Interijeri
Tapete s potpisom domaće dizajnerice
“Moje zidne tapete i ja vodimo vječnu borbu. Jedno od nas dvoje morat će otići!” rekao je svojedobno Oscar Wilde, a svi oni koji su se ikada našli u prostoriji u kojoj su im uzorci na zidovima zadavali glavobolje, sasvim sigurno suosjećaju s velikim piscem. O velikom povratku tapeta, njihovim vrstama i tome kako ih odabrati razgovarali smo s mladom dizajnericom Martinom Banožić.
Vraćaju se u modu
Nakon nevjerojatne popularnosti koju su imale u šezdesetim i sedamdesetim godinama prošlog stoljeća, tapete su se vratile kao veliki dizajnerski trend. Iako mnogi zaziru od njih jer ih povezuju s mučnim skidanjem i odljepljivanjem, današnje tapete su mnogo praktičnije zbog čega su posljednjih nekoliko godina postale neizostavnim dijelom mnogih interijera.
Najbolje to zna mlada dizajnerica Martina Banožić koja je nakon angažmana u raznim tvrtkama specijaliziranim za dizajn tekstila, otvorila svoj obrt za izradu tapeta.
“Zadnjih deset, petnaest godina postale su popularne iz razloga što su se na tržištu pojavili dizajneri i manji brendovi koji su odlučili prezentirati neki svoj stil, bilo to ilustracije, slike, fotografije te ih producirati kao proizvod, kao tapete koje se mogu prilagoditi klijentu za razliku od tapeta iz sedamdesetih koje su bile tvorničke”, govori Martina.
Tapete kao dekorativni element
Tapete se danas uglavnom ne postavljaju na sve zidove prostorija, kao što se to činilo nekoć. Postale su dekorativni element kojim se naglašava dio prostorije, oplemenjuje dječja soba ili stvara čarobna atmosfera u nekom kutu doma.
Najbitnije je da znamo što nam se sviđa, što bismo htjeli s njom postići i odgovara li nam, da li je to nešto što bismo htjeli imati u stanu dugi niz godina jer tapeta nije samo dekoracija, nego je i funkcionalna i dugi niz godina može biti u prostoru.
Prvo dobro promislite…
Vijek trajanja joj je od 10 do 15 godina, stoga treba dobro razmisliti o pozicioniranju, motivima i boji da se ne bi brzo predomislili i išli mijenjati jer je to proces koji zahtijeva dosta vremena.
Na tržištu postoje tapete različitih vrsta. Od papirnatih, platnenih, plastificiranih, preko interaktivnih, samoljepljivih, perivih pa sve do fototapeta. Martina svoje, ovisno o interijeru u kojem će se postavljati, dijeli u dvije skupine.
Postoje tapete za privatne i komercijalne prostore, i za suhe i vlažne. Primjerice, lanena tapeta je za privatne prostore i namijenjena je za suhe prostore gdje nema puno doticaja s vlagom. S druge strane, svilene tapete, odnosno tapete svilene teksture koje u sebi imaju antibakterijski i antifungalni premaz mogu se postaviti u prostorije s mnogo vlage.
Treba se pridržavati određenih smjernica
Tapete se mogu postaviti u bilo koji prostor, no, veličina mjesta diktira njihov uzorak. Manji prostor bolje podnosi tapete minimalističkog uzorka. Pogrešno odabrani uzorak, boja i materijal u prostor, a samim time i one koji u njemu borave, mogu unijeti nervozu i nelagodu. S druge strane, dobro odabrana tapeta ima zadatak otvoriti prostor i u njega unijeti sklad. Martina nam je otkrila i koje boje preferiraju njezini klijenti.
“Kod nas su dosta popularne neutralne i bež nijanse, pogotovo ako se radi o privatnim prostorima, stanovima. Ljudi većinom biraju bež svijetle nijanse jer će u tim prostorima boraviti svakodnevno, a ako se radi o apartmanima i hotelima, tu se klijenti odvaže jer su ipak to prostorije gdje ljudi dođu i odu, recimo sobe za odmor, vile…”, objašnjava Martina.
Jednom kad odaberete boju, motiv i donesete konačnu odluku o tome da svoj prostor želite oplemeniti nekom tapetom, još uvijek morate biti na oprezu.
Kontaktirajte stručnjaka
Najgora greška koja se može dogoditi pri izboru tapete nije toliko u dezenu nego u neprofesionalnoj montaži ako se odluče sami postavljati tapete. Najbolje je kontaktirati stručnu osobu, ne postavljati sami ako niste sigurni hoće li to tehnički biti dobro izvedeno.
Na kraju treba istaknuti kako odabir motiva i boja prije svega mora odgovarati osobnosti ljudi koji žive u tom prostoru, a onda, naravno, i uklopiti ga u odabrani interijer.
Interijeri
Od odgojiteljica do restauratorica!
Darija Vrtarić Jakoplić, Vanja Begović i Ksenija Koščak fantastičan su trio koji starom namještaju udahnjuje nov život, stvarajući originalni jedinstveni komad namještaja. Posjetili smo ih u njihovom ateljeu.
Za dobre promjene nikad nije kasno!
Odgojiteljice predškolske djece Darija Vrtarić Jakoplić, Vanja Begović i Ksenija Koščak 15 godina radile su zajedno u struci prije nego što su odlučile okrenuti novi list i baciti se u poduzetničke vode. Kako su često radile u timu znale su da će postići sjajne rezultate uključe li se u neki zajednički projekt. Tako je i bilo, iako je okolina na njihov poslovni plan gledala s određenom skepsom.
Podrška obitelji je najbitnija
“Bile su raznovrsne reakcije, bilo je tu i podrške, a bilo je i zabrinutosti od strane roditelja. Nije uobičajeno da se u četrdesetima najedanput skroz promijeni karijera, interesi i posao, tako da je bilo puno pitanja kako će se to izvesti, na koji način, hoćemo li uspjeti…bilo je svakakvih reakcija, ali bilo je tu i podrške što nam je bilo jako važno”, iskreno govori Vanja.
“Ljudi su svakako reagirali, ali na kraju od naših primarnih obitelji, djece i muževa, imale smo super podršku i možda nam je taj dio bio najvažniji da krenemo i da to stvarno napravimo”, nadodaje Darija.
Ideja o tome da bi se mogle baviti umjetničkom restauracijom rodila se dok su raspravljale o smjeru u kojem treba poći. Željele su pružiti uslugu koja na tržištu ne postoji.
Trebale su puno učiti
S obzirom na to da su samo gajile ljubav prema restauraciji, no nisu baratale potrebnim praktičnim znanjima, morale su puno učiti. Informacije su skupljale od majstora zanata, obilazeći stolare u njihovim radionicama, lakirere u autokaroserijama i trgovce u trgovinama bojama i lakovima.
“Stolari su bili prvo začuđeni kad su im došle tri žene jer to su uvijek radione pune muškaraca i to je muški posao i bili su začuđeni da uopće ulazimo u takav posao. Pogotovo jer su to neki komadi namještaja koji su uvijek bili veliki pa ih treba netko prenositi, pa su nas pitali: Pa kak ćete vi to, hoćete moći uopće fizički?”, prisjeća se Vanja.
“Kad se radi o nekim starim komadima namještaja, onda ustvari gotovo da nema nekog recepta kako što napraviti. Puno puta se nađeš u situacijama gdje moraš problemski riješiti neku stvar, bez nekog gotovog recept i pronaći najbolje rješenje, a ustvari su sve to ljudi sa iskustvom i sa godinama rada”, govori.
Znanje koje su prenijeli majstori dobro im je došlo kod zahtjevnijih zadataka.
Anegdota s vitrinom
Posebne ih uspomene vežu za jednu vitrinu koja je tijekom obaveznog sušenja na skejtu zaplesala po parkiralištu ispred radionice.
“Nismo primijetile da je vjetar počeo puhati, a kako parkiralište nije bilo ravno, onda je ona počela kliziti po parkiralištu, a ja sam počela trčati da spasim stvar, Darija je naravno umirala od smijeha, dok je Ksenija vrištala od straha, tako da su to neke situacije na našem poslu koje se znaju događati čak i svakodnevno”, prisjeća se Vanja.
Najdraže im je, kažu, kad se pojavi klijent koji zna što hoće. No ponekad ljudi nisu svjesni koje su stvarne mogućnosti komada namještaja kojeg žele restaurirati.
Nije svaka stvar za restauraciju
Trebalo bi obratiti pažnju na stanje u kojem je taj komad i da li je ga uopće moguće popraviti. Iako se često kaže da je sve moguće popraviti, neke stvari se možda ipak ne isplati.
Obično su to stvari koje su bile dugotrajno izložene vlazi, jer ako je drvo već upilo tu vlagu, to je bolje ne restaurirati, jer se često drvo napuhne te ima reakcija onda i na boju.
Na kraju tek treba dodati da ne trebate brinuti ako niste sigurni što biste s nekim starim komadom namještaja. Ovim ženama, naime, ideja ne nedostaje.
Lesnina XXXL
Lesnina Hrvatska pridružuje se akciji „Sat za planet Zemlju“
U subotu 25.ožujka 2023. sve Lesnina trgovine na sat vremena će ugasiti
svjetla u svim svojim trgovinama #XXXLIGHTSOFF
Lesnina Hrvatska od ove se godine pridružuje globalno poznatoj i jednoj od najvećih svjetskih
građanskih inicijativa za okoliš „Sat za planet Zemlju“ (Earth Hour).
Lesnina je članica XXXLutz grupacije, druge najveće trgovačke mreže namještaja u svijetu, koja se ove godine po prvi puta pridružuje inicijativi pod nazivom #XXXLIGHTSOFF i to na način da će sve trgovine iz grupacije na svim lokacijama diljem Europe ugasiti svjetla na svim vanjskim i unutrašnjim prostorima svojih trgovina.
Stoga će sve Lesnina trgovine u Hrvatskoj u subotu 25.ožujka u vremenu od 20.30 do 21.30 sati biti u mraku, a sve s ciljem podizanja svijesti o potrebi mijenjanja štetnih navika i poduzimanja određenih akcija za ublažavanje klimatskih promjena.
Osim što se simboličnim gašenjem svjetla želi ukazati na potrebu zaštite okoliša, ovogodišnjem cilju pridružuje i stvaranje svijesti o potrebi očuvanja mira u svijetu.
„Briga svakog od nas kao pojedinca je svojim promišljenim svakodnevnim djelovanjem pridonijeti očuvanju planeta i izgradnji održive budućnosti. Slijedeći primjer mnogih svjetskih gradova koji su se do sada već priključili ovoj akciji, izuzetna nam je čast biti dijelom ove priče. Naš cilj nije ušteda električne energije kroz taj jedan sat isključivanja struje, već upozorenje na štetnost klimatskih promjena i naglasak da svi zajedno možemo i moramo bolje brinuti o našoj planeti, te razmišljati o optimalnoj iskoristivosti njenih resura.“, naglašavaju iz Lesnine.