Povežimo se
Adventski kviz

Uređenje interijera

Psihologija boja: Kako boje utječu na naš prostor i emocije

Svi doživljavamo boje na svoj način, ali psihologija boja može nam pomoći u odabiru boje za interijer

Osim estetike i funkcionalnosti, boje koje odaberete za svoj dom imaju dublji utjecaj na vaše emocionalno stanje, a to možemo nazvati tzv. psihologijom boja.

Bojama možemo izazvati reakcije kod ljudi, ali ljudi u principu nisu svjesni svojih reakcija kada gledaju u nekakvu boju. Mi sa bojama, pogotovo u marketingu i u prodaji, možemo izazvat određeni efekt, potaknuti nekoga na kupnju ili na neko drugo djelovanje, objasnio je dr. sc. Igor Zjakić sa Grafičkog fakulteta u Zagrebu.

Aktivne i pasivne boje

Odavna postoje dokazi da boje utječu na čovjekovu podsvijest.

Crteži pračovjeka u pećinama bili su različitih boja kako bi dočarali emocije, a bojama se izražavaju i afrička plemena. Danas se utjecaj boja na naše raspoloženje sve više istražuje i koristi u marketingu.

psihologija boja
Što su komplementarne boje? Naučite kako ih kombinirati u interijeru

Boje dijelimo na aktivne i pasivne, odnosno tople i hladne.

Aktivne boje su one koje izazivaju neku akciju, a to su tople boje, odnosno one koje asociraju na vatru.

Pasivne boje, poput plave, zelene, sive i slično, su hladne boje.

dr. sc. Igor Zjakić, Grafički fakultet u Zagrebu

Psihologija boja i njihov utjecaj na emocije

Istraživanje provedeno na velikom broju ispitanika pokazalo da većina plavu smatra najljepšom bojom, a zelenu umirujućom. Ona podsjeća na opuštanje jer ju povezujemo s prirodom. Osim toga, zelena je u trendu pa s njom ne možete pogriješiti.

Dr. sc. Igor Zjakić objasnio je da zelena boja psihološki i fizikalno utječe na ljude. Naime, mozak se najmanje napreže dok gledamo u zelenu boju, jer se nalazi u centralnom spektru boja i srednjem vidnom području i procesi koji se događaju u mozgu, najmanje reagiraju. Što je također jedan od razloga zašto zelenu smatramo umirujućom bojom, nastavio je.

Dr. sc. Igor Zjakić dodatno je objasnio:

“Ako želimo kupiti sredstvo za odčepljivanje odvoda, sigurno ste primijetili da su ta sredstva uvijek pakirana u nekakvoj narančastoj, crnoj i žutoj kombinaciji.

Zbog čega? Opet se vraćamo na onaj psihološki, nesvjesni nivo, a to je ta naša evolucija. Pčela je žuto crna, opasne zmije su narančasto crne, imaju pruge, najotrovnija žaba na svijetu je narančasta, mi to vjerojatno u podsvijesti znamo da je to nekakva opasnost i kada kupujemo takvo jedno sredstvo za odčepljivanje odvoda, mi očekujemo od tog sredstva da je ono opasno poput zmije otrovnice, da grize i da očisti ono što mi trebamo očistiti.

Osvježivači za wc školjke obično su kombinacija tople i hladne boje, što je rezultat istraživanja povezanog sa psihologijom boja. 

Naime, tijekom istraživanja sa istim deterdžentom u žutom i plavom pakiranju, ispitanici su rekli nakon pranja, da je žuto jako, da super pere i da je toliko jako da uništava robu, a plavo je tako, malo slabije pere, ali je bolje, ima bolje antibakterijska svojstva, ispričao je dr. sc. Zjakić za Dom na kvadrat.

Evolucijski najjači utjecaj crvene i narančaste

Upravo zbog evolucije, nemaju sve boje utjecaj na ljude. Dr. sc. Zjakić rekao je da najviše utječu crvena i narančasta boja i to zato što podsjećaju na krv.

Naši su predci bili lovci i krv nas na neki način privlači, odnosno izaziva određeno uzbuđenje i uznemirenost, dok žuta potiče radost jer podsjeća na sunce, a tople boje u interijerima volimo jer podsjećaju na toplinu.

Kako unijeti hrabre boje u interijer? Pratite ovih 10 savjeta dizajnera

Istraživanjem se dokazalo da boje koje su toplije, znači narančasta, smeđa, kad su zidovi u tim bojama, mi doživljavamo čak topliji prostor. I to do dva stupnja, što je jako velika ušteda, dakle, ako ste vi u prostoru narančastom ili  smeđem okruženju, vama je toplije, vama treba manje energije za grijanje stana, objasnio nam je.

Svi doživljavamo boje na svoj način, no psihologija boja može nam pomoći u odabiru boje za interijer i kako će ona na nas utjecati.

Uređenje interijera

Božićno drvce akademske slikarice Diane Sokolić kao osobna arhiva uspomena

U moru savršeno stiliziranih božićnih drvaca, rijetko se naiđe na ono koje ne slijedi trendove, nego vlastiti život. Pronašli smo upravo takav primjer – bor ukrašen uspomenama, darovanim kuglicama i osobnim pričama, gdje svaka kuglica ima svoje ime i godinu, kako se ne bi zaboravilo kada je i od koga stigla.

Božićno drvce Diane Sokolić nije tek blagdanski ukras, već osobna kronika života, odnosa i uspomena. U domu akademske slikarice bor se ne kiti prema trendovima, već prema emocijama – svaka kuglica ima svoje ime, godinu i priču koja se pamti.

U ovom domu Božić počinje visoko – toliko visoko da se bor kiti uz pomoć ljestvi i jedne posebne osobe.

Bor koji se kiti uz ljestve i zajedništvo

Dianin božićni bor visok je čak 3,5 metra, pa pripreme za njegovo ukrašavanje započinju već početkom prosinca. Bor kupuje u isto vrijeme kada mali gradovi i velike tvrtke biraju svoja drvca, a kiti ga rano, jer joj upravo taj trenutak označava početak blagdanskog ugođaja.

No ovakav bor ne bi bio moguć bez pomoći njezine kćeri. Zajedno ga kite svake godine, uz unaprijed pažljivo posložene ukrase i lampice. Iako samo kićenje ne traje dugo, raskićivanje je znatno opsežniji posao – jer svaka kuglica traži pažnju i mjesto kojem pripada.

Broj kuglica nije važan – osjećaj jest

Na pitanje koliko kuglica ima na ovako velikom boru, odgovor je jednostavan: dovoljno da broj postane nebitan. Ovdje se ništa ne broji – ni kuglice, ni godine, ni uspomene.

Svaka kuglica nosi emotivnu vrijednost. Dio njih potječe iz Dianinog djetinjstva, dio iz djetinjstva njezina supruga, a mnoge su stigle kao darovi. Za jedan okrugli rođendan zamolila je prijateljice da joj umjesto klasičnih poklona daruju božićnu kuglicu. Tako se bor s vremenom pretvorio u zbirku ljudi koje voli.

Neki od tih ljudi danas više nisu prisutni, ali su i dalje tu – na granama bora. Upravo zato, kaže Diana, njezin Božić ima smisao: okružena je ljudima koji su dio njezina života, prošlosti i sadašnjosti.

Kada grana nema dovoljno, a uspomena ima previše

Redoslijed kićenja postoji – barem u teoriji. Počinje se s manjim kuglicama i visuljcima, a kako se grane šire, dolaze veći ukrasi. No vrlo brzo pravila popuštaju. Uvijek ima previše ukrasa i premalo grana.

Rješenje se pronalazi u improvizaciji: kuglice se nižu na flaks i vise tamo gdje grane ostavljaju praznine. Tako bor s vremenom poprima vlastitu logiku, bez stroge simetrije i bez plana. Ono što započne s redom, završi u kontroliranom neredu – ali neredu punom smisla.

Bor koji ne prati trendove, nego život

Dianin bor nekada je bio srebrn, s obojenim lampicama. No kako su kuglice i ukrasi počeli dolaziti kao osobni darovi, bor se promijenio. Više nisu bile samo kuglice – svaka je postala nečiji mali autoportret. Danas je bor šaren, s raznobojnim lampicama i ukrasima koji ne prate aktualne trendove. Nema bijelih svjetala, mašni ni stilskih pravila. Ovo je, kako sama kaže, potpuno netrendi bor – ali zato iznimno emotivan.

Božićno drvce Diane Sokolić nije scenografija, nego atmosfera. Nije trend, nego tradicija. Na njegovim granama ne svjetlucaju samo kuglice, već ljudi, godine i sjećanja – pažljivo sačuvani, da se ne zaborave.

Božićno drvce Diane Sokolić kao umjetnički izraz

Dianin bor nije dekor za fotografiranje niti stilistička vježba. On je atmosfera. Nije trend, nego tradicija. Na njegovim granama ne svjetlucaju samo kuglice, nego godine, ljudi i sjećanja.

I upravo zato podsjeća na ono što Božić u svojoj suštini jest – ne savršena slika, nego osjećaj koji ostaje.

Nastavite čitati

Dekoracije i detalji

Umjetno božićno drvce: Prolazni trend ili održiva blagdanska odluka?

Stručnjaci ističu da umjetno božićno drvce ima smisla upravo tada kada se koristi dugoročno

Sve više kućanstava za Božić bira umjetno božićno drvce. Razlozi su jasni – jednostavno održavanje, dugotrajnost i činjenica da moderni modeli izgledom sve uvjerljivije oponašaju prirodno drvce. Umjetno božićno drvce danas više nije kompromis, već promišljena odluka prilagođena suvremenom načinu života.

Umjetni ili ipak pravi bor? Evo kako odabrati božićno drvce za vaš dom

Što je trenutno u trendu i na što obratiti pažnju pri kupnji, doznali smo u Lesnini, gdje se ponuda umjetnih božićnih drvaca iz godine u godinu značajno proširuje.

Umjetno božićno drvce prilagođeno svakom prostoru

Jedna od najvećih prednosti koju nudi umjetna jelka jest velik izbor dimenzija i oblika. U ponudi su modeli za manje stanove, ali i raskošna drvca za velike dnevne boravke.

Kako ističe Valentina Lafter Filipčić, prodajna savjetnica u Lesnini, kupci mogu birati između užih i nižih umjetnih božićnih drvaca za ograničene prostore te robusnijih modela za veće interijere. Visine se kreću od oko 120 centimetara pa sve do gotovo prirodnih, impozantnih dimenzija.

Kako je umjetno božićno drvce postalo gotovo neprepoznatljivo od pravog

Razvoj tehnologije izrade značajno je promijenio izgled umjetnog božićnog drvca. Današnji modeli izrađuju se od PVC i PE polimera koji se oblikuju u trodimenzionalne iglice lijevane u kalup, zbog čega drvca izgledaju iznimno realistično.

Posebna se pažnja posvećuje gustoći grana, prirodnoj boji iglica i detaljima poput imitacije snijega, koja je sve popularnija među kupcima koji žele zimsku atmosferu tijekom cijelog prosinca.

Praktičnost umjetnog božićnog drvca u svakodnevnom životu

Osim izgleda, umjetno božićno drvce donosi i niz praktičnih prednosti. Modularna konstrukcija omogućuje jednostavno sastavljanje i rastavljanje, a nakon blagdana drvce se lako sprema i ne zauzima prostor tijekom ostatka godine.

U urbanim stanovima, gdje je skladištenje često izazov, ta se funkcionalnost posebno cijeni. Većina modela osmišljena je tako da se može kompaktno sklopiti i pohraniti u ormar, spremište ili podrum.

Umjetno božićno drvce i kućni ljubimci

Posebni modeli umjetnog božićnog drvca osmišljeni su i za domove s kućnim ljubimcima. Kod nekih su modela donje grane namjerno reducirane ili izostavljene kako bi se spriječilo da mačke i drugi ljubimci dođu do kuglica i ukrasa.

Kako bi drvce i dalje izgledalo skladno, donji dio često se dodatno ukrašava košarama, tkaninama ili dekorativnim podlogama koje ujedno skrivaju stalak.

Je li onda umjetno božićno drvce održiv izbor?

Iako se umjetni bor često doživljava kao održivija opcija, važno je sagledati i njegovu proizvodnju – plastiku, metal, energiju i transport. No kvaliteta izrade danas je znatno viša nego prije, pa jedno drvce može trajati dugi niz godina.

Stručnjaci zato ističu da umjetno božićno drvce ima smisla upravo tada kada se koristi dugoročno. Kupnja kvalitetnog modela s namjerom višegodišnje upotrebe znatno smanjuje njegov ukupni ekološki otisak.

Umjetno božićno drvce kao promišljena blagdanska odluka

Današnje umjetno božićno drvce uspješno spaja estetiku, praktičnost i dugotrajnost. Iako ne može zamijeniti miris pravog bora, nudi stabilnost, jednostavno održavanje i vizualnu dosljednost iz godine u godinu.

Za mnoge obitelji ono postaje logičan blagdanski izbor – ne kao zamjena tradicije, već kao suvremena alternativa prilagođena ritmu današnjeg života.

Nastavite čitati

Pratite nas na drušvenim mrežama