Događanja
Obnovom povijesne zagrebačke škole ostvareno čak 84 posto uštede energije za grijanje i zdraviji prostor za 600 učenika i učitelja
Jučer se u Centru za odgoj i obrazovanje Slave Raškaj u Zagrebu održala panel diskusija na temu obnove zgrada javne namjene u Hrvatskoj, odnosno postoji li recept za uspjeh iste.

Jučer se u Centru za odgoj i obrazovanje Slave Raškaj u Zagrebu održala panel diskusija na temu obnove zgrada javne namjene u Hrvatskoj, odnosno postoji li recept za uspjeh iste.
Na panelu kojeg je organizirao Građevinski fakultet Sveučilišta u Zagrebu uz partnerstvo tvrtke ROCKWOOL Adriatic, sudjelovali su ključni dionici uspješnog projekta obnove Centra Slave Raškaj u Zagrebu koji su podijelili svoja iskustva, a sve kako bi pomogli uspješnoj realizaciji budućih sličnih projekta, zbog kompleksnosti i iznimno zahtjevnih procedura.
Riječ je o uspješnoj obnovi zgrade javne namjene koja se nalazi u zaštićenoj kulturno-povijesnoj cjelini i u zoni zaštite prirode, a izvedena je u vrlo kratkom roku.
Obnova Centra za odgoj i obrazovanje Slave Raškaj u Zagrebu pokazuje snagu ovog projekta kojom se osigurala viša kvaliteta rada i života djece, roditelja i zaposlenika. Projekt je unatoč izazovima pandemije COVID-19 i jakim potresima uspješno završen, na dobrobit 600 ljudi koji koriste ovu zgradu, uključujući učenike s poteškoćama i više od 100 zaposlenika.
Škola je ostvarila 84% uštede energije za grijanje zahvaljujući potpuno izoliranoj ovojnici zgrade (prozori, podovi, krovovi, fasada), ali je ugrađena i dizalica topline kao obnovljivi izvor energije, čime su ostvarene dodatne uštede energije na računima.
Osim što je postignuta ušteda energije za grijanje, obnovom je značajno poboljšana kvaliteta života učenika i radnika u centru. Kvaliteta zraka značajno je bolja zahvaljujući novom sustavu ventilacije i uklanjanju azbesta s krova. Izgrađen je i senzorni park koji pomaže učenicima s oštećenjima sluha i autizmom uključiti sva osjetila.
U projekt je bilo uključeno 200 ljudi pri čemu se koristila tehnologije poput Building Information Modeling (BIM) kako bi se olakšala obnova i predvidjeli problemi prije nego što se pojave.
Zašto je ova priča sada bitna?
Ostvarena ušteda energije u ovakvim projektima obnove nudi zaštitu od viših cijena energije. S povećanjem cijena energije u Hrvatskoj posljednjih godina, 84% uštede energije omogućuje školi preraspodjelu svojih resursa za bolje usluge za učenike i nastavnike koji koriste objekt.
Ublažavanje rizika od potresa. Hrvatska se nalazi u aktivnom potresnom području, a razorni potresi 2020. dokazuju da su ovakve obnove potrebne kako bi se povijesne građevine zaštitile od budućih potresa.

Klimatske promjene dovode do viših temperatura u Hrvatskoj. Utjecaj klimatskih promjena u južnoj Europi dovodi do više dana ekstremnih temperatura. U Hrvatskoj se do kraja stoljeća predviđa porast srednjih mjesečnih temperatura za 4 stupnja. Ovakva obnova, uz ugradnju sustava ventilacije, hlađenja i senzornog parka, može pomoći u smanjenju rizika od topline za učenike i nastavnike koji koriste zgradu.
Priča je jako dobar primjer kako se javno financiranje može učinkovito koristiti za obnovu zgrada
EU Direktiva o energetskoj učinkovitosti zgrada (EPBD) mogla bi omogućiti puno ovakvih projekata, dajući prioritet obnovi naših zgrada sa slabim energetskim performansama. Direktiva je sada u posljednjim koracima prihvaćanja na razini Europskog parlamenta i Vijeća, a proces revizije započeo je 2021. u okviru EU Green Deala.
Na panel diskusiji sudjelovali su ravnateljica Centra za odgoj i obrazovanje Slave Raškaj Jelena Grabovac, glavna projektantica Tea Helman Jukić (Arhitektonski studio Helman i Jukić), Marijana Sironić, pomoćnica pročelnika za nepokretna kulturna dobra Grada Zagreba, Hrvojka Skoković Harašić, direktorica Gi3 servisne linije, Deloitte d.o.o., Bojan Milovanović, izvanredni profesor na Građevinskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, te Božo Matijević, voditelj tehničke podrške ROCKWOOL Adriatic d.o.o.. Moderatorica diskusije je Anđelka Toto Ormuž, voditeljica korporativnih poslova, ROCKWOOL Adriatic d.o.o.
Citati sudionika
„Samo sveobuhvatna obnova ima dugoročno smisla i s financijskog, zdravstvenog i energetskog aspekta.“ Bojan Milovanović, izvanredni profesor na Građevinskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu
„Naša je preporuka da investitor svakako angažira tehničku osobu – voditelja projekta građenja, a da nadležna tijela za javni poziv uključe ovaj trošak kao prihvatljiv jer se time povećava efikasnost svih procesa.“ Hrvojka Skoković Harašić, direktorica Gi3 servisne linije, Deloitte d.o.o.
„Na razini sustava bi trebalo razviti procedure podrške korisnicima – tzv. one-stop-shop. Potrebno je preuzeti odgovornost i riskirati kako bismo ostvarili pozitivnu promjenu za djecu, za djelatnike i cijelo društvo.“ Jelena Grabovac, ravnateljica Centra za odgoj i obrazovanje Slave Raškaj u Zagrebu
„Ovakvim projektima obnove potrebno je pristupiti sveobuhvatno i temeljito. Nužna je dobra priprema projekta, temeljita analiza svih ulaznih podataka, stručna odluka o opsegu obnove i kvalitetan projekt. U projektiranju je nužan multidisciplinarni pristup, te kontinuirano praćenje i kontrola tijekom svih faza projekta. Kao najveći izazovi su se pokazali nedostatak kvalitetne postojeće dokumentacije, nedostatni standardi (uz što je vezana izrada troškovnika), definiranje i praćenje procedura, te nedostatak vremena u fazi projektiranja. A ključni sastojak su kvalitetni dionici i njihova dobra suradnja.“ Tea Helman Jukić, arhitektica, Arhitektonski studio Helman i Jukić
„Kada govorimo o izazovima obnove graditeljske baštine, često se obnova povijesnih zgrada predstavlja kao nemoguća misija. Uspješno obnovljena zgrada ovog Centra ilustrativan je i poučan primjer. Prije nego što investitor krene u projekt odnosno projektant u projektiranje, važno je da zatraže informacije odnosno konzervatorske smjernice od nadležnog konzervatorskog odjela jer će na taj način ubrzati cijeli projekt i spriječiti nepotrebne zastoje. Naglasila je važnost interdisciplinarnost u procesu obnove i suradnju svih struka međusobno.“
Marijana Sironić, pomoćnica pročelnika za nepokretna kulturna dobra Grada Zagreba
„Na ovom se projektu koristila kamena vuna za izolaciju ovojnice zgrade. Korištenjem ovog izolacijskog materijala u obnovi osigurava se manja potrošnja energije, viša razina zaštite od požara i od buke, a ujedno vodimo brigu o održivosti resursa. Uza sve to kamena vuna je dimenzijski stabilan građevinski materijal.“ Božo Matijević, voditelj tehničke podrške ROCKWOOL Adriatic
Video o obnovi Centra možete pogledati OVDJE
Događanja
Salone del Mobile 2025 – nezaobilazna destinacija za arhitekte i dizajnere
Salone del Mobile tradicionalno se održava svakog proljeća u Milanu i predstavlja trendove u dizajnu interijera i namještaja

Više od 300.000 posjetitelja, 2100 izlagača iz 37 zemalja i 170.000 četvornih metara izložbenog prostora – brojke su koje potvrđuju da je Salone del Mobile ostao najvažnija globalna destinacija za sve zaljubljenike u dizajn interijera, arhitekturu i inovaciju.
Održan Salone del Mobile 2024 – kroz njega nas je provela Sunčica Mastelić Ivić
No, ovogodišnje izdanje, održano od 8. do 13. travnja, nije bilo samo o novim komadima namještaja i završnim obradama. Bila je to priča o emocijama, o čovjeku u središtu prostora i o dizajnu koji ima moć utjecati na našu svakodnevicu. Svoja iskustva sa salona i ove godine nam je donijela arhitektica Sunčica Mastelić Ivić.

Salone del Mobile 2025: gdje se dizajn susreće s emocijama
Pod temom “Misao za ljude”, ovogodišnji Salone del Mobile 2025 istraživao je kako dizajn može biti više od estetike – kako može biti alat koji nas smiruje, veseli, vraća u djetinjstvo ili priziva film iz sedamdesetih.
Kako je istaknula arhitektica Sunčica Mastelić Ivić, iskustvo sajma ne čini samo ono što je izloženo u paviljonima, već i cijeli grad Milano – kroz poznati fuori salone, u kojem dizajnerske kuće preuzimaju palače i stvaraju umjetničke instalacije diljem centra.

Jedna od upečatljivijih bila je instalacija La Dolce Attesa talijanskog redatelja Paola Sorrentina, poznatog po filmu La grande bellezza. Prostor snoviđenja evocirao je emocije 70-ih godina – dekade koja je obilježila cijeli sajam.
Povratak 70-ih: dizajn koji budi nostalgiju
Dominantna estetska nit bila je inspiracija sedamdesetima – dekadom ležernosti, boravka kod kuće i otvorenih tlocrta. Sofe prilagođene tijelu, prirodne tkanine i zaobljene linije ponovno su zauzele centralno mjesto.

Kako ističe Mastelić Ivić, “dah 70-ih bio je prisutan u završnim slojevima, bojama i raspoloženju prostora. Ta era se ponovno aktualizirala jer smo u pandemiji prepoznali vrijednost doma kao utočišta”.
Uredite prostor u stilu 70-ih: Ovo su pravila koja je dobro slijediti
Izlagači su bili podijeljeni u tri skupine: oni koji diktiraju trendove, oni koji ih brzo prihvaćaju i osvježavaju, te oni koji se obraćaju specifičnim tržištima s bogatom dekorativnom estetikom.

Dizajn koji odražava društvo
Ono što mislimo da biramo sami, vrlo često je – birano za nas. Emocije koje nas vode pri odabiru predmeta, namještaja ili boja, oblikovane su kolektivnim iskustvima – krizama, nesigurnostima i nadama.
Velike dizajnerske kuće osluškuju ta stanja, i upravo ih zato inkorporiraju u kolekcije. Salone del Mobile 2025 tako je pokazao da dizajn nije izoliran svijet, već ogledalo društva.

Snaga zajedničke vizije
Osim proizvoda, sajam je ponudio i bogat kulturni program koji je dodatno produbio glavnu temu – od interaktivnih instalacija do multidisciplinarnih suradnji koje brišu granice između dizajna, filma i umjetnosti.
U godini punoj izazova, najveći svjetski sajam namještaja pokazao je da dizajn ima snagu povezivanja, razumijevanja i iscjeljivanja. I da u konačnici – nije važno samo kako nešto izgleda, već kako nas to čini da se osjećamo.
Događanja
Treće izdanje festivala Svi smo mi nahero donosi kreativni vrtlog u CKIM
Pogledajte program!

‘Svi smo mi nahero’ kuca na vrata! Multiumjetnički, sasvim drukčiji festival, koji prednost daje nezavisnoj sceni i njezinim kreativcima.
Projekt je potekao iz umjetničke organizacije Kuća nahero i njezinih voditelja. Kazališne redateljice i pjesnikinje Rajne Racz te glazbenika Marina Živkovića.
Festival stiže treći put u Centar za kulturu Maksimir gdje će od 24. do 27. travnja donijeti performanse, koncerte, izložbe, radionice i još mnogo toga.
Cijeli program namijenjen je svima, ali prije svega djeci i mladima te je besplatan za sve posjetitelje.
Otvorenje trećeg izdanja festivala Svi smo mi nahero
Festivalski program u četvrtak 24. 4., ispred CKIM-a u 16 sati, otvara performans ‘Odjel za čišćenje ladica‘ svestrane umjetnice Lucije Klarić. Riječ je o izvedbenoj interaktivnoj instalaciji od kreativnih ostataka koje često spremamo u ladicu, pri čemu autorica želi pokazati količinu rada koja se događa iza kulisa te da je često izgorijevanje posljedica hiperprodukcije koja ne samo da je nužnost za materijalno preživljavanje nego i vrsta samoeksploatacije.
U 17 sati u foajeu slijedi otvorenje izložbe ‘Postpartum tea party’ akademske slikarice Hane Hanak. Ona će uz male formate nastale nakon rođenja svoje kćeri te ready-made instalaciju ‘Postpartum tea party’ – zbirku dokumentiranih vrećica čaja iz svog radnog ateljea koji je bio i prostor oporavka, introspekcije i stvaranja, a suptilno propituje što znači biti mlada majka koja radi u kulturi.
U velikoj dvorani u 18 sati održat će se prezentacija projekta ‘Burning out’, umjetničkog istraživanja Burning Out Empiria teatra. Projekt se kritički i (auto)refleksivno oslanja na iskustva mladih umjetnika/ca na hrvatskoj kulturnoj sceni. Kako se nose s psihološkim, financijskim/materijalnim izazovima i pritiscima zbog (hiper)produkcije te kako, da bi osigurali kontinuitet u umjetničkom stvaralaštvu, opstaju u polju svoga umjetničkog djelovanja.
Kraj prvog dana rezerviran je za glazbu. U 20 sati u velikoj dvorani zasvirati će glazbeni sastav ‘Urikač‘, predvođen Vidom Haberom koji spaja alt rock, folk i jazz, i to često na neočekivan način. Razigrani glazbenici – Marin Živković, Una Patafta, Pavao Lovrić, Pavle Golubić i Zvonimir Šestak – koje je najbolje doživjeti uživo, u komornom ozračju, dočekat će publiku s rascvjetanim melodijama, spajajući melankoliju i tihi optimizam.
Radni ritam drugog dana
Petak, drugi dan festivala, 25. travnja proteći će u kreativno radnom ritmu, jer su na programu dvije više nego zanimljive radionice. U10 sati u maloj dvorani održat će se inkluzivna radionica ‘Alkemija glasa‘ pod vodstvom jazz vokalistice i muzikoterapeutkinje Melite Lovričević.
Melita će se s polaznicima uhvatiti u koštac s jednim od naših najintimnijih dijelova – našim glasom – kako se s njime lakše povezati, zavoljeti ga, naučiti oblikovati te na koncu i ponositi se.
Uzrast 18+ u 17 sati u maloj dvorani očekuje dvosatna radionica izrade nakita ‘Metals ‘n’ plants’. Polaznici će imati priliku upoznati se s metalurgijom, starim zanatom što postoji od pamtivijeka.
Večer će se ‘odjenuti’ u kazališno ruho jer je u pola 8 u velikoj dvorani na rasporedu nesvakidašnja predstava-koncert ‘Ptice špijuni‘. Ovo je autorski projekt Kuće Nahero nastao prema konceptu kazališne redateljice i autorice Rajne Racz, u kojem se u formi monodramskog glazbenog performansa tvori hibridni, začudni umjetnički izraz.
Subota je nažalost otkazana! Program će biti prebačen na drugi datum
Zadnji dan festivala Svi smo mi nahero
Posljednji ništa manje atraktivan dan festivala, nedjelja 27. 4. posvećen je najmlađima i njihovim roditeljima, tijekog kojeg mogu zajedno biti aktivni, kreativni i uživati u kazalištu. Radionica veza ‘Izrazi svoje srce’, koja je prigodna i za početnike i one iskusnije, očekuje ih u 10 sati u maloj dvorani. Uz stručno kormilo voditeljice Ive Čukelj otputovat će u samo središte svakog živog bića – srce.
Putem veza (a naučit će se četiri različita boda), boja, uzoraka, riječi i simbola, polaznici će oblikovati vizualnu priču i svoje srce kao mapu unutarnjeg svijeta. Finalni će rad otkriti – kako bi tvoje srce izgledalo kada bi prikazivalo tebe?
U 15 sati u maloj dvorani mališani uzrasta 4+ mogu ući u ‘Tajno šumsko društvo”. Interdisciplinarnu kreativnu radionicu u prirodi koja donosi mnoga iznenađenja.
Teatar Poco Loco će klince i klinceze dobi 4+, u 17 sati u velikoj dvorani, uveseliti još jednom razigranom predstavom. Ovaj put ‘Buđenjem’, za čiju je režiju i dramatizaciju zaslužna Maja Katić.
Festival će se zatvoriti uz dobar zvuk novog glazbenog ansambla Nahero koji će publiku uvesti u Dixieland.
Više informacija o bogatom programu potražite na: https://ckim.hr/dogadaj/treci-festival-svi-smo-mi-nahero