Povežimo se

Izbor urednice

Iz ljubavi prema glini: Kiparstvo, keramika i Onye

Od prvog susreta s glinom do vlastitog brenda!

Branimir Boban

Branimir Boban (Onye), akademski je kipar, a prvi put se susreo s glinom kada je upisao Školu primijenjene umjetnosti i dizajna (ŠPUD), a taj trenutak potpuno mu je promijenio perspektivu.

Odmah sam zavolio medij, i zato što mi je bio novitet, a i zato jer je zahtijevao jedan drugi način gledanja na svijet koji me je zapravo najviše intrigirao zbog apsolutno nove perspektive na cijeli svijet oko sebe.

Iako je u početku razmišljao o arhitekturi i dizajnu, keramika ga je toliko osvojila da se odlučio za taj smjer.

ŠPUD sam upisao kada sam doznao da takva škola postoji, što mi je bilo nevjerojatno u tom trenutku. Htio sam ići u smjeru arhitekture i dizajna, ali nakon prve godine, upoznavanja s glinom i još nekoliko manjih faktora, odlučio sam upisati odjel keramike.

Taj odabir pokazao se ispravnim. Na odjelu keramike sam se snašao bolje nego sam mogao zamisliti, krenuo stvarati i još uvijek nisam stao.“

Prvi susret s keramikom – novi pogled na svijet

Za završni rad spojio je keramiku i kiparstvo, stvarajući rad koji nosi dublje značenje.

Za završni rad napravio sam svoj prvi spoj keramike i kiparstva – pet glava koje izranjaju iz postamenta natrag u svijet. Svaka glava predstavlja drugu ljudsku osobinu koja fali u svijetu, ali se polako nazire nazad: iskrenost, hrabrost, dobrota, disciplina i razumijevanje.

Branimir Boban

Od keramike do kiparstva

Nakon ŠPUD-a, iako je htio je nastaviti s keramikom na fakultetu, opcije su bile ograničene. „Htio sam nastaviti na akademiji na smjeru keramike, ali pošto su opcije bile Linz ili Beograd, a nisam baš imao mogućnosti ići van Zagreba, odlučio sam upisati kiparstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu.

Prve dvije godine bile su prilagodba drugačijem načinu rada.

„Pokušavao sam se prilagoditi kiparskom pristupu koji sam razumio, ali sam imao već istreniran ‘keramičarski’ mozak. Kad sam to shvatio i prihvatio, počeo sam primjenjivati taj način razmišljanja u kiparstvu i tada mi se opet otvorio novi svijet.

Na kraju druge godine odabrao je mentora – profesora Damira Mataušića.

Branimir Boban

Moj jedini logični izbor koji nije mogao biti bolji bio je mentorstvo pod profesorom Damirom Mataušićem. Profesor koji me je naučio puno i od kojeg i dan danas učim iz toga što je govorio tada; jednostavno vrhunski umjetnik, medaljar, mentor i čovjek.“

Izložbe i projekti – svaka priča traži novo rješenje

Branimir Boban je sudjelovao na brojnim projektima, a svaki od njih donio mu je novi izazov.

Svaki projekt, koliko god različit ili sličan, traži potpuno novi stav prema ‘problemu’ koji je potrebno riješiti. Nikada za isti problem nećete dva puta napraviti istu stvar i naći isto rješenje.“

Posebno mu je značajna suradnja s Nenadom Soviljem za izložbu Genesis u Klovićevim dvorima. „Tamo sam predstavio set porculanskih vaza i šalica.“

Branimir Boban
Branimir Boban

Svoj diplomski rad predstavio je na samostalnoj izložbi u galeriji Antun Augustinčić u Klanjcu.

Osim toga, bio je dio MilanoFFF-a, gdje su predstavljali zagrebački fashion brend Tire Calligraphy.

„Na MilanoFFF-u smo predstavili kratku 3D animaciju i bili shortlistani uz svjetske brendove poput Calvina Kleina, Balenciage i Adidasa.“

U Zagrebu je sudjelovao na Festivalu svjetla 2023., gdje je radio na Muzičkom paviljonu na Zrinjevcu.

To je bio jedan od projekata gdje sam morao naći potpuno novi pristup rješavanju problema. Volim praktična rješenja i volim se naći u problemu koji treba riješiti.

Pokretanje brenda Onye

Otvaranje obrta bila je velika prekretnica.

Pokretanje obrta ili brenda bilo je samo pitanje vremena, to jest hrabrosti na jedan način i odluke. Najveći je bio taj strah od nepoznanice i izlaska iz komfora, jer moraš opravdati sam sebe sebi, a s tim i drugima.“

Ime brenda Onye, Branimir Boban kaže, potječe još iz srednjoškolskih dana.

„Ime brenda i logo nastali su na mom samom početku, to jest pri upisu u srednju školu, i opstali su. Jedna zanimljivost koju sam nedavno doznao je ta da ‘onye’ na Igbo jeziku znači ‘osoba’ ili ‘persona’.“

Za one koji razmišljaju o pokretanju vlastitog brenda, ima jednostavan savjet:

Obrt nije teško otvoriti i svim kolegama koji imaju svoju ideju, želju i volju definitivno bih predložio da istraže mogućnosti i pokrenu nešto sami. Ipak, svi smo kreatori, a za takvu osobu što je bolje nego kreirati svoj život u svakom aspektu i uživati u svom svijetu.“

Budući projekti

Osim suradnje s umjetničkim rasadnikom Diši na nos, Boban ima još mnogo planova. „Postoje mnogi drugi planovi i suradnje koje su u procesu i pripravnosti.“

Njegov put od prvog susreta s glinom do pokretanja vlastitog brenda dokaz je da upornost i ljubav prema umjetnosti mogu stvoriti jedinstven potpis. A kako kaže – „Svaki novi problem samo je prilika za kreativno rješenje.“

Dekoracije i detalji

Nova Studijo kolekcija poručuje: Umjetnost je putovanje onih koji se usuđuju biti prvi

Kad god ovaj hrvatski brend zidnih tapeta najavi novu kolekciju, među ljubiteljima interijera zavlada napeto iščekivanje – svi žele znati čime će Studijo ovaj put iznenaditi. Iako nas je Josipa Maras već razmazila kolekcijama koje nerijetko diktiraju trendove na svjetskoj sceni, ova kolekcija iz male hrvatske tvornice donijela je još neviđenu ljepotu hrvatske povijesne baštine i potpunosti nas oduševila. 

Od arhiva do ateljea – povijest utkana u potez kista

Dubrovnik je stoljećima gradio svoj identitet na tri stupa: ljudima koji su ga oblikovali, arhitekturi koja ga je čuvala i zapisima koji su ga pamtili. Upravo ta tri elementa čine okosnicu „Ode Dubrovniku“ – jedinstvene kolekcije zidnih tapeta koja nosi karakter limited edition izdanja, ne zbog ograničene dostupnosti, već zbog svoje jedinstvenosti umjetničkog izričaja. Povod za nastanak ove kolekciju bio je personalizirani projekt novog luksuznog hotela, smještenog u srcu uvale Lapad, koji svoja vrata otvara u rujnu ove godine i donosi suvremeni luksuz na svega tri kilometra od povijesne jezgre Dubrovnika.

Stvaranje „Ode Dubrovniku“ prema autorici, bilo je poput arheološkog otkrivanja – pronalaženja priče ispod slojeva bogate povijesne baštine grada pod Srđem. Proces je započeo istraživanjem arhiva i muzeja, proučavanjem originalnih dokumenata, crteža, natpisa i fotografija, nastavio se skiciranjem olovkom, gradnjom kompozicija i dodavanjem akvarelnih tonova koji su unijeli mekoću i fluidnost boje, a završio digitalnom obradom koja je namjerno zadržala nesavršenosti, čuvajući ih kao autentične tragove ruke koja stvara – one umjetnice Josipe Maras.

“Kad mi je povjeren ovaj projekt, znala sam da će me promijeniti – ne samo kao slikaricu, već i kao čovjeka. Dubrovnik nije grad koji možeš dotaknuti površno – on traži da ga razumiješ. Jutarnje šetnje gradom iznova su me oduševljavale – tih i bez ljudi, otkrivao se kroz lica svojih fasada i tišinu starih prolaza. Provodila sam sate u arhivima, listajući spise čiji miris papira i tragovi tinte čuvaju sjećanja na ljude i priče koje su ga oblikovale. Čitala sam rukom pisane recepte iz 14. stoljeća, gledala karte koje su crtale granice Republike, pratila tragove odluka koje su spašavale živote. Moja je misija bila prikazati ga izvan razgledničke ljepote – uhvatiti puls njegove prošlosti. To iscrpljuje, ali i hrani, jer vjerujem da je umjetnost putovanje onih koji se usuđuju biti prvi.” – izdvojila je autorica kolekcije, Josipa Maras.

Svevremenski uređen stan umjetnice Josipe Maras

Grad ispričan kroz junake, arhitekturu i povijesne spise

Svaka tapeta iz nove kolekcije nosi trostruku kompoziciju: figuru junaka priče, arhitektonski element koji ga smješta u prostor i povijesni dokument koji ga uranja u vrijeme. Redoslijed je pažljivo promišljen – figure dominiraju, arhitektura daje strukturu, a dokumenti pružaju tihu, ali ključnu pozadinsku priču. Izdaleka, kompozicija djeluje skladno; izbliza otkriva bogatstvo detalja – rukopisne zapise, zrnca pigmenta i teksturu papira. Glavni junaci kolekcije su dubrovački velikani: pjesnik Ivan Gundulić, znanstvenik i filozof Ruđer Bošković, renesansni liječnik Amatus Lusitanus… Tu su i bezimeni junaci – trgovci pod lukovima Sponze, pomorci s blagom iz dalekih luka, barjaktari sv. Vlaha, žene koje su djecu ostavljale pred vratima prihvatilišta znajući da će ondje pronaći sigurnost. Arhitektura u kolekciji djeluje kao stup narativa: Knežev dvor – političko srce Republike, palača Sponza – gospodarski centar, crkva sv. Vlaha – duhovno središte, te Onofrijev vodovod – inženjersko čudo 15. stoljeća. Pozadine tapeta ispisane su rukopisima i dokumentima koji su oblikovali Dubrovnik: statutom iz 1272., odlukama Velikog vijeća, receptima iz franjevačke ljekarne Male braće, starim kartama Republike, zapisima o trgovini, pomorstvu i ukidanju ropstva – stoljećima prije ostatka Europe.

„Isprva sam mislila da će najveći izazov biti sama izvedba, ali vrlo brzo sam shvatila da je ključ pronaći način kako spojiti tri svijeta – junake priče, arhitektonske elemente i povijesne spise. Svaki je nosio svoju snagu i govorio vlastitim jezikom, ali ih je bilo teško uskladiti u jednoj vizualnoj kompoziciji. Nerijetko sam provodila neprospavane noći tražeći odgovor – gdje smjestiti likove, kako udahnuti život arhitekturi, na koji način dopustiti spisima da govore, a da pritom svi zajedno tvore skladnu cjelinu. I onda se polako posložilo: dokumenti su pronašli svoje mjesto u podlozi i teksturi, junaci su izronili u prvi plan, a arhitektonski oblici postali su stupovi koji nose cijelu kompoziciju. Tada je zid po prvi put – oživio. I znala sam da ispred sebe imam nešto veliko, vrijedno svakog truda i svake treće smjene.” – prisjetila se umjetnica.

Nagrada za najbolji dizajn, osvajanje Pariza i predstavljanje američkom tržištu

Kolekcija bez prethodnika – prvi otisak drugačije povijesti

U vremenu kada digitalni alati mogu replicirati gotovo svaki oblik, kada se autorska prava sve češće narušavaju u utrci za instant slavom i tržište preplavljuju brojne replike, ova kolekcija podsjeća na vrijednost izvornog rukopisa. Nijedna tehnologija ne može prenijeti trenutak kada umjetnik odluči pustiti kap boje da se razlije preko ruba zamišljene linije, niti atmosferu arhiva u kojem je ideja sazrijevala. Upravo u tim akvarelnim prijelazima, u mrlji koja prelazi crtu, u drhtavom potezu kista pohranjena je prava priča kolekcije. „Oda Dubrovniku“ stvarana tijekom nekoliko mjeseci – od prvih istraživačkih bilješki do posljednjeg poteza kista. Proces je bio trostruk: junak, arhitektonski motiv i povijesni dokument, pažljivo složeni tako da funkcioniraju i izbliza i izdaleka. Kada je ručni rad pretočen u digitalni format, zadržana je taktilnost i osjećaj da svaka linija nosi namjeru – kao trajni otisak ruke koja stvara.

“Iako sam uvijek otvorena za nove tehnologije i počašćena što je moj rad postao inspiracija mnogima, vjerujem da izvorna umjetnost uvijek pobjeđuje replike – jer ono što nastaje iz tvog vlastitog osjećaja, intuicije i naleta kreativnosti ne može se preslikati, kopirati niti ponoviti. Umjetnost nije algoritam. Možeš precrtati liniju, ali nikada nećeš uspjeti prenijeti njezinu namjeru, viziju cjeline ili trenutak odluke da potez ostane nesavršen – jer upravo tako priča istinu. Upravo zato hrvatske velikane nisam željela prikazati kao muzejske eksponate, već kao ljude, ideje i simbole utkane u tkivo grada. Stare spise utkala sam u pozadinu koja diše, a građevine su doživjele renesansu kakvu može podariti samo ruka ovog stoljeća.” – zaključila je Josipa Maras.

Kolekcija je dostupna na https://studijo.co/

Nastavite čitati

Izbor urednice

Dom na kvadrat zapošljava – pridruži nam se!

Prijavi se i postani dio našeg kreativnog tima

dom na kvadrat

Dom na kvadrat multimedijski je projekt koji već više dvadeset godina stvara sadržaj o arhitekturi, dizajnu, gradinji doma i uređenju interijera.

Vjerujemo da prostor u kojem živimo oblikuje našu svakodnevnicu. Naš tim svakodnevno radi na tome da kroz TV emisiju, portal i digitalne kanale prenese tu inspiraciju širokoj publici.

Kako rastemo i širimo projekte, tražimo nove kolege koji će s nama graditi budućnost.

Otvaramo dvije pozicije:

  • Novinar (m/ž)
  • Voditelj prodaje oglasnog prostora (m/ž)

Novinar (m/ž)

Ako voliš istraživati zanimljive teme, a pri tom ti je zanimljivo i zaviriti u tuđe domove – ovo je posao za tebe.

Tražimo nekoga tko ima iskustva u radu ispred kamere, tko zna postaviti prava pitanja i ispričati priču.

Od tebe se očekuje aktivna komunikacija s arhitektima, dizajnerima i stručnjacima iz sektora gradnje i uređenja. Kod nas ćeš raditi i na prilozima za emisiju i na sadržaju za web i društvene mreže.

Što nudimo? Stabilan radni odnos, hibridni model rada (ured, teren i rad od kuće), rad u manjem i kreativnom timu gdje se cijeni inicijativa i ideje, raznolikost posla i priliku da radiš s vrhunskim stručnjacima iz područja arhitekture i dizajna.

Više detalja o poziciji i uvjetima na linku

Voditelj prodaje oglasnog prostora (m/ž)

Ova pozicija je za nekoga tko voli komunikaciju i zna prepoznati priliku, a ne libi se okrenuti par brojeva i prodat priču.

Tvoj zadatak bit će povezati naš sadržaj s klijentima i partnerima – od TV-a do digitalnih kanala. Ako imaš iskustva u prodaji, znaš kako graditi odnose i pronalaziš zadovoljstvo u dinamičnom radnom okruženju, ovo je posao za tebe.

Što nudimo? Stabilno okruženje, hibridni model rada (ured, teren i rad od kuće) mogućnost razvoja i rad na zanimljivim projektima.

Više detalja o poziciji i uvjetima na linku

Ako misliš da je ovo pravi posao za tebe i želiš biti dio kreativne produkcijske kuće Dom na kvadrat, pošalji nam svoj životopis i motivacijsko pismo na mail posao@novebojemedia.hr

Nastavite čitati

Kolumne

Pratite nas na drušvenim mrežama

Izbor urednice