Uređenje interijera
Tapete s potpisom domaće dizajnerice
“Moje zidne tapete i ja vodimo vječnu borbu. Jedno od nas dvoje morat će otići!” rekao je svojedobno Oscar Wilde, a svi oni koji su se ikada našli u prostoriji u kojoj su im uzorci na zidovima zadavali glavobolje, sasvim sigurno suosjećaju s velikim piscem. O velikom povratku tapeta, njihovim vrstama i tome kako ih odabrati razgovarali smo s mladom dizajnericom Martinom Banožić.

Vraćaju se u modu
Nakon nevjerojatne popularnosti koju su imale u šezdesetim i sedamdesetim godinama prošlog stoljeća, tapete su se vratile kao veliki dizajnerski trend. Iako mnogi zaziru od njih jer ih povezuju s mučnim skidanjem i odljepljivanjem, današnje tapete su mnogo praktičnije zbog čega su posljednjih nekoliko godina postale neizostavnim dijelom mnogih interijera.
Najbolje to zna mlada dizajnerica Martina Banožić koja je nakon angažmana u raznim tvrtkama specijaliziranim za dizajn tekstila, otvorila svoj obrt za izradu tapeta.

“Zadnjih deset, petnaest godina postale su popularne iz razloga što su se na tržištu pojavili dizajneri i manji brendovi koji su odlučili prezentirati neki svoj stil, bilo to ilustracije, slike, fotografije te ih producirati kao proizvod, kao tapete koje se mogu prilagoditi klijentu za razliku od tapeta iz sedamdesetih koje su bile tvorničke”, govori Martina.
Tapete kao dekorativni element
Tapete se danas uglavnom ne postavljaju na sve zidove prostorija, kao što se to činilo nekoć. Postale su dekorativni element kojim se naglašava dio prostorije, oplemenjuje dječja soba ili stvara čarobna atmosfera u nekom kutu doma.

Najbitnije je da znamo što nam se sviđa, što bismo htjeli s njom postići i odgovara li nam, da li je to nešto što bismo htjeli imati u stanu dugi niz godina jer tapeta nije samo dekoracija, nego je i funkcionalna i dugi niz godina može biti u prostoru.
Prvo dobro promislite…
Vijek trajanja joj je od 10 do 15 godina, stoga treba dobro razmisliti o pozicioniranju, motivima i boji da se ne bi brzo predomislili i išli mijenjati jer je to proces koji zahtijeva dosta vremena.
Na tržištu postoje tapete različitih vrsta. Od papirnatih, platnenih, plastificiranih, preko interaktivnih, samoljepljivih, perivih pa sve do fototapeta. Martina svoje, ovisno o interijeru u kojem će se postavljati, dijeli u dvije skupine.

Postoje tapete za privatne i komercijalne prostore, i za suhe i vlažne. Primjerice, lanena tapeta je za privatne prostore i namijenjena je za suhe prostore gdje nema puno doticaja s vlagom. S druge strane, svilene tapete, odnosno tapete svilene teksture koje u sebi imaju antibakterijski i antifungalni premaz mogu se postaviti u prostorije s mnogo vlage.
Treba se pridržavati određenih smjernica
Tapete se mogu postaviti u bilo koji prostor, no, veličina mjesta diktira njihov uzorak. Manji prostor bolje podnosi tapete minimalističkog uzorka. Pogrešno odabrani uzorak, boja i materijal u prostor, a samim time i one koji u njemu borave, mogu unijeti nervozu i nelagodu. S druge strane, dobro odabrana tapeta ima zadatak otvoriti prostor i u njega unijeti sklad. Martina nam je otkrila i koje boje preferiraju njezini klijenti.

“Kod nas su dosta popularne neutralne i bež nijanse, pogotovo ako se radi o privatnim prostorima, stanovima. Ljudi većinom biraju bež svijetle nijanse jer će u tim prostorima boraviti svakodnevno, a ako se radi o apartmanima i hotelima, tu se klijenti odvaže jer su ipak to prostorije gdje ljudi dođu i odu, recimo sobe za odmor, vile…”, objašnjava Martina.
Jednom kad odaberete boju, motiv i donesete konačnu odluku o tome da svoj prostor želite oplemeniti nekom tapetom, još uvijek morate biti na oprezu.
Kontaktirajte stručnjaka
Najgora greška koja se može dogoditi pri izboru tapete nije toliko u dezenu nego u neprofesionalnoj montaži ako se odluče sami postavljati tapete. Najbolje je kontaktirati stručnu osobu, ne postavljati sami ako niste sigurni hoće li to tehnički biti dobro izvedeno.
Na kraju treba istaknuti kako odabir motiva i boja prije svega mora odgovarati osobnosti ljudi koji žive u tom prostoru, a onda, naravno, i uklopiti ga u odabrani interijer.
Predstavljamo dom
Transformacija gradskog stana u dizajnerski dom s dušom
Najzanimljiviji dio priče možda je onaj koji svaki dizajner razumije: biti sam sebi najteži klijent
Kad je dizajnerica interijera Ivona Kalapač kupila svoj stan u starogradnji, znala je da ga želi pretvoriti u topao, karakteran i potpuno osoban dizajnerski stan. No ono što nije mogla predvidjeti bili su brojni problemi skriveni ispod slojeva vremena.
Iako je stan na prvu izgledao uredno, svaki zahvat otkrivao je novi izazov.
„Mislila sam da ću malo promijeniti parket, srušiti zid i pomaknuti pokoju utičnicu. Na kraju su radovi potrajali više od godinu dana“, prisjeća se Ivona. U starim zgradama, kaže, nikada ne znaš što te čeka ispod poda ili iza zida.
No, unatoč neplaniranim troškovima i rokovima koji su se protegli, krajnji rezultat potvrđuje da se strpljenje uvijek isplati: mali gradski stan pretvoren je u komforan, luksuzan i funkcionalan dizajnerski stan koji odiše toplinom.
Kreativna rješenja u 55 kvadrata: Adaptacija stana za obitelj glazbenika
Dizajnerski stan koji je rastao iz izazova
U procesu renovacije, svaki je problem Ivonu natjerao da preispita prvotni plan. Podno grijanje — koje je jako željela — morala je izostaviti zbog konstrukcije starih greda. Kuhinja, prvotno zamišljena potpuno drugačije, prilagodila se kosinama.
No, kako kaže, ništa od toga nije kompromitiralo konačan dojam:
„Ovo možda nije bila početna vizija, ali ispalo je bolje nego što sam zamislila.“
Tamni tonovi u kuhinji i boravku daju prostoru profinjenost, dok barski stolci i sofa u boji unose dozu razigranosti. Sve zajedno čini stan vizualno izbalansiranim, a svaki detalj doprinosi dojmu da se radi o pažljivo promišljenom dizajnerskom stanu.

Fotelje kao potpis dizajnerskog stila
Jedan od upečatljivijih trenutaka u prostoru su dvije male fotelje — nimalo slučajan izbor.
Ivona objašnjava:
„Fotelje nikad ne radim iste kao kauč. To mi je kao nakit prostora.“
U ovom dizajnerskom stanu one stvaraju simetriju i dinamiku, i to zato što su rađene po mjeri — nijedan gotovi model nije odgovarao njenoj viziji.

Kuhinjski otok kao skulptura
Poseban dojam ostavlja otok od ploče velikog formata.
Rezanje materijala zahtijevalo je preciznost i iskustvo, ali Ivoni je bilo jasno da želi skulpturalni element u prostoru.
Otok je postao centralna točka stana — praktična, ali istovremeno dekorativna, što je obilježje svakog dobrog dizajnerskog stana.
U kupaonici se na prvi pogled čini da su korištene iste pločice, no zapravo se radi o drugoj, pažljivo odabranoj keramici koja se tonalno savršeno nadovezuje na otok. Zlatni detalji dodatno naglašavaju luksuz.

Pametna rješenja pod kosinama i spavaća soba s karakterom
Stan od 55 kvadrata u starogradnji često znači borbu s kosinama, ali one su postale prednost.
Ispod krova Ivona je kreirala praktične elemente za pohranu, a nekadašnju kuhinju pretvorila u spavaću sobu.
Mini walk-in ormar nastao je od stare ostave, maksimalno iskorišten za police i vješanje.
„Koliko god je soba velika, nije bilo prostora za velike ormare. Zato sam sve izvela u nišama i pod kosinama“, kaže.
Umjesto tapete, jedan zid krasi ručno oslikano umjetničko djelo — detalj koji dodatno naglašava identitet ovog dizajnerskog stana. Stara peć, koju je odlučila zadržati, danas je jedan od najatraktivnijih elemenata prostora.

Kad je dizajnerica sama sebi klijent
Najzanimljiviji dio priče možda je onaj koji svaki dizajner razumije: biti sam sebi najteži klijent.
„Sve ono što ne volim kod svojih klijenata — radila sam sama sebi“, govori Ivona uz smijeh.
Zbog posla je u stan navraćala usput, između projekata, što je dovelo do grešaka, izmjena i novih rješenja.
Ali kao i svaki dizajnerski stan koji nastaje iz izazova, i ovaj je dobio poseban karakter baš zahvaljujući tim procesima.
Renovacija stana – izbjegnite najčešće greške
Kad dizajnerski stan postane odraz osobnosti
Ivonina priča pokazuje da dizajnerski stan nije definiran kvadraturom, već pristupom.
Radovi mogu potrajati, problemi se gotovo uvijek pojave, ali kada se svaki izazov pretvori u promišljeno rješenje — rezultat je dom koji izgleda kao cjelina, a osjeća se kao osobna priča.
Ovaj stan dokaz je da starogradnja, uz dobar dizajn, može postati jedno od najinspirativnijih platna za stvaranje doma.
Stilovi uređenja
Retrofuturizam u interijerima — povratak vizija budućnosti
Retrofuturizam je jedan od najuzbudljivijih suvremenih trendova u dizajnu interijera. Karakterizira ga hrabro spajanje retro elemenata — ponajprije onih popularnih sredinom 20. stoljeća — s futurističkim motivima, materijalima i oblicima. Najjednostavnije rečeno, ovaj stil predstavlja retro viziju budućnosti. On je reinterpretacija onoga kako su ljudi nekada zamišljali život u “sutrašnjem svijetu”. Ovaj je stil idealan za sve koji žele da njihov prostor odiše individualnošću i razlikuje se od standardnih, „sigurnih“ rješenja. Oble siluete, metalik sjaj, glatke površine, žarke boje ili pak monokromatski prostori čistih i zaobljenih linija samo su neki od elemenata koji čine ovaj izrazito vizualan, ekspresivan i pomalo teatralan stil uređenja.

Korijeni retrofuturističkog dizajna
Retrofuturizam vuče korijene u pedesetim i šezdesetim godina prošlog stoljeća, razdoblja kada su umjetnici i dizajneri bili opsjednuti svemirskim istraživanjima i tehnološkim napretkom. Vizije budućnosti tog vremena nisu bile distopijske, već optimistične, maštovite i izrazito estetski oblikovane. U kasnijim desetljećima retrofuturizam je preživio prije svega kroz filmske setove, science-fiction estetiku i nišne dizajnerske krugove, da bi danas doživio snažan povratak u uređenju domova, kafića, restorana, ureda i kreativnih prostora. Za mnoge dizajnere i entuzijaste, upravo SF filmovi predstavljaju najjasnije vizualne predloške onoga kako se nekad zamišljala budućnosti — pa su tako često i glavni izvor inspiracije retrofuturizma.
Koji odabrati i kako uspješno primijeniti stil uređenja u svom domu?
5 jesenskih trendova uređenja interijera koje izdvajaju dizajneri

Filmovi kao inspiracija retrofuturizmu
1. 2001: Odiseja u svemiru (1968) — svemirski minimalizam
Ovaj kultni film definirao je čitavu estetiku futurizma u dizajnu interijera. Korištenje ikoničnih komada kao što su Mourgueove Djinn stolice i Saarinenovi “pedestal” stolovi, minimalističke linije, geometrijski oblici i česti kružni motivi čine njegov vizualni identitet prepoznatljivim i danas. Napredni materijali i prozračni, gotovo sterilni interijeri jedna su od mogućih vizija budućnosti. Strateška uporaba boje — posebice upečatljive crvene — daje kontrast neutralnim, čistim prostorima i naglašava futurističku atmosferu.
2. Star Trek: The Original Series (1966.–1969.) – optimistični retrofuturizam
Originalna serija Star Trek jedan je od najvažnijih vizualnih izvora retrofuturizma. Upotreba jakih primarnih boja, modularnih formi i jednostavnih geometrijskih volumena odražava estetski optimizam svemirskog doba. Posebno se ističe Tulip stolica, često pogrešno pripisivana Eeru Saarinenu. U seriji se zapravo pojavljuje model koji je dizajnirao Maurice Burke za Arkana Furniture, prepoznatljiv po “starburst” bazi. Ovaj modernistički komad — savršeno utjelovljuje spoj retro elegancije i futurističke jednostavnosti, zbog čega je postao simbol Star Trek interijera.

3. Blade Runner (1982.) — tech-noir retrofuturizam
Za razliku od optimizma šezdesetih, Blade Runner uvodi mračniju, distopijsku verziju futurizma. Ovaj film značajno je utjecao na suvremeni retrofuturizam, ali kroz drugačiju optiku: utilitarističku tehnologiju, vintage komade, industrijske materijale, neonska svjetla i atmosferu težine i kiše. Interijeri poput Deckardova stana spajaju masivne kamene elemente, art deco ornamentiku i futurističke kontrolne ploče, stvarajući slojevitu estetiku koja kombinira staro i novo, luksuz i propadanje, modernizam i kaos velikog grada.

4. Peti element (1997.) — pop-art futurizam
Estetika filma Peti element donosi živopisnu i zaigranu stranu retrofuturizma, prepoznatljivu po jarkim, zasićenim bojama, modularnim mikro-prostorima te mekim, organskim i zaobljenim linijama koje stvaraju dinamičan, gotovo skulpturalan doživljaj prostora. Futuristički kostimi i fluidni interijeri dodatno naglašavaju maštovitu viziju budućnosti koju film prikazuje. Ovakav vizualni pristup snažno utječe i na suvremeni dizajn, osobito na prostore koji žele postići optimističan i izrazito imaginativan karakter, pa se često koristi kao inspiracija za uređenje barova, klubova i modernih stanova s hrabrim futurističkim naglaskom.

Retrofuturizam je mnogo više od prolaznog trenda — on je emocionalni i estetski most između prošlosti i budućnosti. U svijetu u kojem tehnologija ubrzano napreduje, a svakodnevica često postaje sve uniformnija, ovaj stil nudi mogućnost stvaranja prostora koji je istodobno individualan, hrabar i nostalgično optimističan. Njegova snaga leži u kontrastima: u spajanju vintage komada s futurističkim formama, mekih linija s tehnološkim naglascima, snažnih boja s minimalističkim geometrijama. Istodobno, retrofuturizam nas podsjeća kako su prošle generacije zamišljale budućnost — i poziva nas da je iznova oblikujemo, ovoga puta na vlastiti način. Upravo zato se sve češće pojavljuje u domovima, javnim prostorima i suvremenom dizajnu: jer u svoju srž unosi osjećaj igre, znatiželje i optimizma.
Moderna klasika – kako prepoznati i primijeniti bezvremenski stil u svom domu
Karlo Mlinar, samo za Dom na kvadrat, u ulozi dizajnera interijera





