Povežimo se

Događanja

Dodijeljene godišnje nagrade UHA-e – otvorena izložba ostvarenja hrvatskih arhitektica i arhitekata

S tradicijom duljom od 60 godina, ova izložba pruža jedinstven i cjelovit pregled nacionalne arhitektonske produkcije u prethodnoj godini. Radove Godišnje izložbe ostvarenja hrvatskih arhitektica i arhitekata u 2023. godini valorizirao je stručni žiri arhitektica i arhitekata u sastavu: Vjekoslav Gašparović (predsjednik), Ana Boljar, Vedad Islambegović, Jani Mardešić, Iva Martinis, Marin Mikelić, Helena Paver Njirić, Tomislav Soldo i Ana Šverko.

Žiri je donio odluku o laureatu Nagrade „Viktor Kovačić“ za životno djelo, koja je pripala arhitektu Đuri Mirkoviću. Stručni žiri koji je valorizirao ovogodišnje radove prijavljene na Godišnju izložbu nominirao je radove u svim kategorijama za godišnje nagrade „Viktor Kovačić“, „Bernardo Bernardi“, „Drago Galić“ i „Neven Šegvić“, koji predstavljaju kreativni, etički i estetski iskorak prema željenom usmjerenju strukovnog djelovanja unutar godišnje arhitektonske produkcije. Birani su projekti koji su pažljivi prema prostornom i idejnom kontekstu, ekološki osjetljivi, financijski racionalni, a pritom projektantski originalni, jasni, suptilni, progresivni. U odabiru pak nagrada u svakoj od pojedinih kategorija vrednovani su projekti koji su najsveobuhvatnije odgovorili arhitektonskim jezikom na projektantski zadatak, neovisno o temi i mjerilu, odnosno rad u kategoriji “Neven Šegvić” koji je iznimno pridonio historiografiji i teoriji discipline.

DOBITNICI NAGRADA ZA 2023. GODINU:

NAGRADA VIKTOR KOVAČIĆ za najuspješnije ostvarenje u svim područjima arhitektonskog stvaralaštva za 2023. godinu:

Hotel Zonar Zagreb / autori: LEA PELIVAN I TOMA PLEJIĆ, STUDIO UP

Hotel Panorama, izvorno Omladinski hotel Sport arhitekta Slavka Jelineka, od 1968. godine dominira dinamičnim trešnjevačkim susjedstvom. Mijenjan i dograđivan u više navrata, u svojoj recentnoj reinkarnaciji kao hotel Zonar Zagreb probuđen je iz letargije i dramatično transformiran u novi, vibrantni gradski reper.

Pažljivo čitajući povijesni i prostorni kontekst, autori uklanjaju nataložene slojeve do izvornih Jelinekovih postavki koje reafirmiraju, reinterpretiraju i suvereno ugrađuju u novi koncept. Već od ulaznog trijema nižu se i izmjenjuju kadrovi, sekvence i različiti ambijenti superjavnog prizemlja koji se nastavljaju u polivalentne prostore mezanina. Svjetleće plohe, pulsirajući ekrani, poluprozirne opne, refleksije i teksture grade utopijsku atmosferu unutrašnjosti, kao potpuno projektirano iskustvo s odmakom od poznatih obrazaca turizma.

Panoramski pogled na grad je glavni motiv organizacije različitih tipova soba; od „paviljona“ za spavanje u prozoru, kade uz prozor ili radne plohe duž prozora, nižu se specifična rješenja kao odjeci lođe iz izvornog projekta. Soba je svojevrsna kapsula unutar kapsule, mikroarhitektura umetnuta u zatečeni okvir koja putem različite materijalizacije (svijetlo, tamno, drveno, reflektivno…) i male, ali vješte varijacije u tlocrtu i presjeku ostvaruje paletu neočekivano raznolikih dojmova i atmosfera.

Ponovno aktiviranje krova nakon 50 godina, s javno dostupnim bazenom i terasom, nesebičan je doprinos gradu i građanima te jasan iskaz autorskog stava o nužno aktivnoj ulozi hotela u životu grada. I upravo ta optimistična ambicija ove ostvarene utopije ohrabruje i svjedoči da arhitektura unatoč svim ograničenjima i unutar turističke sfere može (i mora) ispunjavati svoju društvenu i gradotvornu ulogu.

(autor obrazloženja: Marin Mikelić)

NAGRADA DRAGO GALIĆ za najuspješnije ostvarenje na području stambene arhitekture za 2023. godinu:

Kuća Nodi / autori: NIKOLA FABIJANIĆ I JURE GLASINOVIĆ

U procjep rubnih uvjeta nevelike parcele u Ivanić-Gradu – pruge, postojeće kuće i susjedne izgradnje, utisnuta je izdužena adicija kuće za oca i kćer. Postavljanjem uza sjeverni rub čestice arhitekti izlažu novu prizemnicu južnom osunčanju i rekreiraju iščezlu tipologiju kompaktnog dvorišta uokvirenog stanovanjem, radom i susjedima.

Ulaskom kroz ostakljeni zabat ukazuje se ideja kuće, artikulirana u poprečnom presjeku malih dimenzija i velike heterogenosti. Tripartitnom podjelom raščlanjuje se na zidani potez služećih sadržaja prema susjedu ostakljeni niz dnevnih prostora u središnjoj osi, trijem prema vrtu. Gradacija od čvrstog i tamnog prema levitirajućem i otvorenom dodatno je naglašena tvarnošću gradbenih elemenata. Servisi, stiješnjeni na minimalne utilitarne dimenzije između dvaju usporednih zidova i betonske kape, ustupaju svoju visinu sjevernoj orijentaciji kuće i poprečnom provjetravanju. Postaju oslonac mjernoj skali krovnih drvenih nosača koji, iako dilatirani od oplošja, drže na okupu staklenom cezurom odvojene zidnu i krovnu plohu, baš kao što to čini i klupa, koja poput drvenog klina povezuje podnu plohu kuće i trijema s fiksnim ostakljenjem pročelja. Dva drvena elementa koja ne dopuštaju kući da se „razleti“ evociraju dojam što nas vraća na misao o kući kao skloništu, minimalno zaštićenom od vanjskih utjecaja. Umnažanjem presjeka stvara se iluzija da kući nema kraja; pred nama se rastvara dom koji ne umanjuje svojeg stanara.

Prostorno, taktilno i ambijentalno bogatstvo ove male kuće stoji nasuprot svim tržišnim postulatima stanogradnje, kao podsjetnik da se kvaliteta arhitekture stanovanja ne iskazuje brojkom izgrađenih kvadrata ili utrošenih sredstava te da može i treba (ponovno) biti dostupna svima.

(autorica obrazloženja: Ana Boljar)

NAGRADA BERNARDO BERNARDI za najuspješnije ostvarenje na području oblikovanja i unutrašnjeg uređenja za 2023. godinu:

Vinogradarska zbirka Pitve / autorica: VANJA ILIĆ

Vinogradarska zbirka muzeja općine Jelsa u hvarskom selu Pitve ušla je u zgradu nekadašnje škole podignute početkom 20. stoljeća, dimenzionirane po mjeri malog mjesta u unutrašnjosti otoka. Prenamijenjena za muzejsku funkciju, a zatim 2012. godine oštećena u požaru, kuća je nakon obnove trebala preuzeti višestruku ulogu: stalnog postava zbirke, izložbenog prostora, prostora za prezentaciju vina i enološku edukaciju te društvenog prostora za lokalnu zajednicu, a sve to u sklopu strogo postavljenih konzervatorskih zahtjeva.

Tako slojevit program mogao se bez napora pretočiti u kuću samo projektom koji podržava varijabilnost prostora u vremenu njegovim izmjeničnim kodiranjem i dekodiranjem. Stalni izložbeni postav i popratne namjene organiziraju se unutar postojećeg volumena putem unesenoga posve suvremenog i neovisnog prostornog elementa u obzirnom dijalogu sa zatečenom ovojnicom, koju dodiruje tek na mjestu gdje je to potrebno da je dodatno učvrsti.

Reinterpretativna dimenzija interijera gradi se u odnosu konstanti i mijena. Izložbeni element na katu i galeriji tvori niše za izlaganje s uporabnim artefaktima i isječcima zemlje čija se ljepota ističe u gotovo apstrahiranim, pomno kontroliranim kompozicijama, dok su opisi i objašnjenja smješteni izvan niša, u slobodnom prostoru koji teče između sekvenci režiranoga muzejskog postava i otkriva raskošne vizure prema agrarnom pejzažu. Dvorana u prizemlju, pak, zahvaljujući sustavu preklopnih panela, ostvaruje stupnjevan odnos s okolišem – od potpune zatvorenosti do integracije.

Tu je ekspresija interijera postignuta ukazivanjem na ljepotu korisnoga i „običnoga” projektiranjem polivalentne „mašine za procesuiranje” programa, lišene svake suvišnosti, koja oplemenjuje mjesto i lokalnu zajednicu, koliko i razmišljanja o suvremenom interijeru.

(autorica obrazloženja: Ana Šverko)

NAGRADA NEVEN ŠEGVIĆ za publicistički, kritički, znanstveno‐istraživački i teorijski rad na području arhitekture za 2023. godinu:

Knjiga „Arhitekt Milovan Kovačević – pobornik internacionalnog modernizma“ / Autorica: DUBRAVKA KISIĆ

Monografija posvećena arhitektu Milovanu Kovačeviću (1905. – 1946.) mnogo je više od višegodišnjeg istraživanja opusa arhitekta čiji je osobni fond pohranjen u Hrvatskom muzeju arhitekture HAZU, nego je, kako piše jedna od recenzentica knjige, dr. sc. Snješka Knežević: „…osobita vrijednost rukopisa što autorica podjednaku važnost pridaje prikazu konteksta u kojem se Kovačević javlja, školuje, formira i stječe svoj identitet – ljudski i etički, profesionalni i svjetonazorski…“

I zaista, nemoguće je razumjeti opus ovog arhitekta, djelatnog u razdoblju u kojemu se spektar arhitektonskog modernizma koncentrira u internacionalni stil vođen funkcionalističkom etikom i estetikom, izdvojeno od njegova obrazovanja, antifašističkog djelovanja i borbe za integraciju arhitektonskih načela u koja je vjerovao u novi, socijalistički društveni poredak, na iznimno teškom životnom putu.

Naslovi i podnaslovi tematskih poglavlja jasno ukazuju na sistematizaciju rezultata istraživanja u prisnom odnosu slike i riječi: Povijest jedne borbe – Biografija / Koprivnica 1905. – Zagreb 1946.; Modernitet u pluralu / Formativno razdoblje 1921. – 1929.; Utjecaj ništa ne stvara – on budi / Profiliranje arhitektonskog opusa 1930. – 1940.; Život po mjeri ratnog vremena / Zagreb – Oslobođeni teritorij – Zagreb: 1941. – 1946.

Kovačević pripada generaciji arhitekata o kojoj i dalje znamo premalo. O povijesti hrvatske arhitekture općenito nije moguće govoriti bez izvlačenja znanstvenih biografija njezinih protagonista izvan šturih pasusa ili pak iz potpunog zaborava, zbog čega vrijednost ove knjige nadilazi značaj monografske obrade jednog arhitekta. Doprinos je to portretu epohe i historiografiji discipline koja čini temelj za razumijevanje suvremene arhitekture i odnos prema baštinjenom prostoru.

(autorica obrazloženja: Ana Šverko)

NAGRADA VIKTOR KOVAČIĆ za životno djelo za 2023. godinu:

Dobitnik: ĐURKO MIRKOVIĆ

Arhitektura Đure Mirkovića obilježena je istraživanjem odnosa graditeljske tehnologije i arhitektonskog oblikovanja, a promišljanje društvene uloge arhitekture u okvirima pažljivog planiranja prostora te sustavne proizvodnje i predaje znanja najsnažniji je trag ostavilo u razvoju zgrada kolektivnog stanovanja i društvenog standarda projektiranih i izvedenih u montažnim sustavima panelne prefabrikacije i kliznih, velikoformatnih i prostornih oplata.

Đuro Mirković rođen je 1937. u Splitu, diplomirao je na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu 1959., bio je projektant i voditelj u projektnim biroima Jugomonta (1959. – 1969.) i Industrogradnje (1969. – 1982.), a od 1982. i stalni profesor na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu, gdje je honorarno predavao još od 1966. godine. Doktorirao je 1981. temom „Tehnološki uvjeti arhitektonskom projektiranju“. Autor je, između ostaloga, stambenih tornjeva u Utrini (1970., 1974.) i Travnom (s N. Postružnik, 1975.), stambeno-poslovnog „Bloka 6“ poznatijeg kao „Mamutica“ (s N. Postružnik, 1976.) i stambeno-poslovnog „Blok 2“ u Središću (1979.), stambeno-poslovnih „Blokova B1 u B1“ u Voltinom naselju (s H. Paljan i T. Petrinjakom, 1976.), stambenih osmerokatnica u Karlovcu (s T. Petrinjakom, 1978.), stambenog tornja s vodospremom u Velikoj Gorici (1974.). Od zgrada društvenog standarda ističu se aneks bolnice za reumatske bolesti u Stubičkim Toplicama (s J. Gornik, 1973.) i Dom umirovljenika u Sopotu (s T. Petrinjakom, 1976.), za koji mu je dodijeljena Nagrada „Viktor Kovačić“.

Njegovi projekti su, baš kao i tehnologije s kojima je radio, sistemski umreženi u društvene, političke, gospodarske i strukovne tokove svoga vremena, pa danas djeluju jednako udaljeno od suvremene proizvodnje kao i društvo u kojem su nastali. Međutim, njegovo je djelo vrijedan repozitorij znanja koje bi moglo ponuditi mnogo uvjerljivije odgovore na stambene i okolišne krize današnjice od onih s kojima trenutačno raspolažemo.

default

Događanja

Salone del Mobile 2025 – nezaobilazna destinacija za arhitekte i dizajnere

Salone del Mobile tradicionalno se održava svakog proljeća u Milanu i predstavlja trendove u dizajnu interijera i namještaja

Salone del Mobile 2025

Više od 300.000 posjetitelja, 2100 izlagača iz 37 zemalja i 170.000 četvornih metara izložbenog prostora – brojke su koje potvrđuju da je Salone del Mobile ostao najvažnija globalna destinacija za sve zaljubljenike u dizajn interijera, arhitekturu i inovaciju.

⁠Održan Salone del Mobile 2024 – kroz njega nas je provela Sunčica Mastelić Ivić

No, ovogodišnje izdanje, održano od 8. do 13. travnja, nije bilo samo o novim komadima namještaja i završnim obradama. Bila je to priča o emocijama, o čovjeku u središtu prostora i o dizajnu koji ima moć utjecati na našu svakodnevicu. Svoja iskustva sa salona i ove godine nam je donijela arhitektica Sunčica Mastelić Ivić.

Sunčica Mastelić Ivić

Salone del Mobile 2025: gdje se dizajn susreće s emocijama

Pod temom “Misao za ljude”, ovogodišnji Salone del Mobile 2025 istraživao je kako dizajn može biti više od estetike – kako može biti alat koji nas smiruje, veseli, vraća u djetinjstvo ili priziva film iz sedamdesetih.

Kako je istaknula arhitektica Sunčica Mastelić Ivić, iskustvo sajma ne čini samo ono što je izloženo u paviljonima, već i cijeli grad Milano – kroz poznati fuori salone, u kojem dizajnerske kuće preuzimaju palače i stvaraju umjetničke instalacije diljem centra.

Foto: Sunčica Mastelić Ivić

Jedna od upečatljivijih bila je instalacija La Dolce Attesa talijanskog redatelja Paola Sorrentina, poznatog po filmu La grande bellezza. Prostor snoviđenja evocirao je emocije 70-ih godina – dekade koja je obilježila cijeli sajam.

Povratak 70-ih: dizajn koji budi nostalgiju

Dominantna estetska nit bila je inspiracija sedamdesetima – dekadom ležernosti, boravka kod kuće i otvorenih tlocrta. Sofe prilagođene tijelu, prirodne tkanine i zaobljene linije ponovno su zauzele centralno mjesto.

Foto: Sunčica Mastelić Ivić

Kako ističe Mastelić Ivić, “dah 70-ih bio je prisutan u završnim slojevima, bojama i raspoloženju prostora. Ta era se ponovno aktualizirala jer smo u pandemiji prepoznali vrijednost doma kao utočišta”.

Uredite prostor u stilu 70-ih: Ovo su pravila koja je dobro slijediti

Izlagači su bili podijeljeni u tri skupine: oni koji diktiraju trendove, oni koji ih brzo prihvaćaju i osvježavaju, te oni koji se obraćaju specifičnim tržištima s bogatom dekorativnom estetikom.

salone del mobile 2025
Foto: Sunčica Mastelić Ivić

Dizajn koji odražava društvo

Ono što mislimo da biramo sami, vrlo često je – birano za nas. Emocije koje nas vode pri odabiru predmeta, namještaja ili boja, oblikovane su kolektivnim iskustvima – krizama, nesigurnostima i nadama.

Velike dizajnerske kuće osluškuju ta stanja, i upravo ih zato inkorporiraju u kolekcije. Salone del Mobile 2025 tako je pokazao da dizajn nije izoliran svijet, već ogledalo društva.

Snaga zajedničke vizije

Osim proizvoda, sajam je ponudio i bogat kulturni program koji je dodatno produbio glavnu temu – od interaktivnih instalacija do multidisciplinarnih suradnji koje brišu granice između dizajna, filma i umjetnosti.

U godini punoj izazova, najveći svjetski sajam namještaja pokazao je da dizajn ima snagu povezivanja, razumijevanja i iscjeljivanja. I da u konačnici – nije važno samo kako nešto izgleda, već kako nas to čini da se osjećamo.

Nastavite čitati

Događanja

Treće izdanje festivala Svi smo mi nahero donosi kreativni vrtlog u CKIM

Pogledajte program!

Svi smo mi nahero

Svi smo mi nahero’ kuca na vrata! Multiumjetnički, sasvim drukčiji festival, koji prednost daje nezavisnoj sceni i njezinim kreativcima.

Projekt je potekao iz umjetničke organizacije Kuća nahero i njezinih voditelja. Kazališne redateljice i pjesnikinje Rajne Racz te glazbenika Marina Živkovića.

Festival stiže treći put u Centar za kulturu Maksimir gdje će od 24. do 27. travnja donijeti performanse, koncerte, izložbe, radionice i još mnogo toga.

Cijeli program namijenjen je svima, ali prije svega djeci i mladima te je besplatan za sve posjetitelje.

Otvorenje trećeg izdanja festivala Svi smo mi nahero

Festivalski program u četvrtak 24. 4., ispred CKIM-a u 16 sati, otvara performans ‘Odjel za čišćenje ladica‘ svestrane umjetnice Lucije Klarić. Riječ je o izvedbenoj interaktivnoj instalaciji od kreativnih ostataka koje često spremamo u ladicu, pri čemu autorica želi pokazati količinu rada koja se događa iza kulisa te da je često izgorijevanje posljedica hiperprodukcije koja ne samo da je nužnost za materijalno preživljavanje nego i vrsta samoeksploatacije.

U 17 sati u foajeu slijedi otvorenje izložbe ‘Postpartum tea party’ akademske slikarice Hane Hanak. Ona će uz male formate nastale nakon rođenja svoje kćeri te ready-made instalaciju ‘Postpartum tea party’ – zbirku dokumentiranih vrećica čaja iz svog radnog ateljea koji je bio i prostor oporavka, introspekcije i stvaranja, a suptilno propituje što znači biti mlada majka koja radi u kulturi.

U velikoj dvorani u 18 sati održat će se prezentacija projekta ‘Burning out’, umjetničkog istraživanja Burning Out Empiria teatra. Projekt se kritički i (auto)refleksivno oslanja na iskustva mladih umjetnika/ca na hrvatskoj kulturnoj sceni. Kako se nose s psihološkim, financijskim/materijalnim izazovima i pritiscima zbog (hiper)produkcije te kako, da bi osigurali kontinuitet u umjetničkom stvaralaštvu, opstaju u polju svoga umjetničkog djelovanja.

Kraj prvog dana rezerviran je za glazbu. U 20 sati u velikoj dvorani zasvirati će glazbeni sastav ‘Urikač‘, predvođen Vidom Haberom koji spaja alt rock, folk i jazz, i to često na neočekivan način. Razigrani glazbenici – Marin Živković, Una Patafta, Pavao Lovrić, Pavle Golubić i Zvonimir Šestak – koje je najbolje doživjeti uživo, u komornom ozračju, dočekat će publiku s rascvjetanim melodijama, spajajući melankoliju i tihi optimizam.

Radni ritam drugog dana

Petak, drugi dan festivala, 25. travnja proteći će u kreativno radnom ritmu, jer su na programu dvije više nego zanimljive radionice. U10 sati u maloj dvorani održat će se inkluzivna radionica ‘Alkemija glasa‘ pod vodstvom jazz vokalistice i muzikoterapeutkinje Melite Lovričević.

Melita će se s polaznicima uhvatiti u koštac s jednim od naših najintimnijih dijelova – našim glasom – kako se s njime lakše povezati, zavoljeti ga, naučiti oblikovati te na koncu i ponositi se.

Uzrast 18+ u 17 sati u maloj dvorani očekuje dvosatna radionica izrade nakita ‘Metals ‘n’ plants’. Polaznici će imati priliku upoznati se s metalurgijom, starim zanatom što postoji od pamtivijeka. 

Večer će se ‘odjenuti’ u kazališno ruho jer je u pola 8 u velikoj dvorani na rasporedu nesvakidašnja predstava-koncert ‘Ptice špijuni‘. Ovo je autorski projekt Kuće Nahero nastao prema konceptu kazališne redateljice i autorice Rajne Racz, u kojem se u formi monodramskog glazbenog performansa tvori hibridni, začudni umjetnički izraz.

Subota je nažalost otkazana! Program će biti prebačen na drugi datum

Zadnji dan festivala Svi smo mi nahero

Posljednji ništa manje atraktivan dan festivala, nedjelja 27. 4. posvećen je najmlađima i njihovim roditeljima, tijekog kojeg mogu zajedno biti aktivni, kreativni i uživati u kazalištu. Radionica veza ‘Izrazi svoje srce’, koja je prigodna i za početnike i one iskusnije, očekuje ih u 10 sati u maloj dvorani. Uz stručno kormilo voditeljice Ive Čukelj otputovat će u samo središte svakog živog bića – srce.

Putem veza (a naučit će se četiri različita boda), boja, uzoraka, riječi i simbola, polaznici će oblikovati vizualnu priču i svoje srce kao mapu unutarnjeg svijeta. Finalni će rad otkriti – kako bi tvoje srce izgledalo kada bi prikazivalo tebe?

U 15 sati u maloj dvorani mališani uzrasta 4+ mogu ući u ‘Tajno šumsko društvo”. Interdisciplinarnu kreativnu radionicu u prirodi koja donosi mnoga iznenađenja.

Teatar Poco Loco će klince i klinceze dobi 4+, u 17 sati u velikoj dvorani, uveseliti još jednom razigranom predstavom. Ovaj put ‘Buđenjem’, za čiju je režiju i dramatizaciju zaslužna Maja Katić.

Festival će se zatvoriti uz dobar zvuk novog glazbenog ansambla Nahero koji će publiku uvesti u Dixieland.

Više informacija o bogatom programu potražite na: https://ckim.hr/dogadaj/treci-festival-svi-smo-mi-nahero

Nastavite čitati

Kolumne

Pratite nas na drušvenim mrežama

Izbor urednice