Izbor urednice
Kako se u Hrvatskoj gospodari otpadom?
Papir, plastika, metal, staklo, tekstil, drvo… vrijedne su sirovine, koje je potrebno odvojeno sakupljati
Kad bismo svi pokušali prenamijeniti stvari iz kućanstva koje nam ne trebaju, ili ih redovito nosili u reciklažna dvorišta imali bismo manje otpada, a više korisnih sirovina. Kako se u Hrvatskoj gospodari otpadom govorilo se.
U prošloj, pandemijskoj godini, kad je cijeli svijet stao više smo boravili doma. I nastalo je gotovo 1,7 milijuna tona komunalnog otpada. To znači da jedan stanovnik Hrvatske proizvede čak 414 kilograma otpada.

Iz godine u godinu raste količina otpada
Konzumiranjem velikog broja proizvoda raste i količina otpada, rekao je na 11.-toj konferenciji Croatia Waste Expo Željko Teufel, član uprave tvrtke CE-ZA-R iz C.I.O.S. grupacije. Da bi se svi ti proizvodi proizveli, raste proizvodnja i opet se tijekom proizvodnje proizvode velike količine otpada.

No, otpad može biti i jest vrijedan materijal. Nužno je stoga što veće količine otpada reciklirati, pretvarati u vrijedne sirovine, a ostatak iskoristiti za proizvodnju energije.
U otpadu se kriju vrijedne sirovine
Papir, plastika, metal, staklo, tekstil, drvo… vrijedne su sirovine, koje je potrebno odvojeno sakupljati. Napredak se vidi iz godine u godinu, međutim još uvijek smo jako daleko od zadovoljavajućih rezultata, istaknula je Marijana Palijan, direktorica EKO-FLOR PLUS-a.
Limenci, primjerice, nije mjesto u vrećama s miješanim komunalnim otpadom.
“Ne bacamo je u smeće. Nego ćemo je odnijeti u trgovinu, tamo ćemo dobiti svojih zasluženih 50 lipa zato što smo je odvojili. Ona zatim ide u centar na brojanje i sortiranje ako je potrebno. Zatim se ona preša i završava u Sisku u našoj talionici i ljevaonici aluminija. Iz nje se lijeva legura koja se kasnije koristi za proizvodnju najčešće radijatora, ali i novih limenki ili drugih gotovih proizvoda od aluminija”, naveo je primjer iz prakse Željko Teufel.

Iz aluminijske metalne ambalaže proizvodi se osnovna sirovina, od koje nastaju novi proizvodi. Investira se u nove tehnologije, povećavaju se kapaciteti obrade. Tržište očekuje ekološki i ekonomski učinkovito gospodarenje otpadom -preuzeti ga, obraditi i pretvoriti u korisnu sirovinu.
“Više od 80 posto tog otpada, kao sirovinu, izvozimo van u druge zemlje. Nažalost, u Hrvatskoj nema dovoljnih kapaciteta proizvodnje i mi bi voljeli da možemo sav taj resurs koji smo dobili iz otpada plasirati na hrvatsko tržište”, naglasio je Željko Teufel iz CE-ZA-R-a. U Hrvatskoj jednostavno nema dovoljno potražnje, ali ni dovoljno velikog broja proizvođača novih proizvoda koji bi koristili otpad kao sirovinu.

Svaki ciklus gospodarenja otpadom počinje sakupljanjem. 600 CIOS-ovih specijaliziranih vozila lani je prikupilo više od milijun tona otpada.
Miješani komunalni otpad sakuplja se na kućnom pragu, predaje se u tvornicu koja ga mehanički i biološki obradi. Selektivno prikupljeni otpad EKO-FLOR PLUS preuzima i obrađuje sortiranjem u vlastitim pogonima.

Sad smo baš pred velikom investicijom gdje ćemo imati automatiziranu sortirnicu i time ćemo unaprijediti samo sortiranje, najavila je direktorica Marijana Palijan. Strojevi će prepoznavati vrstu materijala i sortirati ih, a ljudi će biti samo u kontrolnoj funkciji.
Smiju li se zaštitna maska ili rukavice baciti u kućni otpad?
Da bi što više korisnog otpada završilo na trakama EKO-FLOR PLUS-a od posebne je važnosti već na kućnom pragu ambalažu pravilno odvojiti, isprazniti i očistiti. Posebna pravila vrijede i za zaštitnu opremu, kao što su rukavice i sveprisutne zaštitne maske.
Evo uputstva kako odlagati sveprisutne maske i zaštitne rukavice.

“Ukoliko je masku ili plastične rukavice nosila osoba koja nije imala korona virus tada se stavi u plastičnu vrećicu, zaveže se i odloži se u spremnik za miješani komunalni otpad. Ukoliko je zaštitnu masku ili rukavice koristila osoba koja je bila zaražena koronavirusom tada je potrebno ta sredstva staviti u plastičnu vrećicu, zavezati, staviti u još jednu plastičnu vrećicu zavezati i ostaviti da stoji 72 sata, odnosno 3 dana i tek onda odložiti u spremnik za mješoviti komunalni otpad” , objasnila je direktorica Palijan.

Samo osvješćivanjem javnosti možemo ostvariti ciljeve kružnog gospodarstva, pretvoriti otpad u resurse. Zato….ako već ne možemo spriječiti nastanak otpada, potrebno ga je reciklirati na ekološki i ekonomski prihvatljiv način. I iz starog napraviti novi koristan proizvod.
Dekoracije i detalji
Nova Studijo kolekcija poručuje: Umjetnost je putovanje onih koji se usuđuju biti prvi

Kad god ovaj hrvatski brend zidnih tapeta najavi novu kolekciju, među ljubiteljima interijera zavlada napeto iščekivanje – svi žele znati čime će Studijo ovaj put iznenaditi. Iako nas je Josipa Maras već razmazila kolekcijama koje nerijetko diktiraju trendove na svjetskoj sceni, ova kolekcija iz male hrvatske tvornice donijela je još neviđenu ljepotu hrvatske povijesne baštine i potpunosti nas oduševila.
Od arhiva do ateljea – povijest utkana u potez kista
Dubrovnik je stoljećima gradio svoj identitet na tri stupa: ljudima koji su ga oblikovali, arhitekturi koja ga je čuvala i zapisima koji su ga pamtili. Upravo ta tri elementa čine okosnicu „Ode Dubrovniku“ – jedinstvene kolekcije zidnih tapeta koja nosi karakter limited edition izdanja, ne zbog ograničene dostupnosti, već zbog svoje jedinstvenosti umjetničkog izričaja. Povod za nastanak ove kolekciju bio je personalizirani projekt novog luksuznog hotela, smještenog u srcu uvale Lapad, koji svoja vrata otvara u rujnu ove godine i donosi suvremeni luksuz na svega tri kilometra od povijesne jezgre Dubrovnika.
Stvaranje „Ode Dubrovniku“ prema autorici, bilo je poput arheološkog otkrivanja – pronalaženja priče ispod slojeva bogate povijesne baštine grada pod Srđem. Proces je započeo istraživanjem arhiva i muzeja, proučavanjem originalnih dokumenata, crteža, natpisa i fotografija, nastavio se skiciranjem olovkom, gradnjom kompozicija i dodavanjem akvarelnih tonova koji su unijeli mekoću i fluidnost boje, a završio digitalnom obradom koja je namjerno zadržala nesavršenosti, čuvajući ih kao autentične tragove ruke koja stvara – one umjetnice Josipe Maras.

“Kad mi je povjeren ovaj projekt, znala sam da će me promijeniti – ne samo kao slikaricu, već i kao čovjeka. Dubrovnik nije grad koji možeš dotaknuti površno – on traži da ga razumiješ. Jutarnje šetnje gradom iznova su me oduševljavale – tih i bez ljudi, otkrivao se kroz lica svojih fasada i tišinu starih prolaza. Provodila sam sate u arhivima, listajući spise čiji miris papira i tragovi tinte čuvaju sjećanja na ljude i priče koje su ga oblikovale. Čitala sam rukom pisane recepte iz 14. stoljeća, gledala karte koje su crtale granice Republike, pratila tragove odluka koje su spašavale živote. Moja je misija bila prikazati ga izvan razgledničke ljepote – uhvatiti puls njegove prošlosti. To iscrpljuje, ali i hrani, jer vjerujem da je umjetnost putovanje onih koji se usuđuju biti prvi.” – izdvojila je autorica kolekcije, Josipa Maras.
Svevremenski uređen stan umjetnice Josipe Maras
Grad ispričan kroz junake, arhitekturu i povijesne spise
Svaka tapeta iz nove kolekcije nosi trostruku kompoziciju: figuru junaka priče, arhitektonski element koji ga smješta u prostor i povijesni dokument koji ga uranja u vrijeme. Redoslijed je pažljivo promišljen – figure dominiraju, arhitektura daje strukturu, a dokumenti pružaju tihu, ali ključnu pozadinsku priču. Izdaleka, kompozicija djeluje skladno; izbliza otkriva bogatstvo detalja – rukopisne zapise, zrnca pigmenta i teksturu papira. Glavni junaci kolekcije su dubrovački velikani: pjesnik Ivan Gundulić, znanstvenik i filozof Ruđer Bošković, renesansni liječnik Amatus Lusitanus… Tu su i bezimeni junaci – trgovci pod lukovima Sponze, pomorci s blagom iz dalekih luka, barjaktari sv. Vlaha, žene koje su djecu ostavljale pred vratima prihvatilišta znajući da će ondje pronaći sigurnost. Arhitektura u kolekciji djeluje kao stup narativa: Knežev dvor – političko srce Republike, palača Sponza – gospodarski centar, crkva sv. Vlaha – duhovno središte, te Onofrijev vodovod – inženjersko čudo 15. stoljeća. Pozadine tapeta ispisane su rukopisima i dokumentima koji su oblikovali Dubrovnik: statutom iz 1272., odlukama Velikog vijeća, receptima iz franjevačke ljekarne Male braće, starim kartama Republike, zapisima o trgovini, pomorstvu i ukidanju ropstva – stoljećima prije ostatka Europe.

„Isprva sam mislila da će najveći izazov biti sama izvedba, ali vrlo brzo sam shvatila da je ključ pronaći način kako spojiti tri svijeta – junake priče, arhitektonske elemente i povijesne spise. Svaki je nosio svoju snagu i govorio vlastitim jezikom, ali ih je bilo teško uskladiti u jednoj vizualnoj kompoziciji. Nerijetko sam provodila neprospavane noći tražeći odgovor – gdje smjestiti likove, kako udahnuti život arhitekturi, na koji način dopustiti spisima da govore, a da pritom svi zajedno tvore skladnu cjelinu. I onda se polako posložilo: dokumenti su pronašli svoje mjesto u podlozi i teksturi, junaci su izronili u prvi plan, a arhitektonski oblici postali su stupovi koji nose cijelu kompoziciju. Tada je zid po prvi put – oživio. I znala sam da ispred sebe imam nešto veliko, vrijedno svakog truda i svake treće smjene.” – prisjetila se umjetnica.
Nagrada za najbolji dizajn, osvajanje Pariza i predstavljanje američkom tržištu
Kolekcija bez prethodnika – prvi otisak drugačije povijesti
U vremenu kada digitalni alati mogu replicirati gotovo svaki oblik, kada se autorska prava sve češće narušavaju u utrci za instant slavom i tržište preplavljuju brojne replike, ova kolekcija podsjeća na vrijednost izvornog rukopisa. Nijedna tehnologija ne može prenijeti trenutak kada umjetnik odluči pustiti kap boje da se razlije preko ruba zamišljene linije, niti atmosferu arhiva u kojem je ideja sazrijevala. Upravo u tim akvarelnim prijelazima, u mrlji koja prelazi crtu, u drhtavom potezu kista pohranjena je prava priča kolekcije. „Oda Dubrovniku“ stvarana tijekom nekoliko mjeseci – od prvih istraživačkih bilješki do posljednjeg poteza kista. Proces je bio trostruk: junak, arhitektonski motiv i povijesni dokument, pažljivo složeni tako da funkcioniraju i izbliza i izdaleka. Kada je ručni rad pretočen u digitalni format, zadržana je taktilnost i osjećaj da svaka linija nosi namjeru – kao trajni otisak ruke koja stvara.

“Iako sam uvijek otvorena za nove tehnologije i počašćena što je moj rad postao inspiracija mnogima, vjerujem da izvorna umjetnost uvijek pobjeđuje replike – jer ono što nastaje iz tvog vlastitog osjećaja, intuicije i naleta kreativnosti ne može se preslikati, kopirati niti ponoviti. Umjetnost nije algoritam. Možeš precrtati liniju, ali nikada nećeš uspjeti prenijeti njezinu namjeru, viziju cjeline ili trenutak odluke da potez ostane nesavršen – jer upravo tako priča istinu. Upravo zato hrvatske velikane nisam željela prikazati kao muzejske eksponate, već kao ljude, ideje i simbole utkane u tkivo grada. Stare spise utkala sam u pozadinu koja diše, a građevine su doživjele renesansu kakvu može podariti samo ruka ovog stoljeća.” – zaključila je Josipa Maras.
Kolekcija je dostupna na https://studijo.co/
Izbor urednice
Dom na kvadrat zapošljava – pridruži nam se!
Prijavi se i postani dio našeg kreativnog tima

Dom na kvadrat multimedijski je projekt koji već više dvadeset godina stvara sadržaj o arhitekturi, dizajnu, gradinji doma i uređenju interijera.
Vjerujemo da prostor u kojem živimo oblikuje našu svakodnevnicu. Naš tim svakodnevno radi na tome da kroz TV emisiju, portal i digitalne kanale prenese tu inspiraciju širokoj publici.
Kako rastemo i širimo projekte, tražimo nove kolege koji će s nama graditi budućnost.
Otvaramo dvije pozicije:
- Novinar (m/ž)
- Voditelj prodaje oglasnog prostora (m/ž)
Novinar (m/ž)
Ako voliš istraživati zanimljive teme, a pri tom ti je zanimljivo i zaviriti u tuđe domove – ovo je posao za tebe.
Tražimo nekoga tko ima iskustva u radu ispred kamere, tko zna postaviti prava pitanja i ispričati priču.
Od tebe se očekuje aktivna komunikacija s arhitektima, dizajnerima i stručnjacima iz sektora gradnje i uređenja. Kod nas ćeš raditi i na prilozima za emisiju i na sadržaju za web i društvene mreže.
Što nudimo? Stabilan radni odnos, hibridni model rada (ured, teren i rad od kuće), rad u manjem i kreativnom timu gdje se cijeni inicijativa i ideje, raznolikost posla i priliku da radiš s vrhunskim stručnjacima iz područja arhitekture i dizajna.
Više detalja o poziciji i uvjetima na linku
Voditelj prodaje oglasnog prostora (m/ž)
Ova pozicija je za nekoga tko voli komunikaciju i zna prepoznati priliku, a ne libi se okrenuti par brojeva i prodat priču.
Tvoj zadatak bit će povezati naš sadržaj s klijentima i partnerima – od TV-a do digitalnih kanala. Ako imaš iskustva u prodaji, znaš kako graditi odnose i pronalaziš zadovoljstvo u dinamičnom radnom okruženju, ovo je posao za tebe.
Što nudimo? Stabilno okruženje, hibridni model rada (ured, teren i rad od kuće) mogućnost razvoja i rad na zanimljivim projektima.
Više detalja o poziciji i uvjetima na linku
Ako misliš da je ovo pravi posao za tebe i želiš biti dio kreativne produkcijske kuće Dom na kvadrat, pošalji nam svoj životopis i motivacijsko pismo na mail posao@novebojemedia.hr
You must be logged in to post a comment Login