Povežimo se

Događanja

Dodijeljene godišnje nagrade UHA-e – otvorena izložba ostvarenja hrvatskih arhitektica i arhitekata

S tradicijom duljom od 60 godina, ova izložba pruža jedinstven i cjelovit pregled nacionalne arhitektonske produkcije u prethodnoj godini. Radove Godišnje izložbe ostvarenja hrvatskih arhitektica i arhitekata u 2023. godini valorizirao je stručni žiri arhitektica i arhitekata u sastavu: Vjekoslav Gašparović (predsjednik), Ana Boljar, Vedad Islambegović, Jani Mardešić, Iva Martinis, Marin Mikelić, Helena Paver Njirić, Tomislav Soldo i Ana Šverko.

Žiri je donio odluku o laureatu Nagrade „Viktor Kovačić“ za životno djelo, koja je pripala arhitektu Đuri Mirkoviću. Stručni žiri koji je valorizirao ovogodišnje radove prijavljene na Godišnju izložbu nominirao je radove u svim kategorijama za godišnje nagrade „Viktor Kovačić“, „Bernardo Bernardi“, „Drago Galić“ i „Neven Šegvić“, koji predstavljaju kreativni, etički i estetski iskorak prema željenom usmjerenju strukovnog djelovanja unutar godišnje arhitektonske produkcije. Birani su projekti koji su pažljivi prema prostornom i idejnom kontekstu, ekološki osjetljivi, financijski racionalni, a pritom projektantski originalni, jasni, suptilni, progresivni. U odabiru pak nagrada u svakoj od pojedinih kategorija vrednovani su projekti koji su najsveobuhvatnije odgovorili arhitektonskim jezikom na projektantski zadatak, neovisno o temi i mjerilu, odnosno rad u kategoriji “Neven Šegvić” koji je iznimno pridonio historiografiji i teoriji discipline.

DOBITNICI NAGRADA ZA 2023. GODINU:

NAGRADA VIKTOR KOVAČIĆ za najuspješnije ostvarenje u svim područjima arhitektonskog stvaralaštva za 2023. godinu:

Hotel Zonar Zagreb / autori: LEA PELIVAN I TOMA PLEJIĆ, STUDIO UP

Hotel Panorama, izvorno Omladinski hotel Sport arhitekta Slavka Jelineka, od 1968. godine dominira dinamičnim trešnjevačkim susjedstvom. Mijenjan i dograđivan u više navrata, u svojoj recentnoj reinkarnaciji kao hotel Zonar Zagreb probuđen je iz letargije i dramatično transformiran u novi, vibrantni gradski reper.

Pažljivo čitajući povijesni i prostorni kontekst, autori uklanjaju nataložene slojeve do izvornih Jelinekovih postavki koje reafirmiraju, reinterpretiraju i suvereno ugrađuju u novi koncept. Već od ulaznog trijema nižu se i izmjenjuju kadrovi, sekvence i različiti ambijenti superjavnog prizemlja koji se nastavljaju u polivalentne prostore mezanina. Svjetleće plohe, pulsirajući ekrani, poluprozirne opne, refleksije i teksture grade utopijsku atmosferu unutrašnjosti, kao potpuno projektirano iskustvo s odmakom od poznatih obrazaca turizma.

Panoramski pogled na grad je glavni motiv organizacije različitih tipova soba; od „paviljona“ za spavanje u prozoru, kade uz prozor ili radne plohe duž prozora, nižu se specifična rješenja kao odjeci lođe iz izvornog projekta. Soba je svojevrsna kapsula unutar kapsule, mikroarhitektura umetnuta u zatečeni okvir koja putem različite materijalizacije (svijetlo, tamno, drveno, reflektivno…) i male, ali vješte varijacije u tlocrtu i presjeku ostvaruje paletu neočekivano raznolikih dojmova i atmosfera.

Ponovno aktiviranje krova nakon 50 godina, s javno dostupnim bazenom i terasom, nesebičan je doprinos gradu i građanima te jasan iskaz autorskog stava o nužno aktivnoj ulozi hotela u životu grada. I upravo ta optimistična ambicija ove ostvarene utopije ohrabruje i svjedoči da arhitektura unatoč svim ograničenjima i unutar turističke sfere može (i mora) ispunjavati svoju društvenu i gradotvornu ulogu.

(autor obrazloženja: Marin Mikelić)

NAGRADA DRAGO GALIĆ za najuspješnije ostvarenje na području stambene arhitekture za 2023. godinu:

Kuća Nodi / autori: NIKOLA FABIJANIĆ I JURE GLASINOVIĆ

U procjep rubnih uvjeta nevelike parcele u Ivanić-Gradu – pruge, postojeće kuće i susjedne izgradnje, utisnuta je izdužena adicija kuće za oca i kćer. Postavljanjem uza sjeverni rub čestice arhitekti izlažu novu prizemnicu južnom osunčanju i rekreiraju iščezlu tipologiju kompaktnog dvorišta uokvirenog stanovanjem, radom i susjedima.

Ulaskom kroz ostakljeni zabat ukazuje se ideja kuće, artikulirana u poprečnom presjeku malih dimenzija i velike heterogenosti. Tripartitnom podjelom raščlanjuje se na zidani potez služećih sadržaja prema susjedu ostakljeni niz dnevnih prostora u središnjoj osi, trijem prema vrtu. Gradacija od čvrstog i tamnog prema levitirajućem i otvorenom dodatno je naglašena tvarnošću gradbenih elemenata. Servisi, stiješnjeni na minimalne utilitarne dimenzije između dvaju usporednih zidova i betonske kape, ustupaju svoju visinu sjevernoj orijentaciji kuće i poprečnom provjetravanju. Postaju oslonac mjernoj skali krovnih drvenih nosača koji, iako dilatirani od oplošja, drže na okupu staklenom cezurom odvojene zidnu i krovnu plohu, baš kao što to čini i klupa, koja poput drvenog klina povezuje podnu plohu kuće i trijema s fiksnim ostakljenjem pročelja. Dva drvena elementa koja ne dopuštaju kući da se „razleti“ evociraju dojam što nas vraća na misao o kući kao skloništu, minimalno zaštićenom od vanjskih utjecaja. Umnažanjem presjeka stvara se iluzija da kući nema kraja; pred nama se rastvara dom koji ne umanjuje svojeg stanara.

Prostorno, taktilno i ambijentalno bogatstvo ove male kuće stoji nasuprot svim tržišnim postulatima stanogradnje, kao podsjetnik da se kvaliteta arhitekture stanovanja ne iskazuje brojkom izgrađenih kvadrata ili utrošenih sredstava te da može i treba (ponovno) biti dostupna svima.

(autorica obrazloženja: Ana Boljar)

NAGRADA BERNARDO BERNARDI za najuspješnije ostvarenje na području oblikovanja i unutrašnjeg uređenja za 2023. godinu:

Vinogradarska zbirka Pitve / autorica: VANJA ILIĆ

Vinogradarska zbirka muzeja općine Jelsa u hvarskom selu Pitve ušla je u zgradu nekadašnje škole podignute početkom 20. stoljeća, dimenzionirane po mjeri malog mjesta u unutrašnjosti otoka. Prenamijenjena za muzejsku funkciju, a zatim 2012. godine oštećena u požaru, kuća je nakon obnove trebala preuzeti višestruku ulogu: stalnog postava zbirke, izložbenog prostora, prostora za prezentaciju vina i enološku edukaciju te društvenog prostora za lokalnu zajednicu, a sve to u sklopu strogo postavljenih konzervatorskih zahtjeva.

Tako slojevit program mogao se bez napora pretočiti u kuću samo projektom koji podržava varijabilnost prostora u vremenu njegovim izmjeničnim kodiranjem i dekodiranjem. Stalni izložbeni postav i popratne namjene organiziraju se unutar postojećeg volumena putem unesenoga posve suvremenog i neovisnog prostornog elementa u obzirnom dijalogu sa zatečenom ovojnicom, koju dodiruje tek na mjestu gdje je to potrebno da je dodatno učvrsti.

Reinterpretativna dimenzija interijera gradi se u odnosu konstanti i mijena. Izložbeni element na katu i galeriji tvori niše za izlaganje s uporabnim artefaktima i isječcima zemlje čija se ljepota ističe u gotovo apstrahiranim, pomno kontroliranim kompozicijama, dok su opisi i objašnjenja smješteni izvan niša, u slobodnom prostoru koji teče između sekvenci režiranoga muzejskog postava i otkriva raskošne vizure prema agrarnom pejzažu. Dvorana u prizemlju, pak, zahvaljujući sustavu preklopnih panela, ostvaruje stupnjevan odnos s okolišem – od potpune zatvorenosti do integracije.

Tu je ekspresija interijera postignuta ukazivanjem na ljepotu korisnoga i „običnoga” projektiranjem polivalentne „mašine za procesuiranje” programa, lišene svake suvišnosti, koja oplemenjuje mjesto i lokalnu zajednicu, koliko i razmišljanja o suvremenom interijeru.

(autorica obrazloženja: Ana Šverko)

NAGRADA NEVEN ŠEGVIĆ za publicistički, kritički, znanstveno‐istraživački i teorijski rad na području arhitekture za 2023. godinu:

Knjiga „Arhitekt Milovan Kovačević – pobornik internacionalnog modernizma“ / Autorica: DUBRAVKA KISIĆ

Monografija posvećena arhitektu Milovanu Kovačeviću (1905. – 1946.) mnogo je više od višegodišnjeg istraživanja opusa arhitekta čiji je osobni fond pohranjen u Hrvatskom muzeju arhitekture HAZU, nego je, kako piše jedna od recenzentica knjige, dr. sc. Snješka Knežević: „…osobita vrijednost rukopisa što autorica podjednaku važnost pridaje prikazu konteksta u kojem se Kovačević javlja, školuje, formira i stječe svoj identitet – ljudski i etički, profesionalni i svjetonazorski…“

I zaista, nemoguće je razumjeti opus ovog arhitekta, djelatnog u razdoblju u kojemu se spektar arhitektonskog modernizma koncentrira u internacionalni stil vođen funkcionalističkom etikom i estetikom, izdvojeno od njegova obrazovanja, antifašističkog djelovanja i borbe za integraciju arhitektonskih načela u koja je vjerovao u novi, socijalistički društveni poredak, na iznimno teškom životnom putu.

Naslovi i podnaslovi tematskih poglavlja jasno ukazuju na sistematizaciju rezultata istraživanja u prisnom odnosu slike i riječi: Povijest jedne borbe – Biografija / Koprivnica 1905. – Zagreb 1946.; Modernitet u pluralu / Formativno razdoblje 1921. – 1929.; Utjecaj ništa ne stvara – on budi / Profiliranje arhitektonskog opusa 1930. – 1940.; Život po mjeri ratnog vremena / Zagreb – Oslobođeni teritorij – Zagreb: 1941. – 1946.

Kovačević pripada generaciji arhitekata o kojoj i dalje znamo premalo. O povijesti hrvatske arhitekture općenito nije moguće govoriti bez izvlačenja znanstvenih biografija njezinih protagonista izvan šturih pasusa ili pak iz potpunog zaborava, zbog čega vrijednost ove knjige nadilazi značaj monografske obrade jednog arhitekta. Doprinos je to portretu epohe i historiografiji discipline koja čini temelj za razumijevanje suvremene arhitekture i odnos prema baštinjenom prostoru.

(autorica obrazloženja: Ana Šverko)

NAGRADA VIKTOR KOVAČIĆ za životno djelo za 2023. godinu:

Dobitnik: ĐURKO MIRKOVIĆ

Arhitektura Đure Mirkovića obilježena je istraživanjem odnosa graditeljske tehnologije i arhitektonskog oblikovanja, a promišljanje društvene uloge arhitekture u okvirima pažljivog planiranja prostora te sustavne proizvodnje i predaje znanja najsnažniji je trag ostavilo u razvoju zgrada kolektivnog stanovanja i društvenog standarda projektiranih i izvedenih u montažnim sustavima panelne prefabrikacije i kliznih, velikoformatnih i prostornih oplata.

Đuro Mirković rođen je 1937. u Splitu, diplomirao je na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu 1959., bio je projektant i voditelj u projektnim biroima Jugomonta (1959. – 1969.) i Industrogradnje (1969. – 1982.), a od 1982. i stalni profesor na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu, gdje je honorarno predavao još od 1966. godine. Doktorirao je 1981. temom „Tehnološki uvjeti arhitektonskom projektiranju“. Autor je, između ostaloga, stambenih tornjeva u Utrini (1970., 1974.) i Travnom (s N. Postružnik, 1975.), stambeno-poslovnog „Bloka 6“ poznatijeg kao „Mamutica“ (s N. Postružnik, 1976.) i stambeno-poslovnog „Blok 2“ u Središću (1979.), stambeno-poslovnih „Blokova B1 u B1“ u Voltinom naselju (s H. Paljan i T. Petrinjakom, 1976.), stambenih osmerokatnica u Karlovcu (s T. Petrinjakom, 1978.), stambenog tornja s vodospremom u Velikoj Gorici (1974.). Od zgrada društvenog standarda ističu se aneks bolnice za reumatske bolesti u Stubičkim Toplicama (s J. Gornik, 1973.) i Dom umirovljenika u Sopotu (s T. Petrinjakom, 1976.), za koji mu je dodijeljena Nagrada „Viktor Kovačić“.

Njegovi projekti su, baš kao i tehnologije s kojima je radio, sistemski umreženi u društvene, političke, gospodarske i strukovne tokove svoga vremena, pa danas djeluju jednako udaljeno od suvremene proizvodnje kao i društvo u kojem su nastali. Međutim, njegovo je djelo vrijedan repozitorij znanja koje bi moglo ponuditi mnogo uvjerljivije odgovore na stambene i okolišne krize današnjice od onih s kojima trenutačno raspolažemo.

default

Događanja

Predstavljamo dizajnere i obrtnike koji su obilježili InDizajn 2025

Od ručno rađenih sjenila i unikatnih herbarija do dizajnerskog namještaja i keramike s karakterom

InDizajn 2025

Od 3. do 5. listopada zagrebačka Arena ponovno je ugostila sajam interijera InDizajn 2025. InDizajn jedno je od najposjećenijih događanja posvećenih uređenju doma u regiji. Ove je godine kroz dvoranu prošlo više od 15 tisuća posjetitelja, koji su mogli razgledati izložbeni prostor od 5.000 kvadrata i upoznati više od 80 izlagača.

Tijekom tri dana posjetitelji su imali priliku pratiti predavanja, otkrivati nove kolekcije namještaja, tekstila i dekoracija te iz prve ruke razgovarati s kreativcima koji oblikuju suvremeni interijer. InDizajn i ove je godine potvrdio status mjesta na kojem se susreću ideje, inspiracija i dizajnerske inovacije.

Posjetitelji su u Areni mogli pronaći inspiraciju za uređenje doma, otkriti nove trendove i tehnološka dostignuća, ali i upoznati hrvatske produkt dizajnere, obrtnike i umjetnike koji stvaraju i pronalaze nova rješenja za uljepšanje naših svakodnevnih prostora.

Personalizacija kao zaštitni znak zanatskog rada

Među izlagačima istaknula se Gordana Karlović, koja već petnaest godina izrađuje sjenila za lampe. Njezini proizvodi prepoznatljivi su po mogućnosti personalizacije — svaki klijent može birati dezen, veličinu i oblik prema vlastitom prostoru i stilu.
Inspiraciju crpi iz prirode. Boravak na otvorenom i kombinacija jesenskih boja potaknuli su je da istražuje tople tonove žute, smeđe i zelene te ih pretoči u tkanine i sjenila.

Tekstil koji unosi karakter u dom

Da šivanje i danas može biti umjetnost, pokazao je Toni Baković, čiji studio izrađuje zavjese, posteljinu i druge tekstilne detalje po mjeri. Svaki projekt za njega je novi izazov, a cilj mu je održati tradiciju ručnog rada živom.

Vodič za odabir idealnog tepiha za vaš dom

„Motiviramo ljude da uređuju svoje domove kao što uređuju sebe – da unesu karakter i osobnost kroz tekstil, jer je to najjednostavniji i najslobodniji način izražavanja“, istaknuo je.

Priroda kao umjetnost: herbariji Lucie Marie Fatović

Jedan od nesvakidašnjih izložaka koji su privukli pažnju posjetitelja bili su unikatni herbariji Lucie Marie Fatović. Njezina ljubav prema biljkama razvila se kroz rad u vrtu, a s vremenom je prerasla u želju da ih „ovjekovječi u formu“. Herbariji imaju isključivo estetsku funkciju, ali za autoricu nose i dublju poruku o prolaznosti i snazi života.

Zemljani tonovi vraćaju toplinu interijerima

Prema riječima Danijele Mihić, koja se bavi izradom jastuka i ležajeva za kućne ljubimce, siva boja polako izlazi iz mode. Zamjenjuju je zemljane nijanse, pastelni tonovi te smeđa i bež koje, kako kaže, vraćaju toplinu i mirnoću u prostor.

Keramika s osobnošću

Posebnu pažnju privukla je i Iva Milley, čija keramika spaja dvije estetike — tamniju, minimalističku kolekciju Luna i razigraniju Lunariju. Radi s tamnim glinama i zemljanim tonovima, stvarajući komade koji su, kako kaže, odraz onoga što bi sama voljela imati u vlastitom domu.

Namještaj s pričom: dizajn Mateja Kuševića

Dizajner interijera Matej Kušević iskoristio je InDizajn 2025 kako bi predstavio vlastiti dizajnerski namještaj. Odaziv publike bio je iznimno pozitivan, a već su stigle i prve narudžbe. Inspiracija, kako sam opisuje, dolazi spontano – neki prostori jednostavno traže određen komad namještaja koji se mora pojaviti u njima.

InDizajn 2025

Arena Zagreb ovih je dana bila ispunjena kreativnošću, novitetima i jedinstvenim dizajnerskim pričama. Posjetitelji su mogli vidjeti kako se tradicija ručnog rada, ljubav prema prirodi i suvremeni dizajn stapaju u inspirativne ideje koje unose toplinu i osobnost u svaki dom.

Nastavite čitati

Arhitektura i dizajn

Zona pobjede: Kako održavanje zgrada može spasiti domove?

Nova epizoda podcasta Zona pobjede otkriva zašto je održavanje zgrada ključno za sigurnost, vrijednost i dugovječnost svakog doma.

Zona pobjede: Kako održavanje zgrada može spasiti domove?

Gradnja nije gotova kada se objekt dovrši — tada tek počinje njegovo stvarno trajanje. Druga epizoda podcasta Zona pobjede, u produkciji Baumit Hrvatska i emisije Dom na kvadrat, otvara temu o kojoj se rijetko govori, a ključna je za sigurnost, kvalitetu i vrijednost svakog doma — upravljanje i održavanje zgrada.

Zgrade u Hrvatskoj sve su starije, a mnogi suvlasnici još uvijek ne razumiju da odgovornost za održavanje nije samo formalnost, već zakonska i građanska obveza. Kroz razgovor s iskusnim stručnjacima, podcast otkriva kako pravodobna obnova i korištenje kvalitetnih, održivih materijala mogu dugoročno uštedjeti novac i produljiti život svakog objekta.

U epizodi gostuju Dražen Pomper, predsjednik Udruge upravitelja zgrada RH i stručnjak s više od 30 godina iskustva, te Miljenko Minković, voditelj projekata u Baumitu, koji gotovo 25 godina prati razvoj energetske obnove i statičkih sanacija. Razgovor vodi Snježana Turalija (GREENiKA poslovno savjetovanje).

Zona pobjede: Novi podcast koji mijenja pogled na gradnju

Tko su gosti i što donose njihova iskustva

Dražen Pomper započinje priču s tri desetljeća iskustva u sektoru održavanja zgrada, u kojem upravlja s više od 350 objekata diljem Hrvatske. Kao predsjednik udruge upravitelja zgrada, ističe da je hrvatsko tržište održavanja zgrada sazrijevalo sporo — od 1997. kada je uveden prvi zakon o upravljanju do danas. U tom razdoblju svijest građana se polako mijenja, no mnogi i dalje očekuju da netko drugi “brine” o zgradi.

“Ljudi znaju da auto mora ići na servis, ali ne i da njihova zgrada ima svoj rok trajanja. To moramo naučiti od početka.” — Dražen Pomper

Miljenko Minković donosi drugu perspektivu: kroz gotovo 25 godina rada u Baumitu svjedočio je evoluciji gradnje u Hrvatskoj — od vremena prije subvencija do današnjih energetski učinkovitih i ekološki usklađenih projekata. Kao voditelj projekata, Minković naglašava važnost partnerstva između proizvođača, arhitekata i izvođača u svakoj fazi obnove.

Zašto je održavanje zgrada ključno za kvalitetan dom

Pomper objašnjava da svaka zgrada ima životni vijek od 70 do 100 godina, no kako bi tijekom tog vremena ostala funkcionalna, potrebno je redovito ulaganje. Prvi ozbiljniji troškovi javljaju se nakon otprilike 30 godina — kada dolazi vrijeme za obnovu krova, fasade ili stolarije. Bez planiranog održavanja, zgrada ubrzano gubi vrijednost, a troškovi popravaka višestruko rastu.

Zgrade su živi sustavi koje treba pratiti i “servisirati”, baš kao i automobile. “Ljudi znaju kada treba promijeniti ulje u autu, ali ne znaju kada treba obojiti zid,” slikovito opisuje Pomper. Ključno je razviti svijest da održavanje nije trošak, već ulaganje u sigurnost i dugoročnu stabilnost doma.

gradnja nebodera

Zelena obnova doma: Ako vam je prioritet održiva gradnja, slijedite ove savjete

Odgovornost suvlasnika – promjena mentaliteta

Veliki izazov i dalje je mentalitet iz prošlih vremena – mnogi i dalje očekuju da netko “iz općine” ili “iz firme” vodi brigu o zgradi. No današnji zakon jasno kaže: suvlasnici su odgovorni za održavanje i dužni su osigurati sredstva kroz pričuvu. Pomper ističe da je edukacija suvlasnika presudna te da suvremene komunikacijske platforme, poput WhatsApp grupa, znatno pomažu u organizaciji i donošenju odluka unutar zgrada.

Nove generacije stanara bolje razumiju digitalne alate i informacije, što olakšava komunikaciju s upraviteljima i izvođačima. Time se poboljšava koordinacija, povećava transparentnost i ubrzava reakcija na tehničke probleme.

Kako Baumit pomaže – stručnost od projektiranja do izvedbe

Baumit u proces upravljanja i obnove zgrada ulazi u više faza — od projektiranja do same izvedbe. Minković objašnjava da tvrtka često sudjeluje već u fazama planiranja, kada s projektantima usklađuje detalje i predlaže optimalne materijale za pojedine objekte. U drugim slučajevima, uključuju se kasnije – tijekom same izvedbe, gdje pomažu u izboru izvođača i nadzoru kvalitete radova.

“Možete imati najbolji materijal na tržištu, ali ako nije pravilno ugrađen, to ne vrijedi ništa. Znanje je najvažniji alat svake obnove.” — Miljenko Minković

Baumit također pomaže u statičkim sanacijama, koje su postale nužne nakon potresa. Tvrtka razvija rješenja koja kombiniraju toplinsku izolaciju, protupožarnu zaštitu i otpornost na potrese, a ujedno smanjuju ugljični otisak proizvodnje. Minković ističe važnost pouzdanih izvođača i solventnih partnera – jer obnova zahtijeva tehničku stručnost i financijsku stabilnost.

NZEB konferencija: Priuštivo i održivo stanovanje do 2030.?

Inovacije koje mijenjaju tržište: CrystalTop i ekološki materijali

Jedna od inovacija na koju je Baumit posebno ponosan je CrystalTop – nova generacija mineralne žbuke u pastoznoj formi, izrađena 95% od prirodnih sirovina. Radi se o materijalu koji kombinira otpornost, paropropusnost i ekološku prihvatljivost te omogućuje dugotrajniju i sigurniju fasadu.

Ovaj proizvod razvijen je nakon dugogodišnjeg istraživanja u Baumitovom ispitnom naselju u Austriji, gdje su različite kuće građene s različitim materijalima i podvrgnute testovima u realnim uvjetima. Rezultati tih istraživanja pomažu Baumitu da razvija materijale koji prate klimatske izazove i zahtjeve modernog stanovanja.

EPS vs kamena vuna – što odabrati?

Jedno od najčešćih pitanja u obnovama jest izbor između stiropora (EPS) i kamene vune.
Pomper i Minković pojašnjavaju da je kamena vuna sigurniji izbor za visoke stambene zgrade jer pruža bolju otpornost na požar, bolju paropropusnost i dugoročno stabilnija svojstva. Iako je nešto skuplja u startu, ušteda kroz trajnost i sigurnost višestruko nadoknađuje početno ulaganje.

radnik ugrađuje kamenu vunu

Zakon o održavanju zgrada – kazne, promjene i što donosi budućnost

Novi Zakon o održavanju zgrada i prateći pravilnici donose važne promjene: po prvi put uvode kazne za suvlasnike i upravitelje koji ne održavaju objekte prema propisima. Time država želi potaknuti sustavnije upravljanje i dugoročnu odgovornost.

Posebno su istaknuti i problemi koji su dosad bili zanemareni – primjerice, postavljanje klima uređaja na pročelja zgrada, što narušava izgled i sigurnost fasade. Pomper objašnjava da su mnogo važnija pitanja statike, protupožarne sigurnosti i energetske učinkovitosti. Novi pravilnik jasno razlikuje privatne i javne zgrade, pri čemu javne moraju prve dosegnuti nZEB standard, odnosno gotovo nultu emisiju.

Energetski obnovite kuću ETICS fasadnim sustavom

Edukacija i Baumit Akademija – znanje koje gradi kvalitetu

Baumit već dva desetljeća vodi Baumit Akademiju, edukacijski program za izvođače i partnere. Program kombinira teorijski i praktični dio, a sudionici dobivaju certifikate koji potvrđuju stručnost za rad s Baumitovim sustavima. Takvi izvođači imaju prednost pri odabiru na projektima, jer jamče ispravnu ugradnju materijala i dugoročnu kvalitetu radova.

Edukacija je ključna jer čak i najbolji proizvod može podbaciti ako se ne ugradi pravilno. Baumit tako spaja znanje, praksu i inovaciju – što je i srž filozofije “Zone pobjede”.

Što možete učiniti vi?

Ako ste suvlasnik ili upravitelj zgrade, male promjene u pristupu mogu značiti veliku razliku. Evo što možete učiniti već danas:

  • Provjerite ima li vaša zgrada međuvlasnički ugovor u kojem su definirane obveze održavanja, pričuva i razlika između zajedničkih i privatnih dijelova.
    Pitajte upravitelja ili izvođača koristi li certificirane materijale poput CrystalTop ili druge proizvode s dokazanim svojstvima i dugotrajnošću.
    Aktivirajte komunikaciju u vašoj zgradi (WhatsApp grupe, objavne ploče) – informiranost stanara znatno ubrzava donošenje odluka i rješavanje kvarova.
    Proučite novi Zakon o održavanju zgrada – znajte koje su vaše zakonske obaveze, koje kazne prijete i kako se regulativa primjenjuje na javne i stambene objekte.

Gdje slušati cijelu epizodu i kako sudjelovati

Cijelu epizodu slušajte na YouTube kanalu Dom na kvadrat i Baumit Hrvatska kanalima.
Uskoro će biti dostupna i na Spotifyju i ostalim podcast platformama.

Pratite nas na kanalima:

Dom na kvadratWebInstagramFacebookTikTok i YouTube.

Baumit : WebLinkedInInstagramFacebookTikTokYouTube

Greenika : Web

Pretplatite se, komentirajte i javite koje biste teme voljeli u sljedećim epizodama — jer gradnja budućnosti počinje razgovorima.

Nastavite čitati

Kolumne

Pratite nas na drušvenim mrežama

Izbor urednice