Uradi sam projekti
Originalni hrvatski keramički proizvodi
Ako volite svoj posao, onda će vaš trud i rad prepoznati i ostali. Iz ljubavi prema keramici jedna je kostimografkinja razvila prepoznatljiv hrvatski brend. Upoznajte ju.
U različitim bojama, moderna, standardne crvene boje ili pak crna. Terakota, odnosno najjednostavnija vrsta keramike, bez problema može se prilagoditi različitim prostorima i obogatiti ih. Raditi s njome nije jednostavno, a o tome nam svjedoči kostimografkinja koja se prekvalificirala u keramičarku.

„Put je zapravo bio relativno kratak, iz kostimografije sam uvijek bila najviše oduševljena procesom stvaranja iz nule, što znači da biraš materijale, odlučuješ o krojevima, ne nabavljaš gotove proizvode po dućanima, nego baš surađuješ s krojačima, ulaziš u radionice i prisustvuješ i pridonosiš samom procesu stvaranja“, objašnjava nam kostimografkinja i keramičarka Martina Franić.

Negdje se mora početi
Prilike za takav rad nije bilo puno u Hrvatskoj pa je počela proučavati glinu. Krenula je s ručnim izrađivanjem, što je prvi korak gdje se od malih valjaka gline gradi objekt, a onda je otkrila kolo.

„Mene još uvijek, dan danas, taj prvi izum fascinira, kotač, kolo, to je meni fascinantno da se neka stvar okreće, pokreće drugu stvar, iz nje se stvara nešto novo. Da bi uopće krenula u to i nabavila sebi taj skupi stroj, krenula sam prvo u Školu primijenjene umjetnosti gdje sam si iznajmila kolo na par sati i tamo sam imala prvi svoj susret s kolom gdje mi je sve bježalo. Od kola i od mene, bila sam samo jako jako prljava, a izašlo je nešto tako, što je bolje baciti, reciklirati i ponovno upotrijebiti materijal“, dodaje Martina.

Ustrajala je u tome da nauči centrirati što je, i sama kaže, nešto što se uči dugotrajno i vjerojatno treba savladati još nijansi. Krenula je s malim predmetima koji su postepeno rasli.

„Nekad imam dane kad mogu vrtjeti samo male predmete, nekad imam dane kad mogu vrtjeti baš velike predmete i baš imam potrebu za tim. To je naravno i sloboda umjetničkog izražavanja, ali to i pokazuje da trebam još puno raditi na svojim vještinama kako bi one mogle svakim danom, neovisno o mom raspoloženju, biti primijenjene“, kaže keramičarka i kostimografkinja.

Strpljenje i trud
Proces stvaranja keramike je dug. Kad se predmet izradi na kolu, onda se treba sušiti. Sušenje treba pratiti kako bi se prepoznao pravi trenutak kad se predmet može trimati, odnosno dodati mu postolje. To se opet radi na kolu pa ga je potrebno ponovno centrirati.

Nakon toga se dalje predmet suši. Kad se osuši, glazira se, odnosno prvo se peče biskvit na 980 stupnjeva, zatim se glazira i vraća u peć koja se pali na već određenoj, višoj temperaturi. Peć se hladi više od 24 sata, tako da ćete samo za njezino hlađenje trebati dva dana. Ako tome dodamo informaciju da se predmeti peku 9 – 10 sati, jasno je da za izradu ovakvih unikatnih predmeta treba i do tjedan dana.

Ovakve keramičke posude vrlo su izdržljive i nema nikakvih posebnih uputa za njihovo održavanje. A posude imaju i svoju ekološku komponentu: „Kad se keramička posudica polupa, dovoljno je da ju smrvite do kraja i stavite na zemlju i to će se polako vratiti natrag u zemlju, pretvarati u kamen u raznim procesima ili u neku drugu glinu“, zaključuje ova umjetnica.

Izrada, popravak i obnova namještaja
Kako obnoviti stari namještaj? Bili smo na radionici poznatog britanskog umjetnika
Zaboravite kupnju novog! Obnova starog namještaja novi je viralni trend i svi ga rade

U svijetu u kojem se često okrećemo brzoj kupnji i zamjeni, sve je veća potreba za vraćanjem vrijednosti starim predmetima.
Upravo tu potrebu adresirala je trodnevna radionica preuređenja i obnove starog namještaja, na kojoj su sudionici naučili kako jednostavne, ali moćne tehnike mogu udahnuti novi život starim komadima – i to na održiv i estetski dojmljiv način.
Namještaj kao slikarsko platno! Kako restauracijom do statement piece komada

Kreativnost, znanje i obnova starog namještaja
Radionicu je organizirala Nikolina Krstanac, a otvorila ju je suradnjom s poznatim britanskim umjetnikom i majstorom dekorativnih tehnika – Jonathanom Marcom Mendesom. Njegova filozofija temelji se na održivosti, pripovijedanju kroz dizajn i stvaranju tekstura koje odišu poviješću.
„Krenuli smo s tehnikom verdigrisa i korozije metala, a nastavili s paint inlayima, dekupaž papirima velikih formata i slojevitim otkrivanjem boja ispod površine. Sve to kako bi komad dobio priču – izgledao staro, ali postojano, s karakterom i emocijom“, ističe Nikolina.
Polaznici su naučili ne samo osnove bojanja krednim bojama, već i napredne tehnike poput efekta mramora, poznate i kao adenski plaster. Ova tehnika omogućuje stvaranje različitih vrsta kamena prelijevanjem boja na staklu, drvu ili tkanini – površinama koje su donedavno bile nezamislive za takvu vrstu obrade.

Tehnike s potpisom – Fade Faded Grandeur
Mendes je predstavio i svoju autorsku tehniku Fade Faded Grandeur. Njom stvara efekt izblijedjele ljepote, kao da je vrijeme ostavilo trag na površini namještaja.
„Volim stvarati komade koji izgledaju kao da su oslikani prije stotinu, dvjesto godina. Ponekad ni ne čistim površinu – doslovno bojim preko paučine i samo krenem, jer stvaram teksturu i priču“, priznaje kroz osmijeh.
Njegov pristup je neposredan, eksperimentalan i potiče slobodu. Sve što vam treba za početak je osnovno čišćenje, kredna boja i malo mašte.


Više od estetike – čuvanje uspomena kroz obnovu
Osim tehničkih vještina, radionica je nosila i snažnu poruku: vrijednost održivosti, recikliranja i emotivne povezanosti s predmetima iz prošlosti. Obnova starog namještaja tako postaje čin očuvanja uspomena i identiteta.

„Ne moramo bacati komade iz 60-ih, 70-ih ili 80-ih. Uz malo boje i kreativnosti, mogu postati funkcionalni i vizualno dojmljivi elementi našeg doma – bolji i osobniji od novih“, zaključuje Nikolina.
Sudionici su uz znanja ponijeli i inspiraciju. Kako kombinirati obnovljene komade s modernim interijerima, uskladiti ih s bojama zidova ili pak stvoriti unikatne točke fokusa u prostoru.
Makeover namještaja – starom namještaju udahnite novi život
Radionica je još jednom pokazala da dom ne čine samo novi predmeti, već i priče koje odlučimo sačuvati – bojom, teksturom i ljubavlju prema stvarima s karakterom. A obnova starog namještaja pritom postaje više od hobija – postaje način izražavanja, očuvanja i stvaranja buduće baštine.
Uradi sam projekti
Povrtnjak za početnike – sada je pravo vrijeme za sadnju
Strpljenjem do lijepog povrtnjaka

Ako ovog proljeća želite zasaditi povrtnjak pripremite motiku, grabljice, kante poljevače, škare, uže, štapove te mnogo brige i strpljenja.

Ali, ne zaboravite! Proljetna priprema vrta započinje temeljitim radovima koji će biljkama i travnjaku osigurati zdrav i snažan start.
Ranoproljetne povrtnice
Prvo što možete saditi u proljeće, a ujedno i gotovo najjednostavnije vrste za uzgoj su mladi luk, rotkvica i špinat.
Krastavci, kelj, tikvica… Evo koje se povrće sadi u travnju
Ovim vrstama neće naškoditi hladne noći i jutarnji mraz te ne traže puno njege budući da imaju kratak uzgojni period. Uspijevat će i uz svega pola dana direktnog sunčevog osvjetljenja. Ako ste početnik u uzgoju povrća, a možda i nemate povrtnjak, upravo su ovo vrste s čijim se uzgojem, bez puno muke, možete baviti i na vašoj terasi.

Priprema zemlje za idealne povrtnice-mladi luk, rotkvicu i špinat
Budući da su sve ove vrste niskog rasta i sa plitkim korijenom bitno im je osigurati površinu bez prisustva korova koji bi im stvarao sjenu te krao vodu i hranjive tvari.
Ukoliko sadite ove vrste u vrtu, a u jesen ste dodali organsko gnojivo, sada usitnite tlo i spremni ste za sadnju. Ako to niste učinili sada je vrijeme da prilikom proljetne obrade tla dodate u površinski sloj mineralno gnojivo NPK 15-15-15 u količini od oko 50g/m2 i povrtnjak će biti spreman.

Mladi luk

Najlakše ga je uzgojiti iz lučica koje su široko dostupne u proljeće. Sitne lučice sade se u redu na razmaku od 10 do 15 cm, a ukoliko ima više redova, dovoljan razmak među njima je 20 do 30 cm. U rano proljeće obično ima dovoljno vlage u tlu tako da najčešće nema potrebe za zalijevanjem. No, ukoliko se ipak dogodi sušni period važno je osigurati vlažnost površinskog sloja zalijevajući, ovisno o temperaturama, barem dva puta tjedno. Ako nemate povrtnjak, luk možete, koristeći isti postupak, posaditi u široke tegle, no sa duplo manjim razmakom.
Rotkvica

Rotkvice su jednostavne zbog vrlo kratkog vremena uzgoja. Kupljeno sjeme rotkvica sijete u plitke redove na dubinu od 1-2 cm. Sijete kao da prstima solite redove ostavljajući sjemenke vrlo blizu. Ukoliko imate više redova razmak među njima trebao bi biti 15 do 20 cm. Bitno je redovito zalijevati, ne dopuštajući da rotkvice u rastu ostanu dulje bez vode. Ako ostanu bez vode kasnije mogu biti gorke ili će, nakon razdoblja dehidracije, lagano raspucati prilikom obilnog zalijevanja. Ako nemate povrtnjak, isti postupak se primjenjuje i pri uzgoju u dugačkim teglama.
Špinat

U uzgoju špinata, za razliku od rotkvice, pripazite da ostavite razmak među sjemenkama od 3-5 cm, te da je dubina sjetve oko 3-4cm. Razmak između redova isto treba biti nešto veći, a to je 25 do 30 cm. Nakon sjetve trebat će vam oko dva i pol mjeseca do prve berbe. To vrijeme možete skratiti tako da umjesto sjemena kupite presadnice koje ćete saditi na isti način u redove. Špinat redovito zalijevajte, no budite oprezni sa prihranom dušičnim gnojivima, jer špinat može u listovima nakupiti velike količine nitrata koji su štetni prilikom konzumacije.
Visoke gredice na balkonu ili u vrtu: Korak po korak do vlastitog vrta

You must be logged in to post a comment Login