Povežimo se

Gradnja

Što se ustvari događa kada se lift zaglavi i imamo li razloga za paniku?

Stručnjak donosi odgovore na sva pitanja.

Može biti da ste super hrabra osoba i da prilikom ulaska u lift nikada niste pomislili – što ako prestane raditi ili se zaglavi? Čestitamo na hrabrosti, ali više je nas koji pokušavamo prilikom vožnje zaboraviti da se nalazimo u limenoj “kutijici” koja se pokreće pomoću raznih mehanizama i “visi” na sajlama.

Koliko su te sajle sigurne i mogu li one puknuti samo tako? Hoćemo li umrijeti ako se zaglavimo u liftu dok čekamo servisera da nam pruži ruku spasa? Hoće li lift s 15 kata u slobodnom padu dotaknuti tlo?

Zanimali su nas odgovori na sva ova, a i dodatna pitanja, pa smo kontaktirali stručnjaka, ing. Darka Šokeca, vlasnika uspješne tvrtke LIFT BROJ 1 XL, koja danas u redovnom mjesečnom održavanju servisira i više od 500 takvih jedinica.

Prvo i najvažnije za istaknuti; ne paničarite! Umrijeti nećete, ugušiti se nećete, serviser će doći na vrijeme.”, ističe Šokec te pojašnjava kako se lift može “zaglaviti” uslijed brojnih faktora.
“Istaknuo bih najčešći razlog, a to je svakako nestanak električne energije. Iako velik broj starih liftova nema mogućnost pokretanja kada nestane struje, neki imaju agregate, oni moderniji i noviji imaju neprekidna baterijska napajanja koja će omogućiti da kabina stigne na najbližu stanicu, tj. kat. Osoba tada može izaći iz lifta. “, pojasnio je.

Što napraviti ako se zaglavimo u liftu?

Opet bismo naglasili – ne paničariti! Naime, ako ste zaglavili između katova i privlači vas pomisao da izađete nekako van, nemojte. Pametnije je ostati u liftu i pozvati pomoć. Isto tako ako vam instinkt govori da lupate po vratima, nemojte činiti ni to. Ako mislite da ćete se ugušiti, nećete jer niti jedan lift nije hermetičke zatvoren kako nam se čini, pa će dovoljna količina zraka uvijek dopirati u kabinu. Ako vam pomaže i informacija da ne postoji statistika koja pokazuje da je netko nekada preminuo u liftu radi toga što se on zaglavio.

Energetska obnova: Koje su ovlasti predstavnika suvlasnika zgrade?

“Danas postoje novi sistemi, što zahtijevaju i propisi, a najčešće je u pitanju gumb za poziv u slučaju nužde. Ono što biste trebali zapamtiti da je potrebno pritisnuti gumb za alarm i tako držati 5 sekundi kako bi se uspostavila direktna veza sa servisnim centrom koja će odmah poslati servisera da otkloni kvar pistu vas iz lifta. U većini slučajeva servisni centri rade 24 sata u danu.”, ističe Šokec te dodaje kako nije potrebno zvati vatrogasce, iako su i oni obučeni za rješavanje ovakvih i sličnih problema.

Postoji naravno i opcija da pomoć nazovete mobitelom, što može biti problematično ako se nalazite u liftu u kojem nema signala, no upravo zato postoji gumb za pozvati pomoć.

Koji se liftovi najčešće kvare?

“Ovisi o sistemu koji održavamo, ako je dizalo staro i nije dugo održavano te je zapušteno, kvarovi će biti učestaliji, a to bi prevedeno u brojke značilo 3-5 puta mjesečno. Ako je lift nov, kvarovi se jako rijetko događaju, a isto se odnosi i na rekonstruirane liftove. Neka dizala po godinu dana nemaju kvar”, ističe sugovornik te otkriva zanimljiv detalj; naime postoje u Zagrebu liftovi koji nisu rekonstruirani preko 50 godina, a stanari očekuju da on radi kao sat. Prvenstveno tu govorim o Novom Zagrebu gdje ima jako puno nebodera.

Kako je nastao Novi Zagreb

“Toliko ljudi se vozi u danu u tom liftu, jasno je da će biti više kvarova. Ljudi ne razumiju, stanari ne razmišljaju da se radi o potrebi za održavanjem. Lift je dio stambene zgrade, o njemu trebaju brinuti i stanari i predstavnici stanara i serviseri”, kaže Šokec.

I lupanje nogama po kabini ili nesmotreno pritiskanje gumba može utjecati na kvar lifta
Roditeljima je često simpatično kada njihovo dijete pritisne gumb za svaki kat i tako nekoliko puta, ili kada se po ugrađenoj tipkovnici lupa, no ing. Šokec tvrdi da usred takvih manipulacija koje nisu primjerene može doći do kvara. Kako bi se takve stvari izbjegle, danas se ugrađuju kamere u lift kako bi se mogli otkriti pojedinci koji nanose štetu.

Koliko se često lift servisira?

“Dizalo se servisira jednom mjesečno, točnije jednom mjesečno se prema zakonu moraju vršiti servisni pregledi prilikom kojih se uočavaju problemi i vrše potrebni popravci. Jednom godišnje firma ovlaštena od strane ministarstva provodi kontrolu spomenutih radova servisera te ispisuju sve što je možda potrebno napraviti. Kontinuirano se prate promjene, a ako do problema dođe, stvari se brzo rješavaju.

Uostalom, ako živite u zgradi i sami znate da serviseri za liftove ponekad dođe brže nego hitna pomoć:”, kroz smijeh pojašnjava te još jednom ističe da liftovi danas neće pasti u punoj brzini na tlo jer tu uz sve postoje i sigurnosna kliješta koji blokiraju pad kabine i sprečavaju takav scenarij.

Oglas

Gradnja

Gazirana ili filtrirana voda ravno iz slavine? I to je moguće uz ove revolucionarne kuhinjske miješalice

Ljeti obožavamo hladnu negaziranu i gaziranu vodu koja najbolje gasi žeđ, a Grohe ima sustav koji će donosi predivno osvježenje ravno iz slavine.

Zamislite da jednostavnim otvaranjem kuhinjske miješalice možete dobiti vodu kakvu želite – filtriranu, ohlađenu, gaziranu ili čak i vruću? S Grohe sustavima za vodu možete imati sve. Grohe Blue sustavi za vodu isporučuju čistu, pitku vodu u trenu i dostupni su u verzijama Pure, Home i Professional.

Grohe Blue nudi miješalice U, C i L izljeva kao i izvlačne opcije, a razlikujemo Mono te Duo model. Mono model, kao što i samo ime daje naslutiti, daje samo filtriranu vodu, dok Duo miješalice imaju 2 odvojena prolaza za vodu pomoću kojih dobivate filtriranu ili nefiltriranu vodu. Na taj smo se način pobrinuli da filtrirana voda zadrži svoju kvalitetu i čistoću.
Najjednostavniji je Pure model koji dolazi s miješalicom te pripadajućim filterom za vodu, a u ponudi možete pronaći i neke setove.”, navodi Katarina Nikolić, Grohe Hrvatska.

Dostupne su različite vrste filtera koje se biraju ovisno o tvrdoći vode. Klasični filter s aktivnim ugljenom, filter s magnezijem i cinkom te filter za reverzibilnu osmozu.

Kako pojašnjava Nikolić, filter za reverzibilnu osmozu nudi najnapredniju tehnologiju za uklanjanje nezdravih tvari kao što su metali, plastika, bakterije, hormoni i virusi iz vode. Rezultat je čista i pitka voda ravno iz slavine. Potrebno je istaknuti kako postoje više veličina filtera S, M i L koji variraju kapacitetom, do 600L, 1500L i 2500L.

Dostupan je mjerač protoka koji broji litre protekle kroz filter te mjerač vremena koji odbrojava dane do zamjene filtera.

Čista i filtrirana voda, ohlađena ili gazirana

Pure model nudi čistu i filtriranu vodu obogaćenu prirodnim mineralima. Verzije Grohe Blue Home i Professional uz miješalicu dolaze s hladnjakom koji može isporučiti ohlađenu negaziranu, srednje gaziranu i gaziranu vodu.

Vrsta vode odabire se s pomoću dvije tipke na dodirnom elementu, s lijeve strane miješalice. Odabrana vrsta vode označena je bojom na LED prstenu oko tipki. Za negaziranu hladnu vodu, potrebno je pritisnuti gornji gumb i tada LED prsten svijetli plavo. Ako se pritisne donja tipka, LED prsten svijetli zeleno, što znači da je odabrana hladna gazirana voda.

Za srednje gaziranu hladnu vodu, potrebno je pritisnuti kombinaciju tipki – gornju, zatim odmah donju i tada LED prsten svijetli tirkizno.

“Za modele Home i Professional koriste se setovi koji nude specifičnu tehnologiju filtriranja i odabiru se prema kvaliteti vode te lokalnim uvjetima. Raspoloživi kapacitet filtera prikazan je u postotku na hladnjaku gdje isto tako možete i prilagoditi željenu temperaturu vode: između 5 i 10 stupnjeva.”, ističe sugovornica.

Da biste dobili gaziranu vodu potrebno je imati CO2 bocu koja se uz filter spoja s hladnjakom, a nudi opcije srednje gazirane i gazirane vode.

“Kada dođe vrijeme za zamjenu Co2 boce, LED tipka na lijevoj strani miješalice počne treperiti u bijeloj boji. Preporuka je da se pri svakoj zamjeni filtera očiste unutarnji putevi rashladne jedinice Home i Professional modela pomoću Grohe kartuše za čišćenje.”

Home model namijenjen je kućnoj upotrebi do 7 osoba, dok je Professional pogodan za komercijalnu upotrebu i prikladno je rješenje za velike grupe korisnika, npr. do 40 ljudi.

“Grohe Red je sustav za vodu koji bez problema može zamijeniti kuhalo za vodu u svakom kućanstvu, a dolazi uz miješalicu koja ima dva razdvojena puta za vodu (među kojima možete birati različite izljeve te Mono i Duo opciju) i bojlerom koji je izrađen od titanija te je izrazito otporan na hrđanje i nakupljanje kamenca.”, dodaje Nikolić.

Model Red nudi filtriranu vruću vodu od 99 stupnjeva koja može poslužiti za čišćenje i kuhanje, a otvara se pritiskom na donju tipku s lijeve strane.

“Ima sigurnosnu blokadu, tzv. ChildLock koja umanjuje bilo kakve opasnosti od opeklina – za korištenje vruće potrebno je pritisnuti gornju tipku s lijeve strane čiji LED prsten počne svijetliti crvenom bojom. Kod Grohe Red modela nema niti opasnosti od vode koja uokolo prska radi posebno dizajniranog perlatora koji osigurava da mlaz teče glatko.

Ukoliko želite napuniti lonac vrućom vodom, potrebno je dva puta uzastopno pritisnuti ChildLock tipku sve dok LED prsten ne počne svijetliti žutom bojom, a vruća voda će teći punih 60 sekundi ispuštajući do 3 L prije nego se automatski zaustavi.

Bojler je dostupan u 2 veličine M i L s ukupnom zapremninom od 4 i 7L i može se kombinirati s različitim vrstama filtera kod Grohe Blue asortimana. Ako planirate godišnji odmor, uključite Holiday mod – način rada za odmor – koji zagrijava vodu na samo 60 stupnjeva kako bi spriječili nakupljanje bakterija i osigurali daljnju uštedu energije.”, pojašnjava Nikolić.

Uklanjajući sve što bi moglo narušiti kvalitetu vode, Grohe sustav za vodu osigurava svježinu okusa, doprinosi njenoj zdravstvenoj ispravnosti i ekološki je prihvatljiv.

Odlučite se za mudro ulaganje u svoju kuhinju, zdravlje i okoliš te pronađite opciju za sebe u bogatoj ponudi Grohe sustava za vodu.

Nastavite čitati

Gradnja

Plaćate li protupožarnu zaštitu za vašu zgradu? Stručnjak savjetuje da to odmah učinite

Provođenje mjera opreza od požara obaveza je svakog suvlasnika zgrade, a mi smo od stručnjaka doznali što to podrazumijeva.

Mnogi suvlasnici ne žele plaćati održavanje protupožarnih sustava, smatrajući ih nepotrebnim trošenjem pričuve, no, njihova je važnost krucijalna za siguran život u svakom objektu.

“Zaštita od požara je jako važna iz razloga što omogućava siguran boravak samih ukućana i svih onih koji borave u tim objektima i u slučaju da ta zaštita nije posložena kako treba, ljudi se dovode u stvarnu opasnost pa čak i po život. To je sve uredovano u pravilnicima i uredbama i moguće kažnjivo s velikim sankcijama inspektora – bitno je da se provodi ali prvenstveno zbog zaštite samih stanara i suvlasnika. Nije cilj plaćati kazne, nije cilj maltretirati, nije cilj trošiti novce, cilj je zaštiti ljude i njihovu imovinu. Kada dođe do požara da je sve posloženo kako treba.”, pojasnio je stručnjak za protupožarnu zaštitu Mladen Božić, dipl. ing. strojarstva.

Zaštita od požara počinje već tijekom gradnje korištenjem vatrootpornih materijala te pravilnim odvajanjem požarnih sektora, a nakon toga postavljanjem hidrantske mreže, vatrogasnih aparata, sustavi za dojavu i gašenje požara koje je kasnije potrebno provjeravati.

“Za provjeru sustava postoji pa skoro i sto privatnih firmi koje su ovlaštene od Ministarstva unutarnjih poslova za obavljanje takvih poslova gdje su djelatnici tih firmi obučeni od strane ministarstva, odnosno polagali su određene ispite gdje su naučeni što i kako trebaju i koliko često provjeravati, a to je najčešće jedan put godišnje.”, napominje stručnjak.

Sustav zaštite od požara propisan je zakonom i obavezan je za sve suvlasnike

Potencijalni inspekcijski nadzori nisu rijetkost, a utvrdi li se da sustav nije održavan ili da ga uopće nema, plaćaju se kazne.

“Inspekcija vjerujem da ne može stići u sve objekte, ali u slučaju da dođe, kazne su ne baš zanemarive. U slučaju da vam se utvrdi neispravnost bilo kojeg od stambenih sustava, MUP može narediti zatvaranje tog objekta i zabranu ulaza i prilaza i vašim domovima ako oni smatraju da sustav nije ispravan, vi automatski ulazite u nesiguran objekt i tamo ne smije boraviti dok se sama stvar ne popravi.”, ističe.

Porastom broja električnih automobila, pojavile su se i nove mjere zaštite u garažama.

“Danas sve češće imamo električne automobile koji se mogu puniti u garažama koje su razvijeni koliko jesu, u slučaju da dođe do požara ili električnog automobila ili automobila s motorom na unutarnje izgaranje, to nisu zanemarive količine ispuštanja toplinske energije, sve te garaže su napravljene kao izdvojeni požarni sektori.

Što nam to znači? To znači da je bar 90 minuta taj požarni sektor odvojen, da tamo može gorjeti požar da ne zahvati ostatak građevine, tak da imate vremena za vatrogasce i ostale stvari, da spasite ostatak objekta. Ako vama protupožarna vrata nisu ispravna, tu su one hidraulike koje ljudi skinu, rastave, raščupaju, ako je to protupožarni sektor negdje probijen, vrlo često si ljudi znaju probit garažu iz stubišta.”, napominje sugovornik.

ŠTOOOAko žive u prizemlju pa si dođe do garaže i ako se takve stvari ne gledaju, ako protupožarna zaklopke ako ne odrade, ako imate ventilaciju garaže, protupožarna zaklopka ne otvori sami dovod kisika samo ćete rasplamsati požar, zna se čemu služi, zašto se taj cijeli sektor mora izdvojit, vi onda imate problem i vrlo veliku ugroženost cijelog objekta i drastično, drastično veće probleme ćete imati ako do požara dođe nego da ste ulagali u samo održavanje stabilnih sustava odnosno sustava za zaštitu od požara.

Jednogodišnjom provjerom protupožarnog sustava i konstantnim poštivanjem požarnog puta, možete spasiti živote i imovinu.

Nastavite čitati

Pratite nas na drušvenim mrežama

Izbor urednice