Arhitektura i dizajn
Arhitekti koji su projektirali studentski paviljon koji sjedi i autobusni kolodvor koji lebdi
Projektirali su mnoge škole, vrtiće, studentske domove. Bilo je i drugih hvalevrijednih projekata Vedrana Pedišića i Ericka Velascoa Farrera, hrvatsko-meksičkog dvojca koji u zadnje vrijeme oduševljava hrvatsku javnost. Ovi arhitekti krajem prošle godine, prvi su puta dijelili pozornicu sa svjetski poznatim arhitektima i cijelom svijetu predstavili svoj rad na Danima Orisa.
Arhitekti Vedran Pedišić i Erick Velasco Farrera nedavno su završili projekt studentske kantine i paviljona u Zadru. „Riječ je o jednostavnom, osnovnom pristupu arhitekturi u kojem smo bazu ostavili slobodnu, u potpunosti ostakljenu i onda smo na njezinu vrhu osmislili studentske spavaonice. Odlučili smo se za bijeli kampus, bijelu arhitekturu, vrlo jednostavnu, koja se može povezati s lokacijom, sa Zadrom, odnosno Dalmacijom“, kazao nam je Farrera.

Može se reći da su njihovi projekti konstrukcijski vrlo zahtjevni. Jer, kako i sami kažu, zadarski studentski paviljon sjedi, a novi autobusni kolodvor u Slavonskom Brodu lebdi.

„Slavonski Brod je nešto sasvim drugo, tu kuća možda više sliči na avionsko krilo, to je kuća koja ima veliki raspon, to je kuća od 15 metara, možemo reći do prvog stupa koja ima pilote koji povezuju, na neki način taj konstruktivni sistem koji je zakopan, a razlog za to je zapravo upravo ta lokacija, lokacija koja je izrazito mala, koja je sužena, koja zapravo ne dopušta nikakve drugačije mogućnosti“, istaknuo je u razgovoru za Dom na kvadrat Vedran Pedišić.

Kako pokrenuti obnovu nakon potresa u Zagrebu?
U Zagrebu je od potresa stradalo mnogo škola, vrtića, zgrada pa smo ih pitali kako pokrenuti obnovu. “Kad bi se pojačao interes, kad bi kuća koja je u nizu, u bloku, visine dva kata, a pokraj nje su četverokatnice dobila mogućnost da dođe na četiri kata, dobila mogućnost da dobije, ukoliko na neki način, podržano, naravno, od strane struke, može zadržati tu vanjsku opnu, ali s druge strane da konstruktivni sistem, da ta dva, možemo reći, nadodana kata, za koje ima mogućnost, s obzirom na lokaciju, može napraviti dodatan sadržaj”, objasnio je arhitekt Pedišić.

Jer dodatan sadržaj donosi investicije. A tada ne bi trebao biti problem okupiti različite struke i krenuti naprijed. Potresi, čak i oni puno jači od zagrebačkog, pogađaju i druge dijelove svijeta. Mexico City je, primjerice, 2017. pogodio potres magnitude 7.1. „Ono što je zanimljivo je da, godinu dana kasnije, najmanje polovica ljudi koja je izgubila svoje kuće ili zgrade, odnosno domove, dobili su novac i krenuli su graditi. Vlada je reagirala brzo i pročitao sam da je 17.000 škola obnovljeno“, istaknuo je meksički arhitekt Erick Velasco Farrera.
Ytong sustav korišten je pri gradnji studentskog doma koji sjedi
U nekima od njih, poput zadarskog studentskog doma i kantine korišten je YTONG sustav gradnje na vanjskim zidovima. Time se dobila lagana i postojana konstrukcija, jedinstvena i trajna fasada, te su postignuta visokoenergetska učinkovita svojstva.

Tvrtka Ytong, kao član internacionalnog koncerna Xella, nudi cjeloviti sustav gradnje koji se može primijeniti na različitim pozicijama u visokogradnji, od jednostavnih zahvata u interijeru do kompleksnih građevina. Osim vrhunskih građevinskih proizvoda, na raspolaganju je također i Ytong tehnički tim koji nudi podršku u svim fazama gradnje.
Arhitektura i dizajn
La Fábrica – kako je napuštena cementara postala arhitektonska ikona
Bofill ju je zamislio kao “prostor stalne transformacije”, gdje se arhitektura ne doživljava kao statična forma, već kao živi organizam koji raste i razvija se zajedno s onima koji u njemu žive i stvaraju

U industrijskom predgrađu Barcelone, ondje gdje su nekoć vladali buka strojeva i sivi oblaci prašine, danas se nalazi jedno od najfascinantnijih arhitektonskih ostvarenja 20. stoljeća – La Fábrica.
Ovaj jedinstveni projekt, djelo vizionarskog arhitekta Ricarda Bofilla, primjer je kako kreativnost i poštovanje prema prošlosti mogu stvoriti prostor koji nadahnjuje i pola stoljeća nakon svoje obnove.
Ovako izgledaju stanovi u centru Barcelone! 5 primjera inspirativnih renovacija
Napuštenu cementaru Bofill je otkrio 1973. godine. Pokrenuo je radikalnu, višegodišnju transformaciju prostora, odlučan u namjeri da zadrži industrijski karakter, ali mu udahne novi, suvremeni život.
Suživot prirode i industrije
Jedna od najupečatljivijih karakteristika projekta je način na koji su priroda i arhitektura dovedeni u savršeni balans. Zidine koje su nekoć bile simbol industrijskog napretka, danas su prekrivene penjačicama, čempresima i eukaliptusima. Vrt koji okružuje kompleks nije samo dekoracija – on je integralni dio koncepta, zamišljen kao “zeleni filter” između unutarnjeg i vanjskog svijeta.
Unutrašnjost je jednako impresivna. Prostorije su prostrane, s visokim stropovima i velikim prozorima koji propuštaju obilje prirodnog svjetla. Materijali su ostali vjerni izvornoj industrijskoj estetici – beton, metal, sirovo drvo – no sve je oplemenjeno elegantnim detaljima i sofisticiranim interijerima. Posebnu pažnju plijeni stubište, skulpturalno i gotovo monumentalno, koje spaja razine nekadašnjih silosa s lakoćom i stilom.
La Fábrica kao dom, studio i manifest
Iako na prvi pogled izgleda kao umjetnička instalacija, La Fábrica je uistinu dom – i to dom koji se koristi. Bofill je ovdje smjestio svoj privatni život, ali i profesionalni studio, stvarajući prostor u kojem granice između rada i odmora, između umjetnosti i svakodnevice – jednostavno ne postoje. Ova multifunkcionalnost samo potvrđuje osnovnu ideju projekta: prostor se ne treba definirati svojom prošlošću, već mogućnostima koje otvara.
Osim što je dom, La Fábrica postala je i manifest arhitektonske filozofije. Bofill je njome želio dokazati da je svaki prostor vrijedan transformacije, da je svaka zgrada potencijalni medij kreativnosti. Njegov pristup restauraciji – zadržati što se može, redefinirati što se mora – danas se sve više prepoznaje kao održiva i odgovorna praksa u suvremenoj arhitekturi.
Gordana Đerić: Arhitektura nije forma ni trend, već sredstvo za kvalitetniji život
Danas, desetljećima nakon završetka projekta, La Fábrica i dalje izaziva divljenje. Njezina estetika, funkcionalnost i filozofija čine je jedinstvenom pojavom u svijetu arhitekture. I što je najvažnije – pokazuje kako prava ljepota može nastati upravo tamo gdje je drugi najmanje očekuju.
Naslovna fotografija: ArchDaily
Dizajn i trendovi
Eichholtz by Mashroom i Intera hub uspješno održali ekskluzivni masterclass za profesionalce u dizajnu interijera
Ekskluzivni masterclass spojio je stručnjake iz dizajna interijera na inspirativnom i edukativnom događaju.

U showroomu Eichholtz by Mashroom, u suorganizaciji s portalom Intera hub, 11. lipnja održan je iznimno uspješan stručni događaj — masterclass radionica namijenjena arhitektima, dizajnerima interijera, građevinskim investitorima i hotelijerima. Događaj je okupio velik broj relevantnih sudionika iz industrije i poslužio kao platforma za umrežavanje, razmjenu ideja i praćenje najnovijih trendova u svijetu interijera.
Program je započeo inspirativnim predavanjem predstavnika brenda Eichholtz, koji su sudionicima predstavili filozofiju brenda, razvojne smjernice te pretpremijerno otkrili novu liniju proizvoda koja se službeno lansira u rujnu 2025. Ova nova kolekcija namijenjena je profesionalnom projektiranju interijera u ugostiteljskom sektoru, s naglaskom na izdržljivost, funkcionalnost i estetsku vrijednost, ali i mogućnost personalizacije prema zahtjevima krajnjih korisnika.



Kroz niz primjera i demonstracija, prisutni su imali priliku upoznati se s inovativnim rješenjima koja podižu standard dizajna i dodaju stvarnu vrijednost prostoru — bilo da je riječ o luksuznim hotelima, restoranima ili suvremenim kafićima.
Uz edukativni sadržaj, masterclass je bio popraćen vrhunskim gastronomskim doživljajem u izvedbi chefova iz restorana Forty Two, dok je za opuštenu atmosferu tijekom večeri bio zadužen DJ Sven Pravica.




Odaziv i reakcije sudionika potvrđuju da je ovakva vrsta događanja iznimno važna za daljnje jačanje profesionalne zajednice. Ostvareni su brojni novi kontakti, pokrenute buduće suradnje i potvrđena zajednička želja za nastavkom edukacije i inspiracije u industriji.
“Eichholtz nije samo brend namještaja – to je platforma za povezivanje, profesionalni razvoj i poticanje kreativnosti u interijerima.”
Zahvaljujemo svim sudionicima na prisutnosti, entuzijazmu i podršci. S nestrpljenjem iščekujemo sljedeće prilike za susret i nastavak stvaranja jedinstvenih iskustava u svijetu dizajna.
You must be logged in to post a comment Login