Povežimo se

Gradnja doma

Što se ustvari događa kada se lift zaglavi i imamo li razloga za paniku?

Stručnjak donosi odgovore na sva pitanja.

Može biti da ste super hrabra osoba i da prilikom ulaska u lift nikada niste pomislili – što ako prestane raditi ili se zaglavi? Čestitamo na hrabrosti, ali više je nas koji pokušavamo prilikom vožnje zaboraviti da se nalazimo u limenoj “kutijici” koja se pokreće pomoću raznih mehanizama i “visi” na sajlama.

Koliko su te sajle sigurne i mogu li one puknuti samo tako? Hoćemo li umrijeti ako se zaglavimo u liftu dok čekamo servisera da nam pruži ruku spasa? Hoće li lift s 15 kata u slobodnom padu dotaknuti tlo?

Zanimali su nas odgovori na sva ova, a i dodatna pitanja, pa smo kontaktirali stručnjaka, ing. Darka Šokeca, vlasnika uspješne tvrtke LIFT BROJ 1 XL, koja danas u redovnom mjesečnom održavanju servisira i više od 500 takvih jedinica.

Prvo i najvažnije za istaknuti; ne paničarite! Umrijeti nećete, ugušiti se nećete, serviser će doći na vrijeme.”, ističe Šokec te pojašnjava kako se lift može “zaglaviti” uslijed brojnih faktora.
“Istaknuo bih najčešći razlog, a to je svakako nestanak električne energije. Iako velik broj starih liftova nema mogućnost pokretanja kada nestane struje, neki imaju agregate, oni moderniji i noviji imaju neprekidna baterijska napajanja koja će omogućiti da kabina stigne na najbližu stanicu, tj. kat. Osoba tada može izaći iz lifta. “, pojasnio je.

Što napraviti ako se zaglavimo u liftu?

Opet bismo naglasili – ne paničariti! Naime, ako ste zaglavili između katova i privlači vas pomisao da izađete nekako van, nemojte. Pametnije je ostati u liftu i pozvati pomoć. Isto tako ako vam instinkt govori da lupate po vratima, nemojte činiti ni to. Ako mislite da ćete se ugušiti, nećete jer niti jedan lift nije hermetičke zatvoren kako nam se čini, pa će dovoljna količina zraka uvijek dopirati u kabinu. Ako vam pomaže i informacija da ne postoji statistika koja pokazuje da je netko nekada preminuo u liftu radi toga što se on zaglavio.

Energetska obnova: Koje su ovlasti predstavnika suvlasnika zgrade?

“Danas postoje novi sistemi, što zahtijevaju i propisi, a najčešće je u pitanju gumb za poziv u slučaju nužde. Ono što biste trebali zapamtiti da je potrebno pritisnuti gumb za alarm i tako držati 5 sekundi kako bi se uspostavila direktna veza sa servisnim centrom koja će odmah poslati servisera da otkloni kvar pistu vas iz lifta. U većini slučajeva servisni centri rade 24 sata u danu.”, ističe Šokec te dodaje kako nije potrebno zvati vatrogasce, iako su i oni obučeni za rješavanje ovakvih i sličnih problema.

Postoji naravno i opcija da pomoć nazovete mobitelom, što može biti problematično ako se nalazite u liftu u kojem nema signala, no upravo zato postoji gumb za pozvati pomoć.

Koji se liftovi najčešće kvare?

“Ovisi o sistemu koji održavamo, ako je dizalo staro i nije dugo održavano te je zapušteno, kvarovi će biti učestaliji, a to bi prevedeno u brojke značilo 3-5 puta mjesečno. Ako je lift nov, kvarovi se jako rijetko događaju, a isto se odnosi i na rekonstruirane liftove. Neka dizala po godinu dana nemaju kvar”, ističe sugovornik te otkriva zanimljiv detalj; naime postoje u Zagrebu liftovi koji nisu rekonstruirani preko 50 godina, a stanari očekuju da on radi kao sat. Prvenstveno tu govorim o Novom Zagrebu gdje ima jako puno nebodera.

Kako je nastao Novi Zagreb

“Toliko ljudi se vozi u danu u tom liftu, jasno je da će biti više kvarova. Ljudi ne razumiju, stanari ne razmišljaju da se radi o potrebi za održavanjem. Lift je dio stambene zgrade, o njemu trebaju brinuti i stanari i predstavnici stanara i serviseri”, kaže Šokec.

I lupanje nogama po kabini ili nesmotreno pritiskanje gumba može utjecati na kvar lifta
Roditeljima je često simpatično kada njihovo dijete pritisne gumb za svaki kat i tako nekoliko puta, ili kada se po ugrađenoj tipkovnici lupa, no ing. Šokec tvrdi da usred takvih manipulacija koje nisu primjerene može doći do kvara. Kako bi se takve stvari izbjegle, danas se ugrađuju kamere u lift kako bi se mogli otkriti pojedinci koji nanose štetu.

Koliko se često lift servisira?

“Dizalo se servisira jednom mjesečno, točnije jednom mjesečno se prema zakonu moraju vršiti servisni pregledi prilikom kojih se uočavaju problemi i vrše potrebni popravci. Jednom godišnje firma ovlaštena od strane ministarstva provodi kontrolu spomenutih radova servisera te ispisuju sve što je možda potrebno napraviti. Kontinuirano se prate promjene, a ako do problema dođe, stvari se brzo rješavaju.

Uostalom, ako živite u zgradi i sami znate da serviseri za liftove ponekad dođe brže nego hitna pomoć:”, kroz smijeh pojašnjava te još jednom ističe da liftovi danas neće pasti u punoj brzini na tlo jer tu uz sve postoje i sigurnosna kliješta koji blokiraju pad kabine i sprečavaju takav scenarij.

Prozori i vrata

Možemo li izgorjeti kroz prozor?

Možemo li izgorjeti kroz prozor i koliko smo zapravo zaštićeni? Saznajte što znači SPF u zatvorenom i kako prozori štite kožu, namještaj i energiju doma

možemo li izgorjeti kroz prozor

Ljeti se prirodno povlačimo u unutrašnjost doma kako bismo se sklonili od sunca. No, jeste li se ikada zapitali – možemo li izgorjeti kroz prozor? Odgovor je: da, može se dogoditi iako ste unutar četiri zida.

Sunčeve zrake, konkretno UV zračenje, prodiru kroz staklo, a ovisno o vrsti stakla, moguće je da vaša koža i dalje bude izložena štetnim zrakama. Dugoročno, to ne utječe samo na zdravlje, već i na interijer, klimatizaciju i trajnost namještaja.

Izolacija prozora ključna je jer povećava udobnost i štedi energiju

Što su UVB, a što UVA zrake?

UVB zrake su visokih energija i odgovorne su za izgaranje kože, crvenilo i opekline. One ne prodiru duboko, ali imaju intenzivan kratkoročan učinek na kožu i glavni su uzrok sunčanih opeklina.

UVA zrake su manje energetski jake, ali zato prodiru dublje u kožu. Ne uzrokuju odmah crvenilo, ali su glavni krivac za dugoročno starenje kože, gubitak elastičnosti, pigmentacijske mrlje i razvoj kožnih bolesti. Upravo UVA zrake prodiru kroz obično prozorsko staklo.

SPF i zatvoreni prostori: treba li se štititi?

SPF (Sun Protection Factor) označava koliko puta duže možemo biti izloženi suncu bez opeklina u odnosu na vrijeme bez ikakve zaštite. Primjerice, SPF 30 znači da vam je koža 30 puta duže zaštićena od UVB zraka.

Ali često se zaboravlja da većina SPF krema štiti prvenstveno od UVB, dok su za UVA potrebni posebni filtri. Zato je važno koristiti kreme s oznakom “broad spectrum” ili “UVA + UVB protection” čak i dok boravite uz prozor.

Zamislite radni stol uz veliki prozor: ako provodite sate na tom mjestu, vaše lice i ruke su svakodnevno izloženi UVA zračenju, čak i bez direktnog sunca.

Kako nas moderni prozori štite

Srećom, moderni prozori nisu samo estetski, već i funkcionalno napredni. Postoji više načina na koje nas mogu štititi:

  • Izo stakla s Low-E premazima reflektiraju toplinu i smanjuju prolazak UV zraka.
  • Troslojna stakla s punjenjem plinom (npr. argonom) dodatno blokiraju sunčeve zrake.
  • UV folije mogu se naknadno postaviti i filtriraju i do 99% UVA i UVB zračenja.
  • Pametne zavjese i rolete koje automatski reagiraju na intenzitet svjetla mogu dodatno regulirati izloženost.

Prozori – na što sve paziti kad ih birate?

Posljedice za dom i zdravlje

Ne štiti vas samo vaša koža. Sunčeve zrake izbljeđuju boje na drvenim podovima, koži i tkaninama. Dugoročno, mogu uzrokovati i sušenje i pucanje materijala, pogotovo prirodnih. Također, ako sunce konstantno grije staklo, unutarnja temperatura raste, što znači da klima uređaji troše više energije.

Kako zaštititi namještaj?

Postoji nekoliko učinkovitih načina kako produžiti vijek trajanja namještaja i interijera.

Postavite UV zaštitne folije na prozore, osobito u prostorijama koje su izložene direktnom suncu.

Koristite zavjese, rolete ili sjenila, posebno u najtoplijem dijelu dana (od 11 do 17 sati).

Rasporedite namještaj tako da najosjetljiviji komadi nisu uz prozor, osobito antikviteti ili predmeti od kože.

Odaberite tkanine s UV otpornim vlaknima, koje su manje podložne izbljeđivanju.

Redovito njegujte drvene i kožne površine zaštitnim sredstvima koja produljuju njihovu otpornost na UV svjetlo.

Rolete, škure, žaluzine, tende… Kako zaštititi svoj dom od sunca?

Dakle, možemo li izgorjeti kroz prozor?

Odgovor je da, osobito ako imate starije prozore bez zaštitnih slojeva. No, tehnologija danas nudi čitav niz rješenja koja če vas štititi ne samo od sunčanih opeklina, već i od nepotrebnog zagrijavanja prostora i oštećenja interijera.

Ako planirate zamjenu stolarije ili adaptaciju prostora, svakako uvrstite UV zaštitu u svoj plan. Jer kad je u pitanju zdravlje – i kroz staklo se broji.

Nastavite čitati

Propisi i regulative

Osiguranje kuća za odmor i apartmana: Posebnosti koje morate znati

Sve što trebate znati kako biste zaštitili svoju imovinu

Ako posjedujete vikendicu, apartman ili kuću za odmor, vaša imovina izložena je posebnim rizicima. Takvi objekti često su prazni veći dio godine, nalaze se u zabačenim područjima ili se koriste za turistički najam. Osiguranje kuća za odmor i apartmana zahtijeva drugačiji pristup nego kod stambenih nekretnina koje se svakodnevno koriste.

Zašto su kuće za odmor osiguravateljski rizičnije?

Kuće za odmor predstavljaju povećani rizik za osiguravatelje jer se u njima štete mogu otkriti tek nakon više dana, a vjerojatnost provala, vandalizma i šteta od vremenskih nepogoda je veća. Takvi objekti često se nalaze u područjima koja su podložna poplavama, olujama ili potresima, a sezonska upotreba znači i mjesece u kojima nitko ne kontrolira stanje instalacija, grijanja ili krova.

Kuća za odmor na Rabu zbog koje bismo minimalizmu dali drugu šansu

Koja pokrića su ključna?

Kod odabira police preporučuje se obuhvat koji uključuje građevinski dio nekretnine, kao što su zidovi, krov i instalacije, ali i pokretnine koje se u njoj nalaze – od namještaja do uređaja. Poželjno je da polica pokriva štete uzrokovane provalama, vandalizmom, požarom, olujom, tučom, kao i prirodnim nepogodama poput potresa. Dodatno, osiguranje od odgovornosti prema trećim osobama – primjerice ako stablo iz vašeg dvorišta ošteti tuđu imovinu – može biti iznimno važno.

Što ako kuću dajete u najam?

Ako se kuća koristi za iznajmljivanje, nužno je ugovoriti dodatna pokrića. Osiguravatelji nude posebne police koje pokrivaju štetu koju može prouzročiti gost, krađu inventara, ali i situacije u kojima gost pretrpi ozljedu zbog nemara vlasnika, primjerice zbog loše rasvjete ili neadekvatne ograde. U takvim slučajevima važno je imati uključenu najmodavčku odgovornost.

Najčešće greške vlasnika

Vlasnici često pogrešno ugovaraju policu kao za obiteljsku kuću iako se nekretnina koristi samo sezonski. Također, zaboravljaju prijaviti turistički najam osiguravatelju, što može rezultirati odbijanjem isplate štete. Zanemarivanje pokrića za pokretnine, iako su upravo one česta meta krađa, te odabir previsoke franšize koja čini manja oštećenja neisplativima za prijavu, dodatne su uobičajene greške.

Savjeti prije ugovaranja police

Vlasnicima se savjetuje da pažljivo razmotre sve aspekte osiguranja, osobito ako objekt nije pod nadzorom, nema alarmni sustav ili videonadzor. Korisno je imati dokumentaciju o uređajima i opremi u objektu, te jasno definirati pravila korištenja ako se objekt iznajmljuje. Prilikom ugovaranja police, detaljno se informirajte o uvjetima i ne uzimajte generičke pakete bez prilagodbe konkretnim okolnostima vaše nekretnine.

Koliko to košta?

Trošak police ovisi o nizu faktora. Okvirno, kuća za odmor površine oko 100 kvadrata u Istri, s uključenim pokrićima za potres i vandalizam, može se osigurati za 250 do 400 eura godišnje. Ako se objekt koristi za najam, dodatna pokrića mogu povećati godišnju premiju za još 50 do 150 eura. Osiguravateljske kuće koje nude konkurentne pakete za ovakve objekte uključuju Adriatic, Croatia, Wiener i Generali.

Tri moderne i luksuzne vile pravi su biseri Istre – ne znamo koja nam je ljepša!

Primjeri iz prakse

Iskustva pokazuju koliko su detalji bitni. Vlasniku kuće u Starigradu nije isplaćena šteta zbog krađe vanjskog namještaja jer nije imao uključen dodatak za krađu pokretnina. Sezonski objekt u Primorju nije bio osiguran od potresa jer vlasnik nije smatrao taj rizik relevantnim – što se pokazalo kao ozbiljan previd. U Gorskom kotaru, puknuta cijev izazvala je veliku štetu, no budući da polica nije pokrivala vanjske vodoinstalacije, naknada nije isplaćena.

U sljedećem članku pišemo što podstanari i iznajmljivači mogu (i trebaju) osigurati te tko snosi troškove u slučaju štete.

Nastavite čitati

Kolumne

Pratite nas na drušvenim mrežama

Izbor urednice