Povežimo se

Arhitektura i dizajn

Tinel – kuća za odmor ovjenčana svjetskim nagradama

Osim privatnosti, poželjno je da kuća za odmor ima i izvrstan pogled. A ova kuća koja osvaja svjetske nagrade ima sve!

tinel-arhitektura-uklopljenost-u-okolis-domnakvadrat

Kuća za odmor definitivno je ovog ljeta bila odabir mnogih turista upravo zato što su se u njima mogli izolirati od cijelog svijeta. Možda privatnost i je bila prvi izbor, ali kad tome dodate i prekrasan pogled, onda definitivno imate osjećaj da ste u današnjim izazovnim vremenima dobili na lutriji.

tinel-kuca-za-odmor-arhitektura-domnakvadrat
Foto: Marko Mihaljević

Sigurni smo da su se tako osjećali i posjetitelji kuće za odmor Tinel na otoku Korčuli. Veći dio otoka karakteriziraju lijepi krajolici s bogatom vegetacijom te sačuvanim osjećajem divljine i prirodnosti. Upravo se u takvom krajoliku, na rubu malog naselja, našla parcela čija strmina omogućuje široke vizure na Pelješki kanal.

Kuća za odmor s pogledom na Pelješki kanal

pogled-na-peljeski-kanal-tinel-kuca-za-odmor-domnakvadrat
Foto: Marko Mihaljević

Kad su u studiju SODAA dobili zadatak da na toj parceli projektiraju kuću za odmor, pitali su se – kako na izrazito strmom i uskom terenu ostvariti bogate prostorne odnose unutarnjeg i vanjskog prostora za suvremeno korištenje, a pritom primijeniti i izvorne vrijednosti lokalne graditeljske baštine poput jednostavnosti, funkcionalnosti i ljudskog mjerila?

tinel-dnevni-boravak-kuca-za-odmor-domnakvadrat
Foto: Marko Mihaljević

„Strme i uske parcele relativno male površine i sjeverne padine uvjetovale su u velikoj mjeri projektantska rješenja kako bi se ostvarili što ugodniji ambijenti za boravak i u cjelosti iskoristio potencijal lokacije“, objašnjava autor projekta Vedran Jukić. Čitava parcela je promišljana kao cjelovita građevina koja se sastoji od niza prostora specifičnih karaktera i različitih razina intimnosti i otvorenosti.

Oblikovane su kuće za odmor čiji dnevni prostori izlaze iz padine i poput periskopa hvataju vizure, noćni prostori koji su većim dijelom ukopani, te oni servisni koji su u potpunosti pod zemljom. Svi krovovi se koriste kao aktivni elementi za boravak na otvorenom. I otuda vjerojatno naziv tinel koji se u mediteranskim dijelovima Hrvatske koristi kao naziv za prostoriju u koju se primaju gosti, bilo da je riječ o blagovaonici, dnevnom prostoru ili nekom vanjskom prostoru te namjene.

tinel-kuca-za-odmor-bazen-na-krovu-arhitektura-domnakvadrat
Foto: Marko Mihaljević

Mediteransko bilje kao dio arhitekture

Pogodna lokalna klima omogućuje izrazito bujan rast mediteranskog bilja koje je korišteno kao ravnopravan oblikovni element u cijelom obuhvatu kako bi se ostvarila što bolja integracija arhitekture i okoliša.

tinel-pogled-na-peljeski-kanal-kuca-za-odmor-domnakvadrat
Foto: Marko Mihaljević

U svakom slučaju izvrsno arhitektonsko rješenje za koje je kuća za odmor Tinel dobila nekoliko svjetskih nagarada – posljednja u nizu je nagrada German Design Awards 2020. koju je Njemačko vijeće za dizajn dodijelilo Tinelu u kategoriji izvrsne arhitekture.

tinel-arhitektura-uklopljenost-u-okolis-domnakvadrat
Foto: Marko Mihaljević

Lokacija: Tri Žala, Korčula

Autor: Vedran Jukić

Autorska suradnja: Maša Medoš

Projektni tim: Mihaela Goluža, Jure Čudina

Površina lokacije: 600 m²

Bruto površina: 480 m²

Nagrade i priznanja:

  • German Design Award 2020 u kategoriji izvrsne arhitekture – pobjednik
  • nagrada BIG SEE Architectural Award 2019 – pobjednik (rezidencijalna arhitektura)
  • S.ARCH Conceptual Design Award 2016 – finalist užeg izbora
  • Leonardo 2015. Award – 2. nagrada u kategoriji projekata obiteljskih kuća  Minsk
Kliknite kako biste komentirali

You must be logged in to post a comment Login

Ostavi komentar

Urbanizam

Kako energetska obnova zgrada mijenja Europu – i zašto sigurnost postaje prioritet

Stručnjaci se slažu – energetska obnova zgrada ne smije biti samo pitanje održivosti i smanjenja emisija

energetska obnova zgrada - konferencija u briselu

Europske zgrade nalaze se usred najveće transformacije u svojoj povijesti. Nova Direktiva o energetskim svojstvima zgrada (EPBD) potiče prelazak na energetski učinkovite i niskoemisijske zgrade, uz obvezno korištenje obnovljivih izvora energije poput solarnih panela, baterijskih spremnika i punionica za električne automobile.

No, dok energetska obnova zgrada donosi velike koristi, otvara i niz novih rizika – osobito u području zaštite od požara.

Klimatski neutralni gradovi u borbi protiv klimatskih promjena

Mind the EPBD Harmonization Gap

Upravo zato je u Bruxellesu održana konferencija „Mind the EPBD Harmonization Gap”, koja je okupila stručnjake iz 16 zemalja – predstavnike Europske komisije, znanstvenike, vatrogasce, osiguravatelje i građevinsku industriju. Cilj skupa bio je uskladiti inovacije, propise i istraživanja kako bi energetska obnova zgrada bila ne samo održiva, nego i sigurna za građane.

„Ovim događajem želimo podići svijest o rizicima povezanima s gradnjom, upotrebom različitih materijala i novim tehnologijama,” rekao je Draško Veselinovič, direktor Slovenskog poslovno-istraživačkog udruženja (SBRA).
„Još je važnije da regulatori donesu jasne standarde koji će propisati sigurne načine gradnje i izvedbe konstrukcija.”

Predstavnici Europske komisije istaknuli su da obnova postojećih zgrada i dekarbonizacija građevinskog fonda donose brojne koristi, ali i nove izazove.

Kada govorimo o zaštiti od požara, i tu postoje izazovi, ali i novi rizici,” naglasio je Marco Morini, službenik za politike pri DG Energy.
Moramo pronaći rješenja kroz uključivanje dionika i država članica, kako bismo zajednički odgovorili na nove probleme.”


energetska obnova zgrada

Europa treba jedinstvene sigurnosne propise

Različiti nacionalni propisi otežavaju stvaranje jedinstvenog europskog pristupa sigurnosti u procesu energetske obnove zgrada.

Zamislite da organizirate Europsko prvenstvo, a pravila nisu ista u svakoj zemlji. Upravo to se događa s protupožarnim standardima, upozorio je prof. dr. Grunde Jomaas, predsjedatelj Odjela za požarno sigurno i održivo izgrađeno okruženje (ZAG).
Svaka država razvija vlastita pravila, umjesto da se ujedinimo kroz zajedničke smjernice koje bi služile građanima.”


energetska obnova zgrada

Solarni paneli, baterijski sustavi i punionice električnih vozila na krovovima zgrada donose nove opasnosti, osobito u slučaju požara.

Inženjerski aspekti zaštite od požara moraju se uključiti već u najranijim fazama razvoja tehnologija, pojasnio je dr. Wojciech Węgrzyński iz Instituta za građevinsku tehniku (ITB) u Poljskoj.
„Samo tako sigurnost može postati dio uspjeha, a ne prepreka inovacijama.”

Baterijski sustavi – korist i rizik energetske tranzicije

Baterijski sustavi za pohranu energije postaju ključan element energetske obnove zgrada, no broj incidenata i požara raste.

„Vrlo je malo smjernica koje se odnose na sigurnu primjenu baterijskih sustava, a postojeće se značajno razlikuju od zemlje do zemlje, upozorila je dr. Ana Sauca iz danskog DBI instituta.
„Potrebne su nam usklađene i prilagodljive smjernice koje će pratiti razvoj tehnologije i osigurati sigurnost korisnika.”

Sudionici su naglasili da sigurnost nije samo pitanje propisa i testova, nego i obrazovanja građana.

„Edukaciju o zaštiti od požara trebamo promicati od škola pa sve do građana i stručnjaka,” dodala je Sauca.
„Moramo biti svjesni novih rizika koje donosi elektrifikacija i litij-ionske baterije.”

Industrija kao partner u sigurnoj energetskoj obnovi

Industrija građevinskih materijala ima presudnu ulogu u stvaranju sigurnih i održivih zgrada.

Donositelji politika, istraživačke institucije i industrija moraju zajednički djelovati kako bi zaštita od požara i energetska učinkovitost išle ruku pod ruku, naglasila je Caterina Rocca iz Rockwool grupe.
Naša je odgovornost osigurati da su zgrade energetski učinkovite, ali i sigurne,” zaključila je Anđelka Toto Ormuž iz Rockwool Adriatic.

Stručnjaci se slažu – energetska obnova zgrada ne smije biti samo pitanje održivosti i smanjenja emisija. Ona mora ići ruku pod ruku sa sigurnošću, edukacijom i jedinstvenim europskim standardima. Jer zeleni gradovi budućnosti moraju biti i sigurni gradovi.

Nastavite čitati

Arhitektura i dizajn

Umjetna inteligencija u arhitekturi: Alat budućnosti ili prijetnja kreativnosti?

Arhitektura nije samo tehnički proces, već i umjetnost koja proizlazi iz empatije, iskustva i razumijevanja prostora

Umjetna inteligencija u arhitekturi

Od pametnih domova do digitalnih asistenata, umjetna inteligencija sve je prisutnija u svakodnevici. No dok mnoge struke doživljavaju brze promjene, arhitektura se čini otpornijom. Stručnjaci se slažu da umjetna inteligencija u arhitekturi može biti vrijedan alat, ali nikako zamjena za ljudsku maštu i iskustvo.

Kako arhitekti koriste umjetnu inteligenciju

Umjetna inteligencija u arhitekturi još nije dostigla razinu samostalnog projektiranja, ali je postala nezamjenjiv partner u procesu stvaranja. Arhitekt Marko Dabrović iz 3LHD-a objašnjava da se AI danas koristi za izradu tekstova, analiza, 3D vizualizacija i animacija. „AI pomaže arhitektima kao digitalni asistent koji brzo odgovara na pitanja iz raznih područja – od fizike zgrade do osunčanja i konstrukcije. To ubrzava proces i poboljšava dizajn,“ istaknuto je.

3LHD: Kako je nastao i opstao jedan od najistaknutijih arhitektonskih ureda u Hrvatskoj

Umjesto prijetnje, Dabrović umjetnu inteligenciju u arhitekturi vidi kao alat koji osnažuje struku: „Kao što su nas kompjuteri ojačali u statici i analizi, tako će i umjetna inteligencija postati produžetak arhitekta. Ključ je u tome da je znamo koristiti.“

Umjetna inteligencija u arhitekturi

Pravni okvir i odgovornost autora

Primjena umjetne inteligencije u arhitekturi otvara i niz pravnih pitanja. Katarina Bulić Bestulić, stručnjakinja za pravne aspekte digitalnih tehnologija, podsjeća da nove europske uredbe već definiraju pravila korištenja AI alata. Tvrtke koje koriste chatbotove, primjerice, moraju jasno naznačiti da se radi o umjetnoj inteligenciji, kako korisnici ne bi bili dovedeni u zabludu.

No kada je riječ o autorskim djelima, pravilo je jednostavno: odgovornost ostaje na čovjeku. Ako arhitekt koristi AI u procesu stvaranja projekta, on je i dalje autor djela i potpisuje se pod konačno rješenje. Umjetna inteligencija je samo sredstvo, ne kreator.

Alat koji traži ljudski dodir

Iako se razvija iznimnom brzinom, umjetna inteligencija još uvijek ne može zamijeniti ljudski faktor u arhitekturi. Arhitektura nije samo tehnički proces, već i umjetnost koja proizlazi iz empatije, iskustva i razumijevanja prostora. „Vjerujem da će AI unaprijediti naš rad, ali da će istodobno stvoriti i zasićenost umjetnim sadržajima bez duše. Nakon tog vala fascinacije, opet ćemo početi cijeniti ono ljudsko i stvarno,“ zaključuje Dabrović.

Marko Dabrović

Budućnost arhitekture uz umjetnu inteligenciju

Umjetna inteligencija u arhitekturi nije zamjena za arhitekte, nego alat koji može ubrzati analize, olakšati komunikaciju i otvoriti nove mogućnosti oblikovanja. No ona i dalje ovisi o ljudskom umu koji postavlja granice, interpretira podatke i stvara emociju.

Budućnost arhitekture nije u odabiru između čovjeka i stroja, već u njihovoj suradnji. Jer, kako pokazuju i najnoviji primjeri, upravo spoj tehnologije i kreativnosti vodi prema promišljenijim, funkcionalnijim i humanijim prostorima.

Nastavite čitati

Kolumne

Pratite nas na drušvenim mrežama

Izbor urednice