Povežimo se
Adventski kviz

Arhitektura i dizajn

BAU 2023: Odgovori na izazove u arhitekturi i gradnji

Prošloga tjedna u Münchenu održan je vodeći svjetski sajam građevinarstva. Izlagači su pokazali najnovija dostignuća iz područja građevinarstva, arhitekture, materijala za gradnju i sustava koji se primjenjuju u gradnji. Sajam je posjetila i naša ekipa.

Više od dvije tisuće izlagača

Nakon 4 godine pauze u Münchenu je održan BAU, najveći svjetski sajam arhitekture, građevinskih materijala i sistema. Sajam se prostirao na čak 200.000 četvornih metara, a više od 2200 izlagača iz 47 zemalja, predstavilo je svoje proizvode i novitete. Osim izloženog i demonstracijskog dijela, posjetiteljima je ponuđena opširna podrška u smislu seminara i foruma.

Vodeći svjetski sajam BAU trajao je šest dana i pokazao raznolikosti građevinske industrije fokusirajući se na glavne teme sajma -izazovi klimatskih promjena, digitalna transformacija, budućnost stanovanja, resursi i recikliranje te modularna gradnja.

Energetska učinkovitost i briga o okolišu

“Vjerujem da je na sajmu prikazano u najvećoj mjeri ono što i očekujemo u današnje vrijeme, a to je vrijeme energetske učinkovitosti, brige o okolišu, zelene gradnje, isto tako dekarbonizacija, problemi sa energentima koji se sigurno odražavaju i na razvoj cijelog graditeljskog sektora”, govori arhitekt Tihomil Matković.

Ono što također očekuje je i promišljanje o kulturi građenja u Europi, koja je značajna tema i novog europskog bauhausa, odnosno jedne velike teme koju razvija Europska komisija, a koja bi zapravo trebala doprinijeti kvaliteti gradnje cijele Europe pa jednako tako i Hrvatske.

Građevinska industrija ima veliku ulogu

Klimatske promjene definiraju nove generacije, a građevinska industrija ima ključnu ulogu u vođenju kolektivne globalne zajednice prema smanjenju emisija ugljika. Građevinarstvo trenutno čini 39 posto globalnih emisija ugljičnog dioksida i suočava se s novim zakonima o energetskoj učinkovitosti i održivosti.

“Prva tema počinje odmah u samom planiranju, zatim slijedi druga faza, a to je izvođenje, treća faza je korištenje i na kraju reciklaža. Kroz te četiri teme Schüco radi fokus na kontroli karbona, i na taj način će kroz te četiri faze doći do smanjenja karbona u građevinarstvu. Naravno, to je proces koji će trajati nekoliko godina i to je budućnost u kojoj će se kompletna struka fokusirati u nadolazećem periodu”, govori izlagač Emir Vehabović.

Korišteni su održivi materijali

Kompletan izložbeni prostor sajma BAU napravljen je korištenjem održivih materijala, a u gradnji su sudjelovala njemačka i švicarska tehnološka sveučilišta te instituti. Cijeli jedan paviljon bio je posvećen inovacijama gdje su predstavljena rješenja i proizvodi za gradnju budućnosti.

“Sve te stvari koje se razvijaju, a ako još nisu u primjeni, bit će, pitanje je vremena. Naravno da neke ne zažive, ali ako se netko ozbiljno posveti nekom proizvodu i ozbiljno ga razvija, apsolutno se stvar koristi, svi idu u tom smjeru”, ističe arhitektica Zora Salopek – Baletić.

Modularna, serijska gradnja obećavajuće je višenamjensko rješenje za nedostatak stambenog prostora, a smanjuje i dugotrajne procese planiranja te nedostatak materijala. Bau je bio idealno mjesto za predstavljanje novih rješenja u modularnim konstrukcijama. 

Sve veći broj hrvatskih izlagača

Na sajmu je bilo više od 250 000 posjetitelja, a među njima i hrvatski arhitekti kojima je susret s proizvođačima i upoznavanje s novitetima na tržištu značajan.

“Pokazuje se već i brojem hrvatskih izlagača kojih je ovdje nemali broj, jednako kao što ima i talijanskih izlagača, da je ovo značajan sajam i za naše hrvatsko područje djelovanja, a svakako je i na svjetskim razmjerima uistinu veliki sajam gdje se ono najnovije iz graditeljskog sektora može vidjeti”, ističe Matković.

“Nama arhitektima je važno da s vremena na vrijeme obiđemo ovo, naravno da je danas sve dostupno na internetu, ali zapravo ponekad ne znate što da tražite, a ovdje ćete naići na neke nove ideje, poglede”, govori Salopek – Baletić.

Prema studijama UN-a, globalno društvo raste nešto sporijim tempom ali će do 2050. godine dosegnuti 9.7 milijardi ljudi. Sukladno tome, postat će sve važnije drugačije koristiti postojeće nekretnine, a koncepti održivog stanovanja, koji štede resurse i strategije za prenamjenu prostora, traženije su nego ikad. Bau 2023 bavio se i tim građevinskim izazovom, kao i korištenjem umjetne inteligencije i robotike u građevinskoj industriji.

Stilovi u arhitekturi

Novi život starih štala: barndominium kao održivo rješenje stanovanja

Barndominium je arhitektonski i životni koncept koji posljednjih godina privlači sve veću pažnju, osobito u ruralnim i polururalnim područjima. Naziv dolazi od engleskih riječi barn (štala) i condominium (stambeni prostor), a u najširem smislu označava prenamjenu nekadašnjih gospodarskih objekata, najčešće štala, u moderne i funkcionalne domove. Iako je pojam nastao u Sjedinjenim Američkim Državama, sama ideja nije nova – ona se temelji na ponovnom korištenju postojećih građevina i njihovoj prilagodbi suvremenim potrebama stanovanja.

Snaga otvorenog volumena

Izvorne štale karakteriziraju jednostavna konstrukcija, veliki rasponi i otvoreni volumeni. Upravo te prostorne kvalitete čine ih iznimno pogodnima za suvremene arhitektonske intervencije. Umjesto klasične podjele prostora, adaptirani objekti često zadržavaju osjećaj jedinstvenog volumena, s vidljivim nosivim elementima, visokim stropovima i pažljivo kontroliranim prodorima dnevnog svjetla. Intervencije su u pravilu suzdržane, s naglaskom na čitanje izvorne strukture, dok se novi elementi uvode jasno i nenametljivo.

Kad baština postane suvremena

U europskom kontekstu, prenamjena štala i gospodarskih objekata već je dugo prisutna praksa, iako se ne povezuje nužno s pojmom barndominium. U brojnim projektima diljem kontinenta vidljiva je težnja očuvanju izvorne materijalnosti – kamena, drva, opeke – uz diskretno uvođenje suvremenih tehnologija i standarda stanovanja. Takvi projekti često balansiraju između očuvanja karaktera zgrade i stvaranja funkcionalnog, suvremenog interijera, bez potrebe za radikalnim formalnim zahvatima.

Obnovljena Kurija Mihalović iz 16. stoljeća danas je heritage hotel i potpuno nas je oduševila

Obnova koja čuva identitet

Hrvatski ruralni prostor nudi velik, još uvijek nedovoljno iskorišten potencijal za slične arhitektonske transformacije. Napuštene ili zapuštene štale, rasute po krajolicima različitih regija, predstavljaju vrijedan prostorni resurs. Njihova obnova ne znači samo stvaranje novih stambenih prostora, već i očuvanje lokalnog identiteta te kontinuiteta gradnje. Uspješne adaptacije često proizlaze iz pažljivog čitanja konteksta – odnosa prema krajoliku, postojećem naselju i tradiciji gradnje – pri čemu arhitektura ne dominira, već se prirodno uklapa u okruženje.

Obnova stare kuće ili kleti – donosimo tri savršena primjera takve obnove

Ključni izazovi takvih projekata leže u tehničkoj i regulativnoj sferi, ali i u arhitektonskoj odgovornosti prema postojećem objektu. Pitanja energetske učinkovitosti, statike i suvremenih instalacija zahtijevaju precizna rješenja, dok estetski izazov ostaje pronaći mjeru između očuvanja i transformacije. Najuspješniji projekti upravo su oni koji ne pokušavaju prikriti prošlost objekta, već je jasno i promišljeno integriraju u novi način korištenja.

Topli minimalizam u obiteljskoj kući – sve je projektirano unaprijed i ništa nije slučajno

Barndominium, shvaćen kao arhitektonska strategija prenamjene štala u stambene prostore, otvara prostor za dijalog između starog i novog. U hrvatskom kontekstu, takav pristup mogao bi postati relevantan odgovor na pitanje održive gradnje, revitalizacije ruralnih područja i suvremenog odnosa prema graditeljskoj baštini. Umjesto novih intervencija na praznom terenu, fokus se sve više pomiče prema reinterpretaciji postojećeg – a upravo u tome leži arhitektonska vrijednost ovakvih projekata.

Francuski chic: stil koji se ne planira, nego živi

Nastavite čitati

Stilovi u arhitekturi

Francuski chic: stil koji se ne planira, nego živi

Baš kao i stil odijevanja Francuskinja, i francuski chic u uređenju doma djeluje spontano, pomalo nehajno, kao da je sve na svom mjestu bez previše razmišljanja. No iza tog dojma ležerne elegancije krije se suptilna vještina — ona koja se ne uči preko noći i ne dolazi u paketu s trendovima sezone. To je stil koji se gradi s vremenom, s iskustvom i s osobnim ukusom koji se ne boji ostati dosljedan sam sebi.

To je onaj stil kojem se često divimo dok gledamo francuske filmove ili serije smještene u Pariz — interijeri koji izgledaju nenametljivo elegantno, pomalo neuredno, ali savršeno živo. Bilo da je riječ o pariškim stanovima kakve viđamo u popularnim serijama poput Emily in Paris, ili u klasicima francuske kinematografije, ti prostori uvijek ostavljaju dojam doma koji se ne trudi impresionirati, a ipak ostaje urezan u pamćenje. Francuski chic ne nastaje listanjem kataloga niti kupnjom kompleta namještaja. On se, poput osobnog stila, ne može isforsirati. To je dom koji se slaže godinama: kroz komade pronađene na putovanjima, naslijeđene antikvitete koji nose obiteljsku povijest i detalje koji možda nisu savršeni, ali su autentični.

Mediteranski stil uređenja doma – sve što trebate znati

Kombinacija starog i novog — La vie racontée

Francuski chic prepoznatljiv je po vještom spajanju antiknih i suvremenih komada. Starinski stol uz modernu lampu, bakina vaza ispod minimalističkog lustera ili klasična slika uz sofu čistih linija stvaraju prostor koji nije vezan uz jedno vrijeme, već se razvija zajedno s vlasnicima. Stari predmeti unose patinu i osjećaj kontinuiteta, dok moderni elementi donose svježinu i ravnotežu. Upravo ta mješavina daje interijeru karakter i toplinu — osjećaj doma koji izgleda osobno, slojevito i nenametljivo elegantno, baš poput francuskog stila odijevanja.

Umjetnost i priča u detaljima

U francuskom domu umjetnost nikada nije tek dekoracija. Umjetničke slike, grafike na zidovima, starinski gramofon, zbirke knjiga ili mali suveniri s putovanja služe kao tihi pripovjedači — otkrivaju ukus, interese i iskustva onih koji u prostoru žive. Zidovi često nisu savršeno simetrični, a police ne slijede stroga pravila, no upravo u toj opuštenosti leži njihov šarm. Francuzi ne teže galerijskoj savršenosti, već osobnom izrazu. Umjetnost se bira intuitivno, često s emocijom, a ne prema aktualnim trendovima. Slika kupljena na putovanju, fotografija s buvljaka ili grafika lokalnog umjetnika imaju jednaku vrijednost kao i skupi komadi — jer ono što ih povezuje jest priča. U francuskom chic interijeru svaki predmet ima razlog zašto je tu. Nije važno koliko je vrijedan, već što predstavlja. Upravo ti detalji prostoru daju dubinu, toplinu i osjećaj doma koji se ne zaboravlja.

Svjetlo, prostor i osjećaj

Svjetlo ima jednu od glavnih uloga u francuskom chic interijeru. Veliki prozori, visoki stropovi i otvoreni tlocrti stvaraju osjećaj lakoće i prozračnosti, dok reflektirajući elementi poput velikih ogledala dodatno naglašavaju prirodnu svjetlost i vizualno proširuju prostor. Ogledala se često postavljaju promišljeno, ali bez stroge simetrije — kao da su oduvijek bila ondje. No svjetlost u francuskom domu nije samo funkcionalna, već i emocionalna. Ona prostoru daje toplinu, mekoću i osjećaj živosti. Umjesto jakih, hladnih izvora svjetla, prednost se daje ambijentalnoj rasvjeti: stolnim i podnim lampama, diskretnim zidnim svjetlima i toplim tonovima koji stvaraju ugodnu, intimnu atmosferu. Francuski chic ne teži savršeno osvijetljenom prostoru, već prostoru u kojem se dobro boravi. Svjetlo se prilagođava trenutku, raspoloženju i ritmu dana, čineći dom mjestom u koje se uvijek želite vratiti.

Važna uloga rasvjete: Kako odabrati idealnu prema stilu uređenja interijera?

Diskretan akcent boja

Francuski chic voli neutralnu paletu koja služi kao elegantna pozadina za slojevito uređenje: bijela, kremasta, bež i svijetlosiva stvaraju osjećaj prozračnosti i bezvremenosti. No prostor ne djeluje monotono — francuski interijer se odlikuje diskretnim akcentima boja koji dodaju karakter i toplinu. Puderaste nijanse, nježni pasteli, prigušeni plavi ili zemljani tonovi pojavljuju se kroz tekstile, ukrase ili umjetničke detalje, često u kombinaciji sa zlatnim, brončanim ili mramornim akcentima.

Ove boje nisu izabrane nasumično; one naglašavaju slojevitost prostora i ističu starinske komade, moderne dodatke i umjetničke predmete. Baš kao i u odijevanju Francuskinja, gdje neutralni kaput može biti uparen s maramom u boji ili decentnim nakitom, i ovdje svaka boja ima svoj suptilan razlog i priču, unoseći u prostor osjećaj elegancije bez truda.

Topli minimalizam osvaja interijere: Evo kako ga unijeti u svoj dom

Parketi s karakterom

U francuskim interijerima podovi nisu neutralna pozadina, već temelj cijelog prostora. Parketi, osobito oni postavljeni u riblju kost ili klasični chevron uzorak, nose snažan estetski i povijesni pečat. Tragovi korištenja, sitne ogrebotine i prirodna patina ne skrivaju se — naprotiv, oni se cijene jer prostoru daju autentičnost i osjećaj kontinuiteta.

Topli tonovi drva unose mekoću i ravnotežu, savršeno se nadopunjujući s neutralnim zidovima, starinskim komadima i modernim namještajem. Francuski chic ne traži savršeno nove podove, već one koji pričaju priču i izgledaju kao da su već vidjeli život. Baš kao i kvalitetne cipele u garderobi Francuskinje, dobar parket s godinama postaje samo ljepši — bezvremenski, pouzdan i uvijek elegantan.

Moderna klasika – kako prepoznati i primijeniti bezvremenski stil u svom domu

Antikna komoda uz suvremenu sofu, starinsko ogledalo iznad minimalističkog kamina ili vintage stolac pokraj modernog radnog stola — to su interijerske verzije savršeno krojenog kaputa nošenog preko traperica. Staro i novo ne suprotstavljaju se, već nadopunjuju, stvarajući prostor koji izgleda kao da se u njemu živi, a ne kao da je tek fotografiran za časopis.Upravo zato francuski chic nikada ne djeluje trendovski, ali je uvijek aktualan. To je stil koji ne pokušava impresionirati, već zavodi tiho — kroz detalje, patinu, osobni pečat i osjećaj doma koji se neprestano razvija. Poput garderobe Francuskinje, i ovaj interijer nosi onu rijetku kvalitetu: bezvremensku eleganciju s dozom ležernosti koja se ne može kopirati, već samo — živjeti.

Nastavite čitati

Pratite nas na drušvenim mrežama