Povežimo se

Dekoracije i detalji

Nova Studijo kolekcija poručuje: Umjetnost je putovanje onih koji se usuđuju biti prvi

Kad god ovaj hrvatski brend zidnih tapeta najavi novu kolekciju, među ljubiteljima interijera zavlada napeto iščekivanje – svi žele znati čime će Studijo ovaj put iznenaditi. Iako nas je Josipa Maras već razmazila kolekcijama koje nerijetko diktiraju trendove na svjetskoj sceni, ova kolekcija iz male hrvatske tvornice donijela je još neviđenu ljepotu hrvatske povijesne baštine i potpunosti nas oduševila. 

Od arhiva do ateljea – povijest utkana u potez kista

Dubrovnik je stoljećima gradio svoj identitet na tri stupa: ljudima koji su ga oblikovali, arhitekturi koja ga je čuvala i zapisima koji su ga pamtili. Upravo ta tri elementa čine okosnicu „Ode Dubrovniku“ – jedinstvene kolekcije zidnih tapeta koja nosi karakter limited edition izdanja, ne zbog ograničene dostupnosti, već zbog svoje jedinstvenosti umjetničkog izričaja. Povod za nastanak ove kolekciju bio je personalizirani projekt novog luksuznog hotela, smještenog u srcu uvale Lapad, koji svoja vrata otvara u rujnu ove godine i donosi suvremeni luksuz na svega tri kilometra od povijesne jezgre Dubrovnika.

Stvaranje „Ode Dubrovniku“ prema autorici, bilo je poput arheološkog otkrivanja – pronalaženja priče ispod slojeva bogate povijesne baštine grada pod Srđem. Proces je započeo istraživanjem arhiva i muzeja, proučavanjem originalnih dokumenata, crteža, natpisa i fotografija, nastavio se skiciranjem olovkom, gradnjom kompozicija i dodavanjem akvarelnih tonova koji su unijeli mekoću i fluidnost boje, a završio digitalnom obradom koja je namjerno zadržala nesavršenosti, čuvajući ih kao autentične tragove ruke koja stvara – one umjetnice Josipe Maras.

“Kad mi je povjeren ovaj projekt, znala sam da će me promijeniti – ne samo kao slikaricu, već i kao čovjeka. Dubrovnik nije grad koji možeš dotaknuti površno – on traži da ga razumiješ. Jutarnje šetnje gradom iznova su me oduševljavale – tih i bez ljudi, otkrivao se kroz lica svojih fasada i tišinu starih prolaza. Provodila sam sate u arhivima, listajući spise čiji miris papira i tragovi tinte čuvaju sjećanja na ljude i priče koje su ga oblikovale. Čitala sam rukom pisane recepte iz 14. stoljeća, gledala karte koje su crtale granice Republike, pratila tragove odluka koje su spašavale živote. Moja je misija bila prikazati ga izvan razgledničke ljepote – uhvatiti puls njegove prošlosti. To iscrpljuje, ali i hrani, jer vjerujem da je umjetnost putovanje onih koji se usuđuju biti prvi.” – izdvojila je autorica kolekcije, Josipa Maras.

Svevremenski uređen stan umjetnice Josipe Maras

Grad ispričan kroz junake, arhitekturu i povijesne spise

Svaka tapeta iz nove kolekcije nosi trostruku kompoziciju: figuru junaka priče, arhitektonski element koji ga smješta u prostor i povijesni dokument koji ga uranja u vrijeme. Redoslijed je pažljivo promišljen – figure dominiraju, arhitektura daje strukturu, a dokumenti pružaju tihu, ali ključnu pozadinsku priču. Izdaleka, kompozicija djeluje skladno; izbliza otkriva bogatstvo detalja – rukopisne zapise, zrnca pigmenta i teksturu papira. Glavni junaci kolekcije su dubrovački velikani: pjesnik Ivan Gundulić, znanstvenik i filozof Ruđer Bošković, renesansni liječnik Amatus Lusitanus… Tu su i bezimeni junaci – trgovci pod lukovima Sponze, pomorci s blagom iz dalekih luka, barjaktari sv. Vlaha, žene koje su djecu ostavljale pred vratima prihvatilišta znajući da će ondje pronaći sigurnost. Arhitektura u kolekciji djeluje kao stup narativa: Knežev dvor – političko srce Republike, palača Sponza – gospodarski centar, crkva sv. Vlaha – duhovno središte, te Onofrijev vodovod – inženjersko čudo 15. stoljeća. Pozadine tapeta ispisane su rukopisima i dokumentima koji su oblikovali Dubrovnik: statutom iz 1272., odlukama Velikog vijeća, receptima iz franjevačke ljekarne Male braće, starim kartama Republike, zapisima o trgovini, pomorstvu i ukidanju ropstva – stoljećima prije ostatka Europe.

„Isprva sam mislila da će najveći izazov biti sama izvedba, ali vrlo brzo sam shvatila da je ključ pronaći način kako spojiti tri svijeta – junake priče, arhitektonske elemente i povijesne spise. Svaki je nosio svoju snagu i govorio vlastitim jezikom, ali ih je bilo teško uskladiti u jednoj vizualnoj kompoziciji. Nerijetko sam provodila neprospavane noći tražeći odgovor – gdje smjestiti likove, kako udahnuti život arhitekturi, na koji način dopustiti spisima da govore, a da pritom svi zajedno tvore skladnu cjelinu. I onda se polako posložilo: dokumenti su pronašli svoje mjesto u podlozi i teksturi, junaci su izronili u prvi plan, a arhitektonski oblici postali su stupovi koji nose cijelu kompoziciju. Tada je zid po prvi put – oživio. I znala sam da ispred sebe imam nešto veliko, vrijedno svakog truda i svake treće smjene.” – prisjetila se umjetnica.

Nagrada za najbolji dizajn, osvajanje Pariza i predstavljanje američkom tržištu

Kolekcija bez prethodnika – prvi otisak drugačije povijesti

U vremenu kada digitalni alati mogu replicirati gotovo svaki oblik, kada se autorska prava sve češće narušavaju u utrci za instant slavom i tržište preplavljuju brojne replike, ova kolekcija podsjeća na vrijednost izvornog rukopisa. Nijedna tehnologija ne može prenijeti trenutak kada umjetnik odluči pustiti kap boje da se razlije preko ruba zamišljene linije, niti atmosferu arhiva u kojem je ideja sazrijevala. Upravo u tim akvarelnim prijelazima, u mrlji koja prelazi crtu, u drhtavom potezu kista pohranjena je prava priča kolekcije. „Oda Dubrovniku“ stvarana tijekom nekoliko mjeseci – od prvih istraživačkih bilješki do posljednjeg poteza kista. Proces je bio trostruk: junak, arhitektonski motiv i povijesni dokument, pažljivo složeni tako da funkcioniraju i izbliza i izdaleka. Kada je ručni rad pretočen u digitalni format, zadržana je taktilnost i osjećaj da svaka linija nosi namjeru – kao trajni otisak ruke koja stvara.

“Iako sam uvijek otvorena za nove tehnologije i počašćena što je moj rad postao inspiracija mnogima, vjerujem da izvorna umjetnost uvijek pobjeđuje replike – jer ono što nastaje iz tvog vlastitog osjećaja, intuicije i naleta kreativnosti ne može se preslikati, kopirati niti ponoviti. Umjetnost nije algoritam. Možeš precrtati liniju, ali nikada nećeš uspjeti prenijeti njezinu namjeru, viziju cjeline ili trenutak odluke da potez ostane nesavršen – jer upravo tako priča istinu. Upravo zato hrvatske velikane nisam željela prikazati kao muzejske eksponate, već kao ljude, ideje i simbole utkane u tkivo grada. Stare spise utkala sam u pozadinu koja diše, a građevine su doživjele renesansu kakvu može podariti samo ruka ovog stoljeća.” – zaključila je Josipa Maras.

Kolekcija je dostupna na https://studijo.co/

Dekoracije i detalji

Bojanje jaja ovim tehnikama podići će vaše pisanice na novi nivo

Donosimo 5 tehnika za bojanje jaja koje će vaše pisanice pretvoriti u mala remek-djela

bojanje jaja

Uskrs je vrijeme kada se tradicija, kreativnost i priroda susreću u najljepšim bojama – doslovno. Ako želite da ove godine vaše pisanice zablistaju na uskrsnom stolu, isprobajte ove tri različite tehnike za bojanje jaja. Svaka od njih ima svoj poseban šarm, a rezultat su unikatne pisanice koje plijene pažnju.

Cvijeće, tradicija i boje: Uskrsni stol Boške Bahtijarević

1. Prirodne boje: rustikalna elegancija iz kuhinje

Umjesto kupovnih boja, iskoristite ono što već imate u kuhinji – crveni kupus, kurkumu, ciklu ili kavu.
Prirodno bojanje jaja daje nježne tonove i ekološki je prihvatljivo, a poseban efekt možete postići ako jaja prethodno izbijelite.

Kako izbijeliti jaja i obojati ih prirodnim bojama

2. Dekupaž i batik tehnika: umjetnost na ljusci

Ako želite da se vaša jaja ističu, okušajte se u dekupažu s papirnatim salvetama ili batik tehnici s voskom. Obje metode traže malo više vremena i pažnje, ali rezultat su prava mala umjetnička djela.

Bojanje jaja
Bojanje jaja

Radost izrade: dekupaž i batik za savršeno uskrsno jaje

3. Soda bikarbona i boja: eksperiment s efektom mramora

Za neobičan mramorni efekt, kombinirajte prehrambene boje sa sodom bikarbonom. Ova tehnika bojanja jaja posebno je zanimljiva ako radite s djecom – brza je, zabavna i svaki put drugačija.

Kako obojati pisanice sodom

4. Pisanice u vinu i ubrusima

Tajne pisanica u vinu i ubrusima otkrio nam je hobi slastičar Marko Strižak koji nas već godinama oduševljava slasticama.

Većina nas voli kada su pisanice pripremljene na prirodan način.  Osim na neke klasične načine kao što su one u luku, možete ih pripremiti i u vinu te ubrusima.

Pisanice u vinu i ubrusima

5. Bojanje jaja predivnim nijansama plave boje

Zašto ne bismo obojili jaja u predivne nijanse plave koje će sigurno uljepšati uskrsni stol?
Royal Copenhagen plava donosi nekoliko nijansi ove boje, a vi ih možete kombinirati kako vama odgovara, pa ih i ukrasiti bojama za privremene tetovaže ali i sjajnim ukrasima.

Ukrasite uskršnja jaja predivnim nijansama plave boje

Bez obzira jeste li ljubitelj tradicije ili eksperimentiranja, ove tehnike za bojanje jaja pružaju savršenu priliku da dodate osobni pečat blagdanskom stolu. Od prirodnih tonova do kreativnih uzoraka – neka ove pisanice pričaju vašu uskrsnu priču.

Nastavite čitati

Dekoracije i detalji

Cvijeće, tradicija i boje: Uskrsni stol Boške Bahtijarević

Proljetnice kao glavne zvijezde uskrsnog stola unose boje, mirise i osjećaj buđenja – posebno kada ih s ljubavlju aranžira Boška Bahtijarević

Cvijeće, mirisi proljeća i obiteljska tradicija neraskidivo su povezani s Uskrsom – barem ako pitate Bošku Bahtijarević, vlasnicu Tvoje.hr, koja već godinama s puno pažnje i stila uređuje uskrsni stol pod Plešivičkim brdima.

„Svakako biram proljetnice – bilo rezano cvijeće, bilo ono iz lukovica“, otkriva Boška. Među favoritima su zumbuli, narcise, muscari i tulipani, a posebno ističe cvjetne grane koje unose dodatnu dinamiku u aranžman.

Sva lica raskošnih magnolija

„Za mene svaki cvijet koji izlazi iz zemlje u proljeće simbolizira novo rođenje – donosi život, boje, mirise“, dodaje.

Na njezinom uskrsnom stolu nezaobilazan je klasični uskršnji doručak: šunka u kruhu, punjena jaja, rotkvice, mladi luk, sir i vrhnje. Za ručak slijedi tradicionalna janjetina, artičoke s bobom i graškom, a sve se zaokružuje slatkim – pavlovom s bobičastim voćem.

Estetika stola također je važna. „Uvijek koristimo Zwiebeltopf posuđe i starinske vezene stolnjake. Cvijeće dolazi iz maminog vrta, a posebno volimo bojana jaja po starinski“, priča Boška. Na zid paralelan sa stolom postavila je veliku granu na koju obitelj vješa uskrsna jaja – čime prostor dobiva dodatnu simboliku i toplinu.

Stolnjaci inspirirani hrvatskom baštinom hit su u uređenju interijera

U središtu stola uvijek je poseban cvjetni aranžman koji radi prema kolekciji te godine. „Cvijeće automatski privlači pogled, daje stolu točku fokusa, unosi svježinu i povezuje sve elemente“, zaključuje Boška.

Uskršnji aranžman a la Boška Bahtijarević: Obogatite svoj uskrsni stol!


Nastavite čitati

Kolumne

Pratite nas na drušvenim mrežama

Izbor urednice