Arhitektura i dizajn
Aktualnosti iz svijeta arhitekture – 21. Dani Orisa
Prošlog su vikenda održani 21. Dani Orisa i to uživo. Bili smo tamo i otkrili kako je to vidjeti se opet i razgovarati o aktualnoj situaciji u arhitekturi.
Pod geslom ‘Lijepo je vratiti se’ održani su 21. Dani Orisa u zagrebačkoj koncertnoj dvorani Vatroslav Lisinski. Dio posjetitelja bio je uživo u dvorani, a dio je događanja pratio online. Dani Orisa međunarodni je arhitektonski festival kojeg organizira Oris Kuća arhitekture iz Hrvatske, a održava se od 2001. godine. Prošle godine održan je online. Dosad je na ovom međunarodnom arhitektonskom sipmoziju sudjelovalo oko 350 predavača, vrhunskih stručnjaka iz cijeloga svijeta.

„Nakon održanih Dana Orisa mogu reći da sam impresioniran ljudima koji su došli, koji su se disciplinirano držali mjera. Nije bilo nikakvih problema. Svi su pažljivo slušali sva predavanja, odnosno ona koja su njima bila draga. Isto tako vrlo živo je bilo na našoj platformi, na kojoj su se sva ta predavanja mogla pratiti, a onda još nakon dana Orisa pratiti ukupno 72 sata“, izjavio je za Dom na kvadrat organizator Dana Orisa arhitekt Andrija Rusan.
Tokyo Ride otvorio 21. Dane Orisa
Dane Orisa je otvorio film Tokyo Ride u kojem nas dobitnik Pritzkerove nagrade i jedan od najslavnijih japanskih arhitekata današnjice Ryue Nishizawa u svojoj vintage Giuliji vozi ulicama japanskog glavnog grada.

Uslijedila su dva dana zanimljivih predavanja i originalnih projekata na svjetskoj razini. „Moj otac je trebao biti ovdje danas ali želio je da ja dođem kako bismo objasnili da kod nas postoji proces. Moj nećak Dane Orisa prati online, on ima 22 godine. I ja sam bio ovdje kad sam imao 22 godine, 2002., s ocem.“, kazano nam je španjolski arhitekt i profesor Borja Ferrater.
Među predavačima i dva hrvatska arhitekta
Rame uz rame sa svjetskim imenima našla su se i dva hrvatska, odnosno jedan od njih dolazi iz Meksika, ali je u Hrvatskoj već toliko dugo da se osjeća hrvatskim arhitektom. Kao predavači su na Danima Orisa bili prvi put. I nisu krili uzbuđenje zbog toga.
„Nećemo se obraćati samo publici ovdje jer ovo je online, tako da ćemo praktički govoriti cijelom svijetu. Mislim da je na nama velika odgovornost, ali nas istovremeno ispunjava srećom i ponosom. Želimo podijeliti ono što radimo. Mi smo mali ured, ali s projektima koji su, vjerujem, na razini projekata koje smo dosad vidjeli“, istaknuo je arhitekt Erick Velasco Farrera.
Dijelili su pozornicu sa svjetskim imenima arhitekture poput Valerija Olgiatija poznatog po svojem estetskom purizmu i tome da mu je klijent Kanye West. Olgiati je i dobitnik ovogodišnje Orisove nagrade za izvanredan doprinos arhitekturi.

Većinu predavača doveli smo pred naše kamere i razgovarali s njima o projektima koje rade i kako vide budućnost arhitekture. U idućim emisijama moći ćete pogledati sve te razgovore.
Arhitektura i dizajn
Nikola Bašić: Arhitekt koji je more pretvorio u instrument
Otkrijte kako je Nikola Bašić Morskim orguljama spojio arhitekturu, prirodu i emociju – stvarajući jedno od najposebnijih mjesta na Jadranu

U svijetu arhitekture rijetki su oni koji stvaraju djela koja postaju emocionalni simboli čitavog naroda. Još je rjeđe da takav arhitekt dolazi iz male zemlje i svojim radom osvoji svijet. Nikola Bašić, zadarski arhitekt rođen 1946., upravo je takav slučaj. Njegovo djelo Morske orgulje učinilo ga je međunarodno poznatim – ne samo zbog inovacije, već zbog rijetke sposobnosti da poveže prostor, prirodu i emociju.
Nikola Bašić i duh Niemeyera
U Bašićevom radu prepoznaje se duhovna bliskost s Oscarom Niemeyerom – ne u stilu, već u filozofiji. Obojica odbacuju hladnu racionalnost i apstraktni univerzalizam modernizma. Umjesto toga, stvaraju arhitekturu koja reagira na krajolik, koja diše s lokalnom kulturom i izaziva osjećaj prisutnosti. Bašić, poput Niemeyera, vjeruje da prostor ne treba biti samo funkcionalan, već i poetski, senzualan i smislen.
Morske orgulje – arhitektura koja svira
Najpoznatije Bašićevo djelo, Morske orgulje u Zadru, završene su 2005. godine. Riječ je o interaktivnoj prostorno-glazbenoj instalaciji koja kombinira arhitekturu, inženjerstvo i prirodne sile – valove i vjetar. Nalaze se uz obalu, na zapadnom dijelu zadarske rive, gdje je nekoć bila zapuštena i neiskorištena morska linija.
Orgulje čini sustav cijevi i rezonantnih komora ugrađenih ispod širokih kamenih stuba koje se spuštaju u more. Valovi, gurajući zrak kroz cijevi različitih duljina i promjera, proizvode akustične tonove koji izlaze kroz otvore u gazištima. Zvuk koji nastaje nije kontroliran ni programiran – on je rezultat prirodne energije mora, uvijek drugačiji, spontan i meditativan.
Nakon Morskih orgulja, Bašić je na istom dijelu zadarske rive osmislio i instalaciju Pozdrav Suncu – krug staklenih ploča koje danju upijaju sunčevu energiju, a noću emitiraju svjetlosne efekte sinkronizirane s ritmom valova i zvukom orgulja.
Ranko Skansi: Majstor svjetla koji spaja znanost i dizajn

Svjetsko priznanje i lokalna osjetljivost
Morske orgulje su odmah po otvorenju stekle priznanja na međunarodnoj sceni, uključujući nagradu za europski urbani prostor. Bašićev rad hvaljen je kao primjer arhitekture budućnosti, one koja ne dominira prostorom, već ga nadopunjuje i oplemenjuje. Njegova sposobnost da u zvuku mora prepozna univerzalnu emociju stavlja ga uz bok arhitektima koji, poput Niemeyera, promišljaju svijet kroz ljepotu, kontekst i duhovnost.
Iako su Morske orgulje njegovo najpoznatije djelo, Nikola Bašić potpisuje i niz drugih značajnih projekata. Autor je urbanističkog plana obnove povijesne jezgre Zadra te niza projekata duž zadarske obale koji su pridonijeli identitetu grada kao suvremenog mediteranskog središta.
Projektirao je i memorijalni kompleks posvećen poginulim braniteljima Domovinskog rata na Srđu iznad Dubrovnika, koji u tišini i jednostavnosti prostora evocira duboku emociju. U sklopu Sveučilišta u Zadru osmislio je Studentski dom i obnovio kampus, a u širem području Dalmacije potpisuje nekoliko sakralnih i kulturnih objekata. Njegov rad često balansira između simbolike, konteksta i suvremenog izraza.
Nikola Bašić ostaje primjer kako arhitektura ne mora biti monumentalna da bi bila velika – ponekad je dovoljno da jednostavno sluša prirodu i pozove ljude da je osluškuju zajedno s njom.
Arhitektura i dizajn
Oscar Niemeyer: Arhitekt koji je brazilski duh pretočio u beton i krivulje
Arhitekt koji je projektirao cijeli jedan grad

Ako su Le Corbusier i europski modernisti vjerovali da zgrade trebaju biti univerzalne i lišene svake lokalne osobitosti, Oscar Niemeyer dokazao je upravo suprotno. Ovaj brazilski arhitekt nije samo stvarao prostore – on je stvarao emocije, oblike i identitet nacije kroz arhitekturu. Njegove zgrade nisu govorile jezikom stroja, nego ritmom rijeka, planina i tijela – uvijek modernističke, ali nepogrešivo brazilske.
Od učenika do samosvojnog vizionara
Oscar Niemeyer rođen je 1907. u Rio de Janeiru, a s arhitekturom se zaljubio još u mladosti. Presudan trenutak bio je susret s Le Corbusierom 1936., kada je radio na projektu Ministarstva zdravstva u Riju. Iako je duboko poštovao Corbusiera, brzo je prepoznao ograničenja njegove univerzalne, stroge arhitekture – osobito u kontekstu tropske klime i bogate kulture Brazila.
Već tada je Niemeyer uspio uvjeriti slavnog modernista da odstupi od svojih strogih pravila: dodani su sjenila protiv sunca i keramički paneli s portugalskim motivima. To iskustvo ohrabrilo ga je da razvije vlastiti arhitektonski jezik.
Krivulje umjesto ravnih linija
Niemeyer je prvi modernist koji se svjesno okrenuo regionalnom modernizmu. Njegova crkva sv. Franje Asiškog u Belo Horizonteu iz 1943. označila je radikalni odmak od europske geometrije. „Što me privlači je slobodna i senzualna krivulja,“ govorio je, „krivulja koju nalazim u planinama svoje zemlje, u tijeku njezinih rijeka i u tijelima lijepih Brazilki.“
Za Niemeyera, krivulje su bile prirodnije, ljudskije, emocionalnije – odgovor na strogi racionalizam moderne. Njegove zgrade su često bile podignute na stupovima kako bi se očuvala priroda ispod, a staklene površine i bijeli beton koristili su se za stvaranje dojma lakoće i elegancije.
Brasilia – moderni san nacije
Njegovo najambicioznije djelo bila je izgradnja novog glavnog grada – Brasilije 1956. godine. Na poziv predsjednika Kubitscheka, Niemeyer je projektirao sve. Od Nacionalnog kongresa i katedrale do stambenih blokova i kulturnih centara. Grad je bio simbol novog Brazila: racionalnog, modernog, dostojanstvenog.
Iako Brasilia nikada nije u potpunosti ostvarila svoju utopijsku viziju, Niemeyer je stvorio nešto rijetko – arhitekturu koja utjelovljuje nadu i identitet cijele zemlje. Njegove zgrade nisu prikazivale Brazil kakav jest, već kakav bi mogao biti.
Ostavština i inspiracija
Oscar Niemeyer radio je do posljednjih godina života. Osim arhitekture, bavio se skulpturom, dizajnom i pisanjem. Umro je 2012. u dobi od 104 godine, a Brazil mu je priredio nacionalni ispraćaj. Njegovo naslijeđe danas nadahnjuje arhitekte diljem svijeta koji žele stvarati prostore povezane s kulturom i krajolikom u kojem nastaju.
U vremenu kada su nam telefoni i računala gotovo identični, Niemeyer nas podsjeća da arhitektura mora imati dušu mjesta – i da ravna linija nije uvijek najiskreniji odgovor.
You must be logged in to post a comment Login