Lifestyle
Dejan Kljun: Umjetnik i biznismen koji za sebe kaže da je totalno van trenda
Dejana smo ovog puta posjetili na vrhu Vijesnika u njegovom ateljeu (odnosno ateljeima)

Dejan Kljun (1979., Rijeka), likovni je umjetnik iz Zagreba. Školu za primijenjenu umjetnost
završio je u Rijeci, na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu diplomirao je 2004. u klasi
profesora Mire Vuce. 2021. završava doktorski studij kiparstva u Zagrebu na temu „Objekt
izvan prostorne perspektive — metafizika umjetničkog objekta“. Bavi se restauracijom,
kiparstvom i slikarstvom. Nekoliko puta je nagrađivan na skupnim izložbama u Hrvatskoj.
Član je HDLU-a i HZSU-a. Višestruko je izlagao od 2003., a restauraciju aktivno obavlja od 2006. Iako je akademski kipar, slikarstvom se bavi od 1999. i preferira ga zbog jednostavnijeg
izražavanja.
Možete se sjetiti kako ste započeli svoju slikarsku karijeru, a kada i kako ste se počeli baviti prodajom slika?
Počeo sam s idejom da je slikarstvo ipak ono što je moj posao, bez obzira na to što sam kipar. Kiparstvo mi je pri upisu na Akademiju bilo jednostavnije jer sam bio kipar i u primijenjenoj, pa sam više vjerovao da ću ući na Akademiju… Bojao sam se da možda neću upasti.
Međutim, slikarstvo mi je uvijek bilo nekako želja, tajna želja i od uvijek sam volio crtati i slikati. Ali mi je ono (slikarstvo) bliže danas nego kad sam završio Akademiju i kiparstvo.
Uglavnom, početak je bio jako težak, nakon Akademije sam krenuo sa stolarskim poslom, tu sam ja krenuo raditi nekakav namještaj, masiv, vrata, što, ne znam što, sve. Već sam ja imao iskustva sa stolarijom, i dobro je bilo, neka lovica je sjedala i tako dalje, međutim, vidio sam da
moram slikat. Vidio sam da me to interesira, da me jednostavno interesira velika forma, ekspresivni izraz i tako dalje. Manje više sam radio male formate tada, ali sam našao jednu rupu u tom našem sistemu – da ipak treba napraviti veće formate, i tako sam ja počeo sam sebi napinjati platna. Kako sam radio u stolariji nije bilo problem, sklepat letve, nategnut platna, impregnirati ih i krenut s bojama.
Nakon nekog vremena shvatio sam ono što tržište traži, da trebaju te jake ekspresivne boje, široki potez i tako dalje, da toga nema.
Nakon Murtića se zapravo nitko ozbiljno toga nije uhvatio. Ja sam tu uletio bez potpisa, znači gledao sam to kao robu, mene je iz početka uopće nije fasciniralo sve to s galerijama, gdje ćeš se progurati, hoćeš dobiti nekakvu nagradu, zapravo samo sam pratio srce. Uspio sam, krenule su se prodavati slike.

Kako ste tada dolazili do svojih kupaca?
Oni su došli do mene. Nekim čudom su oni dolazili do mene, nikakav marketing, nikakav
manager, nikakve galerije, ništa. Možda sam se na sajmovima pojavljivao, u smislu da sam
prezentirao. Ljudi bi došli, ja bih im ispričao što radim. Radim nakit, radim scenografiju, radim ovo, radim ono… Njima je to sve bilo dobro, ali sam ih usput i izlagao. Prijavljivao sam se u početku na sve moguće natječaje za galerije u sklopu HDLU-a i ove druge, samostalne, i tu sam dobio tih par termina koji su bili dobri. Napravio sam dobre izložbe i tih par izložba su me raketirale van orbite u smislu da sam dobio puno pažnje, pojavio sam se u tom jednom čudnom krugu ljudi gdje su svi bili izlizani.
Savršena slika za svaki životni prostor
Možete spomenuti jednu od tih izložba koja vam možda ostala najviše u sjećanju?
Aha, to je bila kiparska izložba u Galeriji VN. Da, kiparska izložba i cijelu galeriju sam obložio s tom glinom. Takva je bila ideja, ja sam to njima doslovno nacrtao dan prije roka i posla, bili su svi oduševljeni i tu sam upoznao Sunčicu Ostojić i ekipu iz Kontejnera i vidio sam da zapravo u stvari to što ja radim, uopće nije fora. Tradicionalno slikarstvo, kiparstvo, nisu ono što se traži, bar u tom krugu, nego da treba ići konceptualno, ono, s idejom. Prvo ideja, pa onda izvedba. Međutim, ok, taj dio sam izgurao, bilo je još divnih izložbi, bilo je prvih nagrada, sjajnih radova itd.
I to je tako, paralelno s tim sam slikao, slikao, slikao, dok nije došlo do toga da se slike stvarno
prodaju ozbiljno, znači da moram kupiti kubik letva, napiti platna, raditi serije po 10-20 slika.
O cijenama neću govoriti, cijene su iz početka bile kako se dogovoriš, ne može ti diktirati format ili način, slika je slika, može biti mala sličica, da ima nešto posebno u njoj, da ju ne želiš prodati, ili da ima toliko vrijednosti da ju ne možeš procijeniti. A ima i slika koje su dekorativne, koje spadaju u nekakav okvir razumne cijene koje možeš dati, na primjer taj format od 160 puta 125… Zamisliš ga na zid, zamisliš jednu prosječnu obitelj, hrvatsku, ili možda bolje stojeću, koliko bi oni odvojili za tu sliku, i to je uglavnom negdje oko tisuću eura.
Ja sam tada išao možda malo ispod cijene, a sad već moram i više naplatiti jer sam u među vremenu osim statusa i doktorirao i uložio puno u sebe i svoj rad. A onda s druge strane, morate pratiti generalno cijene na tržištu.

Što mislite kako ljudi konzumiraju umjetnost u Hrvatskoj?
Uglavnom ima sjajnih ljudi, Hrvata ili one koji žive ovdje, koji prate umjetnost, koji se interesiraju. Znači, stvarno sam bio fasciniran sa nekim kupcima koji su toliko dobro analizirali, toliko su znali ući u slikarstvu da se pitaš ono, dobro, odakle je sa njemu toliko znanje? Ili kako je moguće da… Mogu govoriti grupno, nije bio slučaj, bilo je na desetke, ne mogu reći na stotine, ali na desetke slučaja gdje su ljudi veliki ljubitelji, poznavatelji umjetnosti, kupuju, konzumiraju itd. A ima taj sloj koji apsolutno ništa ne kuži.
Jednostavno, umjetnost je za njih, ne zato što njih to ne interesira, nego ih je žrvanj života doveo do toga da oni nemaju percepciju o tome.
Što se tiče tržišta, ono je malo, pogotovo nama, ja više nisam tako mladi umjetnik, ali mladima je dosta uskraćeno. Ovisi se o institucijama, ovisi se o društvu u kojem se krećeš itd.
Hoće li te neko gurnuti, ili neće. Tako da, dosta je to sve skupa komplicirano. Dosta je teško danas živjeti kao umjetnik u Hrvatskoj.
Ali mislim da ni vani nije drugačije, samo što ima više kapitala, veća je količina ljudi iz srednje klase, koji se to mogu priuštiti, veći je interes, pa onda svako si može nešto pokriti. Ali kod nas ima jako puno umjetnika, pogotovo mladih, imamo sada akademije doslovno u svakom manjem gradu, što nije dobro, ali ok. Dobro je možda za kadar koji se tamo zaposli, pa neko prima plaćicu itd.
Sve ima svoje. Ali ja sam uvijek za to da se specijalizira, da imamo deset specijalaca koji su negdje u svijetu, gdje se guraju se negdje po bitnim izložbama, pa da nešto donesu ovdje, nego da je to raspršeno na stotine patuljaka koji trčkaraju okolo i traže zlata.
Možete li reći da postoje trendovi u slikarstvu, i kako se vi s tim trendovima nosite?
Mislim, ja sam potpuno van trenda. Mene zanima lirska apstrakcija, to je ono u čemu sam našao ljubav, općenito apstraktno slikarstvo koje stalno otvara nove mogućnosti. A trendovi, ove koje ja vidim, oni su ni, kako bih rekao, slatkasti – ne bih rekao kičasti, zato što kič je sve ono što je dopadljivo, ima tu i nekakvog bad paintinga, ima ekspresije, ima hiperrealizma, svega, ali svega već viđenoga i možda čak i izlizanoga, tako da ne bi se tu “štel mešat”. To je jedno područje koje diktiraju ti centri umjetnosti, oni koji se s tim bave, koji ostavljaju to s strane, žive od toga, znači s tim mešetare.
A mislite li onda, da postoje neka korelacija između biznismena i slikara – kakve to veze ima?
Ja bih rekao da prosječan slikar treba napraviti jednu izvrsnu sliku godišnje, i onda imati adut u ruci, ali svakako bez nekakvog znanja o poslovanju, u smislu bavljenja financijskim sistemom i tako dalje, a ja meni to ne zanima, ja to radim iz ljubavi, ali kad dođe trenutak da moram zaraditi lovu, onda se obučim u bijelu košulju, stavim si cipelice, ušminkam se i onda moram glumiti. Po meni je puno teže raditi s ljudima, puno je teže raditi s financijama, gdje je glava ti je na panju cijelo vrijeme..
Gdje se danas mogu vidjeti vaši radovi? Imate li neku web stranicu preko koje kupci mogu kupiti vaše radove?
Art Zagreb je sigurno mjesto gdje sam već nekoliko godina i gdje se jedino izlažem jer sam shvatio da me ne treba biti posvuda. Pa ne znam, evo sad je u hotelu Akademija, gore iznad Tkalče, tamo su mi postavljene slike i to već dugo jer je Ravnateljica odlučila neku ostanu, rekla je super su tkogod do u hotel, oduševljeni su s tim slikama.
Hvala vam puno na ovom ugodnom razgovoru!
Lifestyle
Zašto su samoposlužne praonice sve popularnije?

Ako ste ikada nosili rublje na pranje u samoposlužne praonice, sigurno ste primijetili koliko brže peru i suše odjeću u usporedbi s kućanskim perilicama. No koja je tajna iza njihovih procesa i zašto sve više ljudi bira upravo ovu opciju?
Koliko često trebate prati posteljinu? Odgovor će vas iznenaditi
Praktičnost i brzina u svakodnevnom životu
U današnjem ubrzanom ritmu života, održavanje čistoće rublja postalo je više od kućanske obveze – ono je pitanje praktičnosti, uštede vremena i novca. Upravo zato samoposlužne praonice bilježe sve veći broj korisnika.
Njihove prednosti leže u velikim kapacitetima perilica, kraćim procesima pranja i sušenja te visokoj učinkovitosti.
“Osim vremena, na proces pranja utječu i kemija, temperatura i mehanika, a svi su ti parametri bolje optimizirani u profesionalnim perilicama nego u kućanskim,” pojašnjava dr. sc. Katia Grgić, inženjerka tekstilne kemije.

Učinkovitost i dezinfekcija
Za razliku od kućanskih perilica koje često koriste više vode i deterdženta, industrijske perilice u samoposlužnim praonicama optimizirane su za manju potrošnju, a istovremeno postižu vrhunsku čistoću i dezinfekciju rublja.
Ovo ih čini posebno korisnima za iznajmljivače apartmana, kojima ušteda vremena i energije igra veliku ulogu.
Zašto perilica ne povlači vodu? 6 najčešćih uzroka i rješenja
Profesionalne perilice omogućuju pranje pod višim temperaturama te korištenje učinkovitih deterdženata za termičku, kemijsku ili kemotermičku dezinfekciju. Uz to, u profesionalnim praonicama sve je češća primjena ozona – snažnog oksidacijskog sredstva koje uništava bakterije, viruse i gljivice, a pritom ostavlja rublje svježeg mirisa sličnog proljetnom zraku.

Razlike u deterdžentima i pravilnoj njezi
Prilikom odabira deterdženta, važno je pratiti preporuke proizvođača. Na tržištu su dostupni i praškasti i tekući deterdženti, a svaki je prilagođen određenim vrstama vlakana i temperaturama pranja.
Za pravilno održavanje rublja preporučuje se čitati deklaracije na odjeći i pažljivo dozirati deterdžent, čime se čuva trajnost tkanine i održava kvaliteta odjevnih predmeta.
Dodatno, omekšivači – često pogrešno optuženi da štete odjeći – zapravo služe za smanjenje statičkog elektriciteta i omekšavanje tkanina, ostavljajući odjeću mekšom i ugodno mirisnom.

Higijena perilice – ključ za dugotrajnu svježinu
Redovito čišćenje perilice ključno je kako bi se spriječilo nakupljanje plijesni i bakterija na ostacima deterdženta i vlage. Bez obzira perete li rublje kod kuće ili koristite samoposlužne praonice, održavanje higijene uređaja osigurava dugotrajnu svježinu, čistoću i zdravlje cijelog kućanstva.
Znate li koja su najprljavija mjesta u vašem kućanstvu? Ovaj će vas popis iznenaditi
Samoposlužne praonice nude niz prednosti – od uštede vremena i energije, bolje dezinfekcije rublja do očuvanja kvalitete odjeće. U svijetu gdje svaka minuta vrijedi, ovaj praktičan način održavanja rublja postaje sve važniji saveznik u svakodnevnom životu.
Lifestyle
Mentalna higijena: Očisti prostor, glavu i digitalni nered
Subota je idealan dan za usporavanje, čišćenje prostora, detoks uma i tijela te vraćanje fokusa na ono što nas uistinu smiruje i ispunjava

U vremenu kada smo stalno dostupni, pod pritiskom i u pokretu, važnije je nego ikad uvesti male rituale koji čuvaju našu mentalnu higijenu.
Mentalna higijena ne počinje velikim promjenama – već sitnim, nježnim navikama. Subotnja detoks rutina pomaže ti da zastaneš, otpustiš višak i usmjeriš pažnju na sebe i svoj prostor. Uredi, otpusti, udahni. Zaslužuješ to.
Utjecaj prostora na mentalno zdravlje – opremite se pozitivom
Subota je idealan dan za usporavanje, čišćenje prostora, detoks uma i tijela te vraćanje fokusa na ono što nas uistinu smiruje i ispunjava.
1. Očisti prostor, pročisti misli
Počni dan laganim pospremanjem jednog dijela doma – možda onog kojeg najviše izbjegavaš. Samo 15 minuta svjesnog čišćenja može učiniti čuda za tvoj um. Uključi glazbu, otvori prozore i udahni novi početak. Red u prostoru često donosi red u mislima – temelj svake mentalne higijene.
Ako želiš uvesti više trajnog reda, posveti se organizaciji jedne zone – ormariću, radnom stolu ili kuhinjskoj ladici. Sistematično sortiranje i pametna pohrana mogu značajno smanjiti svakodnevni stres.
Kako urednost doma utječe na naše raspoloženje i produktivnost
2. Digitalni detoks – daruj si tišinu
Odmakni se od mobitela – isključi obavijesti, ugasi Wi-Fi ili ga jednostavno ostavi u drugoj sobi. Umjesto toga, priušti si tišinu, zvuk prirode, razgovor ili jednostavno – ništarenje.
Pet uređaja koji troše struju čak i kada ih ne koristite
Mini izazov: Očisti digitalni nered – izbriši nepotrebne aplikacije, stare poruke ili fotografije. To je mentalni prostor koji često zaboravimo održavati, a važan je dio mentalne higijene.

3. Biljke i priroda – saveznici unutarnjeg mira
Boravak u prirodi djeluje kao prirodni antistres. Ako možeš, prošetaj šumom, idi na plac pješice ili sjedi kraj prozora s pogledom na zelenilo. Biljke u domu oplemenjuju prostor – vizualno i energetski – pročišćuju zrak i umiruju misli.
Inspiraciju potraži u članku o maloj staklenoj kućici u šumi – prostoru gdje priroda nije bijeg, nego način života.
Dodatni poticaj: Uredi svoj mali kutak mira – biljke, knjiga, deka i šalica čaja. Tvoj osobni ritual za kraj tjedna.
