Povežimo se

Uređenje interijera

Osnovna načela KonMari metode

Raščišćavanje prostora emotivno je i fizički iscrpljujući zadatak za koji teško pronalazimo motivaciju, a jedan od najčešćih problema je što više stvari ulazi u prostor nego što izlazi. Zato se svijet klanja KonMari metodi čiji je podnaslov radostan odabir.

Šta je KonMari metoda

KonMari metoda je metoda koju je osmislila Japanka Mary Kondo, a tiče se pospremanja i raščišćavanja prostora u kojem obitavamo. I doma i radnog mjesta. Fokusira se ustvari više na naše osobne stvari i na predmete, a cilj joj je da prostor bude uredan i funkcionalan i da svaka stvar ima svoje mjesto, rekla je Petra Pupić, stručnjakinja za organizaciju prostora po KonMari metodi.

Petra nije bila rođena organizatorica, već je svoj red pronašla upravo u ovoj metodi koja se bavi kategorijama, a ne prostorijama.

KonMari pravila uređenja

Za početak postoji termin koji se zove KonMari festival, to znači da smo se odlučili na jedno veliko, generalno pospremanje, raščišćavanje svih naših prostorija i svih naših predmeta i obično bi to trebalo biti samo odjednom, a kasnije je samo održavanje. Stoga kada se krene recimo raditi KonMari festival, to je ustvari jedno od pravila, da se zbilja posvetimo tome, da kažemo, to je sada projekt koji ćemo raditi određeni period i koji ćemo stvarno detaljno napraviti od početka do kraja, rekla je Pupić.

Drugo je pravilo postaviti cilj i imati viziju svog životnog prostora, kako bi on trebao izgledati. Tako ćemo puno lakše pronaći motivaciju za taj zahtjevan posao.

Pa motivacija, ja mislim, uvijek tako kod nas ljudi funkcionira, tek kad boli onda krenemo rješavati problem, tako je kad imamo kaos, da gubimo vrijeme, da nismo produktivni, da čak ne možemo niti znati točno zašto, ali osjećamo da se u svom prostoru ne osjećamo dobro i da se ne odmaramo i da nismo produktivni. I to je onda uglavnom motivacija da krenemo s raščišćavanjem, smatra Pupić.

Kad ste donijeli odluku, treba pratiti kategorije kroz koje će raščišćavanje biti puno jednostavnije.

Proces KonMari uređenja

Kreće se od najlakše prema najtežoj. Znači, počinjemo od odjeće, pa knjige, papiri, razno i sentimentalne stvari. Ova kategorija razno ima još potkategorija, nekih 23, 24, isto kreću od lagane prema težem, znači, DVD-ovi, CD-ovi, električna oprema, preko hobija, ladice svaštare pa sve do kuhinjskih i kupaonskih potrepština.

Bitno je da se radi točno tim redoslijedom jer su po toj težini napravljene i zadnje i najbitnije pravilo po čemu je ona zapravo poznata je da se prilikom raščišćavanja biraju stvari koje ostaju, a ne stvari koje ćemo odbaciti. Znači, fokusiramo se na pozitivno, odnosno da li nam stvar izaziva radost, da li volimo koristiti tu stvar, da li je nikada ne bismo prodali, nikada ne bismo dali jer nije bitna količina, mi možemo recimo imati tisuću knjiga u svom dnevnom boravku, bitno je da svaku od tisuću volimo, čitamo i ne bismo nikome dali, kaže Pupić.

Ova japanska metoda funkcionira tako da sve stvari iz jedne kategorije, na primjer, odjeću, stavite na hrpu. Za svaki komad trebate se zapitati treba li vam doista i donosi li vam radost, kad ste je posljednji put odjenuli i hoćete li opet. To će dovesti do zaključka trebate li bolje organizacijsko rješenje ili ćete zadržati samo dio odjeće. Ista se metoda može primijeniti na bilo koju prostoriju u domu i bilo koje predmete.

Kad rješavate tanjure, rješavajte samo tanjure, kad rješavate, ne znam, alate, čavle ili to u garaži, rješavajte samo tu kategoriju i nađite prvo sve čavle tek onda krenite na neke veće alate ili nešto drugo, objasnila je Pupić.

Najteži dio procesa

Najteža kategorija su sentimentalni predmeti i ona se radi posljednja. KonMari metoda se fokusira dosta na emocije i koliko smo mi vezani za stvari. Koliko ne možemo pustiti. Jer koliko ne možemo stvari pustiti sa stvarima, to ustvari pokazuje koliko ne možemo u nekim drugim, u našim odnosima ili na poslu pustiti, rekla je Pupić za Dom na kvadrat.

Organizacija papira često stvara probleme u kućanstvu i na radnom mjestu, a prema ovoj metodi, treba ih podijeliti u tri kategorije i tako ih organizirati.

Dijelimo ih na kategoriju rijetko, dokumenti i papiri koje rijetko posežemo, koji nam trebaju, kao što su rodni listovi, domovnice, neke stvari za auto, banku, poštu, posao i tako dalje, garancije naših aparata, zatim druga kategorija su papiri koji nam često trebaju, stvari koje ne možemo zapamtiti, a koje često posežemo za njima.

Na primjer, neke lozinke, neka uputstva za aparate koje koristimo, neki recepti koji nam trebaju, recimo možemo djeci ostaviti uputstva kako upaliti veš mašinu, koji deterdžent koristiti i takve stvari i treća kategorija su ustvari tekući papiri. Tekući papiri su svi oni koje rješavamo u iduća dva tjedna. To je kad uđemo u kuću i stavimo režimo na stol, kad stavimo neke pozivnice, neke formulare koje moramo riješiti i njih rješavamo u sljedeća dva tjedna, objasnila je Pupić.

Ladice su uvijek jednostavnije za održavanje od polica, a kutije su najbolji organizatori koje možete koristiti u svakom ormaru. Samo se hrabro odlučite za radost.

Kućanski uređaji

Vodič za kupnju sušilice rublja: Koje vrste postoje i kako odabrati?

Dostupne su dvije različite tehnologije, ventilacijske i kondenzacijske

Odabir sušilice rublja ovisi o broju članova kućanstva, učestalosti korištenja te preduvjetima koji trebaju biti zadovoljeni. Koji su to preduvjeti i koje vrste sušilica postoje, donosi vam Pevex.

Sve sušilice rublja rade na principu upuhivanja zagrijanog zraka kako bi uklonile vlagu, a dostupne su dvije različite tehnologije, ventilacijske i kondenzacijske.

“Znatna razlika između ventilacijske i kondenzacijske sušilice je ta da kondenzacijska prikuplja svu tu vodu i svu tu paru prilikom sušenja u jedan njezin spremnik koji se naravno, nakon svakog sušenja, mora ispraznit.

A ventilacijska prilikom sušenja tu paru i tu vodu, prilikom sušenja tjera van kroz ventilaciju.”, navodi Marijan Tomkić, prodajni savjetnik u Pevexu.

Ventilacijske sušilice su jeftine za kupnju, ali skupe za korištenje

Ventilacijske sušilice su najbolja opcija ako ćete sušilicu koristiti tek povremeno. Ako koristite solarnu električnu energiju, tada veća potrošnja ne stvara problem.

Kondenzacijska košta više, iz razloga zato što ima prednost u manjim prostorijama. Ako vi nemate ventilaciju u svojoj kući ili prostoriji gdje ćete sušiti veš, neće moći biti ventilacijska tamo, može biti jedno kondenzacijska. Uz to, kondenzacijska postoji i sa toplinskom pumpom.
Gdje možete još više uštedjet na energiji, to jest potrošnji na energiju u svakodnevnom korištenju sušilice.

Kondenzacijska sušilica s toplinskom pumpom štedi energiju. Zbog toga što grijači ne dolazi iznad 50 i 55 stupnjeva. Iz tog razloga štedi energiju, ništa drugo. Košta malo više od ostalih kondenzacijskih sušilica koje nemaju toplinsku pumpu.”, pojašnjava sugovornik.

Odabir sušilice ovisi o broju članova kućanstva

Za jednog ili dva člana, dovoljna je sušilica kapaciteta 6 do 7 kilograma, a za veće obitelji dostupne su one kapaciteta 15 kilograma. Većina korisnika izvadi rublje iz perilice i stavlja ga ravno u sušilicu zbog čega je dobro uskladiti kapacitete sušilice s perilicom.

Svaka sušilica ima svoj određeni kapacitet i ako imate dobru perilicu, ona će dobro iscentrifugirat tu odjeću, tako da će vrijeme sušenja biti kraće.

Za sušilicu je jako važno da se u nju ne stavlja mokra odjeća, a kako ističe sugovornik, ona će tada biti preopterećena, naravno ako imate sušilicu od 7 kilograma, vi ćete staviti sušit mokru, mokru odjeću, jednostavno se neće moći pokrenuti. Doći će do kraćeg roka trajanja same sušilice.

Energetska efikasnost sušilice

Budući da su sušilice u osnovi jednostavni uređaji, one su relativno lagane, što znači da se mogu postaviti na perilicu, kako bi se uštedjelo na prostoru. Svaka od njih dolazi s nekoliko programa za različite tkanine. Od vune do svile i pamuka, ali to ne znači da se baš sva odjeća može sušiti u sušilici već treba provjeriti oznaku za njegu odjeće.

Previsoka temperatura za sušenje mogla bi smanjiti vašu odjeću zato uvijek odaberite najprikladniji program za sušenje. A da bi sušilica brže bila gotova, prilikom pranja koristite najveću brzinu centrifuge. Prilikom odabira sušilice, svakako obratiti pažnju na energetsku efikasnost.

Ventilacijske općenito imaju C razred, najviše potrošnje zato što najduže rade. S toplinskom pumpom znatno manje, one su inače razred A++, baš zato što imaju manju potrošnju, i imamo kondenzacijske sušilice A i +++ gdje imaju i toplinsku pumpu i inverter motor. Inverter motor je inače motor bez četkica, poznato nam je više i na perilicama rublja.”, dodao je Tomkić.

Bubanj sušilice mijenja smjer kretanja u redovitim intervalima radi ravnomjernijeg sušenja i smanjenja zapetljanja odjeće, a nakon svakog sušenja treba očistiti filter od dlačica.

pevex.hr

Nastavite čitati

Uređenje interijera

Odabrali ste dizajnera interijera? Evo koje su njegove, a koje vaše obaveze

Dizajneri nude i opciju ključ u ruke, no, što to zapravo znači?

Odlučujete li se za renovaciju ili uređujete novogradnju, dizajneri interijera nude dvije opcije – izvedbeni projekt ili ključ u ruke. Što to konkretno znači pitali smo Maju Mihovilović, dizajnericu interijera.  

Angažirati dizajnera interijera znači i pažljivo odlučiti kome ćete povjeriti taj posao. Osim što nude svoju stručnost o uređenju prostora, dizajneri će pomoći u profesionalno izvedenom projektu. 

“Puno bitnija strana je ona tehnička. To početna strana kad pričamo o zidovima, o ispravno postavljenoj instalaciji struje… Dizajner nije dužan to tehnički znati, međutim mora biti upućen u projektiranje interijera i tu je zapravo njegova najveća vrijednost da osmisli prostor koji će biti funkcionalan, u kojem će ljudi kasnije moći živjeti.”, pojašnjava stručnjakinja.

Dizajneri nude i opciju ključ u ruke, no, što to zapravo znači?

“To znači popratiti radove od početka do kraja, naći izvođače, organizirati i koordinirati radove, garantirati ugovorom dogovorene rokove. Ako kasnimo plaćamo penale, to je jedna visoka razina pravne i financijske odgovornosti sa naše strane i kompletna nabava opreme za interijer, ako stranka želi prepustiti povjerenje i želi da to odradimo mi.

U konačnici stranka useljava u prostor koji je vidjela na 3D vizualizacijama i nije se morala angažirati čak niti oko kupnje ručnika za ruke.”

Prije početka radova, dizajner bi vam trebao dati kompletan troškovnik, terminski plan i projektnu dokumentaciju. 

“Izmjera se radi najkasnije otprilike 4 mjeseca prije početka radova, nakon izmjere krećemo sa tlocrtnim rješenjima, dižemo crno bijeli 3D. Stranku nastojimo upoznat uopće sa prostornim odnosima, jer si malo tko može uopće zamislit prostorne odnose samo na temelju 2D-a.

U nastavku hodograma suradnje, definiramo struju, gdje će se što palit, koja su rasvjetna tijela, gdje žele utičnice i tako dalje. Definiramo namještaj po mjeri unutrašnjost, sve detalje koji čine jedan kompletiran projekt i to radimo puna tri mjeseca.”, dodaje Mihovilović.

Ako želite znati da je tehnički sve dobro izvedeno, za to ćete morati angažirati stručnjaka

Dizajner interijera ne može pravno raditi stručni građevinski nadzor jer nije za to kvalificiran, navodi.

“Kada mi kažemo nadzor radova, mi samo provjeravamo usklađenost projekta sa onim što se izvodi. Dakle, hoće li se na dobroj visini izvesti prekidač, je li nešto dobro posloženo i tako dalje, ali ne možemo garantirati, odnosno provjeravati tehničku ispravnost.”, pojašnjava.

Dobra komunikacija i povjerenje iznimno su važni za uspješnost projekta

Na investitoru je da prepusti kontrolu i da povjerenje, a dizajner mora pridobiti povjerenje svojim stručnim znanjem i savjetima. No, u konačnici, angažirati dizajnera interijera ne znači i odustati od svake odluke. 

“Ja radim na način da dajem svoj stručni prijedlog što se tiče estetike, uglavnom ga stranke prihvate, jer su me zato i angažirali. Međutim zna se dogodit da stranka baš želi neki detalj po svome.

Ako je to ok, ako je to nekakav naglasak koji prije svega tehnički ne kvari projekt, apsolutno dozvoljavam i dapače, uvijek naglašavam stranki da je jako važno da je njima taj prostor ugodan, da to nije generic prostor u kojem može živjeti bilo tko, da taj prostor ima neki njihov osobni potpis i da njima mora biti ugodno. Mora biti usklađeno sa njihovim životnim navikama, a ne nešto što se meni čini dobrim. Možemo reći da investitor ima zadnju riječ.”, zaključila je.  

Prije nego što odaberete dizajnera, razgovarajte s nekolicinom njih, pogledajte njihove izvedene projekte i svakako se osigurajte ugovorom koji će zaštititi obje strane. 

Nastavite čitati

Kolumne

Pratite nas na drušvenim mrežama

Izbor urednice