Povežimo se

Izbor urednice

Vodič za štednju energije u domu

Energetska učinkovitost, potrošnja i štednja energije, potrošnja vode, veličina uređaja ili buka, neke su od karakteristika koje gledamo prilikom odabira idealnog uređaja za naš dom.

Smjernice kako odabrati učinkovit kućanski uređaj sada pruža mrežna aplikacija naziva Provjera učinkovitosti uređaja. Razvijena je sklopu međunarodnog projekta LABEL2020, a cilj joj je lakše razumijevanje novih energetskih oznaka uvedenih u ožujku ove godine.

provjera-ucinkovitosti-uredaja-ustedi-energiju-dom-na-kvadrat

Na jednostavan način do ispravnije odluke

„Skeniranjem QR koda na novoj energetskoj oznaci ili unošenjem podataka sa nove energetske oznake u smislu modela i proizvođača mogu se dohvatiti ključne karakteristike navedenog uređaja koje onda kupcima olakšavaju donošenje odluka. Tipa kapacitet, veličine i slično. Dodatno, dohvaća se i potrošnja energije“, kazao nam je Marko Bišćan, voditelj projekta LABEL2020 u Hrvatskoj.

ispravna-odluka-ustedi-energiju-dom-na-kvadrat

U samoj aplikaciji možete odabrati vaš način korištenja uređaja te primjerice unijeti jedinične cijene za energiju i vodu. Nakon toga aplikacija izračuna  trošak uređaja u godini dana, 5 ili 10 godina, ovisno koju opciju odaberete.

cijena-uredaja-ustedi-energiju-dom-na-kvadrat.jpg

I onda na kraju, unošenjem ukupne cijene tog uređaja koji je u dućanu sa cijenama za energiju i vodu dobivamo ukupni trošak u životnom vijeku uređaja. Samim time možemo donijeti ispravniju odluku koji nam se dugoročno uređaj najviše isplati.

Jasnije razumijevanje novih energetskih razrezda

Ova mrežna aplikacija omogućuje jednostavnu usporedbu proizvoda, izračun troškova i odabir proizvoda uz pomoć nove europske baze podataka svih uređaja na tržištu. Bitno je napomenuti da su u njoj pohranjeni samo uređaji sa novom energetskom oznakom koja obavezno sadržava spomenuti QR kod.

nova-energetska-oznka-ustedi-energiju-dom-na-kvadrat

„Ključne stvari su da su promijenjeni energetski razredi energetske učinkovitosti. Sada razredi energetske učinkovitosti idu od slova A do slova G. Napuštaju se oni famozni plusići. Potrošnja energije je prikazana, recimo kod hladnjaka u godišnjoj potrošnji, dok kod recimo televizora u 1000 sati rada, kod perilica je to u 100 ciklusa“, objašnjava Bišćan.

Nove energetske oznake trebale bi nam pružiti kvalitetniju podršku pri odabiru proizvoda. No za pravo ostvarenje energetske učinkovitosti, važno je i kako uređaje koristimo.

stednja-energije-ustedi-energiju-dom-na-kvadrat.j

„Jednostavni primjeri kako se može smanjiti potrošnja energije mijenjanjem našeg načina ponašanja kako se mi odnosimo prema uređajima je recimo kod televizora da ih isključujemo kad ih ne koristimo, kod perilica rublja da peremo na nižim temperaturama, isto vrijedi i za perilice posuđa. Kod hladnjaka da ne napunjujemo hladnjak sa previše namjernica, da ne držimo predugo vrata otvorena“, savjetuje voditelj projekta LABEL2020 u Hrvatskoj.

O štednji energije uče i djeca

Odgovornom energetskom ponašanju valja poučiti i najmlađe. Zato je projekt Label2020 proširen inicijativom ‘Uštedi energiju’ u sklopu koje je osmišljena te u deste i pol tisuća primjeraka otisnuta eko slikovnica i bojanka „Labelko spašava Zemlju“.

labelko-spasava-zemlju-dom-na-kvadrat.

„Poslali smo je na 907 škola diljem Hrvatske. Isto tako smo ju poslali u preko 25 knjižnica u nadi da ćemo kroz slikovnicu educirati djecu vezano za uštedu energije u kućanstvu. Slikovnica govori o običnoj, prosječnoj četveročlanoj obitelji i prati avanture Dore i Labelka.  Možete ju pronaći i na našoj stranici ustedienergiju.hr. Prelistati skinuti, zajedno sa bojankom koja je isto gore na stranici“, kazala je za Dom na kvadrat Martina Komerički, Voditeljica komunikacija projekta LABEL2020.

Upotrebom energetski učinkovitijih kućanskih uređaja štedimo energiju i tako činimo razliku. Učinkovita upotreba energije nikada ne narušava uvjete rada i življenja, ali zato štiti okoliš.

stednja-energije-dom-na-kvadrat
Kliknite kako biste komentirali

You must be logged in to post a comment Login

Ostavi komentar

Dekoracije i detalji

Nova Studijo kolekcija poručuje: Umjetnost je putovanje onih koji se usuđuju biti prvi

Kad god ovaj hrvatski brend zidnih tapeta najavi novu kolekciju, među ljubiteljima interijera zavlada napeto iščekivanje – svi žele znati čime će Studijo ovaj put iznenaditi. Iako nas je Josipa Maras već razmazila kolekcijama koje nerijetko diktiraju trendove na svjetskoj sceni, ova kolekcija iz male hrvatske tvornice donijela je još neviđenu ljepotu hrvatske povijesne baštine i potpunosti nas oduševila. 

Od arhiva do ateljea – povijest utkana u potez kista

Dubrovnik je stoljećima gradio svoj identitet na tri stupa: ljudima koji su ga oblikovali, arhitekturi koja ga je čuvala i zapisima koji su ga pamtili. Upravo ta tri elementa čine okosnicu „Ode Dubrovniku“ – jedinstvene kolekcije zidnih tapeta koja nosi karakter limited edition izdanja, ne zbog ograničene dostupnosti, već zbog svoje jedinstvenosti umjetničkog izričaja. Povod za nastanak ove kolekciju bio je personalizirani projekt novog luksuznog hotela, smještenog u srcu uvale Lapad, koji svoja vrata otvara u rujnu ove godine i donosi suvremeni luksuz na svega tri kilometra od povijesne jezgre Dubrovnika.

Stvaranje „Ode Dubrovniku“ prema autorici, bilo je poput arheološkog otkrivanja – pronalaženja priče ispod slojeva bogate povijesne baštine grada pod Srđem. Proces je započeo istraživanjem arhiva i muzeja, proučavanjem originalnih dokumenata, crteža, natpisa i fotografija, nastavio se skiciranjem olovkom, gradnjom kompozicija i dodavanjem akvarelnih tonova koji su unijeli mekoću i fluidnost boje, a završio digitalnom obradom koja je namjerno zadržala nesavršenosti, čuvajući ih kao autentične tragove ruke koja stvara – one umjetnice Josipe Maras.

“Kad mi je povjeren ovaj projekt, znala sam da će me promijeniti – ne samo kao slikaricu, već i kao čovjeka. Dubrovnik nije grad koji možeš dotaknuti površno – on traži da ga razumiješ. Jutarnje šetnje gradom iznova su me oduševljavale – tih i bez ljudi, otkrivao se kroz lica svojih fasada i tišinu starih prolaza. Provodila sam sate u arhivima, listajući spise čiji miris papira i tragovi tinte čuvaju sjećanja na ljude i priče koje su ga oblikovale. Čitala sam rukom pisane recepte iz 14. stoljeća, gledala karte koje su crtale granice Republike, pratila tragove odluka koje su spašavale živote. Moja je misija bila prikazati ga izvan razgledničke ljepote – uhvatiti puls njegove prošlosti. To iscrpljuje, ali i hrani, jer vjerujem da je umjetnost putovanje onih koji se usuđuju biti prvi.” – izdvojila je autorica kolekcije, Josipa Maras.

Svevremenski uređen stan umjetnice Josipe Maras

Grad ispričan kroz junake, arhitekturu i povijesne spise

Svaka tapeta iz nove kolekcije nosi trostruku kompoziciju: figuru junaka priče, arhitektonski element koji ga smješta u prostor i povijesni dokument koji ga uranja u vrijeme. Redoslijed je pažljivo promišljen – figure dominiraju, arhitektura daje strukturu, a dokumenti pružaju tihu, ali ključnu pozadinsku priču. Izdaleka, kompozicija djeluje skladno; izbliza otkriva bogatstvo detalja – rukopisne zapise, zrnca pigmenta i teksturu papira. Glavni junaci kolekcije su dubrovački velikani: pjesnik Ivan Gundulić, znanstvenik i filozof Ruđer Bošković, renesansni liječnik Amatus Lusitanus… Tu su i bezimeni junaci – trgovci pod lukovima Sponze, pomorci s blagom iz dalekih luka, barjaktari sv. Vlaha, žene koje su djecu ostavljale pred vratima prihvatilišta znajući da će ondje pronaći sigurnost. Arhitektura u kolekciji djeluje kao stup narativa: Knežev dvor – političko srce Republike, palača Sponza – gospodarski centar, crkva sv. Vlaha – duhovno središte, te Onofrijev vodovod – inženjersko čudo 15. stoljeća. Pozadine tapeta ispisane su rukopisima i dokumentima koji su oblikovali Dubrovnik: statutom iz 1272., odlukama Velikog vijeća, receptima iz franjevačke ljekarne Male braće, starim kartama Republike, zapisima o trgovini, pomorstvu i ukidanju ropstva – stoljećima prije ostatka Europe.

„Isprva sam mislila da će najveći izazov biti sama izvedba, ali vrlo brzo sam shvatila da je ključ pronaći način kako spojiti tri svijeta – junake priče, arhitektonske elemente i povijesne spise. Svaki je nosio svoju snagu i govorio vlastitim jezikom, ali ih je bilo teško uskladiti u jednoj vizualnoj kompoziciji. Nerijetko sam provodila neprospavane noći tražeći odgovor – gdje smjestiti likove, kako udahnuti život arhitekturi, na koji način dopustiti spisima da govore, a da pritom svi zajedno tvore skladnu cjelinu. I onda se polako posložilo: dokumenti su pronašli svoje mjesto u podlozi i teksturi, junaci su izronili u prvi plan, a arhitektonski oblici postali su stupovi koji nose cijelu kompoziciju. Tada je zid po prvi put – oživio. I znala sam da ispred sebe imam nešto veliko, vrijedno svakog truda i svake treće smjene.” – prisjetila se umjetnica.

Nagrada za najbolji dizajn, osvajanje Pariza i predstavljanje američkom tržištu

Kolekcija bez prethodnika – prvi otisak drugačije povijesti

U vremenu kada digitalni alati mogu replicirati gotovo svaki oblik, kada se autorska prava sve češće narušavaju u utrci za instant slavom i tržište preplavljuju brojne replike, ova kolekcija podsjeća na vrijednost izvornog rukopisa. Nijedna tehnologija ne može prenijeti trenutak kada umjetnik odluči pustiti kap boje da se razlije preko ruba zamišljene linije, niti atmosferu arhiva u kojem je ideja sazrijevala. Upravo u tim akvarelnim prijelazima, u mrlji koja prelazi crtu, u drhtavom potezu kista pohranjena je prava priča kolekcije. „Oda Dubrovniku“ stvarana tijekom nekoliko mjeseci – od prvih istraživačkih bilješki do posljednjeg poteza kista. Proces je bio trostruk: junak, arhitektonski motiv i povijesni dokument, pažljivo složeni tako da funkcioniraju i izbliza i izdaleka. Kada je ručni rad pretočen u digitalni format, zadržana je taktilnost i osjećaj da svaka linija nosi namjeru – kao trajni otisak ruke koja stvara.

“Iako sam uvijek otvorena za nove tehnologije i počašćena što je moj rad postao inspiracija mnogima, vjerujem da izvorna umjetnost uvijek pobjeđuje replike – jer ono što nastaje iz tvog vlastitog osjećaja, intuicije i naleta kreativnosti ne može se preslikati, kopirati niti ponoviti. Umjetnost nije algoritam. Možeš precrtati liniju, ali nikada nećeš uspjeti prenijeti njezinu namjeru, viziju cjeline ili trenutak odluke da potez ostane nesavršen – jer upravo tako priča istinu. Upravo zato hrvatske velikane nisam željela prikazati kao muzejske eksponate, već kao ljude, ideje i simbole utkane u tkivo grada. Stare spise utkala sam u pozadinu koja diše, a građevine su doživjele renesansu kakvu može podariti samo ruka ovog stoljeća.” – zaključila je Josipa Maras.

Kolekcija je dostupna na https://studijo.co/

Nastavite čitati

Izbor urednice

Dom na kvadrat zapošljava – pridruži nam se!

Prijavi se i postani dio našeg kreativnog tima

dom na kvadrat

Dom na kvadrat multimedijski je projekt koji već više dvadeset godina stvara sadržaj o arhitekturi, dizajnu, gradinji doma i uređenju interijera.

Vjerujemo da prostor u kojem živimo oblikuje našu svakodnevnicu. Naš tim svakodnevno radi na tome da kroz TV emisiju, portal i digitalne kanale prenese tu inspiraciju širokoj publici.

Kako rastemo i širimo projekte, tražimo nove kolege koji će s nama graditi budućnost.

Otvaramo dvije pozicije:

  • Novinar (m/ž)
  • Voditelj prodaje oglasnog prostora (m/ž)

Novinar (m/ž)

Ako voliš istraživati zanimljive teme, a pri tom ti je zanimljivo i zaviriti u tuđe domove – ovo je posao za tebe.

Tražimo nekoga tko ima iskustva u radu ispred kamere, tko zna postaviti prava pitanja i ispričati priču.

Od tebe se očekuje aktivna komunikacija s arhitektima, dizajnerima i stručnjacima iz sektora gradnje i uređenja. Kod nas ćeš raditi i na prilozima za emisiju i na sadržaju za web i društvene mreže.

Što nudimo? Stabilan radni odnos, hibridni model rada (ured, teren i rad od kuće), rad u manjem i kreativnom timu gdje se cijeni inicijativa i ideje, raznolikost posla i priliku da radiš s vrhunskim stručnjacima iz područja arhitekture i dizajna.

Više detalja o poziciji i uvjetima na linku

Voditelj prodaje oglasnog prostora (m/ž)

Ova pozicija je za nekoga tko voli komunikaciju i zna prepoznati priliku, a ne libi se okrenuti par brojeva i prodat priču.

Tvoj zadatak bit će povezati naš sadržaj s klijentima i partnerima – od TV-a do digitalnih kanala. Ako imaš iskustva u prodaji, znaš kako graditi odnose i pronalaziš zadovoljstvo u dinamičnom radnom okruženju, ovo je posao za tebe.

Što nudimo? Stabilno okruženje, hibridni model rada (ured, teren i rad od kuće) mogućnost razvoja i rad na zanimljivim projektima.

Više detalja o poziciji i uvjetima na linku

Ako misliš da je ovo pravi posao za tebe i želiš biti dio kreativne produkcijske kuće Dom na kvadrat, pošalji nam svoj životopis i motivacijsko pismo na mail posao@novebojemedia.hr

Nastavite čitati

Kolumne

Pratite nas na drušvenim mrežama

Izbor urednice