Lifestyle
Dejan Kljun: Umjetnik i biznismen koji za sebe kaže da je totalno van trenda
Dejana smo ovog puta posjetili na vrhu Vijesnika u njegovom ateljeu (odnosno ateljeima)

Dejan Kljun (1979., Rijeka), likovni je umjetnik iz Zagreba. Školu za primijenjenu umjetnost
završio je u Rijeci, na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu diplomirao je 2004. u klasi
profesora Mire Vuce. 2021. završava doktorski studij kiparstva u Zagrebu na temu „Objekt
izvan prostorne perspektive — metafizika umjetničkog objekta“. Bavi se restauracijom,
kiparstvom i slikarstvom. Nekoliko puta je nagrađivan na skupnim izložbama u Hrvatskoj.
Član je HDLU-a i HZSU-a. Višestruko je izlagao od 2003., a restauraciju aktivno obavlja od 2006. Iako je akademski kipar, slikarstvom se bavi od 1999. i preferira ga zbog jednostavnijeg
izražavanja.
Možete se sjetiti kako ste započeli svoju slikarsku karijeru, a kada i kako ste se počeli baviti prodajom slika?
Počeo sam s idejom da je slikarstvo ipak ono što je moj posao, bez obzira na to što sam kipar. Kiparstvo mi je pri upisu na Akademiju bilo jednostavnije jer sam bio kipar i u primijenjenoj, pa sam više vjerovao da ću ući na Akademiju… Bojao sam se da možda neću upasti.
Međutim, slikarstvo mi je uvijek bilo nekako želja, tajna želja i od uvijek sam volio crtati i slikati. Ali mi je ono (slikarstvo) bliže danas nego kad sam završio Akademiju i kiparstvo.
Uglavnom, početak je bio jako težak, nakon Akademije sam krenuo sa stolarskim poslom, tu sam ja krenuo raditi nekakav namještaj, masiv, vrata, što, ne znam što, sve. Već sam ja imao iskustva sa stolarijom, i dobro je bilo, neka lovica je sjedala i tako dalje, međutim, vidio sam da
moram slikat. Vidio sam da me to interesira, da me jednostavno interesira velika forma, ekspresivni izraz i tako dalje. Manje više sam radio male formate tada, ali sam našao jednu rupu u tom našem sistemu – da ipak treba napraviti veće formate, i tako sam ja počeo sam sebi napinjati platna. Kako sam radio u stolariji nije bilo problem, sklepat letve, nategnut platna, impregnirati ih i krenut s bojama.
Nakon nekog vremena shvatio sam ono što tržište traži, da trebaju te jake ekspresivne boje, široki potez i tako dalje, da toga nema.
Nakon Murtića se zapravo nitko ozbiljno toga nije uhvatio. Ja sam tu uletio bez potpisa, znači gledao sam to kao robu, mene je iz početka uopće nije fasciniralo sve to s galerijama, gdje ćeš se progurati, hoćeš dobiti nekakvu nagradu, zapravo samo sam pratio srce. Uspio sam, krenule su se prodavati slike.

Kako ste tada dolazili do svojih kupaca?
Oni su došli do mene. Nekim čudom su oni dolazili do mene, nikakav marketing, nikakav
manager, nikakve galerije, ništa. Možda sam se na sajmovima pojavljivao, u smislu da sam
prezentirao. Ljudi bi došli, ja bih im ispričao što radim. Radim nakit, radim scenografiju, radim ovo, radim ono… Njima je to sve bilo dobro, ali sam ih usput i izlagao. Prijavljivao sam se u početku na sve moguće natječaje za galerije u sklopu HDLU-a i ove druge, samostalne, i tu sam dobio tih par termina koji su bili dobri. Napravio sam dobre izložbe i tih par izložba su me raketirale van orbite u smislu da sam dobio puno pažnje, pojavio sam se u tom jednom čudnom krugu ljudi gdje su svi bili izlizani.
Savršena slika za svaki životni prostor
Možete spomenuti jednu od tih izložba koja vam možda ostala najviše u sjećanju?
Aha, to je bila kiparska izložba u Galeriji VN. Da, kiparska izložba i cijelu galeriju sam obložio s tom glinom. Takva je bila ideja, ja sam to njima doslovno nacrtao dan prije roka i posla, bili su svi oduševljeni i tu sam upoznao Sunčicu Ostojić i ekipu iz Kontejnera i vidio sam da zapravo u stvari to što ja radim, uopće nije fora. Tradicionalno slikarstvo, kiparstvo, nisu ono što se traži, bar u tom krugu, nego da treba ići konceptualno, ono, s idejom. Prvo ideja, pa onda izvedba. Međutim, ok, taj dio sam izgurao, bilo je još divnih izložbi, bilo je prvih nagrada, sjajnih radova itd.
I to je tako, paralelno s tim sam slikao, slikao, slikao, dok nije došlo do toga da se slike stvarno
prodaju ozbiljno, znači da moram kupiti kubik letva, napiti platna, raditi serije po 10-20 slika.
O cijenama neću govoriti, cijene su iz početka bile kako se dogovoriš, ne može ti diktirati format ili način, slika je slika, može biti mala sličica, da ima nešto posebno u njoj, da ju ne želiš prodati, ili da ima toliko vrijednosti da ju ne možeš procijeniti. A ima i slika koje su dekorativne, koje spadaju u nekakav okvir razumne cijene koje možeš dati, na primjer taj format od 160 puta 125… Zamisliš ga na zid, zamisliš jednu prosječnu obitelj, hrvatsku, ili možda bolje stojeću, koliko bi oni odvojili za tu sliku, i to je uglavnom negdje oko tisuću eura.
Ja sam tada išao možda malo ispod cijene, a sad već moram i više naplatiti jer sam u među vremenu osim statusa i doktorirao i uložio puno u sebe i svoj rad. A onda s druge strane, morate pratiti generalno cijene na tržištu.

Što mislite kako ljudi konzumiraju umjetnost u Hrvatskoj?
Uglavnom ima sjajnih ljudi, Hrvata ili one koji žive ovdje, koji prate umjetnost, koji se interesiraju. Znači, stvarno sam bio fasciniran sa nekim kupcima koji su toliko dobro analizirali, toliko su znali ući u slikarstvu da se pitaš ono, dobro, odakle je sa njemu toliko znanje? Ili kako je moguće da… Mogu govoriti grupno, nije bio slučaj, bilo je na desetke, ne mogu reći na stotine, ali na desetke slučaja gdje su ljudi veliki ljubitelji, poznavatelji umjetnosti, kupuju, konzumiraju itd. A ima taj sloj koji apsolutno ništa ne kuži.
Jednostavno, umjetnost je za njih, ne zato što njih to ne interesira, nego ih je žrvanj života doveo do toga da oni nemaju percepciju o tome.
Što se tiče tržišta, ono je malo, pogotovo nama, ja više nisam tako mladi umjetnik, ali mladima je dosta uskraćeno. Ovisi se o institucijama, ovisi se o društvu u kojem se krećeš itd.
Hoće li te neko gurnuti, ili neće. Tako da, dosta je to sve skupa komplicirano. Dosta je teško danas živjeti kao umjetnik u Hrvatskoj.
Ali mislim da ni vani nije drugačije, samo što ima više kapitala, veća je količina ljudi iz srednje klase, koji se to mogu priuštiti, veći je interes, pa onda svako si može nešto pokriti. Ali kod nas ima jako puno umjetnika, pogotovo mladih, imamo sada akademije doslovno u svakom manjem gradu, što nije dobro, ali ok. Dobro je možda za kadar koji se tamo zaposli, pa neko prima plaćicu itd.
Sve ima svoje. Ali ja sam uvijek za to da se specijalizira, da imamo deset specijalaca koji su negdje u svijetu, gdje se guraju se negdje po bitnim izložbama, pa da nešto donesu ovdje, nego da je to raspršeno na stotine patuljaka koji trčkaraju okolo i traže zlata.
Možete li reći da postoje trendovi u slikarstvu, i kako se vi s tim trendovima nosite?
Mislim, ja sam potpuno van trenda. Mene zanima lirska apstrakcija, to je ono u čemu sam našao ljubav, općenito apstraktno slikarstvo koje stalno otvara nove mogućnosti. A trendovi, ove koje ja vidim, oni su ni, kako bih rekao, slatkasti – ne bih rekao kičasti, zato što kič je sve ono što je dopadljivo, ima tu i nekakvog bad paintinga, ima ekspresije, ima hiperrealizma, svega, ali svega već viđenoga i možda čak i izlizanoga, tako da ne bi se tu “štel mešat”. To je jedno područje koje diktiraju ti centri umjetnosti, oni koji se s tim bave, koji ostavljaju to s strane, žive od toga, znači s tim mešetare.
A mislite li onda, da postoje neka korelacija između biznismena i slikara – kakve to veze ima?
Ja bih rekao da prosječan slikar treba napraviti jednu izvrsnu sliku godišnje, i onda imati adut u ruci, ali svakako bez nekakvog znanja o poslovanju, u smislu bavljenja financijskim sistemom i tako dalje, a ja meni to ne zanima, ja to radim iz ljubavi, ali kad dođe trenutak da moram zaraditi lovu, onda se obučim u bijelu košulju, stavim si cipelice, ušminkam se i onda moram glumiti. Po meni je puno teže raditi s ljudima, puno je teže raditi s financijama, gdje je glava ti je na panju cijelo vrijeme..
Gdje se danas mogu vidjeti vaši radovi? Imate li neku web stranicu preko koje kupci mogu kupiti vaše radove?
Art Zagreb je sigurno mjesto gdje sam već nekoliko godina i gdje se jedino izlažem jer sam shvatio da me ne treba biti posvuda. Pa ne znam, evo sad je u hotelu Akademija, gore iznad Tkalče, tamo su mi postavljene slike i to već dugo jer je Ravnateljica odlučila neku ostanu, rekla je super su tkogod do u hotel, oduševljeni su s tim slikama.
Hvala vam puno na ovom ugodnom razgovoru!
Lifestyle
Pet načina kako uštedjeti vodu u kućanstvu – jednostavno i učinkovito
Pametna potrošnja vode važna je stavka za uštedu, ali i očuvanje okoliša

Pametna potrošnja vode nije samo dobra za okoliš, već pomaže i u smanjenju mjesečnih troškova. Ako se pitate kako uštedjeti vodu u kućanstvu, odgovor je jednostavniji nego što mislite – male promjene u svakodnevnim navikama mogu donijeti velike rezultate.
U nastavku donosimo pet konkretnih i lako primjenjivih savjeta koji će vam pomoći da trošite manje vode bez odricanja komfora.
Voda je jedan od najvažnijih prirodnih resursa na planeti i svi dobro znamo da bez nje nema života za ljude, životinje i biljke. Kako je u pitanju limitirani resurs, važno je i da ga koristimo pametno i uštedimo kad god i koliko god možemo.
1. Popravite pipu iz koje kapa voda
Kap po kap – velika šteta. I za kućni budžet, i za okoliš. Ako iz slavine ili cijevi stalno kaplje voda, to može značiti gubitak i do 15 litara dnevno. U većini slučajeva slavinu možete popraviti sami. Ako je problem složeniji, zovite majstora i spriječite veću štetu.
Zašto iz klima uređaja curi voda? Ovo su najčešći razlozi
2. Uključite perilicu rublja i posuđa samo kad su pune
Jedan od najučinkovitijih načina kako uštedjeti vodu u kućanstvu je korištenje perilice rublja i posuđa samo kada su potpuno pune. Tako ne trošite ni vodu ni struju bez potrebe. Ako ručno perete posuđe, napunite sudoper umjesto da perete pod mlazom.

Iako danas skoro svako kućanstvo ima perilicu za posuđe, neki i dalje vole posuđe prati ručno pa je savjet stručnjaka da u tom slučaju zatvorite odvod i napunite sudoper vodom ako želite biti štedljivi.
3. Pametno zalijevanje vrta
Zalijevanje vrta ljeti može znatno povećati potrošnju vode. Rješenje? Odaberite biljke otporne na sušu koje su prilagođene lokalnoj klimi. Tako ćete smanjiti potrebe za dodatnim navodnjavanjem i istovremeno imati uredan i zdrav vrt.
Uređenje travnjaka ljeti nikada nije bilo jednostavnije
4. Skraćeno tuširanje
Topla voda pod tušem može biti ugoda, ali i nepotreban trošak. Skratite vrijeme tuširanja za nekoliko minuta i uštedjet ćete značajnu količinu vode i energije. Isplativa opcija su i štedne glave za tuširanje koje dodatno smanjuju potrošnju bez gubitka u komforu.

5. Gasite vodu kada perete zube
Ako ostavljate vodu da curi iz pipe kada perete zube, niste sami, to je često navika ljudi koji pritom uopće ne razmišljaju o tome koliko vode troše uzalud.

Zanimljiv podatak; ako svi članovi vaše obitelji nauče zatvarati pipu dok se peru zubi, to donosi uštedu od 30 litara vode u godini dana. Dakle jednostavno je, kada perete zube nemojte pustiti vodu da teće ako želite manje račune za potrošnju vode i energije.
Male promjene u svakodnevici mogu donijeti velike rezultate. Ako želite uštedjeti vodu u kućanstvu, počnite s ovih pet koraka. Ne samo da ćete smanjiti račune, već ćete pomoći i u očuvanju vrijednog prirodnog resursa.
Bez kategorije
Sve što vam treba za prve godine djetetova života
Od opreme za spavanje i hranjenje do garnitura za igru i kolica za šetnju, dječja oprema donosi praktična rješenja za svaki dan.

Prve godine djetetova života donose puno promjena, ali i puno radosti. Svaki dan nosi novu avanturu; prve snove, prve zalogaje, prve korake. U svemu tome važno je imati pouzdanu opremu koja olakšava svakodnevicu i pruža sigurnost i udobnost, kako djeci tako i roditeljima.

Od namještaja za spavanje i hranjenje, do kolica, sjedalica i namještaja prilagođenog djeci, sve što je potrebno za bezbrižno odrastanje nalazi se u Lesnina XXXL katalogu ”Sretno odrastanje”. Akcijska ponuda na artikle traje do 31. 5. ili do isteka zaliha.
Dobar san počinje s pravim krevetićem i udobnom opremom
Dobar san temelj je svakog djetetova dana, zato je važno da krevetić bude siguran, udoban i praktičan. Postoje modeli koji se mogu prilagoditi kako dijete raste, s mogućnošću podešavanja visine ili dodatnim ladicama za spremanje stvari. U Lesnina XXXL asortimanu dostupni su i madraci koji pružaju odgovarajuću potporu, baldahini i mekana posteljina, odnosno sve ono što noćnu rutinu čini jednostavnijom, a snove mirnijima.



Prvi zalogaji koji se pamte
Prvi obroci s bebom znaju biti prava mala avantura. Od kašica do prvih samostalnih pokušaja sa žlicom, svaki zalogaj nosi nešto posebno. Dobra hranilica čini veliku razliku, ako je stabilna, jednostavna za čišćenje i prilagodljiva djetetovoj dobi i visini, obroci postaju znatno opušteniji i ugodniji. Sigurnosni pojasevi pružaju dodatnu sigurnost, tako da roditeljima ostaje više prostora za smijeh.


Mali kutak velikih ideja
Dječje sjedeće garniture, stolići i stolice idealni su za svakodnevne aktivnosti poput crtanja, listanja slikovnica, slaganja kockica ili igranja društvenih igara. Prilagođeni su visinom i dimenzijama djeci, pa ih mogu samostalno koristiti bez pomoći odraslih. Lagani su i lako se premještaju, što djeci daje slobodu da sama oblikuju svoj prostor. Osim što su praktični, često dolaze u veselim bojama koje se lako uklope u ostatak dječje sobe. Takvi komadi pomažu u stvaranju navike sjedenja, koncentracije i samostalne igre, što je korisno i za svakodnevicu i za pripremu za vrtić ili školu.



Svakodnevne avanture
Za šetnje, izlete i svakodnevne avanture, dobra kolica i autosjedalice su neizostavni dio opreme. Katalog ”Sretno odrastanje” nudi razne modele, od laganih sportskih kolica do robusnijih varijanti s mnoštvom dodataka. Sjedalice su dizajnirane s naglaskom na sigurnost, udobnost i prilagodbu dobi, pa svaka vožnja može biti bezbrižna i sigurna.


Osim navedenog u katalogu se nalaze i mnoge druge potrepštine koje će odrastanje učiniti zabavnijim i bezbrižnijim. Akcija traje do 31.5., odnosno do isteka zaliha, a asortiman je odstupan u Lesnina XXXL poslovnicama i na web shopu.