Uređenje interijera
Psihologija boja: Kako boje utječu na naš prostor i emocije
Svi doživljavamo boje na svoj način, ali psihologija boja može nam pomoći u odabiru boje za interijer
Osim estetike i funkcionalnosti, boje koje odaberete za svoj dom imaju dublji utjecaj na vaše emocionalno stanje, a to možemo nazvati tzv. psihologijom boja.
Bojama možemo izazvati reakcije kod ljudi, ali ljudi u principu nisu svjesni svojih reakcija kada gledaju u nekakvu boju. Mi sa bojama, pogotovo u marketingu i u prodaji, možemo izazvat određeni efekt, potaknuti nekoga na kupnju ili na neko drugo djelovanje, objasnio je dr. sc. Igor Zjakić sa Grafičkog fakulteta u Zagrebu.
Aktivne i pasivne boje
Odavna postoje dokazi da boje utječu na čovjekovu podsvijest.
Crteži pračovjeka u pećinama bili su različitih boja kako bi dočarali emocije, a bojama se izražavaju i afrička plemena. Danas se utjecaj boja na naše raspoloženje sve više istražuje i koristi u marketingu.

Boje dijelimo na aktivne i pasivne, odnosno tople i hladne.
Aktivne boje su one koje izazivaju neku akciju, a to su tople boje, odnosno one koje asociraju na vatru.
Pasivne boje, poput plave, zelene, sive i slično, su hladne boje.

dr. sc. Igor Zjakić, Grafički fakultet u Zagrebu
Psihologija boja i njihov utjecaj na emocije
Istraživanje provedeno na velikom broju ispitanika pokazalo da većina plavu smatra najljepšom bojom, a zelenu umirujućom. Ona podsjeća na opuštanje jer ju povezujemo s prirodom. Osim toga, zelena je u trendu pa s njom ne možete pogriješiti.
Dr. sc. Igor Zjakić objasnio je da zelena boja psihološki i fizikalno utječe na ljude. Naime, mozak se najmanje napreže dok gledamo u zelenu boju, jer se nalazi u centralnom spektru boja i srednjem vidnom području i procesi koji se događaju u mozgu, najmanje reagiraju. Što je također jedan od razloga zašto zelenu smatramo umirujućom bojom, nastavio je.

Dr. sc. Igor Zjakić dodatno je objasnio:
“Ako želimo kupiti sredstvo za odčepljivanje odvoda, sigurno ste primijetili da su ta sredstva uvijek pakirana u nekakvoj narančastoj, crnoj i žutoj kombinaciji.
Zbog čega? Opet se vraćamo na onaj psihološki, nesvjesni nivo, a to je ta naša evolucija. Pčela je žuto crna, opasne zmije su narančasto crne, imaju pruge, najotrovnija žaba na svijetu je narančasta, mi to vjerojatno u podsvijesti znamo da je to nekakva opasnost i kada kupujemo takvo jedno sredstvo za odčepljivanje odvoda, mi očekujemo od tog sredstva da je ono opasno poput zmije otrovnice, da grize i da očisti ono što mi trebamo očistiti.

Osvježivači za wc školjke obično su kombinacija tople i hladne boje, što je rezultat istraživanja povezanog sa psihologijom boja.
Naime, tijekom istraživanja sa istim deterdžentom u žutom i plavom pakiranju, ispitanici su rekli nakon pranja, da je žuto jako, da super pere i da je toliko jako da uništava robu, a plavo je tako, malo slabije pere, ali je bolje, ima bolje antibakterijska svojstva, ispričao je dr. sc. Zjakić za Dom na kvadrat.
Evolucijski najjači utjecaj crvene i narančaste
Upravo zbog evolucije, nemaju sve boje utjecaj na ljude. Dr. sc. Zjakić rekao je da najviše utječu crvena i narančasta boja i to zato što podsjećaju na krv.
Naši su predci bili lovci i krv nas na neki način privlači, odnosno izaziva određeno uzbuđenje i uznemirenost, dok žuta potiče radost jer podsjeća na sunce, a tople boje u interijerima volimo jer podsjećaju na toplinu.
Kako unijeti hrabre boje u interijer? Pratite ovih 10 savjeta dizajnera
Istraživanjem se dokazalo da boje koje su toplije, znači narančasta, smeđa, kad su zidovi u tim bojama, mi doživljavamo čak topliji prostor. I to do dva stupnja, što je jako velika ušteda, dakle, ako ste vi u prostoru narančastom ili smeđem okruženju, vama je toplije, vama treba manje energije za grijanje stana, objasnio nam je.

Svi doživljavamo boje na svoj način, no psihologija boja može nam pomoći u odabiru boje za interijer i kako će ona na nas utjecati.
Dekoracije i detalji
Božićna čarolija koja nastaje puhanjem stakla
Možda nismo zavirili u radionicu Djeda Mraza, ali smo zato bili u radionici u kojoj Božić traje svih 365 dana u godini. U svijetu brzih dekoracija i masovne proizvodnje, staklene božićne kuglice i dalje nastaju sporim, preciznim i gotovo meditativnim procesom – baš onako kako se radilo i prije nekoliko desetljeća.
Koogle, božićne kuglice staklopuhačice Martine Križanić, nastaju od užarenog stakla, daha i strpljenja, a svaka kuglica nosi priču, tradiciju i osobni potpis.
Od staklene cijevi do božićne kuglice
Proces izrade ručno puhanih staklenih božićnih kuglica temelji se na tradicionalnoj tehnici koja se desetljećima gotovo nije promijenila. Polazišna točka je staklena cijev, čiji promjer ovisi o veličini kuglice koja se želi dobiti. Cijev se najprije zagrijava dok se ne formira tzv. ampula, a zatim se daljnjim taljenjem i puhanjem oblikuje kugla ili drugi željeni predmet.
Kuglica može nastati slobodnim puhanjem ili upuhivanjem stakla u kalupe, ovisno o obliku i dizajnu. Riječ je o procesu koji zahtijeva iskustvo, mirnu ruku i osjećaj za materijal, jer se staklo u svakom trenutku ponaša drugačije.

Obiteljska tradicija i povratak zanatu
Za Martinu Križanić, izrada staklenih božićnih kuglica nije samo posao, već nastavak obiteljske priče. Odrasla je u okruženju u kojem je Božić doslovno bio prisutan cijele godine – kroz staklo, alate i ukrase koje su izrađivali njezin djed i otac.
Iako je dugo radila u administraciji, s vremenom se javila potreba za povratkom nečemu opipljivom i kreativnom. S četrdeset godina odlučila je naučiti zanat, a znanje je prenosio upravo njezin otac. Ono što je započelo kao ispušni ventil, preraslo je u ozbiljan posao i nastavak obiteljskog obrta.

Transparentno staklo i kuglica kao mala scena
Dok su se staklene božićne kuglice nekada tradicionalno amalgamirale – stvarao se sjajni, zrcalni efekt, a zatim su se umakale u boje i dodatno ukrašavale glitterima, vatom i sličicama – Martina je odlučila krenuti drugim putem.
Njezine kuglice ostaju prozirne i transparentne. Staklo nije skriveno, već naglašeno. Svaka staklena božićna kuglica postaje mala pozornica, unutar koje se grade minijaturne scenografije s figuricama i detaljima. Kuglica tako funkcionira kao mala, zatvorena priča, a ne samo ukras.

Zašto su staklene božićne kuglice danas luksuz
Današnje ručno izrađene staklene božićne kuglice nemaju istu cijenu kao nekada. Proizvodnja je skuplja, energenti su poskupjeli, a cijeli proces zahtijeva vrijeme i znanje. Upravo zato takvi ukrasi danas pripadaju kategoriji malog luksuza.
Od ovakvih kuglica rijetko se kiti cijeli bor. Umjesto toga, staklene božićne kuglice skupljaju se postupno – kao kolekcija – ili se poklanjaju kao trajna uspomena. Upravo darivanje jedan je od najčešćih razloga njihove kupnje, jer nose emocionalnu vrijednost i priču.

Ukras koji traje desetljećima
Jedna od najljepših potvrda vrijednosti ovog zanata dolazi iz povratnih priča kupaca. Ljudi se javljaju sa staklenim božićnim kuglicama koje su izrađivali Martinini baka i djed prije 40 ili 50 godina, a koje su se, uz pažljivo rukovanje, sačuvale do danas.
Staklo jest krhko, ali nije prolazno. Bez udaraca i uz malo pažnje, ručno puhana staklena božićna kuglica može trajati desetljećima, prenoseći uspomene i obiteljsku tradiciju s generacije na generaciju.
U vremenu u kojem se blagdanski ukrasi često mijenjaju iz godine u godinu, staklene božićne kuglice podsjećaju nas da Božić nije samo dekor – već osjećaj, priča i nasljeđe koje se može čuvati cijeli život.
Dekoracije i detalji
Umjetno božićno drvce: Prolazni trend ili održiva blagdanska odluka?
Stručnjaci ističu da umjetno božićno drvce ima smisla upravo tada kada se koristi dugoročno
Sve više kućanstava za Božić bira umjetno božićno drvce. Razlozi su jasni – jednostavno održavanje, dugotrajnost i činjenica da moderni modeli izgledom sve uvjerljivije oponašaju prirodno drvce. Umjetno božićno drvce danas više nije kompromis, već promišljena odluka prilagođena suvremenom načinu života.
Umjetni ili ipak pravi bor? Evo kako odabrati božićno drvce za vaš dom
Što je trenutno u trendu i na što obratiti pažnju pri kupnji, doznali smo u Lesnini, gdje se ponuda umjetnih božićnih drvaca iz godine u godinu značajno proširuje.
Umjetno božićno drvce prilagođeno svakom prostoru
Jedna od najvećih prednosti koju nudi umjetna jelka jest velik izbor dimenzija i oblika. U ponudi su modeli za manje stanove, ali i raskošna drvca za velike dnevne boravke.
Kako ističe Valentina Lafter Filipčić, prodajna savjetnica u Lesnini, kupci mogu birati između užih i nižih umjetnih božićnih drvaca za ograničene prostore te robusnijih modela za veće interijere. Visine se kreću od oko 120 centimetara pa sve do gotovo prirodnih, impozantnih dimenzija.

Kako je umjetno božićno drvce postalo gotovo neprepoznatljivo od pravog
Razvoj tehnologije izrade značajno je promijenio izgled umjetnog božićnog drvca. Današnji modeli izrađuju se od PVC i PE polimera koji se oblikuju u trodimenzionalne iglice lijevane u kalup, zbog čega drvca izgledaju iznimno realistično.

Posebna se pažnja posvećuje gustoći grana, prirodnoj boji iglica i detaljima poput imitacije snijega, koja je sve popularnija među kupcima koji žele zimsku atmosferu tijekom cijelog prosinca.

Praktičnost umjetnog božićnog drvca u svakodnevnom životu
Osim izgleda, umjetno božićno drvce donosi i niz praktičnih prednosti. Modularna konstrukcija omogućuje jednostavno sastavljanje i rastavljanje, a nakon blagdana drvce se lako sprema i ne zauzima prostor tijekom ostatka godine.
U urbanim stanovima, gdje je skladištenje često izazov, ta se funkcionalnost posebno cijeni. Većina modela osmišljena je tako da se može kompaktno sklopiti i pohraniti u ormar, spremište ili podrum.
Umjetno božićno drvce i kućni ljubimci
Posebni modeli umjetnog božićnog drvca osmišljeni su i za domove s kućnim ljubimcima. Kod nekih su modela donje grane namjerno reducirane ili izostavljene kako bi se spriječilo da mačke i drugi ljubimci dođu do kuglica i ukrasa.
Kako bi drvce i dalje izgledalo skladno, donji dio često se dodatno ukrašava košarama, tkaninama ili dekorativnim podlogama koje ujedno skrivaju stalak.

Je li onda umjetno božićno drvce održiv izbor?
Iako se umjetni bor često doživljava kao održivija opcija, važno je sagledati i njegovu proizvodnju – plastiku, metal, energiju i transport. No kvaliteta izrade danas je znatno viša nego prije, pa jedno drvce može trajati dugi niz godina.
Stručnjaci zato ističu da umjetno božićno drvce ima smisla upravo tada kada se koristi dugoročno. Kupnja kvalitetnog modela s namjerom višegodišnje upotrebe znatno smanjuje njegov ukupni ekološki otisak.
Umjetno božićno drvce kao promišljena blagdanska odluka
Današnje umjetno božićno drvce uspješno spaja estetiku, praktičnost i dugotrajnost. Iako ne može zamijeniti miris pravog bora, nudi stabilnost, jednostavno održavanje i vizualnu dosljednost iz godine u godinu.
Za mnoge obitelji ono postaje logičan blagdanski izbor – ne kao zamjena tradicije, već kao suvremena alternativa prilagođena ritmu današnjeg života.






