Povežimo se
challenge konferencija

Izbor urednice

Kako se u Hrvatskoj gospodari otpadom?

Papir, plastika, metal, staklo, tekstil, drvo… vrijedne su sirovine, koje je potrebno odvojeno sakupljati

Kad bismo svi pokušali prenamijeniti stvari iz kućanstva koje nam ne trebaju, ili ih redovito nosili u  reciklažna dvorišta imali bismo manje otpada, a više korisnih sirovina. Kako se u Hrvatskoj gospodari otpadom govorilo se.

U prošloj, pandemijskoj godini, kad je cijeli svijet stao više smo boravili doma. I nastalo je gotovo 1,7 milijuna tona komunalnog otpada. To znači da jedan stanovnik Hrvatske proizvede čak 414 kilograma otpada. 

Iz godine u godinu raste količina otpada

Konzumiranjem velikog broja proizvoda raste i količina otpada, rekao je na 11.-toj konferenciji Croatia Waste Expo Željko Teufel, član uprave tvrtke CE-ZA-R iz C.I.O.S. grupacije.  Da bi se svi ti proizvodi proizveli, raste proizvodnja i opet se tijekom proizvodnje proizvode velike količine otpada.

No, otpad može biti i jest vrijedan materijal. Nužno je stoga što veće količine otpada reciklirati, pretvarati u vrijedne sirovine, a ostatak iskoristiti za proizvodnju energije.  

U otpadu se kriju vrijedne sirovine 

Papir, plastika, metal, staklo, tekstil, drvo… vrijedne su sirovine, koje je potrebno odvojeno sakupljati.  Napredak se vidi iz godine u godinu, međutim još uvijek smo jako daleko od zadovoljavajućih rezultata, istaknula je Marijana Palijan, direktorica EKO-FLOR PLUS-a.  

Limenci, primjerice, nije mjesto u vrećama s miješanim komunalnim otpadom. 

“Ne bacamo je u smeće. Nego ćemo je odnijeti u trgovinu, tamo ćemo dobiti svojih zasluženih 50 lipa zato što smo je odvojili. Ona zatim ide u centar na brojanje i sortiranje ako je potrebno. Zatim se ona preša i završava u Sisku u našoj talionici i ljevaonici aluminija. Iz nje se lijeva legura koja se kasnije koristi za proizvodnju najčešće radijatora, ali i novih limenki ili drugih gotovih proizvoda od aluminija”, naveo je primjer iz prakse Željko Teufel.

Iz aluminijske metalne ambalaže proizvodi se osnovna sirovina, od koje nastaju novi proizvodi.  Investira se u nove tehnologije, povećavaju se kapaciteti obrade. Tržište očekuje ekološki i ekonomski učinkovito gospodarenje otpadom -preuzeti ga, obraditi i pretvoriti u korisnu sirovinu. 

“Više od 80 posto tog otpada, kao sirovinu, izvozimo van u druge zemlje. Nažalost, u Hrvatskoj nema dovoljnih kapaciteta proizvodnje i mi bi voljeli da možemo sav taj resurs koji smo dobili iz otpada plasirati na hrvatsko tržište”, naglasio je Željko  Teufel iz CE-ZA-R-a. U Hrvatskoj jednostavno nema dovoljno potražnje, ali ni dovoljno velikog broja proizvođača novih proizvoda koji bi koristili otpad kao sirovinu. 

Svaki ciklus gospodarenja otpadom počinje sakupljanjem. 600 CIOS-ovih  specijaliziranih vozila lani je prikupilo više od milijun tona otpada. 

Miješani komunalni otpad sakuplja se na kućnom pragu,  predaje se u tvornicu koja ga mehanički i biološki obradi. Selektivno prikupljeni otpad EKO-FLOR PLUS preuzima i obrađuje  sortiranjem u vlastitim pogonima.

Sad smo baš pred velikom investicijom gdje ćemo imati automatiziranu sortirnicu i time ćemo unaprijediti samo sortiranje, najavila je direktorica Marijana Palijan. Strojevi će prepoznavati vrstu materijala i sortirati ih, a ljudi će biti samo u kontrolnoj funkciji. 

Smiju li se zaštitna maska ili rukavice baciti u kućni otpad? 

Da bi što više korisnog otpada završilo na trakama EKO-FLOR PLUS-a od posebne je važnosti već na kućnom pragu ambalažu pravilno odvojiti, isprazniti i očistiti. Posebna pravila vrijede i za zaštitnu opremu, kao što su rukavice i sveprisutne zaštitne maske. 

Evo uputstva kako odlagati sveprisutne maske i zaštitne rukavice. 

“Ukoliko je masku ili plastične rukavice nosila osoba koja nije imala korona virus tada se stavi u plastičnu vrećicu,  zaveže se i odloži se u spremnik za miješani komunalni otpad. Ukoliko je zaštitnu masku ili rukavice  koristila osoba koja je bila zaražena koronavirusom tada je potrebno ta sredstva staviti u plastičnu vrećicu, zavezati, staviti u još jednu plastičnu vrećicu zavezati i ostaviti da stoji 72 sata, odnosno 3 dana i tek onda odložiti u spremnik za mješoviti komunalni otpad” , objasnila je direktorica Palijan. 

Samo osvješćivanjem javnosti možemo  ostvariti ciljeve kružnog gospodarstva, pretvoriti otpad u resurse. Zato….ako već ne možemo spriječiti nastanak otpada, potrebno ga je reciklirati na ekološki i ekonomski prihvatljiv način. I iz starog napraviti novi koristan proizvod. 

Kliknite kako biste komentirali

You must be logged in to post a comment Login

Ostavi komentar

Događanja

Kad lideri progovore: ‘chalLEANge 2025 stvarno nije još jedna konferencija u nizu

Nemojte da vas duhoviti i zaigrani nazivi panela zavaraju; riječ je o nevjerojatno moćnom programu vodeće poslovne konferencije.

ChalLEANge 2025

Ovogodišnje izdanje konferencije chalLEAnge, koje se održava 13. studenog 2025. u CineStaru, Z Centar Zagreb, u organizaciji tvrtke Culmena, najavljuje se kao dosad najbogatije i najambicioznije. Nakon prošlogodišnjih 500 sudionika i 50 govornika, organizatori očekuju više od 700 sudionika i još snažniju medijsku pokrivenost, uz velik broj medijskih partnera, među kojima su Večernji list i Journal kao glavni medijski pokrovitelji.

Što kažu organizatori

Iza organizacije konferecnije stoji Culmena, koja iza sebe ima više od 20 godina rada i 350
uspješnih projekata. Poznata je kao jedna od prvih tvrtki koja je hrvatskim poduzećima približila japansku Lean metodologiju, zagovarajući važnost digitalne transformacije i zelenog menadžmenta, a znanje o optimizaciji procesa i uštedama provela je između ostalog među najvećim proizvodnim tvrtkama u Hrvatskoj i regiji.

“Naša misija nikada nije bila samo učiti o promjenama, nego ih stvarati. ChalLEANge je mjesto gdje se spajaju znanje, iskustvo i energija ljudi koji pomiču granice poslovanja,” ističe Anja
Štefanić, COO Culmene.

Konferencija će i ove godine okupiti lidere, inovatore i stručnjake nove generacije u područjima Lean metodologije, digitalizacije, zelenih rješenja, financija i liderstva. Program se i ove godine odvija u pet paralelnih dvorana: Lean & Green, Digital, Money, Leadership i Competition, tijekom čak 25 sati paralelnog sadržaja.

Anja
Štefanić, COO Culmene

Anja Štefanić, COO Culmena

Bogat i neočekivan program konferencije

U dvorani Lean & Green održat će se tako i panel “3,2,1. Polijećemo: Procedure koje spašavaju živote”, na kojem će se raspravljati o važnosti postupaka i protokola u industrijama poput zrakoplovstva i medicine, gdje procedure nisu birokracija, već sigurnosna mreža. Dvorana Digital istovremeno donosi panel pod provokativnim naslovom “Not another AI panel”, na kojem će se bez tehnološkog hypea govoriti o stvarnim primjenama umjetne inteligencije u poslovanju, planiranju i svakodnevnim operacijama. U dvorani Money održat će se panel “Ja bih bio vuk s Wall Streeta”, koji će realno sagledati prilike i rizike na današnjim financijskim tržištima, dok će se u dvorani Leadership između ostaloga raspravljati o generaciji Z na panelu “GEN Z – Izazovi”, s fokusom na nove vrijednosti, očekivanja i stilove rada mladih zaposlenika koji sve više mijenjaju pravila poslovne igre. Dvorana Competition ponovo vam donosi dinamične izazove i prezentacije novih poslovnih ideja.

“ChalLEANge nije samo konferencija, to je poslovni ‘bootcamp’ koji puni baterije i otvara oči.
Sudionici odlaze s konkretnim idejama koje odmah mogu primijeniti u svom radu,” nadodaje
Anja Štefanić iz Culmene.

Anja
Štefanić, COO Culmene

Anja Štefanić, COO Culmena

Partneri i sponzori koji upotpunjavaju doživljaj

Za potpuni doživljaj konferencije pobrinut će se i brojni sponzori. U gastro kutku posjetitelje će dočekati Barcaffe s najfinijom kavom, Carlsberg s Blanc pivom, Mlinar s bogatom ponudom slanih i slatkih zalogaja, uključujući torte, te OPG Rossi koji će ponovno osvježiti sve prisutne
zdravim, svježe cijeđenim sokovima.

Zlatni sponzori konferencije su Pastor TVA, Biepe i Fasek, dok će Toyota, osim što će predstaviti svoj “Toyota Corner” s informacijama o poslovnim vozilima, održati i vlastiti panel u dvorani Lean & Green o implementaciji Lean&Green filozofije u svakodnevni rad. Među ostalim sponzorima nalaze se i Petrokov, Hrvatska kovnica novca, ORKA, Lean Scheduling Europe i CVH, te Borotalco, Chilly i Tinktura koji će dodatno razveseliti sudionike poklonima u goodie bagovima!

U izlagačkom dijelu konferencije posjetitelji će moći upoznati i brojne partnere i inovativne
kompanije, te se iz prve ruke upoznati s njihovim uslogama i proizvodima. Bogati goodie bagovi bit će prepuni korisnih proizvoda, zalogaja i kozmetike, dok će pauze između panela biti savršena prilika za networking i upoznavanje s predstavnicima vodećih hrvatskih i međunarodnih kompanija.

Saznajte više

Ako tražite mjesto gdje kvalitetan sadržaj, inspirativni razgovori i pravi poslovni kontakti
zauzimaju središnje mjesto, ChalLEANge 2025 je događaj koji ne smijete propustiti.

Ulaznice i sve informacije dostupne su na stranici www.culmena.hr/challeange te na društvenim mrežama Culmene i konferencije.
Jer promjene ne čekaju. Zašto biste vi?

Nastavite čitati

Izbor urednice

Savršeno cvijeće za groblje: Odaberite ono koje traje i ima značenje

Želite li urediti grob svojih najmilijih, odaberite cvijeće s porukom

kako odabrati cvijeće za groblje

Ako ste ove godine planirali ponijeti cvijeće za groblje svojih bližnjih, razmislite – koji cvijet zapravo nosite i što njime želite poručiti? Cvijeće na groblju nije samo ukras, ono je simbol ljubavi, sjećanja i zahvalnosti. Bilo da birate pravo ili umjetno, kupljeno ili vlastoručno složeno, ono govori više od riječi.

Jesensko razdoblje i blagdan Svih svetih uvijek nas potaknu da zastanemo i uredimo posljednje počivalište svojih voljenih. Neki to čine raskošnim aranžmanima, drugi jednostavnim grančicama i svijećom.

Simbolika boja i cvjetova: cvijet koji govori umjesto vas

Svaki cvijet nosi značenje. Od davnina se cvijećem izražavalo ono što se ne može reći riječima. Zato, kad birate buket ili sadnicu, vrijedi razmisliti o simbolici:

  • Bijela boja označava mir, čistoću i spokoj – zato su bijele krizanteme, ljiljani ili ruže najčešći izbor.
  • Crvena je boja ljubavi i vječne povezanosti – ruže, karanfili ili ciklame u crvenim tonovima simbol su dubokih osjećaja.
  • Žuta unosi svjetlost i nadu – krizanteme ili neveni u toplim tonovima podsjećaju na zahvalnost i sjećanje.
  • Ljubičasta nosi dostojanstvo i poštovanje – čest je izbor za groblja jer odražava tišinu i smirenost.

Zato, ako ove godine poželite nešto drugačije, pokušajte birati ne samo prema izgledu, već i prema emociji koju želite ostaviti.

Simbolika cvijeća – poklonite cvijet koji govori umjesto vas

Najčešće cvijeće za groblje

Na grobljima se obično sadi cvijeće koje može preživjeti razne vremenske uvjete – sunce, hladnoću, vjetar i povremenu sušu. Ipak, to ne znači da se mora odreći ljepote.

Krizanteme su najčešći izbor, osobito u listopadu i studenom. Njihove guste kuglaste cvjetne glavice simboliziraju vječnost i sjećanje. Lako ih je održavati – traže sunčano mjesto i redovito zalijevanje dok su u cvatu.

Ciklame su izvrsne za kasnu jesen. Uživaju u hladnijem vremenu, a njihovi elegantni cvjetovi u bijeloj, ružičastoj ili ljubičastoj boji unose dašak nježnosti u tmurne dane.

Begonije i pelargonije često se sade u toplijem dijelu godine – otporne su na sunce, ne traže puno njege i dugo zadržavaju boju.

Za one koji žele da grobno mjesto izgleda uredno tijekom cijele godine, dobar izbor su lavanda, bršljan, čuvarkuća i vinca minor (zimzelen) – biljke koje ne traže stalno obnavljanje i lijepo podnose zimu.

Ako grobno mjesto nije na direktnom suncu, pokušajte s vodenikama (Impatiens) ili hostama – dobro uspijevaju u sjeni i lako se održavaju.

Cvijeće u posudama i dugotrajni aranžmani

Za one koji se odlučuju za sadnju u posudama, najvažnije je birati cvijeće s čvrstim korijenom i dobrom otpornošću na vlagu i hladnoću. Ciklame, krizanteme i vrijesak (Erika) najčešće su biljke koje dobro uspijevaju u teglama.

Posude obavezno napunite kvalitetnim supstratom i dodajte sloj šljunka ili keramike na dno kako bi višak vode mogao otjecati. Redovito uklanjajte ocvale cvjetove – tako ćete produžiti cvatnju i održati uredan izgled.

Umjetno cvijeće za groblje: Praktično, dugotrajno i sve ljepše izrađeno

Iako su prirodne biljke uvijek prvi izbor, umjetno cvijeće posljednjih godina doživjelo je pravi estetski preporod. Kvalitetni materijali poput svile, lateksa i posebnih plastičnih vlakana daju mu gotovo prirodan izgled, a prednosti su očite:

  • ne zahtijeva zalijevanje ni održavanje,
  • otporno je na kišu, vjetar i sunce,
  • može trajati mjesecima, pa i godinama.

Takvi se aranžmani mogu pronaći u gotovo svakoj cvjećarnici, trgovačkom centru ili online trgovini. Cijene se kreću od 10 do 40 eura, ovisno o veličini i materijalu, dok se prirodne krizanteme danas najčešće prodaju po 2 do 4 eura po komadu, a veći aranžmani mogu doseći i 50 eura.

Ako vam je proračun ograničen, ne brinite – vrijednost nije u cijeni, nego u pažnji. Jedna svijeća i skroman cvijet mogu imati isto značenje kao i raskošan aranžman.

Ideja za ovu godinu: Napravite vlastiti aranžman

Umjesto da kupite gotov, pokušajte napraviti aranžman sami. Potrebno vam je malo volje, par grančica i osnovno cvijeće.

Savjeti za izradu jednostavnog aranžmana:

  1. Kao podlogu koristite zelene grančice (tuja, bor, čempres) – trajne su i daju volumen.
  2. Dodajte nekoliko cvjetova različitih boja i visina – krizanteme, karanfile ili ruže.
  3. Koristite spužvu za cvjećare (oasis) koja zadržava vlagu i produljuje svježinu cvijeća.
  4. Ukrasite detaljima – šišarkama, suhim cvijećem ili trakicama u neutralnim tonovima.
  5. Ako radite s umjetnim cvijećem, kombinirajte teksture (svila, plastika, suhe grančice) da aranžman izgleda prirodno.

Simbolika važnija od raskoši

Na kraju, kad stanete pred grob, shvatite da nije važno je li cvijeće bilo skupo, rijetko ili moderno. Važna je namjera – trenutak sjećanja, pogled, misao i pažnja. Cvijet, svijeća ili jednostavan aranžman samo su način da to izrazite.

Jer ljepota sjećanja ne mjeri se veličinom buketa, nego toplinom kojom pristupamo mjestu i uspomeni.

Nastavite čitati

Kolumne

Pratite nas na drušvenim mrežama

Izbor urednice