Uređenje interijera
Dizajn namještaja kroz svijet, ljude i godine
Dizajneri su u konstantnoj potrazi za boljim materijalima za kreativniji i funkcionalniji namještaj. Otkuda je sve počelo i kako se namještaj razvijao kroz povijest znaju Diana Sokolić i Karla Kocijan, koje su o tome napisale knjigu.
Umjetnička obitelj
Diana i Karla su mama i kći, slikarica i dizajnerica namještaja. Potiču iz velike umjetničke obitelji koja je dugo bila aktivna u različitim aspektima kazališne umjetnosti. Tijekom pandemije, kad je sve stalo, odlučile su napisati knjigu o namještaju.
“Znala sam da mora biti pisano jednostavnim jezikom da bi ih zainteresiralo, da im se ne bi ogadilo, tako da sam sve što sam znala prvo provjerila, nadopunila iz stručne literature koju imam, ali i iz knjiga koje sam nastavila kupovati sa velikom strašću”, govori Diana.
Duga povijest namještaja
Prema arheološkim istraživanja ljudi su još prije 30 000 godina počeli konstruirati i rezbariti namještaj, no kako ga je bilo teško sačuvati, koristimo se drugim izvorima povijesti.
Prvi tragovi sežu u Mezopotamiju i oni se vide na reljefima iz Mezopotamskog doba. Kasnije se vide na egipatskim zidnim slikama, a onda je otkrivena i Tutankamonova grobnica koja nam je dala pravi uvid u taj namještaj.
Drvo je teško očuvati
No, sudbina namještaja je tužna, zato što je on obično rađen od drva, a drvo je sklono propadanju. Stoga, nije mnogo namještaja preživjelo ta silna tisućljeća i mi zapravo o namještaju saznajemo sa zidnih slika, sa grčkih vaza ili iz pompjeanskih zidnih slika, to su najčešće izvori.
Klasični komadi namještaja počeli su se proizvoditi u 16. stoljeću u Europi, a u drugoj polovici 19. stoljeća, kao posljedica porasta potražnje i novog načina obrade drva, počinje industrijska proizvodnja namještaja.
Namještaj je propadao u selidbama, trulio u poplavama, nestajao u ratovima, gorio u požarima i vrlo malo toga je do danas ostalo sačuvano. Zato ljudi s ljubavlju čuvaju komade koji su im ostali od prabake ili od pradjeda, ako je nešto ostalo.
Diana i Karla za svoju su knjigu istraživale povijest namještaja cijeloga svijeta i njegov razvoj kroz stilska razdoblja.
Različiti stilovi diljem svijeta
“Od Mezopotamije sve do danas preko Engleske, Španjolske, jer je svaka od tih zemalja imala svoj razvoj. Kao što je renesansa nastala u Italiji, a gotika nije, tako su i različite zemlje imale različite stilske epohe. Naravno, što se više približavamo 20., to jest, 21. stoljeću, kao i u slikarstvu, tih je stilskih epoha više. Egipat je trajao 3000 godina, a kasnije u sto godina imate jako mnogo stilskih epoha koje se izmjenjuju”, govori Diana.
Ekspanzija industrijske proizvodnje namještaja dogodila se između dva svjetska rata, a uvođenjem znatnih tehnoloških inovacija 50-ih i 60-ih godina, događa se procvat industrije namještaja te njegove distribucije.
Poznati hrvatski dizajneri namještaja
“Osim svjetskih dizajnera, naravno trebalo je spomenuti i hrvatske dizajnere koji su bili vrlo jaki u periodu nakon Drugog svjetskog rata, kada je drvna industrija bila vrlo jaka i općenito su tvornice bile jake. Dizajn u Hrvatskoj pojavio sa pojavom Obrtničke škole, koja se kasnije preimenovala u Školu primijenjene umjetnosti i tada su nastala velika imena hrvatskog dizajna kao što su Bernardo Bernardi ili Rihter”, objašnjava Karla.
Sredinom 80-ih godina, potrošači su počeli utjecati na oblikovanje serijski proizvedenog namještaja, a imena dizajnera ostaju skrivena iza naziva tvornica.
Žene dizajnerice u sjeni muškaraca
Od hrvatskog starijeg dizajnerskog namještaja Karla izdvaja dvije autorice, dizajnerice Slavu Antoljak i Rosenberg Milicu koje su radile pleteni namještaj koji je danas opet popularan. Njih dvije su radile u tvornicama i ustvari nisu bile dizajneri same za sebe, nisu bile poznate po svom imenu nego pod tvornicom u kojoj su radile. To nije bio primjer samo u Hrvatskoj nego i u cijelom svijetu jer žene tada baš i nisu bile popularne kao dizajneri i općenito kao umjetnice. Muškarci su tada vodili glavnu riječ.
Danas je u dizajn namještaja uključena interdisciplinarna suradnja stručnjaka kako bi se korisniku ponudio funkcionalan i estetski privlačan namještaj, no emotivne vrijednosti onog naslijeđenog namještaja, ne mogu se kupiti.
Namještaj ima emotivnu vrijednost
“Meni je jedan od najdražih komada upravo ova fotelja koja je iz doba mojih roditelja. Također, butterfly fotelja koju imam kod kuće koja je ponovno iz doba mojih roditelja, a u nju su me stavili kad sam se rodila. Danas rado sjedim u njoj, ona ima emotivnu vrijednost, prema tome, najvrjedniji namještaj je onaj koji ima emotivnu vrijednost za nas pa bez obzira koliki i kakav on bio”, zaključuje Diana.
Baš te emocije, Karla je integrirala u uređenje vlastitog stana.
“Pri uređenju stana, misao vodilja je bila prikazati sav dizajn koji sam napravila ja, ali i moja cijela obitelj, odnosno mama i starije generacije, baka, djed, prabaka…jer imamo veliku umjetničku obitelj, svatko je u nekom trenutku radio, tako da je ideja iza ovog prostora da bude jednostavan i da sve stvari koje se ubace unutra istaknu”, ističe Karla.
Diana i Karla kažu kako su tijekom svog istraživanja najviše bile fascinirane vještinom kojom se izrađivao namještaj i maštovitošću starih majstora.
Kućanski uređaji
Vodič za kupnju sušilice rublja: Koje vrste postoje i kako odabrati?
Dostupne su dvije različite tehnologije, ventilacijske i kondenzacijske
Odabir sušilice rublja ovisi o broju članova kućanstva, učestalosti korištenja te preduvjetima koji trebaju biti zadovoljeni. Koji su to preduvjeti i koje vrste sušilica postoje, donosi vam Pevex.
Sve sušilice rublja rade na principu upuhivanja zagrijanog zraka kako bi uklonile vlagu, a dostupne su dvije različite tehnologije, ventilacijske i kondenzacijske.
“Znatna razlika između ventilacijske i kondenzacijske sušilice je ta da kondenzacijska prikuplja svu tu vodu i svu tu paru prilikom sušenja u jedan njezin spremnik koji se naravno, nakon svakog sušenja, mora ispraznit.
A ventilacijska prilikom sušenja tu paru i tu vodu, prilikom sušenja tjera van kroz ventilaciju.”, navodi Marijan Tomkić, prodajni savjetnik u Pevexu.
Ventilacijske sušilice su jeftine za kupnju, ali skupe za korištenje
Ventilacijske sušilice su najbolja opcija ako ćete sušilicu koristiti tek povremeno. Ako koristite solarnu električnu energiju, tada veća potrošnja ne stvara problem.
“Kondenzacijska košta više, iz razloga zato što ima prednost u manjim prostorijama. Ako vi nemate ventilaciju u svojoj kući ili prostoriji gdje ćete sušiti veš, neće moći biti ventilacijska tamo, može biti jedno kondenzacijska. Uz to, kondenzacijska postoji i sa toplinskom pumpom.
Gdje možete još više uštedjet na energiji, to jest potrošnji na energiju u svakodnevnom korištenju sušilice.
Kondenzacijska sušilica s toplinskom pumpom štedi energiju. Zbog toga što grijači ne dolazi iznad 50 i 55 stupnjeva. Iz tog razloga štedi energiju, ništa drugo. Košta malo više od ostalih kondenzacijskih sušilica koje nemaju toplinsku pumpu.”, pojašnjava sugovornik.
Odabir sušilice ovisi o broju članova kućanstva
Za jednog ili dva člana, dovoljna je sušilica kapaciteta 6 do 7 kilograma, a za veće obitelji dostupne su one kapaciteta 15 kilograma. Većina korisnika izvadi rublje iz perilice i stavlja ga ravno u sušilicu zbog čega je dobro uskladiti kapacitete sušilice s perilicom.
Svaka sušilica ima svoj određeni kapacitet i ako imate dobru perilicu, ona će dobro iscentrifugirat tu odjeću, tako da će vrijeme sušenja biti kraće.
Za sušilicu je jako važno da se u nju ne stavlja mokra odjeća, a kako ističe sugovornik, ona će tada biti preopterećena, naravno ako imate sušilicu od 7 kilograma, vi ćete staviti sušit mokru, mokru odjeću, jednostavno se neće moći pokrenuti. Doći će do kraćeg roka trajanja same sušilice.
Energetska efikasnost sušilice
Budući da su sušilice u osnovi jednostavni uređaji, one su relativno lagane, što znači da se mogu postaviti na perilicu, kako bi se uštedjelo na prostoru. Svaka od njih dolazi s nekoliko programa za različite tkanine. Od vune do svile i pamuka, ali to ne znači da se baš sva odjeća može sušiti u sušilici već treba provjeriti oznaku za njegu odjeće.
Previsoka temperatura za sušenje mogla bi smanjiti vašu odjeću zato uvijek odaberite najprikladniji program za sušenje. A da bi sušilica brže bila gotova, prilikom pranja koristite najveću brzinu centrifuge. Prilikom odabira sušilice, svakako obratiti pažnju na energetsku efikasnost.
“Ventilacijske općenito imaju C razred, najviše potrošnje zato što najduže rade. S toplinskom pumpom znatno manje, one su inače razred A++, baš zato što imaju manju potrošnju, i imamo kondenzacijske sušilice A i +++ gdje imaju i toplinsku pumpu i inverter motor. Inverter motor je inače motor bez četkica, poznato nam je više i na perilicama rublja.”, dodao je Tomkić.
Bubanj sušilice mijenja smjer kretanja u redovitim intervalima radi ravnomjernijeg sušenja i smanjenja zapetljanja odjeće, a nakon svakog sušenja treba očistiti filter od dlačica.
pevex.hr
Uređenje interijera
Odabrali ste dizajnera interijera? Evo koje su njegove, a koje vaše obaveze
Dizajneri nude i opciju ključ u ruke, no, što to zapravo znači?
Odlučujete li se za renovaciju ili uređujete novogradnju, dizajneri interijera nude dvije opcije – izvedbeni projekt ili ključ u ruke. Što to konkretno znači pitali smo Maju Mihovilović, dizajnericu interijera.
Angažirati dizajnera interijera znači i pažljivo odlučiti kome ćete povjeriti taj posao. Osim što nude svoju stručnost o uređenju prostora, dizajneri će pomoći u profesionalno izvedenom projektu.
“Puno bitnija strana je ona tehnička. To početna strana kad pričamo o zidovima, o ispravno postavljenoj instalaciji struje… Dizajner nije dužan to tehnički znati, međutim mora biti upućen u projektiranje interijera i tu je zapravo njegova najveća vrijednost da osmisli prostor koji će biti funkcionalan, u kojem će ljudi kasnije moći živjeti.”, pojašnjava stručnjakinja.
Dizajneri nude i opciju ključ u ruke, no, što to zapravo znači?
“To znači popratiti radove od početka do kraja, naći izvođače, organizirati i koordinirati radove, garantirati ugovorom dogovorene rokove. Ako kasnimo plaćamo penale, to je jedna visoka razina pravne i financijske odgovornosti sa naše strane i kompletna nabava opreme za interijer, ako stranka želi prepustiti povjerenje i želi da to odradimo mi.
U konačnici stranka useljava u prostor koji je vidjela na 3D vizualizacijama i nije se morala angažirati čak niti oko kupnje ručnika za ruke.”
Prije početka radova, dizajner bi vam trebao dati kompletan troškovnik, terminski plan i projektnu dokumentaciju.
“Izmjera se radi najkasnije otprilike 4 mjeseca prije početka radova, nakon izmjere krećemo sa tlocrtnim rješenjima, dižemo crno bijeli 3D. Stranku nastojimo upoznat uopće sa prostornim odnosima, jer si malo tko može uopće zamislit prostorne odnose samo na temelju 2D-a.
U nastavku hodograma suradnje, definiramo struju, gdje će se što palit, koja su rasvjetna tijela, gdje žele utičnice i tako dalje. Definiramo namještaj po mjeri unutrašnjost, sve detalje koji čine jedan kompletiran projekt i to radimo puna tri mjeseca.”, dodaje Mihovilović.
Ako želite znati da je tehnički sve dobro izvedeno, za to ćete morati angažirati stručnjaka
Dizajner interijera ne može pravno raditi stručni građevinski nadzor jer nije za to kvalificiran, navodi.
“Kada mi kažemo nadzor radova, mi samo provjeravamo usklađenost projekta sa onim što se izvodi. Dakle, hoće li se na dobroj visini izvesti prekidač, je li nešto dobro posloženo i tako dalje, ali ne možemo garantirati, odnosno provjeravati tehničku ispravnost.”, pojašnjava.
Dobra komunikacija i povjerenje iznimno su važni za uspješnost projekta
Na investitoru je da prepusti kontrolu i da povjerenje, a dizajner mora pridobiti povjerenje svojim stručnim znanjem i savjetima. No, u konačnici, angažirati dizajnera interijera ne znači i odustati od svake odluke.
“Ja radim na način da dajem svoj stručni prijedlog što se tiče estetike, uglavnom ga stranke prihvate, jer su me zato i angažirali. Međutim zna se dogodit da stranka baš želi neki detalj po svome.
Ako je to ok, ako je to nekakav naglasak koji prije svega tehnički ne kvari projekt, apsolutno dozvoljavam i dapače, uvijek naglašavam stranki da je jako važno da je njima taj prostor ugodan, da to nije generic prostor u kojem može živjeti bilo tko, da taj prostor ima neki njihov osobni potpis i da njima mora biti ugodno. Mora biti usklađeno sa njihovim životnim navikama, a ne nešto što se meni čini dobrim. Možemo reći da investitor ima zadnju riječ.”, zaključila je.
Prije nego što odaberete dizajnera, razgovarajte s nekolicinom njih, pogledajte njihove izvedene projekte i svakako se osigurajte ugovorom koji će zaštititi obje strane.