Dekoracije i detalji
Što je ekološki dizajn interijera i kako ga primijeniti u prostoru? Odgovor ima Lana Anderson
Trendovi u dizajnu interijera se toliko brzo mijenjaju da se postavlja pitanje ima li uopće smisla pratiti ih, a u trendu će uvijek biti zdravlje
S porastom zabrinutosti zbog klimatskih promjena, raste i interes za pronalaženje održivijih i ekološki prihvatljivijih načina za uređenje domova. Kako planirati ekološki dizajn interijera zna Lana Anderson.
Trendovi u dizajnu interijera se toliko brzo mijenjaju da se postavlja pitanje ima li uopće smisla pratiti ih, a u trendu će uvijek biti zdravlje. Zato prilikom uređenja doma treba voditi računa o korištenju prirodnih materijala, količini svjetlosti i razini buke, odnosno, voditi se načelima ekološkog uređenja interijera.

Eko dizajn kao način života
“Eko dizajn ustvari je način života, ja bih rekla, u projektima sam primijetila, kada sam ulazila u tuđe stanove, da svi nekako, barem u urbanim sredinama, sad govorim, svi živimo u neprikladnim prostorima, nezdravim prostorima i korak dalje je bilo kad sam čak počela hodat malo po gradilištima, vidjela sam ustvari od čega se grade te naše zgrade u kojima mi živimo i to me zaprepastilo. “, pojasnila je dizajnerica interijera Lana Anderson.
Jedan od ciljeva ekološkog dizajna je smanjenje negativnog utjecaja na okoliš uz stvaranje zdravijeg okruženja za život. Obzirom da često ne možemo utjecati na način gradnje, možemo utjecati na interijer kako bismo zdravije živjeli.

“Prva stvar je da moramo prvo spoznati način života kojim želimo živjeti, opremanje je naravno, prva i osnovna stvar i moramo osvijestiti koliko te sve stvari mogu utjecat na naše zdravlje. “, dodaje sugovornica.
U urbanim sredinama često su zapostavljene primarne ljudske potrebe za čistim zrakom i vodom, prostorima bez buke te dovoljnom količinom sunčeve svjetlosti.
“U urbanim sredinama voda nam dolazi kroz nekakve cijevi, te cijevi znaju biti i oštećene i puknute i pritisak nije stabilan, a kad ona dođe do naših slavina već je u polu raspadnutom stanju, pa mi pijemo vodu koja energetski nije zdrava. Da ne govorim još i o kamencu. Što se tiče zraka u urbanoj sredini, on je naravno zagađen ispušnim plinovima, međutim, opet nekakvim svojim istraživanjem, došla sam do zaključka da je ponekad zrak štetniji čak u interijeru. Zašto? Zato što kupujemo namještaj ili tepihe ili neke dekoracije koje su impregnirane, tu su razni štetni spojevi koji se ispuštaju onda u zrak, a mi to udišemo i tu onda dolazi do alergija i bolesti koje onda moramo liječiti i plaćati za to liječenje. “, ističe Anderson.

Smanjenje buke i puštanje svjetlosti u prostor
Buku možemo smanjiti korištenjem akustičnih panela napravljenih od recikliranih materijala, a za pročišćavanje zraka u interijer se mogu unijeti biljke koje smanjuju prisustvo štetnih supstanci poput Anturijuma ili Spatifiluma.
“Što se tiče svjetlosti, isto tako je bitno da živimo u prostorima koji imaju dovoljno velike prozore, važan moment je i to da kroz zimske i jesenske mjesece ima više oblaka, magle i tako dalje, stanovi neki nisu adekvatno okrenuti, više su na sjeverne strane. Tražila sam rješenja da vidim kako mogu kompenzirat to svjetlo sunčevo ili danje, u tom smjeru onda rješavam tu problematiku.

Možemo raditi lažne prozore, svjetleće displeje ili napravimo na primjer nekakve motive prirode, nešto što je možda adekvatno prostoru ili možda čak u nekoj firmi, pa možemo na taj način kompenzirat to. Druga stvar je da možemo bojama utjecati na prostor.” dodaje sugovornica.
Jedan od ključnih elemenata u ekološkom dizajnu interijera je izbor materijala
“Uglavnom je to drvo, puno drvo, pamuk za dekoracije, vuna za tepihe, lan… Pluto isto može doći u obzir, pluto je odličan materijal i odličan izolator, na primjer za podove. Dakle sve prirodno, u prirodnom stanju, da je što manje intervenirano kemijskim procesima.
Kada kupujete i namještavate nekretninu, čitajte etikete, pogledajte od kud dolazi taj proizvod, da je prirodan, da se može reciklirat ili prenamijeniti, da stvaramo što manje otpada, naravno i da kupujte lokalno. Ako je ikako moguće, jer proizvod bi u konačnici trebao biti možda i jeftiniji, ne radimo taj transportni otisak i mislim da jačamo na taj način i našu ekonomiju. “, pojasnila je.

Ekološki dizajn interijera sve je popularniji način života koji prepoznaje važnost zaštite okoliša te potiče odgovornu upotrebu dostupnih nam resursa.
Dekoracije i detalji
Nova Studijo kolekcija poručuje: Umjetnost je putovanje onih koji se usuđuju biti prvi

Kad god ovaj hrvatski brend zidnih tapeta najavi novu kolekciju, među ljubiteljima interijera zavlada napeto iščekivanje – svi žele znati čime će Studijo ovaj put iznenaditi. Iako nas je Josipa Maras već razmazila kolekcijama koje nerijetko diktiraju trendove na svjetskoj sceni, ova kolekcija iz male hrvatske tvornice donijela je još neviđenu ljepotu hrvatske povijesne baštine i potpunosti nas oduševila.
Od arhiva do ateljea – povijest utkana u potez kista
Dubrovnik je stoljećima gradio svoj identitet na tri stupa: ljudima koji su ga oblikovali, arhitekturi koja ga je čuvala i zapisima koji su ga pamtili. Upravo ta tri elementa čine okosnicu „Ode Dubrovniku“ – jedinstvene kolekcije zidnih tapeta koja nosi karakter limited edition izdanja, ne zbog ograničene dostupnosti, već zbog svoje jedinstvenosti umjetničkog izričaja. Povod za nastanak ove kolekciju bio je personalizirani projekt novog luksuznog hotela, smještenog u srcu uvale Lapad, koji svoja vrata otvara u rujnu ove godine i donosi suvremeni luksuz na svega tri kilometra od povijesne jezgre Dubrovnika.
Stvaranje „Ode Dubrovniku“ prema autorici, bilo je poput arheološkog otkrivanja – pronalaženja priče ispod slojeva bogate povijesne baštine grada pod Srđem. Proces je započeo istraživanjem arhiva i muzeja, proučavanjem originalnih dokumenata, crteža, natpisa i fotografija, nastavio se skiciranjem olovkom, gradnjom kompozicija i dodavanjem akvarelnih tonova koji su unijeli mekoću i fluidnost boje, a završio digitalnom obradom koja je namjerno zadržala nesavršenosti, čuvajući ih kao autentične tragove ruke koja stvara – one umjetnice Josipe Maras.

“Kad mi je povjeren ovaj projekt, znala sam da će me promijeniti – ne samo kao slikaricu, već i kao čovjeka. Dubrovnik nije grad koji možeš dotaknuti površno – on traži da ga razumiješ. Jutarnje šetnje gradom iznova su me oduševljavale – tih i bez ljudi, otkrivao se kroz lica svojih fasada i tišinu starih prolaza. Provodila sam sate u arhivima, listajući spise čiji miris papira i tragovi tinte čuvaju sjećanja na ljude i priče koje su ga oblikovale. Čitala sam rukom pisane recepte iz 14. stoljeća, gledala karte koje su crtale granice Republike, pratila tragove odluka koje su spašavale živote. Moja je misija bila prikazati ga izvan razgledničke ljepote – uhvatiti puls njegove prošlosti. To iscrpljuje, ali i hrani, jer vjerujem da je umjetnost putovanje onih koji se usuđuju biti prvi.” – izdvojila je autorica kolekcije, Josipa Maras.
Svevremenski uređen stan umjetnice Josipe Maras
Grad ispričan kroz junake, arhitekturu i povijesne spise
Svaka tapeta iz nove kolekcije nosi trostruku kompoziciju: figuru junaka priče, arhitektonski element koji ga smješta u prostor i povijesni dokument koji ga uranja u vrijeme. Redoslijed je pažljivo promišljen – figure dominiraju, arhitektura daje strukturu, a dokumenti pružaju tihu, ali ključnu pozadinsku priču. Izdaleka, kompozicija djeluje skladno; izbliza otkriva bogatstvo detalja – rukopisne zapise, zrnca pigmenta i teksturu papira. Glavni junaci kolekcije su dubrovački velikani: pjesnik Ivan Gundulić, znanstvenik i filozof Ruđer Bošković, renesansni liječnik Amatus Lusitanus… Tu su i bezimeni junaci – trgovci pod lukovima Sponze, pomorci s blagom iz dalekih luka, barjaktari sv. Vlaha, žene koje su djecu ostavljale pred vratima prihvatilišta znajući da će ondje pronaći sigurnost. Arhitektura u kolekciji djeluje kao stup narativa: Knežev dvor – političko srce Republike, palača Sponza – gospodarski centar, crkva sv. Vlaha – duhovno središte, te Onofrijev vodovod – inženjersko čudo 15. stoljeća. Pozadine tapeta ispisane su rukopisima i dokumentima koji su oblikovali Dubrovnik: statutom iz 1272., odlukama Velikog vijeća, receptima iz franjevačke ljekarne Male braće, starim kartama Republike, zapisima o trgovini, pomorstvu i ukidanju ropstva – stoljećima prije ostatka Europe.

„Isprva sam mislila da će najveći izazov biti sama izvedba, ali vrlo brzo sam shvatila da je ključ pronaći način kako spojiti tri svijeta – junake priče, arhitektonske elemente i povijesne spise. Svaki je nosio svoju snagu i govorio vlastitim jezikom, ali ih je bilo teško uskladiti u jednoj vizualnoj kompoziciji. Nerijetko sam provodila neprospavane noći tražeći odgovor – gdje smjestiti likove, kako udahnuti život arhitekturi, na koji način dopustiti spisima da govore, a da pritom svi zajedno tvore skladnu cjelinu. I onda se polako posložilo: dokumenti su pronašli svoje mjesto u podlozi i teksturi, junaci su izronili u prvi plan, a arhitektonski oblici postali su stupovi koji nose cijelu kompoziciju. Tada je zid po prvi put – oživio. I znala sam da ispred sebe imam nešto veliko, vrijedno svakog truda i svake treće smjene.” – prisjetila se umjetnica.
Nagrada za najbolji dizajn, osvajanje Pariza i predstavljanje američkom tržištu
Kolekcija bez prethodnika – prvi otisak drugačije povijesti
U vremenu kada digitalni alati mogu replicirati gotovo svaki oblik, kada se autorska prava sve češće narušavaju u utrci za instant slavom i tržište preplavljuju brojne replike, ova kolekcija podsjeća na vrijednost izvornog rukopisa. Nijedna tehnologija ne može prenijeti trenutak kada umjetnik odluči pustiti kap boje da se razlije preko ruba zamišljene linije, niti atmosferu arhiva u kojem je ideja sazrijevala. Upravo u tim akvarelnim prijelazima, u mrlji koja prelazi crtu, u drhtavom potezu kista pohranjena je prava priča kolekcije. „Oda Dubrovniku“ stvarana tijekom nekoliko mjeseci – od prvih istraživačkih bilješki do posljednjeg poteza kista. Proces je bio trostruk: junak, arhitektonski motiv i povijesni dokument, pažljivo složeni tako da funkcioniraju i izbliza i izdaleka. Kada je ručni rad pretočen u digitalni format, zadržana je taktilnost i osjećaj da svaka linija nosi namjeru – kao trajni otisak ruke koja stvara.

“Iako sam uvijek otvorena za nove tehnologije i počašćena što je moj rad postao inspiracija mnogima, vjerujem da izvorna umjetnost uvijek pobjeđuje replike – jer ono što nastaje iz tvog vlastitog osjećaja, intuicije i naleta kreativnosti ne može se preslikati, kopirati niti ponoviti. Umjetnost nije algoritam. Možeš precrtati liniju, ali nikada nećeš uspjeti prenijeti njezinu namjeru, viziju cjeline ili trenutak odluke da potez ostane nesavršen – jer upravo tako priča istinu. Upravo zato hrvatske velikane nisam željela prikazati kao muzejske eksponate, već kao ljude, ideje i simbole utkane u tkivo grada. Stare spise utkala sam u pozadinu koja diše, a građevine su doživjele renesansu kakvu može podariti samo ruka ovog stoljeća.” – zaključila je Josipa Maras.
Kolekcija je dostupna na https://studijo.co/
Dekoracije i detalji
Bojanje jaja ovim tehnikama podići će vaše pisanice na novi nivo
Donosimo 5 tehnika za bojanje jaja koje će vaše pisanice pretvoriti u mala remek-djela

Uskrs je vrijeme kada se tradicija, kreativnost i priroda susreću u najljepšim bojama – doslovno. Ako želite da ove godine vaše pisanice zablistaju na uskrsnom stolu, isprobajte ove tri različite tehnike za bojanje jaja. Svaka od njih ima svoj poseban šarm, a rezultat su unikatne pisanice koje plijene pažnju.
Cvijeće, tradicija i boje: Uskrsni stol Boške Bahtijarević
1. Prirodne boje: rustikalna elegancija iz kuhinje
Umjesto kupovnih boja, iskoristite ono što već imate u kuhinji – crveni kupus, kurkumu, ciklu ili kavu.
Prirodno bojanje jaja daje nježne tonove i ekološki je prihvatljivo, a poseban efekt možete postići ako jaja prethodno izbijelite.
Kako izbijeliti jaja i obojati ih prirodnim bojama
2. Dekupaž i batik tehnika: umjetnost na ljusci
Ako želite da se vaša jaja ističu, okušajte se u dekupažu s papirnatim salvetama ili batik tehnici s voskom. Obje metode traže malo više vremena i pažnje, ali rezultat su prava mala umjetnička djela.


Radost izrade: dekupaž i batik za savršeno uskrsno jaje
3. Soda bikarbona i boja: eksperiment s efektom mramora
Za neobičan mramorni efekt, kombinirajte prehrambene boje sa sodom bikarbonom. Ova tehnika bojanja jaja posebno je zanimljiva ako radite s djecom – brza je, zabavna i svaki put drugačija.
4. Pisanice u vinu i ubrusima
Tajne pisanica u vinu i ubrusima otkrio nam je hobi slastičar Marko Strižak koji nas već godinama oduševljava slasticama.
Većina nas voli kada su pisanice pripremljene na prirodan način. Osim na neke klasične načine kao što su one u luku, možete ih pripremiti i u vinu te ubrusima.

5. Bojanje jaja predivnim nijansama plave boje
Zašto ne bismo obojili jaja u predivne nijanse plave koje će sigurno uljepšati uskrsni stol?
Royal Copenhagen plava donosi nekoliko nijansi ove boje, a vi ih možete kombinirati kako vama odgovara, pa ih i ukrasiti bojama za privremene tetovaže ali i sjajnim ukrasima.

Ukrasite uskršnja jaja predivnim nijansama plave boje
Bez obzira jeste li ljubitelj tradicije ili eksperimentiranja, ove tehnike za bojanje jaja pružaju savršenu priliku da dodate osobni pečat blagdanskom stolu. Od prirodnih tonova do kreativnih uzoraka – neka ove pisanice pričaju vašu uskrsnu priču.