Povežimo se

Uređenje interijera

Psihologija boja: Kako boje utječu na naš prostor i emocije

Svi doživljavamo boje na svoj način, ali psihologija boja može nam pomoći u odabiru boje za interijer

Osim estetike i funkcionalnosti, boje koje odaberete za svoj dom imaju dublji utjecaj na vaše emocionalno stanje, a to možemo nazvati tzv. psihologijom boja.

Bojama možemo izazvati reakcije kod ljudi, ali ljudi u principu nisu svjesni svojih reakcija kada gledaju u nekakvu boju. Mi sa bojama, pogotovo u marketingu i u prodaji, možemo izazvat određeni efekt, potaknuti nekoga na kupnju ili na neko drugo djelovanje, objasnio je dr. sc. Igor Zjakić sa Grafičkog fakulteta u Zagrebu.

Aktivne i pasivne boje

Odavna postoje dokazi da boje utječu na čovjekovu podsvijest.

Crteži pračovjeka u pećinama bili su različitih boja kako bi dočarali emocije, a bojama se izražavaju i afrička plemena. Danas se utjecaj boja na naše raspoloženje sve više istražuje i koristi u marketingu.

psihologija boja
Što su komplementarne boje? Naučite kako ih kombinirati u interijeru

Boje dijelimo na aktivne i pasivne, odnosno tople i hladne.

Aktivne boje su one koje izazivaju neku akciju, a to su tople boje, odnosno one koje asociraju na vatru.

Pasivne boje, poput plave, zelene, sive i slično, su hladne boje.

dr. sc. Igor Zjakić, Grafički fakultet u Zagrebu

Psihologija boja i njihov utjecaj na emocije

Istraživanje provedeno na velikom broju ispitanika pokazalo da većina plavu smatra najljepšom bojom, a zelenu umirujućom. Ona podsjeća na opuštanje jer ju povezujemo s prirodom. Osim toga, zelena je u trendu pa s njom ne možete pogriješiti.

Dr. sc. Igor Zjakić objasnio je da zelena boja psihološki i fizikalno utječe na ljude. Naime, mozak se najmanje napreže dok gledamo u zelenu boju, jer se nalazi u centralnom spektru boja i srednjem vidnom području i procesi koji se događaju u mozgu, najmanje reagiraju. Što je također jedan od razloga zašto zelenu smatramo umirujućom bojom, nastavio je.

Dr. sc. Igor Zjakić dodatno je objasnio:

“Ako želimo kupiti sredstvo za odčepljivanje odvoda, sigurno ste primijetili da su ta sredstva uvijek pakirana u nekakvoj narančastoj, crnoj i žutoj kombinaciji.

Zbog čega? Opet se vraćamo na onaj psihološki, nesvjesni nivo, a to je ta naša evolucija. Pčela je žuto crna, opasne zmije su narančasto crne, imaju pruge, najotrovnija žaba na svijetu je narančasta, mi to vjerojatno u podsvijesti znamo da je to nekakva opasnost i kada kupujemo takvo jedno sredstvo za odčepljivanje odvoda, mi očekujemo od tog sredstva da je ono opasno poput zmije otrovnice, da grize i da očisti ono što mi trebamo očistiti.

Osvježivači za wc školjke obično su kombinacija tople i hladne boje, što je rezultat istraživanja povezanog sa psihologijom boja. 

Naime, tijekom istraživanja sa istim deterdžentom u žutom i plavom pakiranju, ispitanici su rekli nakon pranja, da je žuto jako, da super pere i da je toliko jako da uništava robu, a plavo je tako, malo slabije pere, ali je bolje, ima bolje antibakterijska svojstva, ispričao je dr. sc. Zjakić za Dom na kvadrat.

Evolucijski najjači utjecaj crvene i narančaste

Upravo zbog evolucije, nemaju sve boje utjecaj na ljude. Dr. sc. Zjakić rekao je da najviše utječu crvena i narančasta boja i to zato što podsjećaju na krv.

Naši su predci bili lovci i krv nas na neki način privlači, odnosno izaziva određeno uzbuđenje i uznemirenost, dok žuta potiče radost jer podsjeća na sunce, a tople boje u interijerima volimo jer podsjećaju na toplinu.

Kako unijeti hrabre boje u interijer? Pratite ovih 10 savjeta dizajnera

Istraživanjem se dokazalo da boje koje su toplije, znači narančasta, smeđa, kad su zidovi u tim bojama, mi doživljavamo čak topliji prostor. I to do dva stupnja, što je jako velika ušteda, dakle, ako ste vi u prostoru narančastom ili  smeđem okruženju, vama je toplije, vama treba manje energije za grijanje stana, objasnio nam je.

Svi doživljavamo boje na svoj način, no psihologija boja može nam pomoći u odabiru boje za interijer i kako će ona na nas utjecati.

Boje i materijali

Zašto je naš svijet postao siv? Psihološki učinak boja na našu svakodnevnicu

Neutralne boje dominiraju našim interijerima i svakodnevnim predmetima, ali kako to utječe na nas…

psihološki učinak boja

Kada pogledate oko sebe – svoj dnevni boravak, ormar, auto ili čak mobitel – što vidite? Ako je odgovor “sivo, crno, bijelo i možda malo bež”, niste jedini. Iza tog suzdržanog kolorita stoji priča koja traje već desetljećima. I nije riječ samo o modi ili ukusu, nego o nečemu dubljem – o tome kako boje utječu na nas, često i bez da to primijetimo.

Psihološki učinak boja
Osvježite svoj dnevni boravak: Ključni savjeti za moderniji i udobniji prostor

Svijet koji je nekad bio šareniji

Zanimljivo istraživanje iz 2020. godine bacilo je novo svjetlo na ovu temu. Znanstvenici su proučili više od 7.000 predmeta iz zbirke britanskog Znanstvenog muzeja – od 1800-ih do danas. Zaključak? S godinama su boje postajale sve manje izražajne. Prvo polako, a onda sve brže – osobito u 20. stoljeću.

S dolaskom industrijske proizvodnje zavladala je potreba za jednostavnošću, brzinom i praktičnošću. Jarke boje nisu bile najzahvalnije za masovnu proizvodnju, a neutralni tonovi lakše su se uklapali u svaki prostor i ukus. U jednom trenutku, “sivo” je postalo sinonim za “bezvremensko” i “sigurno”.

Psihološki učinak boja u svakodnevnom prostoru: više od estetike

No boje nisu samo dekoracija. One komuniciraju s nama na dubljoj razini. Smiruju, motiviraju, umaraju, bude, podižu raspoloženje ili umiruju prostoriju. Znanstvenici upozoravaju da nas stalna izloženost neutralnim nijansama može vizualno i emocionalno “uspavati”. Smanjena stimulacija može utjecati na našu kreativnost, koncentraciju, pa čak i emocionalno stanje.

Boje su više od vizualnog dojma – one su način komunikacije, izražavanja emocija i oblikovanja prostora… Diana Sokolić o jeziku boja: Kako ih imenujemo i razumijemo?

Drugim riječima, psihološki učinak boja nije nešto što se uvijek događa svjesno. Ako radite od kuće u prostoriji gdje dominiraju siva i bijela, možda vam nije samo “ponedjeljak” kriv za loše raspoloženje.

Kako unijeti hrabre boje u interijer? Pratite ovih 10 savjeta dizajnera

Je li vrijeme za povratak boji?

Ne znači da sada sve oko sebe trebamo obojiti u narančasto ili ciklamasto. Ali možda je trenutak da se zapitamo – imamo li u svom domu dovoljno boja koje nas vesele i bude? Zid u boji masline, plava fotelja ili samo nekoliko jastuka u boji senfa – ponekad je dovoljno malo da bi prostor dobio više karaktera i energije.

Psihologija boja: Kako boje utječu na naš prostor i emocije

Dizajneri interijera to već prepoznaju – sve se češće vraćaju toplim i zemljanim tonovima, razigranim detaljima i kontrastima. Jer kad promijenimo prostor, često se – barem malo – promijenimo i mi sami.

Nastavite čitati

Uređenje i opremanje

Ove pločice želimo! Ručna izrada i posebna glazura oduševljavaju ljepotom

Svaka od njih je unikat!

Ručno oslikane keramičke pločice suradnja su mlade umjetnice Klasje Habjan i Iverpana, a izradila ih je jedna vrlo posebna portugalska tvornica.

Ručno oslikane keramičke pločice koje pričaju priču: suradnja Klasje Habjan i Iverpana

Klasja Habjan mlada je ilustratorica, dizajnerica i suautorica predivnog murala u Iverpanovom Izlogu ideja. Ovaj mural koji osim što ukrašava prostor, predstavlja portugalsku tvornicu keramičkih pločica.

Portugalske umjetničke pločice: Važan su dio tradicije Portugala, a krase gotovo svaku zgradu

Direktor Iverpana, Mladen Jambrović ističe kako su pločice Viuva Lamego portugalske tvrtke posebne po tome što su jedne od rijetkih koje su praktički manufakturno izrađene:

“Izrađene su rukom, nisu industrijske, a posebne su po svojim glazurama. Rijetko ćete naći bilo gdje kod bilo kojeg proizvođača glazure koje imaju isti efekt kao njihove. Riječ je o tradiciji koja traje više od 170 godina. Mnogi portugalski, a i svi drugi umjetnici i arhitekti poput Alvaro Siza Viera su veliki pobornici njihovih proizvoda. Kada smo otvarali izlog ideja u Draškovićevoj, ideja je bila da jedan zid napravimo u muralu.

Od brojnih umjetnika mi smo izabrali, odnosno zamolili Klasju i Zitu da se uključe u projekt. Kad su prvi put došle ovdje nije bilo ničega, bili su u tijeku građevinski radovi. Međutim, dopala im se ideja i vrlo brzo su izašle sa 6, 7 prijedloga tog murala. Jedan smo odabrali, a taj vizual je otišao u Portugal, oni su predložili dimenzije pločica. Ispekli su boje zapravo koje su Klasja i Zita odlučile koristiti na ovome zidu.

Kako boja ne izgleda isto nakon pečenja, oni su ispekli nekoliko primjera kako bismo postigli pravu boju. Kada su dame rekle da je to to, onda je napravljen mural. On je prvo složen u Portugalu i označen, svaka pločica ima svoje slovo i broj, tako da je naknadno postavljanje super jednostavno.”

Svaka pločica kao unikatno djelo

Klasja Habjan, ilustratorica i dizajnerica imala je čast s Iverpanom ostvariti taj projekt, a primjer je koji prezentira i svatko se može javiti toj tvornici preko Iverpana i naručit custom pločice koje nisu printane.

“Ručno su aplicirane pa te teksture na drugi način zažive i stvarno je svaka unikat. Oni rade sve ručno, od procesa tih modula do biranja pločica do crtanja po njima, do pečenja i jako je inspirativno vidjet koliko strasti ulažu u svaki taj segment i tako prezentiraju svoju kulturu.”, navela je dizajnerica.

Ove su ručno oslikane keramičke pločice limitirane samo u svojoj veličini, 30 puta 30 centimetara, dok ograničenja u dizajnu ne postoje. Sve što umjetnik zamisli, ručno se oslikava na pločice. Detalji im mogu dati i dubinu, a ne samo širinu i visinu. Ova mala tvrtka, Viuva Lamego, ne može se mjeriti s velikim korporacijama po brzini izrade i velikim količinama. Oni su apsolutno nenadmašni kada je u pitanju prilagođavanje ideji umjetnika i prostoru, pojasnila je Habjan te dodala:

“Meni se sviđa da moji radovi, koji su obično sitni, zažive i na nekom drugom mediju i u nekom drugom formatu. Pločice ipak imaju naravno i utilitarnu stranu, tako da nekako se uklapa u život nekog drugog, neki drugi interijer i ima neku svoju priču, a opet je umjetnički rad koji ima i svoju nezavisnu stranu.”

Portugalska rezidencija kao sljedeći korak

Klasja ovoga ljeta odlazi u Portugal na rezidenciju gdje će usavršavati svoju vještinu oslikavanja keramičkih pločica.

“Sviđa mi se taj mali format pločice, svaka je za sebe i ono što smo komentirali, možda je jedna dovoljna da jedan zid učini posebnim. Takve pločice koje imaju neku malo grafiku, po meni odgovaraju u možda jednostavniji interijer, u okruženje pločica koje su možda iz te kolekcije samo bez aplikacije.”, zaključila je.

Nastavite čitati

Kolumne

Pratite nas na drušvenim mrežama

Izbor urednice