Uređenje interijera
Fuzija drva i epoxy smole iz Ivanić Grada
Epoxy smola izazvala je pravu malu revoluciju. Od nje se izrađuju stolovi, nakit, pepeljare, skulpture, pa čak i podovi. A kad se Epoxy spoji s drvetom, dobije se posebna fuzija modernog, klasičnog, rustikalnog i kreativnog.
Koristi se u raznim industrijama
Epoxy smola je polimer koji se dobiva miješanjem dviju komponenti i rezultiraju čvrstim monolitnim tijelom, a upotrebljava se u raznim industrijama.

“Ispočetka je to počelo u brodogradnji gdje su se epoxy smolom spajali dijelovi brodova, čamaca i svi ostali dijelovi jer je epoxy smola otporna na vodu, na sol, na nagrizanje i netko je tu prepoznao da se od toga može raditi i umjetnost”, objašnjava Fabian Tadić.
Sve je počelo kao hobi
Fabian je iz hobija počeo raditi privjeske od epoxy smole, a danas izrađuje luksuzne pepeljare, satove, ukrase i stolove.

“Proces izrade stola ovisi o njegovim dimenzijama, koje drvo se koristi, koji je željeni rezultat, prozirno, neprozirno, mat ili sjaj, a cijeli proces izgleda tako da se prvo ide u čišćenje drva, znači čisti se od kore, od prašine, od crvi od svega i priprema kalup.”
Nakon toga spajaju se stranice za kalup, ubacuje se drvo, a potom ide prvi sloj smole, drugi, treći, ovisno o debljini stola i nakon toga slijedi obrada, tj. ravnanje, brušenje, poliranje, montiranje postolja, lakiranje, premazivanje, keramička zaštita.
Različite varijante
Za izradu koristi kvalitetno tvrdo drvo, poput masline, hrasta, trešnje i slično, a mekano drvo zahtjeva posebnu obradu.

“Stabiliziramo ga, znači premazuje se s jednim posebnim smolama koje dopiru u srž drveta kroz njegove pore, time ga otvrdnjuje i na taj način dobivamo tvrdo drvo.”

Proizvodi od epoxy smole mogu biti u različitim bojama, sa šljokicama, listićima zlata i raznim dodatcima unutar proizvoda.
Jedna narudžba ostala mu je u posebnom sjećanju
“Najluđi proizvod koji sam radio je bio stol u obliku staze za formulu 1. Staza je iz Austrije i istog tog oblika je stol i u stolu se nalazi 10 ili 12 minijaturnih bolida. Također, stol u sebi sadrži umjetnu travu, pistu odnosno umjetni asfalt i 60 rasvjetnih stupića koji u mraku kad se upale izgledaju spektakularno”, prisjeća se Fabian.


Jedna luksuzna pepeljara izrađuje se i po deset dana, ovisno o kompleksnosti projekta i količini upotrjebljene smole.

“Što je više smole, to se manje suši. Recimo, ako je pepeljara u pitanju ili stol, potrebno je dva do tri dana da bude tvrdo na dodir, a nekih sedam dana da je spremno, to jest može se i obrađivati, a potpunu tvrđu dobiva nakon sedam do deset dana.”
Dugi vijek trajanja
Tijekom izrade, epoxy smola zahtijeva određenu temperaturu, pažljivo rukovanje i poštivanje pravila u miješanju. A velika prednost ove sintetičke mase je njena čvrstoća i izdržljivost.

Pepeljare i stolovi su zaštićeni maksimalno da budu otporni na tekućine, hranu, znoj sve što može naštetiti stolu. Kroz godine korištenja to će se vidjeti, ali u svakom trenutku i stolovi i pepeljare i svi ostali proizvodi u roku nekoliko dana i nekoliko sati se mogu dovesti u svoj prvobitan izgled.
Fabian od Epoxy smole može napraviti bilo što, sačuvati bilo koju uspomenu i personalizirati svaki predmet, a samo mašta je granica.
Boje i materijali
Zašto je naš svijet postao siv? Psihološki učinak boja na našu svakodnevnicu
Neutralne boje dominiraju našim interijerima i svakodnevnim predmetima, ali kako to utječe na nas…

Kada pogledate oko sebe – svoj dnevni boravak, ormar, auto ili čak mobitel – što vidite? Ako je odgovor “sivo, crno, bijelo i možda malo bež”, niste jedini. Iza tog suzdržanog kolorita stoji priča koja traje već desetljećima. I nije riječ samo o modi ili ukusu, nego o nečemu dubljem – o tome kako boje utječu na nas, često i bez da to primijetimo.

Svijet koji je nekad bio šareniji
Zanimljivo istraživanje iz 2020. godine bacilo je novo svjetlo na ovu temu. Znanstvenici su proučili više od 7.000 predmeta iz zbirke britanskog Znanstvenog muzeja – od 1800-ih do danas. Zaključak? S godinama su boje postajale sve manje izražajne. Prvo polako, a onda sve brže – osobito u 20. stoljeću.
S dolaskom industrijske proizvodnje zavladala je potreba za jednostavnošću, brzinom i praktičnošću. Jarke boje nisu bile najzahvalnije za masovnu proizvodnju, a neutralni tonovi lakše su se uklapali u svaki prostor i ukus. U jednom trenutku, “sivo” je postalo sinonim za “bezvremensko” i “sigurno”.
Psihološki učinak boja u svakodnevnom prostoru: više od estetike
No boje nisu samo dekoracija. One komuniciraju s nama na dubljoj razini. Smiruju, motiviraju, umaraju, bude, podižu raspoloženje ili umiruju prostoriju. Znanstvenici upozoravaju da nas stalna izloženost neutralnim nijansama može vizualno i emocionalno “uspavati”. Smanjena stimulacija može utjecati na našu kreativnost, koncentraciju, pa čak i emocionalno stanje.
Boje su više od vizualnog dojma – one su način komunikacije, izražavanja emocija i oblikovanja prostora… Diana Sokolić o jeziku boja: Kako ih imenujemo i razumijemo?
Drugim riječima, psihološki učinak boja nije nešto što se uvijek događa svjesno. Ako radite od kuće u prostoriji gdje dominiraju siva i bijela, možda vam nije samo “ponedjeljak” kriv za loše raspoloženje.

Je li vrijeme za povratak boji?
Ne znači da sada sve oko sebe trebamo obojiti u narančasto ili ciklamasto. Ali možda je trenutak da se zapitamo – imamo li u svom domu dovoljno boja koje nas vesele i bude? Zid u boji masline, plava fotelja ili samo nekoliko jastuka u boji senfa – ponekad je dovoljno malo da bi prostor dobio više karaktera i energije.
Psihologija boja: Kako boje utječu na naš prostor i emocije
Dizajneri interijera to već prepoznaju – sve se češće vraćaju toplim i zemljanim tonovima, razigranim detaljima i kontrastima. Jer kad promijenimo prostor, često se – barem malo – promijenimo i mi sami.
Uređenje i opremanje
Ove pločice želimo! Ručna izrada i posebna glazura oduševljavaju ljepotom
Svaka od njih je unikat!

Ručno oslikane keramičke pločice suradnja su mlade umjetnice Klasje Habjan i Iverpana, a izradila ih je jedna vrlo posebna portugalska tvornica.
Ručno oslikane keramičke pločice koje pričaju priču: suradnja Klasje Habjan i Iverpana
Klasja Habjan mlada je ilustratorica, dizajnerica i suautorica predivnog murala u Iverpanovom Izlogu ideja. Ovaj mural koji osim što ukrašava prostor, predstavlja portugalsku tvornicu keramičkih pločica.
Portugalske umjetničke pločice: Važan su dio tradicije Portugala, a krase gotovo svaku zgradu
Direktor Iverpana, Mladen Jambrović ističe kako su pločice Viuva Lamego portugalske tvrtke posebne po tome što su jedne od rijetkih koje su praktički manufakturno izrađene:
“Izrađene su rukom, nisu industrijske, a posebne su po svojim glazurama. Rijetko ćete naći bilo gdje kod bilo kojeg proizvođača glazure koje imaju isti efekt kao njihove. Riječ je o tradiciji koja traje više od 170 godina. Mnogi portugalski, a i svi drugi umjetnici i arhitekti poput Alvaro Siza Viera su veliki pobornici njihovih proizvoda. Kada smo otvarali izlog ideja u Draškovićevoj, ideja je bila da jedan zid napravimo u muralu.


Od brojnih umjetnika mi smo izabrali, odnosno zamolili Klasju i Zitu da se uključe u projekt. Kad su prvi put došle ovdje nije bilo ničega, bili su u tijeku građevinski radovi. Međutim, dopala im se ideja i vrlo brzo su izašle sa 6, 7 prijedloga tog murala. Jedan smo odabrali, a taj vizual je otišao u Portugal, oni su predložili dimenzije pločica. Ispekli su boje zapravo koje su Klasja i Zita odlučile koristiti na ovome zidu.
Kako boja ne izgleda isto nakon pečenja, oni su ispekli nekoliko primjera kako bismo postigli pravu boju. Kada su dame rekle da je to to, onda je napravljen mural. On je prvo složen u Portugalu i označen, svaka pločica ima svoje slovo i broj, tako da je naknadno postavljanje super jednostavno.”


Svaka pločica kao unikatno djelo
Klasja Habjan, ilustratorica i dizajnerica imala je čast s Iverpanom ostvariti taj projekt, a primjer je koji prezentira i svatko se može javiti toj tvornici preko Iverpana i naručit custom pločice koje nisu printane.
“Ručno su aplicirane pa te teksture na drugi način zažive i stvarno je svaka unikat. Oni rade sve ručno, od procesa tih modula do biranja pločica do crtanja po njima, do pečenja i jako je inspirativno vidjet koliko strasti ulažu u svaki taj segment i tako prezentiraju svoju kulturu.”, navela je dizajnerica.


Ove su ručno oslikane keramičke pločice limitirane samo u svojoj veličini, 30 puta 30 centimetara, dok ograničenja u dizajnu ne postoje. Sve što umjetnik zamisli, ručno se oslikava na pločice. Detalji im mogu dati i dubinu, a ne samo širinu i visinu. Ova mala tvrtka, Viuva Lamego, ne može se mjeriti s velikim korporacijama po brzini izrade i velikim količinama. Oni su apsolutno nenadmašni kada je u pitanju prilagođavanje ideji umjetnika i prostoru, pojasnila je Habjan te dodala:
“Meni se sviđa da moji radovi, koji su obično sitni, zažive i na nekom drugom mediju i u nekom drugom formatu. Pločice ipak imaju naravno i utilitarnu stranu, tako da nekako se uklapa u život nekog drugog, neki drugi interijer i ima neku svoju priču, a opet je umjetnički rad koji ima i svoju nezavisnu stranu.”
Portugalska rezidencija kao sljedeći korak
Klasja ovoga ljeta odlazi u Portugal na rezidenciju gdje će usavršavati svoju vještinu oslikavanja keramičkih pločica.
“Sviđa mi se taj mali format pločice, svaka je za sebe i ono što smo komentirali, možda je jedna dovoljna da jedan zid učini posebnim. Takve pločice koje imaju neku malo grafiku, po meni odgovaraju u možda jednostavniji interijer, u okruženje pločica koje su možda iz te kolekcije samo bez aplikacije.”, zaključila je.