Uradi sam projekti
Kintsugi – restauracija zlatnog spoja
Kintsugi je stoljećima stara japanska umjetnost popravljanja slomljene, napuknute i oštećene keramike. Nastala je kada se japanskom šogunu u 15. stoljeću razbila najdraža šalica te je dao kineskim majstorima da je poprave, no nije mu se svidio rezultat budući da se vratila prekrivena željeznim spojnicama te zatim dao šalicama japanskim majstorima da je poprave. Oni su koristili tadašnje prirodne smole i lakove, pomiješane sa zlatnim prahom, srebrnim, platinom ili slično te su time naglasili zapravo nesavršenosti posude, njezin vijek trajanja i to se zapravo cijeni u japanskoj kulturi i umjetnosti, savršenstvo nesavršenosti, objasnila je Dora Briševac restauratorica umjetnina.

Umjetnost i filozofija
Kintsugi nije samo oblik popravka već filozofija i način unošenja nove ljepote u oštećeni predmet, a može se primijeniti na različitim predmetima. Kintsugi metoda nije previše različita od klasične restauracije keramike, jedino su materijali različiti. Ukoliko upotrijebite materijale koji su prikladni za tu vrstu posude, vjerujem da je moguće sve popravit. Ono što je vrlo teško su porculanske posude i staklo jer spada u drugačiju kategoriju te se koriste različita, drugačija ljepila.

Umjetnost zlatnog popravka
Vjerovali ili ne, postoji način kako se pravilno razbije posuda. Nije isto za ovu tehniku ili za bilo kakvu restauraciju keramike, da li je razbijena po dnu ili sa strane, zato što neki fragmenti će kasnije biti neupotrebljivi, posuda se u nekim slučajevima čak neće moći uopće spojiti. Kako bi dobili uzdužne pravilne linije, karakteristične za Kintsugi tehniku, postoji određeni način i razbijanja.

Razbijanje
Da se razbijeni fragmenti ne bi izgubili, posuda se stavlja u vrećicu i postavlja na bok. Pretpostavljamo da će ovako popucat, ako udarimo po dnu, dno će se rasuti u puno malih dijelova te će kasnije biti jako teško, ono dno je temelj na kojem se gradi.

Ako se dno razbije, jako je teško kasnije zalijepit sve fragmente. Ako udaramo po boku najmanja je šansa da će se dno u više komada razbit. Možemo puknut jednom, dva put, ali baš onako na 10 komadića, to nije u redu.
Za razbijanje se koristi gumeni čekić kako bi se izbjeglo oštećenje glazura keramike. Nakon toga, potrebno je pronaći sve dijelove i sastaviti posudu.


Ljepljenje
Zatim slijedi priprema epoksi smole. Epoksi dvokomponentno ljepilo koristimo zato što ima brži, brže vrijeme stezanja od klasične epoksidne smole koja ima i do 24 sata vrijeme stezanja. U tu epoksivnu smolu miješamo zlatni prah te kasnije kako bi upotpunili izgled, dok epoksivna smola je završila sa stezanjem ali još uvijek onako pikava na dodir, premazujemo sa zlatom te ona kada se potpuno osuši, veže za sebe to zlato te konačno, dobiva to izgled i to zlato više se ne može obrisati.

Spajanje
Spajanje počinje od dna posude, a oba dijela treba držati zajedno nekoliko minuta, dok ljepilo ne stegne.

Tradicionalna kintsugi restauracija traje i do mjesec dana po posudi. Današnje smole, epoksi recimo smole, ljepila imaju različito vrijeme stezanja. One smole koje su prikladne za konzumaciju i dodiru s hranom, one stežu i do 8 sati.
Kad je cijela posuda zalijepljena, a smola se još nije potpuno osušila, dodaje se još zlatnog praha. Dora koristi mineralni prah.


Oni koji se planiraju baviti s tom tehnikom i restauracijom, moraju paziti na upotrebu materijala te upotrebu također zlata. Znači to mora biti prirodno zlato ili mineralni prah, kako bi bilo sigurno za konzumaciju. No, ukoliko je za to čisto dekorativne svrhe, dovoljno je i ovo.

Posljednji korak u procesu je brisanje posude i uklanjanje viška ljepila. Umjetnost zlatnog popravka dala je ovoj posudi predivan novi izgled.


Izrada, popravak i obnova namještaja
Kako obnoviti stari namještaj? Bili smo na radionici poznatog britanskog umjetnika
Zaboravite kupnju novog! Obnova starog namještaja novi je viralni trend i svi ga rade

U svijetu u kojem se često okrećemo brzoj kupnji i zamjeni, sve je veća potreba za vraćanjem vrijednosti starim predmetima.
Upravo tu potrebu adresirala je trodnevna radionica preuređenja i obnove starog namještaja, na kojoj su sudionici naučili kako jednostavne, ali moćne tehnike mogu udahnuti novi život starim komadima – i to na održiv i estetski dojmljiv način.
Namještaj kao slikarsko platno! Kako restauracijom do statement piece komada

Kreativnost, znanje i obnova starog namještaja
Radionicu je organizirala Nikolina Krstanac, a otvorila ju je suradnjom s poznatim britanskim umjetnikom i majstorom dekorativnih tehnika – Jonathanom Marcom Mendesom. Njegova filozofija temelji se na održivosti, pripovijedanju kroz dizajn i stvaranju tekstura koje odišu poviješću.
„Krenuli smo s tehnikom verdigrisa i korozije metala, a nastavili s paint inlayima, dekupaž papirima velikih formata i slojevitim otkrivanjem boja ispod površine. Sve to kako bi komad dobio priču – izgledao staro, ali postojano, s karakterom i emocijom“, ističe Nikolina.
Polaznici su naučili ne samo osnove bojanja krednim bojama, već i napredne tehnike poput efekta mramora, poznate i kao adenski plaster. Ova tehnika omogućuje stvaranje različitih vrsta kamena prelijevanjem boja na staklu, drvu ili tkanini – površinama koje su donedavno bile nezamislive za takvu vrstu obrade.

Tehnike s potpisom – Fade Faded Grandeur
Mendes je predstavio i svoju autorsku tehniku Fade Faded Grandeur. Njom stvara efekt izblijedjele ljepote, kao da je vrijeme ostavilo trag na površini namještaja.
„Volim stvarati komade koji izgledaju kao da su oslikani prije stotinu, dvjesto godina. Ponekad ni ne čistim površinu – doslovno bojim preko paučine i samo krenem, jer stvaram teksturu i priču“, priznaje kroz osmijeh.
Njegov pristup je neposredan, eksperimentalan i potiče slobodu. Sve što vam treba za početak je osnovno čišćenje, kredna boja i malo mašte.


Više od estetike – čuvanje uspomena kroz obnovu
Osim tehničkih vještina, radionica je nosila i snažnu poruku: vrijednost održivosti, recikliranja i emotivne povezanosti s predmetima iz prošlosti. Obnova starog namještaja tako postaje čin očuvanja uspomena i identiteta.

„Ne moramo bacati komade iz 60-ih, 70-ih ili 80-ih. Uz malo boje i kreativnosti, mogu postati funkcionalni i vizualno dojmljivi elementi našeg doma – bolji i osobniji od novih“, zaključuje Nikolina.
Sudionici su uz znanja ponijeli i inspiraciju. Kako kombinirati obnovljene komade s modernim interijerima, uskladiti ih s bojama zidova ili pak stvoriti unikatne točke fokusa u prostoru.
Makeover namještaja – starom namještaju udahnite novi život
Radionica je još jednom pokazala da dom ne čine samo novi predmeti, već i priče koje odlučimo sačuvati – bojom, teksturom i ljubavlju prema stvarima s karakterom. A obnova starog namještaja pritom postaje više od hobija – postaje način izražavanja, očuvanja i stvaranja buduće baštine.
Uradi sam projekti
Povrtnjak za početnike – sada je pravo vrijeme za sadnju
Strpljenjem do lijepog povrtnjaka

Ako ovog proljeća želite zasaditi povrtnjak pripremite motiku, grabljice, kante poljevače, škare, uže, štapove te mnogo brige i strpljenja.

Ali, ne zaboravite! Proljetna priprema vrta započinje temeljitim radovima koji će biljkama i travnjaku osigurati zdrav i snažan start.
Ranoproljetne povrtnice
Prvo što možete saditi u proljeće, a ujedno i gotovo najjednostavnije vrste za uzgoj su mladi luk, rotkvica i špinat.
Krastavci, kelj, tikvica… Evo koje se povrće sadi u travnju
Ovim vrstama neće naškoditi hladne noći i jutarnji mraz te ne traže puno njege budući da imaju kratak uzgojni period. Uspijevat će i uz svega pola dana direktnog sunčevog osvjetljenja. Ako ste početnik u uzgoju povrća, a možda i nemate povrtnjak, upravo su ovo vrste s čijim se uzgojem, bez puno muke, možete baviti i na vašoj terasi.

Priprema zemlje za idealne povrtnice-mladi luk, rotkvicu i špinat
Budući da su sve ove vrste niskog rasta i sa plitkim korijenom bitno im je osigurati površinu bez prisustva korova koji bi im stvarao sjenu te krao vodu i hranjive tvari.
Ukoliko sadite ove vrste u vrtu, a u jesen ste dodali organsko gnojivo, sada usitnite tlo i spremni ste za sadnju. Ako to niste učinili sada je vrijeme da prilikom proljetne obrade tla dodate u površinski sloj mineralno gnojivo NPK 15-15-15 u količini od oko 50g/m2 i povrtnjak će biti spreman.

Mladi luk

Najlakše ga je uzgojiti iz lučica koje su široko dostupne u proljeće. Sitne lučice sade se u redu na razmaku od 10 do 15 cm, a ukoliko ima više redova, dovoljan razmak među njima je 20 do 30 cm. U rano proljeće obično ima dovoljno vlage u tlu tako da najčešće nema potrebe za zalijevanjem. No, ukoliko se ipak dogodi sušni period važno je osigurati vlažnost površinskog sloja zalijevajući, ovisno o temperaturama, barem dva puta tjedno. Ako nemate povrtnjak, luk možete, koristeći isti postupak, posaditi u široke tegle, no sa duplo manjim razmakom.
Rotkvica

Rotkvice su jednostavne zbog vrlo kratkog vremena uzgoja. Kupljeno sjeme rotkvica sijete u plitke redove na dubinu od 1-2 cm. Sijete kao da prstima solite redove ostavljajući sjemenke vrlo blizu. Ukoliko imate više redova razmak među njima trebao bi biti 15 do 20 cm. Bitno je redovito zalijevati, ne dopuštajući da rotkvice u rastu ostanu dulje bez vode. Ako ostanu bez vode kasnije mogu biti gorke ili će, nakon razdoblja dehidracije, lagano raspucati prilikom obilnog zalijevanja. Ako nemate povrtnjak, isti postupak se primjenjuje i pri uzgoju u dugačkim teglama.
Špinat

U uzgoju špinata, za razliku od rotkvice, pripazite da ostavite razmak među sjemenkama od 3-5 cm, te da je dubina sjetve oko 3-4cm. Razmak između redova isto treba biti nešto veći, a to je 25 do 30 cm. Nakon sjetve trebat će vam oko dva i pol mjeseca do prve berbe. To vrijeme možete skratiti tako da umjesto sjemena kupite presadnice koje ćete saditi na isti način u redove. Špinat redovito zalijevajte, no budite oprezni sa prihranom dušičnim gnojivima, jer špinat može u listovima nakupiti velike količine nitrata koji su štetni prilikom konzumacije.
Visoke gredice na balkonu ili u vrtu: Korak po korak do vlastitog vrta
