77 godina, prošlog stoljeća, me pozvao da budem asistent tada, velikog karizmatičnog profesora Nevena Šegvića.

Radio sam natječaje, radio sam interijere, servisirao uglavnom neke obiteljske teme ili teme nekih mojih prijatelja koji su bili moji prvi investitori. S njima sam imao veliki problem zato što su imali povjerenje i znanje, dali mi priliku, znali sve o arhitekturi, znali sve o meni, samo nisu imali novaca. A za arhitekturu je potrebno imati novaca. Pa su se jednog trena počeli pojavljivati ili društveni ili državni ili gradski investitori ili pak neki ljudi koji su vidjeli što radim i tako počeli naručivati projekte.

Obzirom da ste radili svojim prijateljima, a od nekoliko arhitekata sam čula da je zapravo iznimno važno poznavati ljude koji će živjeti u toj kući da bi tu kuću mogli napraviti za njih, kakvo je vaše iskustvo u tome?

To svi arhitekti govore i ja im ne vjerujem. Ali vjerujem u tu rečenicu koju je izrekao Frank Lloyd Wright. Ima jedna duhovitost koja je vezana za njega jer on je tako rekao, veliki Frank Lloyd Wright da bi rado živio u jednoj familiji bar mjesec dana da ih upozna pa da zna točno šta njima treba, kakve su im dnevne navike i tako dalje. Pa je zaista s njima živio i nakon mjesec dana pitali su ga kakvo mu je sad iskustvo, jel mogu krenut, a on je odgovorio: „znate šta, vama ne treba arhitekt, vama treba bračni savjetnik“. Ma nema se što identificirati, ima baratati sa svojim tijelom, znat svoje područje. I naravno puno razgovarat sa investitorima jer na kraju krajeva, on radi za njih i troši njihov novac. I ta jednadžba je jako jednostavna.

Što bi rekli koji je to projekt koji o vama najbolje govori?

Projekt pripada vremenu stasanja, vremenu znanja, vremenu moći i tada je aktualan i dobar. Čudim se danas kako sam u nekim projektima ginuo, sad ginem za ovu lokaciju ovdje i još neko vrijeme ću raditi na toj lokaciji. Ja se jako radujem dolazi ovdje svako jutro, jer ovdje imam i atelje, dolaziti na gradilište i to već godinu, dvije. Kao što sam se jako radovao ujutro krenuti sa istoka Zagreba gdje stanujem, putovati prema Kačićevoj 26, prema Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu, posebno u periodu kad sam bio asistent Nenada Šegvića. 

A oltar domovini?

Ja sam sa velikim respektom to radio. Ja nisam htio nikakav jeftiniji dizajnerski ili narativni kič plasirati u, na to mjesto. Ja sam htio da to mjesto drži vrijeme, ja se nisam htio baviti nikakvim simbolima kojima smo opsjednuti i nekim pričama, nikakvim glagoljicama, nikakvim šahovnicama, nikakvim elementima kojima zapravo da pitate ljude ne bi znali o čemu je riječ. Ja sam htio petrificirati središnji dio Zagreba sa tri simbola, nešto malo vode, nešto malo vatre, dakle, elementarnih stvari koje govore da smo bili, da jesmo i da ćemo, nadam se opstati.

Kad se bavite jednom kućom, koliko vremena posvećujete uređenju okoliša te građevine?

Zagrebačka arhitektonska škola nas je tako učila, da je to sve dio arhitekture. I kad kažete kuća, tu se podrazumijeva raspoloživa parcela, ne ono što zauzima kuća, dakle, teren kojeg zauzima tlocrt kuće, nego cijela, cijela parcela.

S kim ste tu najviše radili?

Bilo je sjajnih firmi koje su trudile zadovoljiti neke moje kriterije pa su išli uvijek u eksperiment. U Lučkom sam našao beton, u Pazinu sam našao kamen, drvo sam našao kod nekih dobrih stolara koji još uvijek znaju šta je stolarija, aluminij sam također našao negdje tamo u ovim krasnim krajevima Brezija, Svete nedjelje, stupnika i tako dalje.

Kroz život ste imali nekoliko izložbi, zar ne?

Evo, zatekli ste me, pa imao sam naravno, radio sam izložbe svoje, radio sam jednu sa Oskarom Kokojem, vrhunskim dizajnerom, radio sam neke svoje male izložbe, nisam imao nikad neku veliku izložbu, ali sam izdavao neke knjige koje su opet opisivale to što radim arhitekturu. Nisam imao nikakvu monografsku veliku temu i to me ne zanima, kao što me ne zanimaju nagrade za životno djelo, kao što me ne zanimaju velike monografije svega i svačega i tako dalje.

Rekli ste da ste sada u mirovini ali da radite više nego ikada, ljudi kad odu u mirovinu obično imaju neki hobi kojim se posvete. Znači, vama je arhitektura i posao i hobi i još uvijek ste tome posvećeni.

Pa da. Ja sam nesretan zbog toga ali nemam nikakav hobi, nikakav hobi nemam jer stalno radim i premalo se i odmaram jer stalno radim, što sasvim sigurno nije dobro. Imam najviše vremena za svoje unuke, a i to nije dovoljno, međutim to me inspirira, to me hrani ali stalno radim, to je to, nažalost, nemam hobi.

Profesore Fabijanić, hvala vam puno na razgovoru.

Hvala vama, bilo mi je zadovoljstvo.

Arhitektura i dizajn

Nova Eichholtz kolekcija: Europski glamur, personalizacija i kreativna sloboda u luksuznim interijerima

Nova Eichholtz kolekcija spaja europski glamur, luksuzni dizajn i personalizaciju, stvarajući sofisticirane interijere koji pričaju priču.

Eichholtz, simbol luksuznog dizajna i sofisticiranih interijera, predstavlja svoju najnoviju kolekciju koja spaja prošlost, sadašnjost i budućnost. Ova linija namještaja, rasvjete i dekoracija donosi raskoš europskog glamura, jedinstvenu personalizaciju i kreativnu slobodu, pretvarajući svaki prostor u priču o stilu, eleganciji i kvaliteti.

Europski glamur s modernim potpisom

Kako ističe Edwin van der Gun, Chief Creative Officer Eichholtza, nova kolekcija temelji se na klasičnim formama koje su reinterpretirane kroz suvremeni dizajn. Svaki komad ne samo da očarava estetikom, već i priča priču, prati globalne trendove i zadržava vrhunsku kvalitetu izrade. Eichholtz ne pristaje na kompromise, spajajući luksuz, funkcionalnost i dugotrajnost u svakom detalju.

Eichholtz Atelier: personalizacija bez granica

Posebna inovacija je program Eichholtz Atelier, koji omogućava klijentima potpunu prilagodbu proizvoda. “Performance-grade fabrics” osiguravaju da tkanine nisu samo vizualno impresivne, nego i izdržljive, otporne na svakodnevnu upotrebu i dugovječne. Program je trenutno dostupan u SAD-u, s planovima za globalno širenje i prilagodbu lokalnim ukusima i klimatskim uvjetima, čime Eichholtz podiže personalizaciju luksuznog namještaja na novu razinu.

Suradnje koje oblikuju budućnost dizajna

Nova kolekcija uključuje ekskluzivne suradnje, među kojima posebno mjesto zauzima Corey Damen Jenkins. Linija rasvjete koja će biti predstavljena početkom 2026. godine objedinjuje kreativnu slobodu, preciznost i prepoznatljiv stil, osvajajući ljubitelje dizajna širom svijeta. Suradnja s The Metropolitan Museum of Art dodatno unosi umjetničku dubinu i povijesne inspiracije u svaki komad.

Globalna prisutnost i novosti u kolekcijama

Eichholtz kontinuirano širi svoju mrežu mono-brand storeova i jača prisutnost u regijama poput jugoistočne Azije, posebno Indonezije. Nova kolekcija reflektira razne dizajnerske utjecaje — od baroka i Art Decoa do suvremenih stilova — i uključuje luksuzne komade koji su istovremeno funkcionalni i dugotrajni.

Inspiracija nove kolekcije

Nova Eichholtz kolekcija donosi jedinstvenu estetiku kroz različite inspiracije:

  • Priroda i teksture: Materijali poput travertina, alabastera i ručno tkanih tkanina unose osjećaj prirodne autentičnosti i sofisticiranog rustikalnog stila.
  • Natural Maximalism: Slojeviti, bogati dizajn s hrabrim kombinacijama boja, materijala i detalja, koji unosi energiju i karakter u prostor.
  • Bohemian Coastal: Lagani, prozračni materijali i prirodni elementi stvaraju osjećaj odmora, svjetlosti i slobode.
  • Reflective Heritage: Kombinacija tradicionalnih elemenata i modernih reflektirajućih površina, ogledala i sjajnih metala, koja povezuju prošlost i sadašnjost.
  • Vanjski i unutarnji prostori: Namještaj za van i unutarnje prostore stvara skladan prijelaz između interijera i eksterijera, koristeći materijale otpornosti na vremenske uvjete.

Zašto će klijenti obožavati novu Eichholtz kolekciju

Svaki komad nove kolekcije omogućava klijentima da kreiraju interijer koji odražava njihov osobni stil i estetske preferencije.

  1. Fleksibilnost u prilagodbi: Novi hospitality program koji nudi iznimnu fleksibilnost u izboru materijala — tkanina, boja i završnih obrada — što klijentima omogućava da prostor u potpunosti prilagode vlastitim željama i konceptu projekta.
  2. Luksuz + funkcionalnost: Elegantan dizajn koji je izdržljiv i pogodan za svakodnevnu upotrebu.
  3. Stil koji traje: Komadi nadilaze trenutne trendove, zadržavajući klasičnu i modernu privlačnost.
  4. Atraktivne novosti: Ekskluzivne suradnje i novi showroomovi pružaju dodatnu vrijednost i inspiraciju.

Nova Eichholtz kolekcija nije samo linija proizvoda — ona je iskustvo. Svaki komad može postati dio vaše osobne priče, spajajući sofisticiranost, kvalitetu i kreativnu slobodu. Bilo da tražite raskošni europski glamur, prirodne teksture ili suvremene linije s bogatom poviješću, Eichholtz nudi rješenja koja nadmašuju očekivanja, pretvarajući svaki interijer u luksuzan i personaliziran prostor.

Nastavite čitati

Arhitektura i dizajn

Zona pobjede: Kako održavanje zgrada može spasiti domove?

Nova epizoda podcasta Zona pobjede otkriva zašto je održavanje zgrada ključno za sigurnost, vrijednost i dugovječnost svakog doma.

Zona pobjede: Kako održavanje zgrada može spasiti domove?

Gradnja nije gotova kada se objekt dovrši — tada tek počinje njegovo stvarno trajanje. Druga epizoda podcasta Zona pobjede, u produkciji Baumit Hrvatska i emisije Dom na kvadrat, otvara temu o kojoj se rijetko govori, a ključna je za sigurnost, kvalitetu i vrijednost svakog doma — upravljanje i održavanje zgrada.

Zgrade u Hrvatskoj sve su starije, a mnogi suvlasnici još uvijek ne razumiju da odgovornost za održavanje nije samo formalnost, već zakonska i građanska obveza. Kroz razgovor s iskusnim stručnjacima, podcast otkriva kako pravodobna obnova i korištenje kvalitetnih, održivih materijala mogu dugoročno uštedjeti novac i produljiti život svakog objekta.

U epizodi gostuju Dražen Pomper, predsjednik Udruge upravitelja zgrada RH i stručnjak s više od 30 godina iskustva, te Miljenko Minković, voditelj projekata u Baumitu, koji gotovo 25 godina prati razvoj energetske obnove i statičkih sanacija. Razgovor vodi Snježana Turalija (GREENiKA poslovno savjetovanje).

Zona pobjede: Novi podcast koji mijenja pogled na gradnju

Tko su gosti i što donose njihova iskustva

Dražen Pomper započinje priču s tri desetljeća iskustva u sektoru održavanja zgrada, u kojem upravlja s više od 350 objekata diljem Hrvatske. Kao predsjednik udruge upravitelja zgrada, ističe da je hrvatsko tržište održavanja zgrada sazrijevalo sporo — od 1997. kada je uveden prvi zakon o upravljanju do danas. U tom razdoblju svijest građana se polako mijenja, no mnogi i dalje očekuju da netko drugi “brine” o zgradi.

“Ljudi znaju da auto mora ići na servis, ali ne i da njihova zgrada ima svoj rok trajanja. To moramo naučiti od početka.” — Dražen Pomper

Miljenko Minković donosi drugu perspektivu: kroz gotovo 25 godina rada u Baumitu svjedočio je evoluciji gradnje u Hrvatskoj — od vremena prije subvencija do današnjih energetski učinkovitih i ekološki usklađenih projekata. Kao voditelj projekata, Minković naglašava važnost partnerstva između proizvođača, arhitekata i izvođača u svakoj fazi obnove.

Zašto je održavanje zgrada ključno za kvalitetan dom

Pomper objašnjava da svaka zgrada ima životni vijek od 70 do 100 godina, no kako bi tijekom tog vremena ostala funkcionalna, potrebno je redovito ulaganje. Prvi ozbiljniji troškovi javljaju se nakon otprilike 30 godina — kada dolazi vrijeme za obnovu krova, fasade ili stolarije. Bez planiranog održavanja, zgrada ubrzano gubi vrijednost, a troškovi popravaka višestruko rastu.

Zgrade su živi sustavi koje treba pratiti i “servisirati”, baš kao i automobile. “Ljudi znaju kada treba promijeniti ulje u autu, ali ne znaju kada treba obojiti zid,” slikovito opisuje Pomper. Ključno je razviti svijest da održavanje nije trošak, već ulaganje u sigurnost i dugoročnu stabilnost doma.

gradnja nebodera

Zelena obnova doma: Ako vam je prioritet održiva gradnja, slijedite ove savjete

Odgovornost suvlasnika – promjena mentaliteta

Veliki izazov i dalje je mentalitet iz prošlih vremena – mnogi i dalje očekuju da netko “iz općine” ili “iz firme” vodi brigu o zgradi. No današnji zakon jasno kaže: suvlasnici su odgovorni za održavanje i dužni su osigurati sredstva kroz pričuvu. Pomper ističe da je edukacija suvlasnika presudna te da suvremene komunikacijske platforme, poput WhatsApp grupa, znatno pomažu u organizaciji i donošenju odluka unutar zgrada.

Nove generacije stanara bolje razumiju digitalne alate i informacije, što olakšava komunikaciju s upraviteljima i izvođačima. Time se poboljšava koordinacija, povećava transparentnost i ubrzava reakcija na tehničke probleme.

Kako Baumit pomaže – stručnost od projektiranja do izvedbe

Baumit u proces upravljanja i obnove zgrada ulazi u više faza — od projektiranja do same izvedbe. Minković objašnjava da tvrtka često sudjeluje već u fazama planiranja, kada s projektantima usklađuje detalje i predlaže optimalne materijale za pojedine objekte. U drugim slučajevima, uključuju se kasnije – tijekom same izvedbe, gdje pomažu u izboru izvođača i nadzoru kvalitete radova.

“Možete imati najbolji materijal na tržištu, ali ako nije pravilno ugrađen, to ne vrijedi ništa. Znanje je najvažniji alat svake obnove.” — Miljenko Minković

Baumit također pomaže u statičkim sanacijama, koje su postale nužne nakon potresa. Tvrtka razvija rješenja koja kombiniraju toplinsku izolaciju, protupožarnu zaštitu i otpornost na potrese, a ujedno smanjuju ugljični otisak proizvodnje. Minković ističe važnost pouzdanih izvođača i solventnih partnera – jer obnova zahtijeva tehničku stručnost i financijsku stabilnost.

NZEB konferencija: Priuštivo i održivo stanovanje do 2030.?

Inovacije koje mijenjaju tržište: CrystalTop i ekološki materijali

Jedna od inovacija na koju je Baumit posebno ponosan je CrystalTop – nova generacija mineralne žbuke u pastoznoj formi, izrađena 95% od prirodnih sirovina. Radi se o materijalu koji kombinira otpornost, paropropusnost i ekološku prihvatljivost te omogućuje dugotrajniju i sigurniju fasadu.

Ovaj proizvod razvijen je nakon dugogodišnjeg istraživanja u Baumitovom ispitnom naselju u Austriji, gdje su različite kuće građene s različitim materijalima i podvrgnute testovima u realnim uvjetima. Rezultati tih istraživanja pomažu Baumitu da razvija materijale koji prate klimatske izazove i zahtjeve modernog stanovanja.

EPS vs kamena vuna – što odabrati?

Jedno od najčešćih pitanja u obnovama jest izbor između stiropora (EPS) i kamene vune.
Pomper i Minković pojašnjavaju da je kamena vuna sigurniji izbor za visoke stambene zgrade jer pruža bolju otpornost na požar, bolju paropropusnost i dugoročno stabilnija svojstva. Iako je nešto skuplja u startu, ušteda kroz trajnost i sigurnost višestruko nadoknađuje početno ulaganje.

radnik ugrađuje kamenu vunu

Zakon o održavanju zgrada – kazne, promjene i što donosi budućnost

Novi Zakon o održavanju zgrada i prateći pravilnici donose važne promjene: po prvi put uvode kazne za suvlasnike i upravitelje koji ne održavaju objekte prema propisima. Time država želi potaknuti sustavnije upravljanje i dugoročnu odgovornost.

Posebno su istaknuti i problemi koji su dosad bili zanemareni – primjerice, postavljanje klima uređaja na pročelja zgrada, što narušava izgled i sigurnost fasade. Pomper objašnjava da su mnogo važnija pitanja statike, protupožarne sigurnosti i energetske učinkovitosti. Novi pravilnik jasno razlikuje privatne i javne zgrade, pri čemu javne moraju prve dosegnuti nZEB standard, odnosno gotovo nultu emisiju.

Energetski obnovite kuću ETICS fasadnim sustavom

Edukacija i Baumit Akademija – znanje koje gradi kvalitetu

Baumit već dva desetljeća vodi Baumit Akademiju, edukacijski program za izvođače i partnere. Program kombinira teorijski i praktični dio, a sudionici dobivaju certifikate koji potvrđuju stručnost za rad s Baumitovim sustavima. Takvi izvođači imaju prednost pri odabiru na projektima, jer jamče ispravnu ugradnju materijala i dugoročnu kvalitetu radova.

Edukacija je ključna jer čak i najbolji proizvod može podbaciti ako se ne ugradi pravilno. Baumit tako spaja znanje, praksu i inovaciju – što je i srž filozofije “Zone pobjede”.

Što možete učiniti vi?

Ako ste suvlasnik ili upravitelj zgrade, male promjene u pristupu mogu značiti veliku razliku. Evo što možete učiniti već danas:

  • Provjerite ima li vaša zgrada međuvlasnički ugovor u kojem su definirane obveze održavanja, pričuva i razlika između zajedničkih i privatnih dijelova.
    Pitajte upravitelja ili izvođača koristi li certificirane materijale poput CrystalTop ili druge proizvode s dokazanim svojstvima i dugotrajnošću.
    Aktivirajte komunikaciju u vašoj zgradi (WhatsApp grupe, objavne ploče) – informiranost stanara znatno ubrzava donošenje odluka i rješavanje kvarova.
    Proučite novi Zakon o održavanju zgrada – znajte koje su vaše zakonske obaveze, koje kazne prijete i kako se regulativa primjenjuje na javne i stambene objekte.

Gdje slušati cijelu epizodu i kako sudjelovati

Cijelu epizodu slušajte na YouTube kanalu Dom na kvadrat i Baumit Hrvatska kanalima.
Uskoro će biti dostupna i na Spotifyju i ostalim podcast platformama.

Pratite nas na kanalima:

Dom na kvadratWebInstagramFacebookTikTok i YouTube.

Baumit : WebLinkedInInstagramFacebookTikTokYouTube

Greenika : Web

Pretplatite se, komentirajte i javite koje biste teme voljeli u sljedećim epizodama — jer gradnja budućnosti počinje razgovorima.

Nastavite čitati

Kolumne

Pratite nas na drušvenim mrežama

Izbor urednice