Boje i materijali
Kromirani detalji u interijeru – evo kako ih uklopiti u svaki prostor
Kromirani dekor ponovno je u trendu, a zahvaljujući dugoj povijesti korištenja, lako je pronaći vintage komade koji unose dodatni karakter u prostor

Krom nije novost u dizajnu interijera. Kroz desetljeća bio je prisutan u domovima, no zbog popularnosti mesinga i zlatnih nijansi, izgubio je na značaju – sve do sada. Ako ste tek naučili kombinirati tople metale, vrijeme je za novi početak i povratak hladnijim kromiranim nijansama!
Dizajneri interijera sve češće zamjenjuju tople metale, popularne posljednjih godina, hladnijim tonovima kroma. Međutim, ovaj povratak ne naglašava sjajne i nove komade, već se fokusira na vintage i retro stil koji sada preuzima središnje mjesto.
Top 7 Instagram profila u svijetu dizajna zbog kojih ćete poželjeti preuredit svoj dom
Od kuhinjske opreme do rasvjetnih tijela i dekorativnih predmeta, postoji mnogo načina da uvedete krom u svoj dom.
1. Kombinirajte krom s mekanim, organskim teksturama
Krom je metal hladnog tona, pa miješanje s mekšim, organskim teksturama poput mohera, vune i kašmira može stvoriti ugodniju i topliju atmosferu. Mekane tkanine omogućuju korištenje većih komada kromiranog namještaja, poput stolića ili kromiranih nogu na sofi, umjesto sitnih ukrasnih detalja.
Sirovi, prirodni materijali novi su trendovi u rasvjeti
2. Uvedite kromirane detalje u kuhinju
Kuhinjski trendovi posljednjih godina favorizirali su mesing, ali povratak kroma mijenja pravila igre. Kromirane ručke, slavine i drugi detalji uklapaju se u razne stilove kuhinja, od tradicionalnih do modernih. Krom u kombinaciji s tamnijim drvenim podovima i kontrastnim tamnim mramornim površinama može uravnotežiti prostor.
3. Krom u kombinaciji s komplementarnim materijalima
Krom najbolje funkcionira kada se kombinira s toplim, teksturalnim materijalima poput terakote ili ručno tkanih tekstila. Također, klasična kombinacija kroma i stakla ostaje bezvremenska – primjerice, stol Eileen Gray iz 1920-ih.
4. Miješajte kontrastne metale s kromom
Uvođenje kroma ne znači da morate izbaciti tople metale poput mesinga. Miješanje kontrastnih metala može stvoriti zanimljiv i eklektičan dizajn. Ključ je u balansu – koristite kromirane detalje na strateškim mjestima, dok zadržavate toplinu u ostatku prostora.
5. Kromirana rasvjeta kao suptilan naglasak
Ako ne želite prenaglasiti prostor kromom, rasvjeta je sjajan način za diskretan, ali upečatljiv dodatak. U blagovaonici, hladan ton kromiranih svjetiljki stvara zanimljiv kontrast s toplinom drvenog namještaja.
6. Spoj različitih stilova s kromom
Detalji poput kromiranih nogu na namještaju ili stolića mogu unijeti suptilan dodir hladnijeg metala, dok raznolikost tekstura i stilova zadržava toplinu. Pažljivo kombinirajte krom s drugim elementima kako bi prostor bio ugodan i uravnotežen.
Boje i materijali
Zašto je naš svijet postao siv? Psihološki učinak boja na našu svakodnevnicu
Neutralne boje dominiraju našim interijerima i svakodnevnim predmetima, ali kako to utječe na nas…

Kada pogledate oko sebe – svoj dnevni boravak, ormar, auto ili čak mobitel – što vidite? Ako je odgovor “sivo, crno, bijelo i možda malo bež”, niste jedini. Iza tog suzdržanog kolorita stoji priča koja traje već desetljećima. I nije riječ samo o modi ili ukusu, nego o nečemu dubljem – o tome kako boje utječu na nas, često i bez da to primijetimo.

Svijet koji je nekad bio šareniji
Zanimljivo istraživanje iz 2020. godine bacilo je novo svjetlo na ovu temu. Znanstvenici su proučili više od 7.000 predmeta iz zbirke britanskog Znanstvenog muzeja – od 1800-ih do danas. Zaključak? S godinama su boje postajale sve manje izražajne. Prvo polako, a onda sve brže – osobito u 20. stoljeću.
S dolaskom industrijske proizvodnje zavladala je potreba za jednostavnošću, brzinom i praktičnošću. Jarke boje nisu bile najzahvalnije za masovnu proizvodnju, a neutralni tonovi lakše su se uklapali u svaki prostor i ukus. U jednom trenutku, “sivo” je postalo sinonim za “bezvremensko” i “sigurno”.
Psihološki učinak boja u svakodnevnom prostoru: više od estetike
No boje nisu samo dekoracija. One komuniciraju s nama na dubljoj razini. Smiruju, motiviraju, umaraju, bude, podižu raspoloženje ili umiruju prostoriju. Znanstvenici upozoravaju da nas stalna izloženost neutralnim nijansama može vizualno i emocionalno “uspavati”. Smanjena stimulacija može utjecati na našu kreativnost, koncentraciju, pa čak i emocionalno stanje.
Boje su više od vizualnog dojma – one su način komunikacije, izražavanja emocija i oblikovanja prostora… Diana Sokolić o jeziku boja: Kako ih imenujemo i razumijemo?
Drugim riječima, psihološki učinak boja nije nešto što se uvijek događa svjesno. Ako radite od kuće u prostoriji gdje dominiraju siva i bijela, možda vam nije samo “ponedjeljak” kriv za loše raspoloženje.

Je li vrijeme za povratak boji?
Ne znači da sada sve oko sebe trebamo obojiti u narančasto ili ciklamasto. Ali možda je trenutak da se zapitamo – imamo li u svom domu dovoljno boja koje nas vesele i bude? Zid u boji masline, plava fotelja ili samo nekoliko jastuka u boji senfa – ponekad je dovoljno malo da bi prostor dobio više karaktera i energije.
Psihologija boja: Kako boje utječu na naš prostor i emocije
Dizajneri interijera to već prepoznaju – sve se češće vraćaju toplim i zemljanim tonovima, razigranim detaljima i kontrastima. Jer kad promijenimo prostor, često se – barem malo – promijenimo i mi sami.
Boje i materijali
Diana Sokolić o jeziku boja: Kako ih imenujemo i razumijemo?
Akademska slikarica otkriva kako doživljavamo boje i zašto njihovo razumijevanje igra ključnu ulogu u dizajnu interijera

Boje su više od vizualnog dojma – one su način komunikacije, izražavanja emocija i oblikovanja prostora. No, jeste li se ikada zapitali zašto određene boje nose specifična imena i kako se ta imena mijenjaju kroz vrijeme?
Akademska slikarica Diana Sokolić u svojoj knjizi O bojama otkriva kako doživljavamo boje i zašto njihovo razumijevanje igra ključnu ulogu u dizajnu interijera.

Diana Sokolić: Boje i njihova imena kroz vrijeme
“Knjiga je nastala zato što sam shvatila da ljudi jednostavno ne znaju kako se boje zovu. I zbog toga dolazi do nesporazuma u razgovoru. Ljudi misle na jednu boju, a kada čuju, primjerice, boju marelice, lososa ili breskve, zamisle nešto sasvim drugo”, objašnjava Diana Sokolić.
Točno definiranje boja ključno je u dizajnu interijera. Stolari, dizajneri i arhitekti često koriste europski sustav podudaranja boja (RAL sustav), koji omogućuje preciznu identifikaciju nijansi i usklađivanje različitih materijala u prostoru. Danas je zahvaljujući modernim tehnologijama miješanje boja mnogo jednostavnije nego prije, kada su majstori boje prilagođavali “od oka”.
“Danas, uz automatska miješanja boja, puno je lakše postići željenu nijansu. Nekada su se boje miješale ručno, pa bi svaka korekcija boje dovela do potpuno nove nijanse”, dodaje Diana Sokolić.

Kako boje vidimo i doživljavamo?
Način na koji vidimo boje temelji se na refleksiji svjetlosti. Primjerice, crvena površina upija sve boje spektra osim crvene, dok crna ne reflektira ništa. Zbog toga crna boja često djeluje snažno i dominantno u prostoru.
“Crna naglašava ono što se na nju stavi. Ona je odlična podloga za umjetničke objekte, jer omogućuje lako mijenjanje izgleda interijera kroz detalje”, ističe Diana Sokolić.

Boje također imaju univerzalna značenja – svaka razvijena kultura poznaje istih 11 osnovnih boja: bijelu, žutu, narančastu, crvenu, roza, ljubičastu, plavu, zelenu, smeđu, sivu i crnu. No, neki jezici razlikuju dodatne nijanse, poput ruskog, koji ima dva naziva za plavu boju, ili mađarskog, gdje postoje dva naziva za crvenu boju – jedan za veselu, a drugi za težu, ozbiljniju nijansu.
Psihologija boja: Kako boje utječu na naš prostor i emocije
Od pigmenata do gotovih boja
Danas lako kupujemo boje u tubama, ali nekada je njihova proizvodnja bila dugotrajan proces. Prvi pigmenti bili su prirodni – zemljani okeri, izgoreni ugljen, a kasnije su dodavana veziva poput masti i ulja kako bi boje bile trajnije.
“Ultramarin se, primjerice, dobivao od poludragog kamena lapis lazuli. On je bio toliko vrijedan da su ga naručitelji slika plaćali kao luksuz. Michelangelo i Leonardo počeli su kao šegrti u radionicama, gdje su najprije meli podove i pripremali pigmente prije nego što su smjeli slikati”, objašnjava Diana Sokolić.
Imena boja često dolaze od pigmenata, poput cinobera, okera i umbre, dok miješane nijanse nazivamo prema svakodnevnim asocijacijama – boja mente, maline i sl. Zanimljivo je da ista boja može imati više nijansi ovisno o proizvođaču, što stvara razlike u preferencijama kupaca.

Boje nisu samo stvar estetike – one su jezik koji komunicira značenja, emocije i kulturne kontekste. Kroz svoju knjigu, Diana Sokolić donosi dublji uvid u način na koji imenujemo i doživljavamo boje, pomažući dizajnerima, arhitektima i ljubiteljima boja da ih preciznije razumiju i koriste.