Uređenje interijera
Dizajn namještaja kroz svijet, ljude i godine
Dizajneri su u konstantnoj potrazi za boljim materijalima za kreativniji i funkcionalniji namještaj. Otkuda je sve počelo i kako se namještaj razvijao kroz povijest znaju Diana Sokolić i Karla Kocijan, koje su o tome napisale knjigu.
Umjetnička obitelj
Diana i Karla su mama i kći, slikarica i dizajnerica namještaja. Potiču iz velike umjetničke obitelji koja je dugo bila aktivna u različitim aspektima kazališne umjetnosti. Tijekom pandemije, kad je sve stalo, odlučile su napisati knjigu o namještaju.

“Znala sam da mora biti pisano jednostavnim jezikom da bi ih zainteresiralo, da im se ne bi ogadilo, tako da sam sve što sam znala prvo provjerila, nadopunila iz stručne literature koju imam, ali i iz knjiga koje sam nastavila kupovati sa velikom strašću”, govori Diana.
Duga povijest namještaja
Prema arheološkim istraživanja ljudi su još prije 30 000 godina počeli konstruirati i rezbariti namještaj, no kako ga je bilo teško sačuvati, koristimo se drugim izvorima povijesti.


Prvi tragovi sežu u Mezopotamiju i oni se vide na reljefima iz Mezopotamskog doba. Kasnije se vide na egipatskim zidnim slikama, a onda je otkrivena i Tutankamonova grobnica koja nam je dala pravi uvid u taj namještaj.
Drvo je teško očuvati
No, sudbina namještaja je tužna, zato što je on obično rađen od drva, a drvo je sklono propadanju. Stoga, nije mnogo namještaja preživjelo ta silna tisućljeća i mi zapravo o namještaju saznajemo sa zidnih slika, sa grčkih vaza ili iz pompjeanskih zidnih slika, to su najčešće izvori.
Klasični komadi namještaja počeli su se proizvoditi u 16. stoljeću u Europi, a u drugoj polovici 19. stoljeća, kao posljedica porasta potražnje i novog načina obrade drva, počinje industrijska proizvodnja namještaja.


Namještaj je propadao u selidbama, trulio u poplavama, nestajao u ratovima, gorio u požarima i vrlo malo toga je do danas ostalo sačuvano. Zato ljudi s ljubavlju čuvaju komade koji su im ostali od prabake ili od pradjeda, ako je nešto ostalo.
Diana i Karla za svoju su knjigu istraživale povijest namještaja cijeloga svijeta i njegov razvoj kroz stilska razdoblja.
Različiti stilovi diljem svijeta
“Od Mezopotamije sve do danas preko Engleske, Španjolske, jer je svaka od tih zemalja imala svoj razvoj. Kao što je renesansa nastala u Italiji, a gotika nije, tako su i različite zemlje imale različite stilske epohe. Naravno, što se više približavamo 20., to jest, 21. stoljeću, kao i u slikarstvu, tih je stilskih epoha više. Egipat je trajao 3000 godina, a kasnije u sto godina imate jako mnogo stilskih epoha koje se izmjenjuju”, govori Diana.

Ekspanzija industrijske proizvodnje namještaja dogodila se između dva svjetska rata, a uvođenjem znatnih tehnoloških inovacija 50-ih i 60-ih godina, događa se procvat industrije namještaja te njegove distribucije.
Poznati hrvatski dizajneri namještaja
“Osim svjetskih dizajnera, naravno trebalo je spomenuti i hrvatske dizajnere koji su bili vrlo jaki u periodu nakon Drugog svjetskog rata, kada je drvna industrija bila vrlo jaka i općenito su tvornice bile jake. Dizajn u Hrvatskoj pojavio sa pojavom Obrtničke škole, koja se kasnije preimenovala u Školu primijenjene umjetnosti i tada su nastala velika imena hrvatskog dizajna kao što su Bernardo Bernardi ili Rihter”, objašnjava Karla.

Sredinom 80-ih godina, potrošači su počeli utjecati na oblikovanje serijski proizvedenog namještaja, a imena dizajnera ostaju skrivena iza naziva tvornica.
Žene dizajnerice u sjeni muškaraca
Od hrvatskog starijeg dizajnerskog namještaja Karla izdvaja dvije autorice, dizajnerice Slavu Antoljak i Rosenberg Milicu koje su radile pleteni namještaj koji je danas opet popularan. Njih dvije su radile u tvornicama i ustvari nisu bile dizajneri same za sebe, nisu bile poznate po svom imenu nego pod tvornicom u kojoj su radile. To nije bio primjer samo u Hrvatskoj nego i u cijelom svijetu jer žene tada baš i nisu bile popularne kao dizajneri i općenito kao umjetnice. Muškarci su tada vodili glavnu riječ.


Danas je u dizajn namještaja uključena interdisciplinarna suradnja stručnjaka kako bi se korisniku ponudio funkcionalan i estetski privlačan namještaj, no emotivne vrijednosti onog naslijeđenog namještaja, ne mogu se kupiti.
Namještaj ima emotivnu vrijednost
“Meni je jedan od najdražih komada upravo ova fotelja koja je iz doba mojih roditelja. Također, butterfly fotelja koju imam kod kuće koja je ponovno iz doba mojih roditelja, a u nju su me stavili kad sam se rodila. Danas rado sjedim u njoj, ona ima emotivnu vrijednost, prema tome, najvrjedniji namještaj je onaj koji ima emotivnu vrijednost za nas pa bez obzira koliki i kakav on bio”, zaključuje Diana.

Baš te emocije, Karla je integrirala u uređenje vlastitog stana.
“Pri uređenju stana, misao vodilja je bila prikazati sav dizajn koji sam napravila ja, ali i moja cijela obitelj, odnosno mama i starije generacije, baka, djed, prabaka…jer imamo veliku umjetničku obitelj, svatko je u nekom trenutku radio, tako da je ideja iza ovog prostora da bude jednostavan i da sve stvari koje se ubace unutra istaknu”, ističe Karla.
Diana i Karla kažu kako su tijekom svog istraživanja najviše bile fascinirane vještinom kojom se izrađivao namještaj i maštovitošću starih majstora.
Namještaj
Retro, vintage ili antik: Naučite razliku i odaberite pravi namještaj za vaš dom
Zanima vas u čemu je razlika između retro, vintage i antiknog namještaja? Otkrijte kako ih prepoznati i naučite ih kombinirat

Ako volite uređenje interijera i često pretražujete namještaj i dekoracije inspirirane prošlim vremenima, vrlo je važno znati točno što znače pojmovi retro, vintage i antikno. Ne samo zbog estetike, već i zbog uspješne komunikacije pri nabavi namještaja. Kako ih razlikovati i prepoznati ispričala nam je Sunčica Mastelić Ivić.
Objasnit ćemo i zašto nam to treba, jer kad se eveć bavimo interijerima i odabiranjem stila koji je bitan za svaki interijer po naosob, onda u daljem pretraživanju i dobavljanju opreme i namještaja jako je važno znati sa kojim daljnjim sub pojmovima baratate.
Koji odabrati i kako uspješno primijeniti stil uređenja u svom domu?
Retro
Retro se odnosi na nove predmete koji su izrađeni tako da izgledaju kao oni iz prošlih desetljeća – najčešće iz 50-ih, 60-ih i 70-ih godina. To vrijedi ne samo za interijere, već i za modu, tehniku, pa čak i automobile.
Uredite prostor u stilu 70-ih: Ovo su pravila koja je dobro slijediti
Retro stil karakteriziraju jarke boje, pročišćeni oblici, pleksiglas, krom i staklo. Dizajn iz tog doba bio je bez suvišnih dekoracija, često aerodinamičan i geometrijski jednostavan. Kada danas kupimo nove komade koji izgledom podsjećaju na to vrijeme – govorimo o retro namještaju.


Vintage
Vintage označava originalne predmete iz prošlih vremena koji su stvarno korišteni i sa sobom nose priču i energiju prošlosti. Takvi komadi mogu biti bolje ili lošije očuvani, ali upravo taj trag vremena im daje šarm.
Za razliku od retro komada koji su novi, vintage predmeti su autentični i često imaju veću vrijednost. Ako volite predmete s karakterom i originalnošću, onda je vintage pravi izbor za vas.


Antik
Antikni predmeti su oni stari otprilike 100 godina ili više. Mogu biti naslijeđeni ili kupljeni u antikvarijatima i često dolaze s certifikatom o starosti i porijeklu. Riječ je o predmetima koji su bogato dekorirani, često izrađeni ručno, i zahtijevaju posebnu pažnju pri rukovanju.
Za razliku od vintage komada, antikviteti su slojevitiji u svojoj povijesti, često osjetljiviji i traženiji na tržištu. Njihova vrijednost s vremenom može samo rasti.

Kako ih kombinirati?
Želite li unijeti antikne predmete u moderan prostor, dizajnerica savjetuje da ih koristite s mjerom – „kao sol“. Današnji trend koji se sve češće pojavljuje zove se antikni minimalizam – minimalistički prostori oplemenjeni pokojim vintage ili antiknim detaljem.
Razumijevanje razlike između retro, vintage i antiknog stila pomoći će vam da točno odredite što tražite, gdje to tražiti i kako te komade uklopiti u svoj prostor na smislen i estetski način.
Kućanski uređaji
Ne volite usisavati? Ovaj pametni uređaj bi vam mogao promijeniti mišljenje
Štapni usisavač koji zna što radi

Vrijeme koje potrošimo na obavljanje kućanskih poslova ovisi o veličini stana, broju ukućana te prisutnosti djece i kućnih ljubimaca.
Statistike pokazuju da otprilike sat do dva tjedno provedemo usisavajući, te da najčešće usisavaju žene. Nova generacija kućanskih uređaja ruši stereotipe i potiče veću ravnotežu u svakodnevnim poslovima. Jedan od takvih primjera dolazi iz stvarnog života – kroz priču Ivana Polojca, korisnika pametnog Samsung štapnog usisavača.
Samsung Bespoke AI pametni kućanski uređaji koji olakšavaju svakodnevicu
“Mrzim kućanske poslove. Osim pranja suđa – to me opušta,” priznaje Ivan, no kada je došlo do usisavanja, situacija se dramatično promijenila. Klasični usisavači s kablovima i nespretnim kotačima bili su razlog njegove odbojnosti. Sve dok mu prijateljica nije predložila da isproba Samsung Bespoke AI Jet Ultra štapni usisavač.

Samsung Bespoke AI Jet Ultra: Baterija koja traje, motor koji zna što radi
Prijašnje verzije štapnih usisavača imale su dvije velike mane – kratko trajanje baterije i slabu usisnu snagu. No, kako ističe Ivan, Samsung Bespoke AI Jet Ultra ima snažne baterijei uisava sve pred sobom, čak i na površinama prekrivenim dlakama kućnih ljubimaca.
Samsung Bespoke AI Jet Ultra automatski prepoznaje prelazak s parketa na tepih i prilagođava snagu.

Usisavanje bez kihanja
Ivanova supruga je alergična na prašinu, pa je jedan od ključnih elemenata ovog uređaja HEPA filter koji zadržava čak 99,999% čestica. Osim toga, uređaj je tih, lagan za rukovanje i ima LED svjetlo na četki – savršen za tamne kutove.
Courtney Cox otkrila svoje navike pri čišćenju – iznenadit će vas što radi svaki dan!
Pametna tehnologija i samopražnjenje
Ono što posebno izdvaja ovaj model je baza koja automatski prazni spremnik nakon čišćenja, dok se usisavač istovremeno puni. Putem aplikacije SmartThings korisnik može pratiti status baterije, punjenje spremnika i upravljati uređajem.


“Nakon usisavanja samo ga vratim na bazu. Sve napravi sam – isprazni spremnik i napuni bateriju,” ističe Ivan.
Ova priča pokazuje da se uz pravu tehnologiju kućanski poslovi mogu pretvoriti iz obveze u zadovoljstvo – pa čak i kad je riječ o usisavanju.