Arhitektura i dizajn
Le Corbusier: Arhitekt koji je oblikovao svijet kakvog poznajemo
Mrzio je ukrase, a gradove je zamišljao kao savršeno organizirane strojeve
Ako pojam “moderno” i danas u nama budi osjećaj uzbuđenja i napretka, to u velikoj mjeri možemo zahvaliti Le Corbusieru. Ovaj švicarski arhitekt, rođen kao Charles-Édouard Jeanneret, bio je jedan od najutjecajnijih mislilaca i graditelja 20. stoljeća.
Le Corbusier je bio i strastveni slikar i crtač – svakodnevno je radio skice, kolaže i apstraktne kompozicije. Bio je pod snažnim utjecajem kubizma i purizma, umjetničkog pravca kojeg je i sam razvio s Amédéeom Ozenfantom. Vjerovao je da arhitektura i slikarstvo trebaju djelovati zajedno.
Njegove ideje o funkcionalnosti, jednostavnosti i estetskoj čistoći obilježile su i način na koji danas promatramo prostor.
Zašto je naš svijet postao siv? Psihološki učinak boja na našu svakodnevnicu
Le Corbusier – pionir moderne arhitekture
Le Corbusier je djelovao ponajviše u Francuskoj, ali je svojim projektima, knjigama i urbanističkim vizijama utjecao globalno. Njegovo najpoznatije djelo “Prema novoj arhitekturi” (1923.) bilo je poziv na prekid s historijskim stilovima i prijelaz prema arhitekturi koju vode načela inženjeringa i modernih tehnologija. Fascinacija strojevima, avionima i automobilima pretočilo se u ideju da kuća treba biti “stroj za stanovanje”. Funkcionalna, jednostavna, lišena suvišnih ukrasa.
U svojim prvim vilama u Parizu 1920-ih i 30-ih godina, Le Corbusier je u praksi pokazao što znači moderna arhitektura: ravni krovovi, staklene površine, slobodni tlocrt, bijele fasade i minimalizam koji ističe čistoću linija i svjetlost prostora.
Vizije gradova budućnosti
Dok su njegove privatne kuće bile nenadmašne u eleganciji i preciznosti, Le Corbusier je bio i urbanistički vizionar – i, kako se kasnije pokazalo, kontroverzan. Njegova ideja “sjajnog grada” (La Ville Radieuse) podrazumijevala je potpunu rekonstrukciju urbanih jezgri u korist visokih stambenih tornjeva i širokih prometnica. Nije se libio reći da bi volio srušiti cijeli Manhattan kako bi izgradio racionalniji grad. Nažalost, te vizije su posredno doprinijele nastanku beživotnih betonskih predgrađa i društvenih problema u velikim gradovima Europe.
Ytong kuća budućnosti: Energetski učinkovita i otporna na potrese
Le Corbusier je uvelike koristio armirani beton, materijal koji je savršeno odgovarao njegovoj viziji moderne arhitekture. Beton mu je omogućio slobodu oblikovanja – ravne ploče, velike prozore, stube i pročelja bez tradicionalnih ograničenja. S vremenom, sirovi, neobrađeni beton postao je i estetski izraz njegovih ideja: čist, iskren i lišen svake dekoracije. Upravo zahvaljujući tome, Le Corbusier se smatra pretečom brutalizma, stila koji je obilježio poslijeratnu arhitekturu diljem svijeta.
Industrijski dizajn i namještaj
Le Corbusier je zajedno sa svojim suradnicima Charlotte Perriand i Pierreom Jeanneretom dizajnirao neke od najpoznatijih komada namještaja 20. stoljeća. Njegova filozofija “kuća je stroj za stanovanje” prenesena je i na interijer.
Naslijeđe i kritike
Le Corbusier je preminuo 1965., ostavivši iza sebe desetke projekata, uključujući slavne građevine poput Ville Savoye, kapelice u Ronchampu i zgrade Unité d’Habitation u Marseilleu. Njegovo djelo utjecalo je na generacije arhitekata i oblikovalo razvoj modernizma i brutalizma.
Iako su ga mnogi kritizirali zbog zanemarivanja društvenih i emocionalnih potreba čovjeka u planiranju gradova, Le Corbusier ostaje simbol revolucije u arhitekturi. Njegove bijele vile, dizajnerski komadi namještaja i ideje o prostoru još su uvijek predmet divljenja i analize.
Le Corbusier i hrvatska arhitektura
Utjecaj Le Corbusiera prisutan je i u Hrvatskoj. Posebno se osjeća u radu arhitekata poput Ivana Vitića, koji je kroz racionalan pristup i jednostavne forme donosio duh modernizma u domaći kontekst.
Le Corbusier nije bio samo graditelj, već i vizionar koji je promijenio način na koji mislimo o životnom prostoru. Danas, u vremenu kad ponovno tražimo ravnotežu između funkcionalnosti, estetike i održivosti, njegove ideje ponovno dobivaju na aktualnosti – kao podsjetnik na to koliko moćna i odgovorna može biti arhitektura.
Arhitektura i dizajn
Obnovljene hrvatske kurije – nova poglavlja starih priča
Iza zidova hrvatskih kurija skrivaju se stoljećima stare tajne, a obnovom se čuva njihova povijesna i arhitektonska vrijednost.
U srcu Hrvatske, između pitomih brežuljaka i slavonskih ravnica, stoje kurije – elegantne vlastelinske kuće i manji plemićki dvorci koji odražavaju duh jednog prošlog vremena. Nekoć središta plemićkih obitelji i župnih posjeda, neke od njih danas su ponovno oživjele, doživljavajući novu renesansu kroz pomno osmišljene obnove koje spajaju baštinu i suvremeni luksuz.
Kako je kurija stara tri stoljeća pretvorena u mjesto kao iz bajke
Energetski učinkovit dvorac iz 19. stoljeća
Šarm prošlih stoljeća
Diskretne, ali ponosne, kurije su nekada bile domovi nižeg plemstva, svećenika i lokalnih uglednika. Za razliku od raskošnih dvoraca, njihova je ljepota bila skromnija – suptilna i profinjena, više usmjerena na udobnost i tradiciju nego na demonstraciju moći. Njihove arhitektonske karakteristike – visoki stropovi, raskošni stubišni tornjevi, dekorativni fasadni detalji – svjedoče o statusu obitelji koje su tu živjele. Danas, nakon desetljeća propadanja, mnoge kurije doživljavaju transformaciju: pažljivo obnovljene, ali uz očuvanje povijesnih elemenata, pretvaraju se u hotele, galerije, vinarije i kulturne centre.
Kurija Janković, Kapela Dvor
Smještena u slikovitom naselju Kapela Dvor, u Virovitičko-podravskoj županiji, Kurija Janković sagrađena je početkom 19. stoljeća, a današnji izgled poprima oko 1880. godine, u vrijeme vlasnika Geze pl. Jankovića. Nekadašnje vlastelinsko imanje obuhvaćalo je kuriju, niz gospodarskih zgrada i raskošne perivoje koji su se prostirali na oko 4,5 hektara. Od nekadašnjeg pejzažnog vrta danas je sačuvano tek nekoliko stoljetnih stabala – tihi svjedoci nekadašnjeg sjaja. Početkom 20. stoljeća posjed kupuje Arpad I. Károly, koji na zgradi provodi preinake i dogradnje. Tijekom godina kurija mijenja vlasnike i namjene – neko je vrijeme služila kao škola, a potom je prepuštena zaboravu i propadanju. Njezin novi život započinje 2012. godine, kada ju otkupljuje Virovitičko-podravska županija i pokreće opsežnu obnovu. Već 2014. Kurija Janković ponovno zablista u punom sjaju – pretvorena u elegantan hotel s četiri zvjezdice, u kojem se povijesna arhitektura isprepliće s modernim komforom i toplinom slavonskog gostoprimstva.
Kurija Normann, Bizovac
Kurija Normann Ehrenfels u Bizovcu izgrađena je u prvoj polovici 19. stoljeća za potrebe vlastelinskih činovnika i smatra se najvrjednijim kulturno‑povijesnim spomenikom općine. Iako je tijekom vremena više puta pregrađivana, sačuvala je osobine stila i razdoblja u kojem je nastala. Godinama je služila kao osnovna škola, sve dok nova školska zgrada nije izgrađena na mjestu njezina perivoja i vrta dvorca.
Kroz trogodišnju obnovu izrađenu u sklopu projekta „Čuvarica baštine u srcu Bizovca“ obnovljeno je oko 500 m² interijera, čime je kuriji vraćen sjaj i omogućena nova društvena funkcija.
Kurija Omilje, Sv. Ivan Zelina
Kurija Omilje u Donjoj Drenovi kod Svetog Ivana Zeline izgrađena je 1822. godine kao ladanjska kuća za plemićko dobro, smještena na brežuljku s pogledom na vinograde i šume. Tijekom povijesti kurija je imala važnu ulogu u kulturnom životu – u njoj su se sastajale ličnosti Ilirskog pokreta, a u 19. i 20. stoljeću djelovala je i kao pučka škola. Nakon opsežne desetogodišnje obnove, kurija je pretvorena u heritage hotel, sa sačuvanim arhitektonskim detaljima i modernim sobama, dok vinarija obitelji Pisačić dodatno obogaćuje iskustvo posjeta. Kurija Omilje danas predstavlja spoj povijesne baštine, prirodnog okruženja i suvremenih funkcija.
Obnovljena Kurija Mihalović iz 16. stoljeća danas je heritage hotel i potpuno nas je oduševila
Hrvatske kurije predstavljaju važan dio kulturne i arhitektonske baštine zemlje. One svjedoče o društvenim, povijesnim i gospodarskim okolnostima vremena u kojem su nastajale, a kroz stoljeća su često mijenjale funkciju i namjenu. Njihova obnova omogućuje očuvanje arhitektonskih i povijesnih vrijednosti, dok istovremeno pruža prostor za suvremene društvene, kulturne i lokalne aktivnosti. Kurije tako ostaju svjedoci prošlih epoha, dajući uvid u život i običaje plemićkih obitelji, kao i u razvoj lokalnih zajednica.
Arhitektura i dizajn
Festival DA2 – gdje se susreću arhitektura, dizajn, umjetnost i film
Kroz filmski medij festival pokazuje kako arhitektura i vizualna kultura oblikuju način na koji doživljavamo prostor, identitet i zajednicu
U Zagrebu je održan Festival DA2, događaj koji već sedmu godinu zaredom okuplja zaljubljenike u arhitekturu, dizajn, umjetnost i film. Ovogodišnje izdanje održano je u Kaptol Boutique Cinemu, gdje su posjetitelji kroz pet festivalskih dana mogli pogledati niz pažljivo odabranih dokumentaraca. Svaki film povezuje svijet estetike, ideja i društvenih promjena.
Festival DA2 iz godine u godinu postaje jedno od najvažnijih mjesta kulturnog dijaloga u regiji. Njegova vrijednost leži u tome što ne okuplja samo autore i stručnjake, već i širu publiku. Time potiče raspravu o ulozi umjetnosti i dizajna u svakodnevnom životu.
Kroz filmski medij festival pokazuje kako arhitektura i vizualna kultura oblikuju način na koji doživljavamo prostor, identitet i zajednicu. Takvi događaji podsjećaju da kreativnost nije luksuz, nego temeljni dio ljudskog iskustva.

Festival DA2 istražuje granice između umjetnosti i života
Umjetnička direktorica i selektorica festivala Tina Hajon istaknula je da je ovogodišnji program obuhvatio 11 filmova, od kojih se osam natjecalo za glavnu nagradu Iskra – priznanje za najinspirativniji film godine.
„Ove godine prvi put smo imali i regionalni program koji je otvorio prostor domaćim autorima. Uvrstili smo i prvi hrvatski film u natjecateljski dio – Vude, ti si pobijedio, posvećen našem velikom Oskarovcu Dušanu Vukotiću“, rekla je Hajon.
Zajednička nit svih filmova bila je istraživanje kreativnih procesa – od obiteljskih odnosa do karijera arhitekata, umjetnika i dizajnera. Publika je mogla pogledati i dokumentarce koji propituju granice umjetnosti te teme vezane uz klimatsku umjetnost, koja zauzima sve važnije mjesto u globalnim raspravama.

Filmovi koji spajaju estetiku, emociju i odgovornost
Festival je otvoren dokumentarcem David Lynch: Enigma u Hollywoodu. Tijekom festivala prikazani su i filmovi Kandinski: Boje zvukova, Klimatska umjetnost – Od prosvjeda do utopije, Nuvola: Otvoren projekt za grad i Ada – Moja majka arhitektica.
Posljednji je film posebno dirljiv. Redateljica, po struci arhitektica, kroz priču o majci arhitektici progovara o majčinstvu i stvaralaštvu koje se isprepliću u životu žene umjetnice.
Stručni žiri u sastavu Alemka Lisinski, Denise Zmekhol i Alen Žunić nagradu Iskra dodijelio je filmu Tiranska urota redatelja Manfredija Lucibella. Riječ je o radu koji kritički promišlja suvremene prakse vrednovanja umjetničkih djela. Posebno priznanje dobio je film Schindler: Arhitekt prostora.
Kreativnost u dijalogu
Kroz priče o arhitektima, dizajnerima i umjetnicima, Festival DA2 još je jednom dokazao da se kreativnost rađa u dijalogu.
Kada se različite umjetnosti susretnu i počnu govoriti zajedničkim jezikom, nastaju nova promišljanja i svjež pogled na svijet.
Ovaj zagrebački festival ne donosi samo nove filmove, nego i nova prijateljstva, ideje i perspektive.
U vremenu kada umjetnost sve češće prelazi granice disciplina, Festival DA2 ostaje mjesto susreta, inspiracije i stvaranja novih veza između kulture i života.





