Povežimo se

Arhitektura i dizajn

Stan iz snova s pogledom na grad

Pogled na grad, dovoljno daleko od gradske buke, a blizu svih potrebnih sadržaja. To je lokacija na kojoj se grade održivi prekrasni stanovi. Projekt, a i pogled oduzeli su nam dah i uvjerili nas da snovi mogu postati java.

Idealna lokacija

Točno iznad centra grada odabrano je mjesto za ovaj projekt. Kutak zelenila u podsljemenskoj zoni u naselju Bijenik, gdje se pruža pogled koji oduzima dah. Dovoljno daleko od gradske buke, i dovoljno blizu svih sadržaja.


Prekrasan građanski stan na vrhunskoj lokaciji

Zavirili smo u jedan građanski obiteljski stan. Izniman je po svojoj jednostavnosti, uređenju, lokaciji, apsolutno po svemu, a poseban je upravo u svojoj jednostavnosti. Više…


Razgovarali smo sa Zenanom Pavićem, konzultantom za nekretnine koji nam je predstavio projekt. Ecotectura Townhouse Residence je projekt s pet stambenih zgrada i 10 etažnih stanova minimalne kvadrature 150 i više m2. Sastoji se od Garden Residenca s vrtovima od 200 do 400 kvadrata i Penthouse Residencea s krovnim terasama.

Zeleni krov čini ga posebnim

Sama odlika Penthouse Residencea je ta što ima zeleni krov i neprohodni dio terase koji se nastavlja na prohodni dio terase. Zeleni krov je napravljen na način da ne iziskuje potrebu za održavanjem, a ispod samog krova se nalazi premaz za toplinsku izolaciju i premaz protiv truljenja biljaka da slučajno ne bi došlo do problema u prostoru ispod.

Jedna od najvažnijih karakteristika ove gradnje je održivost. Korišteni su prirodni materijali, napredni sustavi, zeleni krovovi, zeleni zidovi, sustavi grijanja i hlađenja. Što se tiče same održivosti u ovom projektu postoji jedna specifičnost, a to je da je riječ o zgradi nulte kategorije, u prijevodu, donosi do 75% uštede energije na grijanju.

U prostoru postoji potencijalna mogućnost i za ugradnju kamina. Iznad samog stana Penthouse Residencea ima mogućnost stavljanja fotonaponskih panela.

Stablo spaja donju i gornju etažu

U donjoj etaži je smješten spavaći dio koji se sastoji od tri spavaće sobe i dvije kupaonice, a tu se nalazi i atrij koji spaja prvi i drugu etažu stablom. Sve je zamišljeno kao jedna zelena priča, a drvo je ovdje glavni konstrukcijski element.

Sama tehnologija koja je ovdje upotrijebljena je CLT,  tj. kombinacija sa CLT drvom. Radi se o tome da je drvo kao građevni materijal beton budućnosti s obzirom na svoja svojstva.

Otporne su na potrese, požare i vodu

U slučaju požara neće izgorjeti, a otporne su i na potrese. Ove zgrade su dva, tri puta lakše od klasične armiramo-betonske konstrukcije i posve su sigurne. Dodatna posebnost je i ventilirana fasada sa završnom oblogom od paljene smreke.

Svakoj zgradi pripadaju i četiri parkirna mjesta.

Završetak ovog projekta predviđa se početkom 2023. godine, neki objekti i krajem 2022., a svaki od potencijalnih kupaca, ovisno o samoj situaciji sa konkretnom zgradom, može birati i završne materijale. Zajedno kreirati mjesto s tehnologijama budućnosti, visoke estetike i praktičnosti. Mjesto bezbrižnog življenja iznad oblaka.

Arhitektura i dizajn

Nikola Bašić: Arhitekt koji je more pretvorio u instrument

Otkrijte kako je Nikola Bašić Morskim orguljama spojio arhitekturu, prirodu i emociju – stvarajući jedno od najposebnijih mjesta na Jadranu

U svijetu arhitekture rijetki su oni koji stvaraju djela koja postaju emocionalni simboli čitavog naroda. Još je rjeđe da takav arhitekt dolazi iz male zemlje i svojim radom osvoji svijet. Nikola Bašić, zadarski arhitekt rođen 1946., upravo je takav slučaj. Njegovo djelo Morske orgulje učinilo ga je međunarodno poznatim – ne samo zbog inovacije, već zbog rijetke sposobnosti da poveže prostor, prirodu i emociju.

Nikola Bašić i duh Niemeyera

U Bašićevom radu prepoznaje se duhovna bliskost s Oscarom Niemeyerom – ne u stilu, već u filozofiji. Obojica odbacuju hladnu racionalnost i apstraktni univerzalizam modernizma. Umjesto toga, stvaraju arhitekturu koja reagira na krajolik, koja diše s lokalnom kulturom i izaziva osjećaj prisutnosti. Bašić, poput Niemeyera, vjeruje da prostor ne treba biti samo funkcionalan, već i poetski, senzualan i smislen.

Morske orgulje – arhitektura koja svira

Najpoznatije Bašićevo djelo, Morske orgulje u Zadru, završene su 2005. godine. Riječ je o interaktivnoj prostorno-glazbenoj instalaciji koja kombinira arhitekturu, inženjerstvo i prirodne sile – valove i vjetar. Nalaze se uz obalu, na zapadnom dijelu zadarske rive, gdje je nekoć bila zapuštena i neiskorištena morska linija.

Orgulje čini sustav cijevi i rezonantnih komora ugrađenih ispod širokih kamenih stuba koje se spuštaju u more. Valovi, gurajući zrak kroz cijevi različitih duljina i promjera, proizvode akustične tonove koji izlaze kroz otvore u gazištima. Zvuk koji nastaje nije kontroliran ni programiran – on je rezultat prirodne energije mora, uvijek drugačiji, spontan i meditativan.

Nakon Morskih orgulja, Bašić je na istom dijelu zadarske rive osmislio i instalaciju Pozdrav Suncu – krug staklenih ploča koje danju upijaju sunčevu energiju, a noću emitiraju svjetlosne efekte sinkronizirane s ritmom valova i zvukom orgulja.

Ranko Skansi: Majstor svjetla koji spaja znanost i dizajn

Svjetsko priznanje i lokalna osjetljivost

Morske orgulje su odmah po otvorenju stekle priznanja na međunarodnoj sceni, uključujući nagradu za europski urbani prostor. Bašićev rad hvaljen je kao primjer arhitekture budućnosti, one koja ne dominira prostorom, već ga nadopunjuje i oplemenjuje. Njegova sposobnost da u zvuku mora prepozna univerzalnu emociju stavlja ga uz bok arhitektima koji, poput Niemeyera, promišljaju svijet kroz ljepotu, kontekst i duhovnost.

Iako su Morske orgulje njegovo najpoznatije djelo, Nikola Bašić potpisuje i niz drugih značajnih projekata. Autor je urbanističkog plana obnove povijesne jezgre Zadra te niza projekata duž zadarske obale koji su pridonijeli identitetu grada kao suvremenog mediteranskog središta.

Projektirao je i memorijalni kompleks posvećen poginulim braniteljima Domovinskog rata na Srđu iznad Dubrovnika, koji u tišini i jednostavnosti prostora evocira duboku emociju. U sklopu Sveučilišta u Zadru osmislio je Studentski dom i obnovio kampus, a u širem području Dalmacije potpisuje nekoliko sakralnih i kulturnih objekata. Njegov rad često balansira između simbolike, konteksta i suvremenog izraza.

Nikola Bašić ostaje primjer kako arhitektura ne mora biti monumentalna da bi bila velika – ponekad je dovoljno da jednostavno sluša prirodu i pozove ljude da je osluškuju zajedno s njom.

Nastavite čitati

Arhitektura i dizajn

Oscar Niemeyer: Arhitekt koji je brazilski duh pretočio u beton i krivulje

Arhitekt koji je projektirao cijeli jedan grad

Ako su Le Corbusier i europski modernisti vjerovali da zgrade trebaju biti univerzalne i lišene svake lokalne osobitosti, Oscar Niemeyer dokazao je upravo suprotno. Ovaj brazilski arhitekt nije samo stvarao prostore – on je stvarao emocije, oblike i identitet nacije kroz arhitekturu. Njegove zgrade nisu govorile jezikom stroja, nego ritmom rijeka, planina i tijela – uvijek modernističke, ali nepogrešivo brazilske.

Od učenika do samosvojnog vizionara

Oscar Niemeyer rođen je 1907. u Rio de Janeiru, a s arhitekturom se zaljubio još u mladosti. Presudan trenutak bio je susret s Le Corbusierom 1936., kada je radio na projektu Ministarstva zdravstva u Riju. Iako je duboko poštovao Corbusiera, brzo je prepoznao ograničenja njegove univerzalne, stroge arhitekture – osobito u kontekstu tropske klime i bogate kulture Brazila.

Već tada je Niemeyer uspio uvjeriti slavnog modernista da odstupi od svojih strogih pravila: dodani su sjenila protiv sunca i keramički paneli s portugalskim motivima. To iskustvo ohrabrilo ga je da razvije vlastiti arhitektonski jezik.

Krivulje umjesto ravnih linija

Niemeyer je prvi modernist koji se svjesno okrenuo regionalnom modernizmu. Njegova crkva sv. Franje Asiškog u Belo Horizonteu iz 1943. označila je radikalni odmak od europske geometrije. „Što me privlači je slobodna i senzualna krivulja,“ govorio je, „krivulja koju nalazim u planinama svoje zemlje, u tijeku njezinih rijeka i u tijelima lijepih Brazilki.“

Za Niemeyera, krivulje su bile prirodnije, ljudskije, emocionalnije – odgovor na strogi racionalizam moderne. Njegove zgrade su često bile podignute na stupovima kako bi se očuvala priroda ispod, a staklene površine i bijeli beton koristili su se za stvaranje dojma lakoće i elegancije.

Brasilia – moderni san nacije

Njegovo najambicioznije djelo bila je izgradnja novog glavnog grada – Brasilije 1956. godine. Na poziv predsjednika Kubitscheka, Niemeyer je projektirao sve. Od Nacionalnog kongresa i katedrale do stambenih blokova i kulturnih centara. Grad je bio simbol novog Brazila: racionalnog, modernog, dostojanstvenog.

Iako Brasilia nikada nije u potpunosti ostvarila svoju utopijsku viziju, Niemeyer je stvorio nešto rijetko – arhitekturu koja utjelovljuje nadu i identitet cijele zemlje. Njegove zgrade nisu prikazivale Brazil kakav jest, već kakav bi mogao biti.

Ostavština i inspiracija

Oscar Niemeyer radio je do posljednjih godina života. Osim arhitekture, bavio se skulpturom, dizajnom i pisanjem. Umro je 2012. u dobi od 104 godine, a Brazil mu je priredio nacionalni ispraćaj. Njegovo naslijeđe danas nadahnjuje arhitekte diljem svijeta koji žele stvarati prostore povezane s kulturom i krajolikom u kojem nastaju.

U vremenu kada su nam telefoni i računala gotovo identični, Niemeyer nas podsjeća da arhitektura mora imati dušu mjesta – i da ravna linija nije uvijek najiskreniji odgovor.

Nastavite čitati

Kolumne

Pratite nas na drušvenim mrežama

Izbor urednice