Dizajn i trendovi
Kako prepoznati pravi orijentalni tepih: Savjeti iz prve ruke
Koliko je vremena potrebno da se napravi perzijski tepih i može li se razlikovati pravi od kopije?
Tradicionalni orijentalni tepisi izrađuju se ručno od prirodnih materijala, a tko ih izrađuje i kako prepoznati pravi od kopije zna Hamid Hajeb, vlasnik trgovine Behruz tepisi.
Behruz tepisi su jedino mjesto gdje se zapravo mogu kupiti pravi orijentalni tepisi i vi ih osobno birate, kako birate tepihe?
Biram osobno. To bi značilo da putujem godišnji ako treba više puta u Iran i jednostavno iz mjesta do mjesto idemo i između stotinjak tepiha biram na primjer deset tepiha. I na taj način sam sto posto siguran da je roba koju držimo u dućanu i u Hrvatskoj i je među najboljim artiklima koji su proizvedeni. Da li su sad nomadski ili gradske proizvodnje, općenito sam biram i jednostavno organiziram dopremanje do Hrvatske.

Koja je razlika između nomadskih i gradskih tepiha?
Nomadi jednostavno rade tepihe ne za prodaju nego manje-više za svoj gušt, odnosno za svoje potrebe, zato njihovi tepisi iako nisu savršeni izgledom, mustrom ili dimenzijom, dosta su kvalitetni.
Zato što jednostavno oni nisu organizirani za jedan tepih, na primjer bojati sto kila vune… Naprimjer nekad imaju samo tri ovce vremena za pošišati i jednostavno će one biljke koje imaju u tim krajevima koristiti tako da skuhaju vodu i jednostavno farbaju. Normalno, tri kilometra, četiri kilometra dalje sljedeći tjedan putuju, a tamo pak imaju drugačije biljke pa i tako drugačije boje. I njihovi tepisi u sebi uvijek imaju različitih boje i to je jedan od zaštitnih znakova da je to nomadski tepih, perzijski tepih iz Irana.


Gradski tepih se razlikuje od nomadskih jer mora imati praktično jedan nacrt kojeg se umjetnik drži, najprije radi crteže, a nakon toga jednostavno te crteže mora farbati i na svakom milimetru praktično bi bio jedan čvor. Osoba koja tka tepih mora čvor po čvor, milimetar po milimetar raditi: npr. tri žuta, četiri crna, pet crvenih, a ako se pogriješi, smatra se da nije po nacrtu i da je greška.

Koliko je vremena potrebno da se napravi jedan perzijski tepih?
Kvadratni metar nomdaskog tepiha općenito između dva tjedna do mjesec dana traje izrada.
Za gradske tepihe, ako imaju do 250 odnosno do 350.000 čvorova, jedan kvadratni metar se radi otprilike tri do četiri mjeseca, ali ima Om ili Tabriz koji jedan kvadratni metar može biti i 5 mjeseci. Ako je tepih svileni, ima negdje oko milijun čvorova u jednom kvadratnom metru, onda za izradu jedanog kvadratnog metra može biti potrebna i godina dana.

Kad birate tepihe za hrvatsko tržište, na što najviše obraćate pažnju?
Tepihe čim vidim, u roku od dvije do deset sekundi, mogu reći da li u Hrvatskoj postoji mogućnost prodati ga. Kad se radi o nomadskih ili gradskih, svejedno, boje ne smiju biti jake, ili kako mi Iranci kažemo – džif. Džif bi bilo vrištanje, boje ne smiju vrištati, znači moraju biti vrlo blage, više-manje recimo neutralne. Bež ili mat boje jednostavno više kupuju. Mustre isto vole koje su manje komplicirane.

Kad idem birati, moram se isključiti. Apsolutno isključiti sebe kao da nisam Iranac, nego baš da sam Hrvat i onda odlično mogu birati.
Moram priznati da zadnje vrijeme ili sa suprugom idem ili sa sinom birati tepih, puno je lakše, jer ipak oni su ovdje rođeni i drugačiji mentalitet imaju nego ja.


Možemo li razlikovati pravi orijentalni tepih od kopije?
Ako nemate informacija dovoljno, nikako ne možete.
Dizajn i trendovi
Od Dubrave do centra – Zagreb Design Week 2025
Pogledajte najbolje od ovogodišnjeg Zagreb Design Week-a

Od svog početka 2014. godine Zagreb Design Week profilirao se u vodeći festival dizajna u regiji. No, ovogodišnje izdanje donosi inovaciju: uz dvotjedni format, u fokusu je tema „Shared Realities – Stvarnosti koje dijelimo“. Ona propituje ulogu dizajna u oblikovanju našeg svakodnevnog života i odnosa prema okolišu, tehnologiji i društvu. Upravo kroz taj okvir autori i sudionici istražuju kako dizajn postaje most između različitih stvarnosti koje živimo.
Uz izlagače iz cijelog svijeta, posjetitelji su imali priliku razgledati raznovrstan popratni sadržaj – od izložbi i radionica do koncerata i filmskih projekcija.
Jadran film – idealna festivalska lokacija
Direktor festivala Daniel Tomičić naglasio je posebnost prostora u kojem se održava prvi dio manifestacije:
„Jadran Film je super prostor koji smo otkrili lani. To je kompleks zgrada izrađen kao filmski studio 50-ih. Ovo je studio 3, izrađen po uzoru na Jeana Prouvéa, gdje je filmove snimao Orson Welles. I svi ti slojevi koji se ovdje nalaze su izuzetno zanimljivi i htjeli smo biti dio ovoga.“

Prostrani interijeri i vanjski park omogućili su da festival istovremeno bude stručno događanje i inkluzivni kulturni event otvoren najširoj publici. „Nismo samo B2B događanje za dizajn, nego festival s koncertima, filmovima i partijima. Ta festivalska nota nam je jako važna“, dodaje Tomičić.


Zagreb Design Week 2025
Ove godine Zagreb Design Week trajao je dva tjedna. Prvi je bio posvećen izložbama u Dubravi, u kompleksu Jadran filma, dok se drugi odvijao u središtu grada, na partnerskim lokacijama u galerijama, studijima i trgovinama. Od partnerskih lokacija istaknuli bi i Holographik Space, prostor posvećen digitalnim instalacijama i eksperimentalnim umjetničkim formama, koji je pokazao kako tehnologija otvara nove dimenzije dizajnerskog izraza.
Posjetitelji su imali priliku posjetiti program Zagreb Design Week-a i u galerijama Bernardo Bernardi, Galeriji HDD i galeriji Studija dizajna, ali i renomiranim studijima poput Brigade te Bruketa&Žinić&Grey, koji su otvorili svoja vrata posjetiteljima.
Svjetske premijere i katalonski dizajn
Sajam je donio i dvije svjetske premijere. Hrvatski brend Elementi, tvrtke Mihoković, predstavio je novu liniju uredskog namještaja izrađenog od redizajniranih metalnih polica. Iz Srbije je stigao brend Miena, koji je izabrao Zagreb Design Week za svoje prvo javno predstavljanje. Njihovi stolovi nastaju od tisućljetnih debala izvađenih iz Save, postavljenih na keramičke baze izrađene od iste zemlje u kojoj su pronađena.
Posebnu pažnju privukla je izložba katalonskog dizajna s radovima deset umjetnika na temu „stvarnosti koje dijelimo“, dok su sedam izlagača predstavili inovativna rješenja u području namještaja.


Nagrade ZGDW Award
Tijekom festivala dodijeljene su međunarodne nagrade ZGDW Award, jedine u Hrvatskoj otvorene autorima iz cijelog svijeta. Žiri je birao finaliste u šest kategorija: produkt dizajn, grafički dizajn, digitalne komunikacije i interakcije, tekstilni i modni dizajn, dizajn prostora te dizajn društvenih inovacija. Među finalistima našao se i kipar Branimir Boban, koji je izložio seriju porculanskih lampi – radova u kojima minimalistička forma izvana otkriva bogatstvo reljefa tek kada se lampa upali, spajajući umjetnost i dizajn u jedinstveno iskustvo.
.„Porculan obrađujem izvana minimalistički, a iznutra oslikavam reljefe koji se otkrivaju tek kad se lampa upali. Inspirirala me mogućnost porculana da propušta svjetlo na poseban način“, objašnjava Boban. Njegove lampe pokazale su kako dizajn i umjetnost mogu stvoriti jedinstven doživljaj prostora.

Zagreb Design Week još je jednom pokazao svoju važnost na međunarodnoj karti dizajna. Tijekom dva tjedna grad je postao mjesto susreta kreativaca, umjetnika i dizajnera iz cijelog svijeta, pretvarajući metropolu u živu galeriju inovacija i ideja.
Dizajn i trendovi
Eichholtz by Mashroom i Intera hub uspješno održali ekskluzivni masterclass za profesionalce u dizajnu interijera
Ekskluzivni masterclass spojio je stručnjake iz dizajna interijera na inspirativnom i edukativnom događaju.

U showroomu Eichholtz by Mashroom, u suorganizaciji s portalom Intera hub, 11. lipnja održan je iznimno uspješan stručni događaj — masterclass radionica namijenjena arhitektima, dizajnerima interijera, građevinskim investitorima i hotelijerima. Događaj je okupio velik broj relevantnih sudionika iz industrije i poslužio kao platforma za umrežavanje, razmjenu ideja i praćenje najnovijih trendova u svijetu interijera.
Program je započeo inspirativnim predavanjem predstavnika brenda Eichholtz, koji su sudionicima predstavili filozofiju brenda, razvojne smjernice te pretpremijerno otkrili novu liniju proizvoda koja se službeno lansira u rujnu 2025. Ova nova kolekcija namijenjena je profesionalnom projektiranju interijera u ugostiteljskom sektoru, s naglaskom na izdržljivost, funkcionalnost i estetsku vrijednost, ali i mogućnost personalizacije prema zahtjevima krajnjih korisnika.



Kroz niz primjera i demonstracija, prisutni su imali priliku upoznati se s inovativnim rješenjima koja podižu standard dizajna i dodaju stvarnu vrijednost prostoru — bilo da je riječ o luksuznim hotelima, restoranima ili suvremenim kafićima.
Uz edukativni sadržaj, masterclass je bio popraćen vrhunskim gastronomskim doživljajem u izvedbi chefova iz restorana Forty Two, dok je za opuštenu atmosferu tijekom večeri bio zadužen DJ Sven Pravica.




Odaziv i reakcije sudionika potvrđuju da je ovakva vrsta događanja iznimno važna za daljnje jačanje profesionalne zajednice. Ostvareni su brojni novi kontakti, pokrenute buduće suradnje i potvrđena zajednička želja za nastavkom edukacije i inspiracije u industriji.
“Eichholtz nije samo brend namještaja – to je platforma za povezivanje, profesionalni razvoj i poticanje kreativnosti u interijerima.”
Zahvaljujemo svim sudionicima na prisutnosti, entuzijazmu i podršci. S nestrpljenjem iščekujemo sljedeće prilike za susret i nastavak stvaranja jedinstvenih iskustava u svijetu dizajna.