Dekoracije i detalji
Uredite prostor u stilu 70-ih: Ovo su pravila koja je dobro slijediti
Stil za hrabre, umjetnički nastrojene ljude, koji se to ne boje pokazati
Sunčica Mastelić Ivić, dipl. ing. arh., ovoga nas tjedna vraća u lude sedamdesete. Želite li svoj stan urediti u stilu inspiriranom tim razdobljem, ovo su pravila kojih se treba držati.
Sunčice, danas obrađujemo stil inspiriran 70. godinama i ovo je prostor koji si izabrala, zašto baš ovaj?
Poslije ću objasniti kako su nastale 70., što se u njima zbivalo i ako se hoćemo inspirirati 70-ima, onda sam otkrila da nam je ovo dobra baza zbog toga jer imamo s jakim uzorkom jako dekoriran zid.
I otuda smo počeli, imamo jednu vrlo neutralnu garnituru za sjedenje i zapravo neutralni pod i sad ćemo onda od toga vidjet šta 70. donose sa sobom i na koji način ćemo ih upotpuniti. Ali uglavnom, baza nam je bogato dekorirani zid, zato jer 70. godine nastaju u vrijeme kad se dešavao određeni otpor i to na svjetskoj razini, već možemo 68. godinu i doba studentskih nemira i pokreta među mladim ljudima pratiti kao uvod u 70. godine, bunt prema ratu, bunt prema tadašnjem tradicionalizmu društva se dešava u 70-tim godinama, nastaje hipi pokret koji je imao potpuno drugačije postavljene stvari glede dizajna i mode, s druge strane, u 70-im godinama prvi put na modnu scenu, na filmsku scenu dolazi afroamerička kultura.

Paralelno s druge strane imamo 69. godinu i stupanje čovjeka na mjesec. Svemirski dizajn, korištenje plastike, najblaže rečeno je došlo do neslućenih granica, različiti aerodinamični predmeti u dizajnu svakodnevne upotrebe u jakim bojama, dolaze do izražaja. Dakle, sve ove stvari koje sam rekla su nam jedna dobra, vrlo jaka inspirativna baza kojom se danas bavimo, a to su 70. godine.
Da bi ovaj prostor uredila u tom stilu, što tražimo, što nam je sve potrebno?
Fali nam puno toga. Ti znaš da volimo napraviti dosta detalja i da će svaki od tih detalja se referirati na te godine i kako mi ovdje imamo jedan dosta ogoljeni prostor, moramo se baviti podom, moramo formirati neki stolić, moramo staviti tepih, moramo se pozabaviti sa jastucima. Ova velika površina kutne garniture traži da je upotpunimo i vidjet ćemo šta će se dešavati na ovom regalu na kojem je postavljen televizor s lijeve i desne strane, dakle koje ćemo imati uporabne predmete koje nas podsjećaju na 70te godine.
Kako odabrati bezvremenske komade namještaja? Arhitektica otkriva vrijedne trikove
Onda ćemo sada obići Lesninu i početi tražit te predmete koji nam nedostaju da bi ovaj prostor preuredili u potpunosti.
Razmišljam nešto, o nečemu što nam je baza na podu, a to je tepih od kravlje kože koji ima crni sjaj, zato jer imamo postojeću podnu oblogu tamnu i onda će ovo samo dati dodatnu teksturu.

To ti se u interijerima zove layering, kada u istoj skali boja radiš različite teksture, na taj način dobivaš dubinu, bogatstvo prostora, tako da mislim da će to biti dobar rezultat.
Što još tražimo osim tepiha?
Osim tepiha nam nedostaje stolić, naravno moramo staviti i jastuke koji onda izražavaju sam bit dekoracije svega i održavaju nam 70. koje danas volimo, otići ćemo u zonu gdje ćemo izabrati rasvjetna tijela koja će nas podsjećati na taj dizajn u smislu oblih tvorevina, ali ćemo paziti da ne odskačemo od osnovne skale boja koju danas radimo.
Moramo kafe stol odabrati, moramo odabrati fotelju. Za fotelju je uvijek dobro da je ona potpuno drugačija ali ćemo je povezati sa zidom i kod tonova primjerice, zelenih boja, uvijek treba gledati dali su to topli tonovi ili hladni tonovi, dakle ako imamo bazu koja je u toplim tonovima, onda na to mogu ići svijetlije boje, ali topla zelena.

Naslonit ćemo se sa ovim dizajnom na 60-te godine, ona je vrlo jednostavna, ima dobru boju, ona je od pliša, a sedamdesete godine vole pliš, voljele su ga i u odjeći i vole ga u interior designu, tako da ovo je dobar izbor i mislim da će zabavno biti vidjeti kakav će efekt imati ova topla rubna zelena sa jako dekoriranim zidom kojeg imamo.
Kakav stolić tražimo uz ovakvu fotelju?
Tepih ima sjaja, idemo sa sjajem i što se tiče stolića.

Postavit ću još ovu svjetiljku koju uvijek volim stavljati u kombinaciji sa istom takvom, iz iste familije, zašto sam ih odabrala? Zato jer ovakvih predmeta možemo naći i u 70-tim godinama jer predstavljaju procvat predmeta koji se rade od pleksiglasa, koji ima malo zaobljenije ili neobičnije forme i zato jer se sa svojom bojom i teksturom dobro slaže sa ostatkom onoga što smo slagali. Dakle, imamo bazu koja je neutralna, koju smo zatamnili, dodali smo sjaja bilo na tepihu ili ponešto na jastucima i na završnim detaljima.
Transformacija dnevnog boravka pomoću samo jednog komada namještaja
Mislim da ne odskačemo, da imamo od glavnih akcenata zid koji je jako dekoriran, pa onda se to djelomično prati preko dekora na jastucima i onda u smirenijem tonu zaokružujemo sa sjajnim i tamnim elementima vaza, boca za piće, nešto knjiga i slično.

Ove stilove koje radimo, radimo ih na način da želimo pokazati da je svaki od tih različitih stilova i danas ravnopravan, ne možemo reći da je sada u trendu jedan stil, ostali nisu, to pogotovo vrijedi za rezidencijalne prostore, za ono što imate u svoja četiri zida.
Ono što je važno za 70te godine je da su one za ljude koji su hrabri, koji su i umjetnički nastrojeni, koji se to ne boje pokazati i zapravo bi bila poruka, napravite to i ne morate se nikome dokazivati.
Dekoracije i detalji
Ikone dizajna: vintage lampe koje definiraju interijer
Vintage i antikne lampe donose toplinu, karakter i dozu nostalgičnog glamura u suvremene interijere
U oblikovanju doma koji odiše toplinom i osobnošću, lampe su mnogo više od funkcionalnog izvora svjetla. One postaju element koji povezuje prostor, oblikuje raspoloženje i naglašava ljepotu interijera. Svjetlost koju stvaraju poziva na opuštanje, unose mir i stvaraju diskretan akcent koji čini da se prostor doživi intimnije i osobnije. I dok suvremeni dizajn često slavi čiste linije i pročišćenost forme, vintage i antikne lampe unose onu posebnu notu karaktera: profinjeni kontrast koji oplemenjuje prostor, stvarajući slojevitu i emotivnu estetiku. Njihova patina, ručno oblikovani detalji i bogatstvo materijala interjeru daju suptilnu naraciju — onu o vremenu, majstorstvu i trajnosti dobrog dizajna.
U bezvremenskim, klasično uređenim interijerima, ovakvi komadi djeluju prirodno i smireno, kao logičan nastavak arhitekture i namještaja. U modernim prostorima, pak, postaju pažljivo birani statement-akcenti koji prekidaju monotoniju geometrije i donose toplinu i teksturu.
Predstavljamo najpoznatije ikone rasvjetnog dizajna — komade koji su obilježili povijest interijera, a čiji originali, kao i bezbrojne suvremene interpretacije, i danas fasciniraju dizajnere i kolekcionare širom svijeta.
Otkrivamo kako rasvjeta utječe na ambijent i raspoloženje
Ambijentalna rasvjeta – kako ju odabrati i smjestiti

Tiffany lampe: neodoljivi šarm secesije
Tiffany lampe nastale su krajem 19. stoljeća u ateljeu Louisa Comforta Tiffanyja, američkog umjetnika i pionira secesije. Manje je poznato da je veliki doprinos stilu i prepoznatljivom izgledu lampi ateljea Tiffany Studios dala i Clara Driscoll, voditeljica ženskog odjela za rezanje stakla. Clara Driscoll dizajnirala je više od trideset modela Tiffany lampi, među kojima su najpoznatiji Dragonfly, Wisteria i Daffodil. Tiffany lampe prepoznatljivim čine ručno izrađena sjenila od komadića obojenog stakla, spojenih bakrom tehnikom sličnom vitražu. Svaka lampa je unikat – rezultat dugotrajnog procesa, pažnje prema detaljima i istančanog osjećaja za boju i formu. Originalne Tiffany lampe danas predstavljaju kolekcionarske dragocjenosti, a njihova vrijednost na aukcijama nerijetko dostiže desetine, pa čak i stotine tisuća eura. Moderne interpretacije ostaju vjerne autentičnom stilu, nudeći šarm starine po pristupačnijim cijenama.

Emeralite lampa: elegancija na radnom stolu
Emeralite ili bankarska lampa, prepoznatljiva po smaragdno zelenom staklu i mesinganoj osnovi, već više od stoljeća simbolizira profesionalnost i sofisticiranost. Lampa koju je 1909. godine dizajnirao Harrison D. McFaddina, prvotno je služila bankarima i stručnjacima koji su cijenili kvalitetno i usmjereno svjetlo. Staklena sjenila izrađivana su tehnikom „cased glass“ u Češkoj, a kombinacija funkcionalnosti i elegancije učinila je lampu izuzetno popularnom tijekom 20. stoljeća. Danas su originalni modeli i dalje traženi među kolekcionarima, dok reprodukcije omogućuju da ovaj klasični dizajn unese karakter i toplinu u suvremene interijere.
Nesso stolna lampa – ikona šezdesetih
Kada je 1967. godine dizajnerski dvojac Giancarlo Mattioli i Gruppo Architetti Urbanisti Città Nuova predstavio Nesso lampu za Artemide, svijet rasvjete dobio je ikonu futurističkog dizajna. Inspirirana organskim formama i pop-art energijom kasnih šezdesetih, Nesso se prepoznaje po svojoj skulpturalnoj silueti nalik gljivi i fluidnim linijama koje se elegantno šire poput svjetlosnog oblaka. Lampa je zrađena od inovativne plastike ABS — materijala koji je tada predstavljao revoluciju u industrijskom dizajnu. Svojom smjelom, skulpturalnom pojavom, Nesso je savršen primjer komada koji spaja funkcionalnost, tehnološki napredak i poetsku formu, ostajući po svojoj vizualnoj snazi jednako relevantna u suvremenim interijerima kao i u trenutku kada je nastala.

PH5 Pendant lampa – skandinavski dizajn savršenog svjetla
Dizajnirana 1958. godine od strane legendarnog danskog dizajnera Poula Henningsena za Louis Poulsen, PH5 pendant lampa postala je simbol skandinavskog modernizma i majstorstva u oblikovanju svjetla. Njena višeslojna reflektorska konstrukcija ravnomjerno raspoređuje svjetlost, smanjuje odbljesak i stvara mek, ugodan sjaj. Elegantna u jednostavnosti, PH5 spaja funkcionalnost s poetičnom estetikom. Bijela verzija posebno naglašava njezin minimalistički, gotovo skulpturalni karakter, čineći lampu suptilnim, a opet upečatljivim akcentom u interijeru. PH5 nije samo rasvjeta. To je dizajnerska ikona koja i danas, više od šest desetljeća kasnije, nadahnjuje moderne prostore svojom bezvremenskom kombinacijom forme, funkcije i svjetlosnog doživljaja.

Arco podna lampa: elegntni luk koji definira prostor
Dizajnirana 1962. godine od strane braće Achille i Pier Giacomo Castiglioni, Arco podna lampa brzo je postala jedna od najprepoznatljivijih ikona modernog dizajna. Elegantni luk od nehrđajućeg čelika u kombinaciji s masivnom mramornom bazom donosi visoku funkcionalnost i skulpturalni efekt u prostor. Zahvaljujući svojoj konstrukciji, lampa osvjetljava prostor iz različitih kutova, bez potrebe za fiksnim ugradnjama. Impozantna silueta stvara snažan vizualni akcent. Arco savršeno spaja industrijsku snagu i minimalističku eleganciju. I danas, više od pola stoljeća nakon nastanka, ostaje nezaobilazan komad u suvremenim i klasičnim interijerima.
Vintage lampe nisu samo rasvjetna tijela. One su simbol epohe u kojoj su majstorstvo, detalj i umjetnički izraz bili na cijeni. Svaka lampa nosi priču o stilu i estetici svog vremena. U suvremenim interijerima ne služe samo kao izvor svjetla — postaju vizualni akcent, donose toplinu i stvaraju atmosferu koja priziva prošlost. Njihova prisutnost podsjeća da istinska ljepota ne zastarijeva. Ona ostaje inspiracija i danas, spajajući povijest i suvremenost u svakom prostoru.
Rasvjeta u interijeru – od funkcionalnosti do dekoracije
Imate problema s koncentracijom? Krivac za to može biti i loša rasvjeta
Dekoracije i detalji
Nova Studijo kolekcija poručuje: Umjetnost je putovanje onih koji se usuđuju biti prvi
Kad god ovaj hrvatski brend zidnih tapeta najavi novu kolekciju, među ljubiteljima interijera zavlada napeto iščekivanje – svi žele znati čime će Studijo ovaj put iznenaditi. Iako nas je Josipa Maras već razmazila kolekcijama koje nerijetko diktiraju trendove na svjetskoj sceni, ova kolekcija iz male hrvatske tvornice donijela je još neviđenu ljepotu hrvatske povijesne baštine i potpunosti nas oduševila.
Od arhiva do ateljea – povijest utkana u potez kista
Dubrovnik je stoljećima gradio svoj identitet na tri stupa: ljudima koji su ga oblikovali, arhitekturi koja ga je čuvala i zapisima koji su ga pamtili. Upravo ta tri elementa čine okosnicu „Ode Dubrovniku“ – jedinstvene kolekcije zidnih tapeta koja nosi karakter limited edition izdanja, ne zbog ograničene dostupnosti, već zbog svoje jedinstvenosti umjetničkog izričaja. Povod za nastanak ove kolekciju bio je personalizirani projekt novog luksuznog hotela, smještenog u srcu uvale Lapad, koji svoja vrata otvara u rujnu ove godine i donosi suvremeni luksuz na svega tri kilometra od povijesne jezgre Dubrovnika.
Stvaranje „Ode Dubrovniku“ prema autorici, bilo je poput arheološkog otkrivanja – pronalaženja priče ispod slojeva bogate povijesne baštine grada pod Srđem. Proces je započeo istraživanjem arhiva i muzeja, proučavanjem originalnih dokumenata, crteža, natpisa i fotografija, nastavio se skiciranjem olovkom, gradnjom kompozicija i dodavanjem akvarelnih tonova koji su unijeli mekoću i fluidnost boje, a završio digitalnom obradom koja je namjerno zadržala nesavršenosti, čuvajući ih kao autentične tragove ruke koja stvara – one umjetnice Josipe Maras.

“Kad mi je povjeren ovaj projekt, znala sam da će me promijeniti – ne samo kao slikaricu, već i kao čovjeka. Dubrovnik nije grad koji možeš dotaknuti površno – on traži da ga razumiješ. Jutarnje šetnje gradom iznova su me oduševljavale – tih i bez ljudi, otkrivao se kroz lica svojih fasada i tišinu starih prolaza. Provodila sam sate u arhivima, listajući spise čiji miris papira i tragovi tinte čuvaju sjećanja na ljude i priče koje su ga oblikovale. Čitala sam rukom pisane recepte iz 14. stoljeća, gledala karte koje su crtale granice Republike, pratila tragove odluka koje su spašavale živote. Moja je misija bila prikazati ga izvan razgledničke ljepote – uhvatiti puls njegove prošlosti. To iscrpljuje, ali i hrani, jer vjerujem da je umjetnost putovanje onih koji se usuđuju biti prvi.” – izdvojila je autorica kolekcije, Josipa Maras.
Svevremenski uređen stan umjetnice Josipe Maras
Grad ispričan kroz junake, arhitekturu i povijesne spise
Svaka tapeta iz nove kolekcije nosi trostruku kompoziciju: figuru junaka priče, arhitektonski element koji ga smješta u prostor i povijesni dokument koji ga uranja u vrijeme. Redoslijed je pažljivo promišljen – figure dominiraju, arhitektura daje strukturu, a dokumenti pružaju tihu, ali ključnu pozadinsku priču. Izdaleka, kompozicija djeluje skladno; izbliza otkriva bogatstvo detalja – rukopisne zapise, zrnca pigmenta i teksturu papira. Glavni junaci kolekcije su dubrovački velikani: pjesnik Ivan Gundulić, znanstvenik i filozof Ruđer Bošković, renesansni liječnik Amatus Lusitanus… Tu su i bezimeni junaci – trgovci pod lukovima Sponze, pomorci s blagom iz dalekih luka, barjaktari sv. Vlaha, žene koje su djecu ostavljale pred vratima prihvatilišta znajući da će ondje pronaći sigurnost. Arhitektura u kolekciji djeluje kao stup narativa: Knežev dvor – političko srce Republike, palača Sponza – gospodarski centar, crkva sv. Vlaha – duhovno središte, te Onofrijev vodovod – inženjersko čudo 15. stoljeća. Pozadine tapeta ispisane su rukopisima i dokumentima koji su oblikovali Dubrovnik: statutom iz 1272., odlukama Velikog vijeća, receptima iz franjevačke ljekarne Male braće, starim kartama Republike, zapisima o trgovini, pomorstvu i ukidanju ropstva – stoljećima prije ostatka Europe.

„Isprva sam mislila da će najveći izazov biti sama izvedba, ali vrlo brzo sam shvatila da je ključ pronaći način kako spojiti tri svijeta – junake priče, arhitektonske elemente i povijesne spise. Svaki je nosio svoju snagu i govorio vlastitim jezikom, ali ih je bilo teško uskladiti u jednoj vizualnoj kompoziciji. Nerijetko sam provodila neprospavane noći tražeći odgovor – gdje smjestiti likove, kako udahnuti život arhitekturi, na koji način dopustiti spisima da govore, a da pritom svi zajedno tvore skladnu cjelinu. I onda se polako posložilo: dokumenti su pronašli svoje mjesto u podlozi i teksturi, junaci su izronili u prvi plan, a arhitektonski oblici postali su stupovi koji nose cijelu kompoziciju. Tada je zid po prvi put – oživio. I znala sam da ispred sebe imam nešto veliko, vrijedno svakog truda i svake treće smjene.” – prisjetila se umjetnica.
Nagrada za najbolji dizajn, osvajanje Pariza i predstavljanje američkom tržištu
Kolekcija bez prethodnika – prvi otisak drugačije povijesti
U vremenu kada digitalni alati mogu replicirati gotovo svaki oblik, kada se autorska prava sve češće narušavaju u utrci za instant slavom i tržište preplavljuju brojne replike, ova kolekcija podsjeća na vrijednost izvornog rukopisa. Nijedna tehnologija ne može prenijeti trenutak kada umjetnik odluči pustiti kap boje da se razlije preko ruba zamišljene linije, niti atmosferu arhiva u kojem je ideja sazrijevala. Upravo u tim akvarelnim prijelazima, u mrlji koja prelazi crtu, u drhtavom potezu kista pohranjena je prava priča kolekcije. „Oda Dubrovniku“ stvarana tijekom nekoliko mjeseci – od prvih istraživačkih bilješki do posljednjeg poteza kista. Proces je bio trostruk: junak, arhitektonski motiv i povijesni dokument, pažljivo složeni tako da funkcioniraju i izbliza i izdaleka. Kada je ručni rad pretočen u digitalni format, zadržana je taktilnost i osjećaj da svaka linija nosi namjeru – kao trajni otisak ruke koja stvara.

“Iako sam uvijek otvorena za nove tehnologije i počašćena što je moj rad postao inspiracija mnogima, vjerujem da izvorna umjetnost uvijek pobjeđuje replike – jer ono što nastaje iz tvog vlastitog osjećaja, intuicije i naleta kreativnosti ne može se preslikati, kopirati niti ponoviti. Umjetnost nije algoritam. Možeš precrtati liniju, ali nikada nećeš uspjeti prenijeti njezinu namjeru, viziju cjeline ili trenutak odluke da potez ostane nesavršen – jer upravo tako priča istinu. Upravo zato hrvatske velikane nisam željela prikazati kao muzejske eksponate, već kao ljude, ideje i simbole utkane u tkivo grada. Stare spise utkala sam u pozadinu koja diše, a građevine su doživjele renesansu kakvu može podariti samo ruka ovog stoljeća.” – zaključila je Josipa Maras.
Kolekcija je dostupna na https://studijo.co/






