Uređenje interijera
Wabi-sabi: Japanska filozofija u uređenju interijera
Arhitektica i kipar ljubitelji su wabi-sabi interijera koji sklad pronalaze u autentičnosti i nesavršenosti
Daniel – kipar iz Austrije i Larisa – arhitektica iz Hrvatske sebe nazivaju zelenim parom. Žive i rade u preuređenoj vikendici na vrhu brijega, okruženi predivnom prirodom.
Interijer koji odiše osobnošću njegovih vlasnika

„Mi nekako kroz svoj rad i kroz ono što jesmo, promoviramo povratak prirodi kroz umjetnost, arhitekturu, kroz dizajn interijera. Oboje smo iz gradova, Daniel je iz Graza, ja sam iz Zagreba i to je nekako uvijek bilo u nama da smo se htjeli maknuti u prirodu“, kaže Larisa.
Wabi sabi – japanska filozofija ljepote u nesavršenosti
Prihvaćanje nesavršene prirode i odmak od perfekcionizma je bit japanske filozofije wabi sabi. A ona je nit vodilja u Larisinoj arhitekturi. Danielove skulpture i predmeti od recikliranih materijala u taj se koncept savršeno uklapaju.

„Wabi sabi je japanska filozofija koja kaže da je ljepota u nesavršenosti. Ja sam konkretno živjela u Japanu jedno razdoblje kada sam radila tamo praksu i tamo sam se upoznala s tom filozofijom obilazila hramove, zen vrtov,e sama sam putovala samo sa ruksakom i kad sam se vratila još više sam shvatila nakon života u Tokiju da se želim maknuti u prirodu. Danielova umjetnost, te skulpture od recikliranog drveta ili recikliranih materijala i uz moje stručno znanje tehničko super funkcionira u projektima“, dodaje Larisa.

U radionici u prizemlju kuće Daniel stvara svoju umjetnost

Svaki ovaj neobrađeni komad pronađen je u šetnji prirodom, ima svoju priču i čeka da ga kiparova ruka dotakne. „ Drvo je za mene najbolji materijal i najčešće radim s njim. No, ako pronađem kakav lanac ili uže i vidim da ga mogu ukomponirati, iskoristim ga, naravno ako je reciklirani materijal. Ne samo u Rudama, gdje god idemo, pronalazim drvo. Korijen masline pronašao sam na Krku i Dugom otoku gdje smo bili na kampiranju 10 dana. Ako u njemu nešto vidim, uzmem ga, ako ne vidim, ostavim ga“, kaže nam Daniel.

Drvo priprema i obrađuje ručno bez ikakvih kemikalija. Svaku nesavršenost drveta Daniel uklopi u svoju viziju novog predmeta.
Larisa Danielovim skulpturama nađe mjesto u interijerima koje uređuje
„Rekla bih da je arhitektura kao okvir koji mora biti tehnički savršen i zadovoljiti sve zahtjeve statike, instalacija, funkcionalnog okvira za život i onda je idući layer, taj završni layer je ta zapravo nesavršenost koja unosi toplinu i harmoniju u prostor“, objašnjava Larisa.

Jednostavan život u skladu s prirodom je luksuz 21. stoljeća.
Svojim radovima Larisa i Daniel pomažu ljudima da se vrate prirodi.
„To je nekako naša ciljana skupina danas. Tržište luksuza stvarno više ne želi vidjeti sjajne materijale, plastiku nešto što na prvu izgleda umjetno“, zaključuje Larisa.

Isti pogled na život spojio je ovaj par u kući na vrhu brijega, daleko od urbane džungle. Kao vjetar i zemlja spajaju umjetnost i arhitekturu slaveći nesavršenost.
Predstavljamo dom
Transformacija gradskog stana u dizajnerski dom s dušom
Najzanimljiviji dio priče možda je onaj koji svaki dizajner razumije: biti sam sebi najteži klijent
Kad je dizajnerica interijera Ivona Kalapač kupila svoj stan u starogradnji, znala je da ga želi pretvoriti u topao, karakteran i potpuno osoban dizajnerski stan. No ono što nije mogla predvidjeti bili su brojni problemi skriveni ispod slojeva vremena.
Iako je stan na prvu izgledao uredno, svaki zahvat otkrivao je novi izazov.
„Mislila sam da ću malo promijeniti parket, srušiti zid i pomaknuti pokoju utičnicu. Na kraju su radovi potrajali više od godinu dana“, prisjeća se Ivona. U starim zgradama, kaže, nikada ne znaš što te čeka ispod poda ili iza zida.
No, unatoč neplaniranim troškovima i rokovima koji su se protegli, krajnji rezultat potvrđuje da se strpljenje uvijek isplati: mali gradski stan pretvoren je u komforan, luksuzan i funkcionalan dizajnerski stan koji odiše toplinom.
Kreativna rješenja u 55 kvadrata: Adaptacija stana za obitelj glazbenika
Dizajnerski stan koji je rastao iz izazova
U procesu renovacije, svaki je problem Ivonu natjerao da preispita prvotni plan. Podno grijanje — koje je jako željela — morala je izostaviti zbog konstrukcije starih greda. Kuhinja, prvotno zamišljena potpuno drugačije, prilagodila se kosinama.
No, kako kaže, ništa od toga nije kompromitiralo konačan dojam:
„Ovo možda nije bila početna vizija, ali ispalo je bolje nego što sam zamislila.“
Tamni tonovi u kuhinji i boravku daju prostoru profinjenost, dok barski stolci i sofa u boji unose dozu razigranosti. Sve zajedno čini stan vizualno izbalansiranim, a svaki detalj doprinosi dojmu da se radi o pažljivo promišljenom dizajnerskom stanu.

Fotelje kao potpis dizajnerskog stila
Jedan od upečatljivijih trenutaka u prostoru su dvije male fotelje — nimalo slučajan izbor.
Ivona objašnjava:
„Fotelje nikad ne radim iste kao kauč. To mi je kao nakit prostora.“
U ovom dizajnerskom stanu one stvaraju simetriju i dinamiku, i to zato što su rađene po mjeri — nijedan gotovi model nije odgovarao njenoj viziji.

Kuhinjski otok kao skulptura
Poseban dojam ostavlja otok od ploče velikog formata.
Rezanje materijala zahtijevalo je preciznost i iskustvo, ali Ivoni je bilo jasno da želi skulpturalni element u prostoru.
Otok je postao centralna točka stana — praktična, ali istovremeno dekorativna, što je obilježje svakog dobrog dizajnerskog stana.
U kupaonici se na prvi pogled čini da su korištene iste pločice, no zapravo se radi o drugoj, pažljivo odabranoj keramici koja se tonalno savršeno nadovezuje na otok. Zlatni detalji dodatno naglašavaju luksuz.

Pametna rješenja pod kosinama i spavaća soba s karakterom
Stan od 55 kvadrata u starogradnji često znači borbu s kosinama, ali one su postale prednost.
Ispod krova Ivona je kreirala praktične elemente za pohranu, a nekadašnju kuhinju pretvorila u spavaću sobu.
Mini walk-in ormar nastao je od stare ostave, maksimalno iskorišten za police i vješanje.
„Koliko god je soba velika, nije bilo prostora za velike ormare. Zato sam sve izvela u nišama i pod kosinama“, kaže.
Umjesto tapete, jedan zid krasi ručno oslikano umjetničko djelo — detalj koji dodatno naglašava identitet ovog dizajnerskog stana. Stara peć, koju je odlučila zadržati, danas je jedan od najatraktivnijih elemenata prostora.

Kad je dizajnerica sama sebi klijent
Najzanimljiviji dio priče možda je onaj koji svaki dizajner razumije: biti sam sebi najteži klijent.
„Sve ono što ne volim kod svojih klijenata — radila sam sama sebi“, govori Ivona uz smijeh.
Zbog posla je u stan navraćala usput, između projekata, što je dovelo do grešaka, izmjena i novih rješenja.
Ali kao i svaki dizajnerski stan koji nastaje iz izazova, i ovaj je dobio poseban karakter baš zahvaljujući tim procesima.
Renovacija stana – izbjegnite najčešće greške
Kad dizajnerski stan postane odraz osobnosti
Ivonina priča pokazuje da dizajnerski stan nije definiran kvadraturom, već pristupom.
Radovi mogu potrajati, problemi se gotovo uvijek pojave, ali kada se svaki izazov pretvori u promišljeno rješenje — rezultat je dom koji izgleda kao cjelina, a osjeća se kao osobna priča.
Ovaj stan dokaz je da starogradnja, uz dobar dizajn, može postati jedno od najinspirativnijih platna za stvaranje doma.
Stilovi uređenja
Retrofuturizam u interijerima — povratak vizija budućnosti
Retrofuturizam je jedan od najuzbudljivijih suvremenih trendova u dizajnu interijera. Karakterizira ga hrabro spajanje retro elemenata — ponajprije onih popularnih sredinom 20. stoljeća — s futurističkim motivima, materijalima i oblicima. Najjednostavnije rečeno, ovaj stil predstavlja retro viziju budućnosti. On je reinterpretacija onoga kako su ljudi nekada zamišljali život u “sutrašnjem svijetu”. Ovaj je stil idealan za sve koji žele da njihov prostor odiše individualnošću i razlikuje se od standardnih, „sigurnih“ rješenja. Oble siluete, metalik sjaj, glatke površine, žarke boje ili pak monokromatski prostori čistih i zaobljenih linija samo su neki od elemenata koji čine ovaj izrazito vizualan, ekspresivan i pomalo teatralan stil uređenja.

Korijeni retrofuturističkog dizajna
Retrofuturizam vuče korijene u pedesetim i šezdesetim godina prošlog stoljeća, razdoblja kada su umjetnici i dizajneri bili opsjednuti svemirskim istraživanjima i tehnološkim napretkom. Vizije budućnosti tog vremena nisu bile distopijske, već optimistične, maštovite i izrazito estetski oblikovane. U kasnijim desetljećima retrofuturizam je preživio prije svega kroz filmske setove, science-fiction estetiku i nišne dizajnerske krugove, da bi danas doživio snažan povratak u uređenju domova, kafića, restorana, ureda i kreativnih prostora. Za mnoge dizajnere i entuzijaste, upravo SF filmovi predstavljaju najjasnije vizualne predloške onoga kako se nekad zamišljala budućnosti — pa su tako često i glavni izvor inspiracije retrofuturizma.
Koji odabrati i kako uspješno primijeniti stil uređenja u svom domu?
5 jesenskih trendova uređenja interijera koje izdvajaju dizajneri

Filmovi kao inspiracija retrofuturizmu
1. 2001: Odiseja u svemiru (1968) — svemirski minimalizam
Ovaj kultni film definirao je čitavu estetiku futurizma u dizajnu interijera. Korištenje ikoničnih komada kao što su Mourgueove Djinn stolice i Saarinenovi “pedestal” stolovi, minimalističke linije, geometrijski oblici i česti kružni motivi čine njegov vizualni identitet prepoznatljivim i danas. Napredni materijali i prozračni, gotovo sterilni interijeri jedna su od mogućih vizija budućnosti. Strateška uporaba boje — posebice upečatljive crvene — daje kontrast neutralnim, čistim prostorima i naglašava futurističku atmosferu.
2. Star Trek: The Original Series (1966.–1969.) – optimistični retrofuturizam
Originalna serija Star Trek jedan je od najvažnijih vizualnih izvora retrofuturizma. Upotreba jakih primarnih boja, modularnih formi i jednostavnih geometrijskih volumena odražava estetski optimizam svemirskog doba. Posebno se ističe Tulip stolica, često pogrešno pripisivana Eeru Saarinenu. U seriji se zapravo pojavljuje model koji je dizajnirao Maurice Burke za Arkana Furniture, prepoznatljiv po “starburst” bazi. Ovaj modernistički komad — savršeno utjelovljuje spoj retro elegancije i futurističke jednostavnosti, zbog čega je postao simbol Star Trek interijera.

3. Blade Runner (1982.) — tech-noir retrofuturizam
Za razliku od optimizma šezdesetih, Blade Runner uvodi mračniju, distopijsku verziju futurizma. Ovaj film značajno je utjecao na suvremeni retrofuturizam, ali kroz drugačiju optiku: utilitarističku tehnologiju, vintage komade, industrijske materijale, neonska svjetla i atmosferu težine i kiše. Interijeri poput Deckardova stana spajaju masivne kamene elemente, art deco ornamentiku i futurističke kontrolne ploče, stvarajući slojevitu estetiku koja kombinira staro i novo, luksuz i propadanje, modernizam i kaos velikog grada.

4. Peti element (1997.) — pop-art futurizam
Estetika filma Peti element donosi živopisnu i zaigranu stranu retrofuturizma, prepoznatljivu po jarkim, zasićenim bojama, modularnim mikro-prostorima te mekim, organskim i zaobljenim linijama koje stvaraju dinamičan, gotovo skulpturalan doživljaj prostora. Futuristički kostimi i fluidni interijeri dodatno naglašavaju maštovitu viziju budućnosti koju film prikazuje. Ovakav vizualni pristup snažno utječe i na suvremeni dizajn, osobito na prostore koji žele postići optimističan i izrazito imaginativan karakter, pa se često koristi kao inspiracija za uređenje barova, klubova i modernih stanova s hrabrim futurističkim naglaskom.

Retrofuturizam je mnogo više od prolaznog trenda — on je emocionalni i estetski most između prošlosti i budućnosti. U svijetu u kojem tehnologija ubrzano napreduje, a svakodnevica često postaje sve uniformnija, ovaj stil nudi mogućnost stvaranja prostora koji je istodobno individualan, hrabar i nostalgično optimističan. Njegova snaga leži u kontrastima: u spajanju vintage komada s futurističkim formama, mekih linija s tehnološkim naglascima, snažnih boja s minimalističkim geometrijama. Istodobno, retrofuturizam nas podsjeća kako su prošle generacije zamišljale budućnost — i poziva nas da je iznova oblikujemo, ovoga puta na vlastiti način. Upravo zato se sve češće pojavljuje u domovima, javnim prostorima i suvremenom dizajnu: jer u svoju srž unosi osjećaj igre, znatiželje i optimizma.
Moderna klasika – kako prepoznati i primijeniti bezvremenski stil u svom domu
Karlo Mlinar, samo za Dom na kvadrat, u ulozi dizajnera interijera






You must be logged in to post a comment Login