Uređenje interijera
Osnovna načela KonMari metode
Raščišćavanje prostora emotivno je i fizički iscrpljujući zadatak za koji teško pronalazimo motivaciju, a jedan od najčešćih problema je što više stvari ulazi u prostor nego što izlazi. Zato se svijet klanja KonMari metodi čiji je podnaslov radostan odabir.
Šta je KonMari metoda
KonMari metoda je metoda koju je osmislila Japanka Mary Kondo, a tiče se pospremanja i raščišćavanja prostora u kojem obitavamo. I doma i radnog mjesta. Fokusira se ustvari više na naše osobne stvari i na predmete, a cilj joj je da prostor bude uredan i funkcionalan i da svaka stvar ima svoje mjesto, rekla je Petra Pupić, stručnjakinja za organizaciju prostora po KonMari metodi.

Petra nije bila rođena organizatorica, već je svoj red pronašla upravo u ovoj metodi koja se bavi kategorijama, a ne prostorijama.
KonMari pravila uređenja
Za početak postoji termin koji se zove KonMari festival, to znači da smo se odlučili na jedno veliko, generalno pospremanje, raščišćavanje svih naših prostorija i svih naših predmeta i obično bi to trebalo biti samo odjednom, a kasnije je samo održavanje. Stoga kada se krene recimo raditi KonMari festival, to je ustvari jedno od pravila, da se zbilja posvetimo tome, da kažemo, to je sada projekt koji ćemo raditi određeni period i koji ćemo stvarno detaljno napraviti od početka do kraja, rekla je Pupić.

Drugo je pravilo postaviti cilj i imati viziju svog životnog prostora, kako bi on trebao izgledati. Tako ćemo puno lakše pronaći motivaciju za taj zahtjevan posao.
Pa motivacija, ja mislim, uvijek tako kod nas ljudi funkcionira, tek kad boli onda krenemo rješavati problem, tako je kad imamo kaos, da gubimo vrijeme, da nismo produktivni, da čak ne možemo niti znati točno zašto, ali osjećamo da se u svom prostoru ne osjećamo dobro i da se ne odmaramo i da nismo produktivni. I to je onda uglavnom motivacija da krenemo s raščišćavanjem, smatra Pupić.

Kad ste donijeli odluku, treba pratiti kategorije kroz koje će raščišćavanje biti puno jednostavnije.
Proces KonMari uređenja
Kreće se od najlakše prema najtežoj. Znači, počinjemo od odjeće, pa knjige, papiri, razno i sentimentalne stvari. Ova kategorija razno ima još potkategorija, nekih 23, 24, isto kreću od lagane prema težem, znači, DVD-ovi, CD-ovi, električna oprema, preko hobija, ladice svaštare pa sve do kuhinjskih i kupaonskih potrepština.

Bitno je da se radi točno tim redoslijedom jer su po toj težini napravljene i zadnje i najbitnije pravilo po čemu je ona zapravo poznata je da se prilikom raščišćavanja biraju stvari koje ostaju, a ne stvari koje ćemo odbaciti. Znači, fokusiramo se na pozitivno, odnosno da li nam stvar izaziva radost, da li volimo koristiti tu stvar, da li je nikada ne bismo prodali, nikada ne bismo dali jer nije bitna količina, mi možemo recimo imati tisuću knjiga u svom dnevnom boravku, bitno je da svaku od tisuću volimo, čitamo i ne bismo nikome dali, kaže Pupić.
Ova japanska metoda funkcionira tako da sve stvari iz jedne kategorije, na primjer, odjeću, stavite na hrpu. Za svaki komad trebate se zapitati treba li vam doista i donosi li vam radost, kad ste je posljednji put odjenuli i hoćete li opet. To će dovesti do zaključka trebate li bolje organizacijsko rješenje ili ćete zadržati samo dio odjeće. Ista se metoda može primijeniti na bilo koju prostoriju u domu i bilo koje predmete.

Kad rješavate tanjure, rješavajte samo tanjure, kad rješavate, ne znam, alate, čavle ili to u garaži, rješavajte samo tu kategoriju i nađite prvo sve čavle tek onda krenite na neke veće alate ili nešto drugo, objasnila je Pupić.
Najteži dio procesa
Najteža kategorija su sentimentalni predmeti i ona se radi posljednja. KonMari metoda se fokusira dosta na emocije i koliko smo mi vezani za stvari. Koliko ne možemo pustiti. Jer koliko ne možemo stvari pustiti sa stvarima, to ustvari pokazuje koliko ne možemo u nekim drugim, u našim odnosima ili na poslu pustiti, rekla je Pupić za Dom na kvadrat.

Organizacija papira često stvara probleme u kućanstvu i na radnom mjestu, a prema ovoj metodi, treba ih podijeliti u tri kategorije i tako ih organizirati.
Dijelimo ih na kategoriju rijetko, dokumenti i papiri koje rijetko posežemo, koji nam trebaju, kao što su rodni listovi, domovnice, neke stvari za auto, banku, poštu, posao i tako dalje, garancije naših aparata, zatim druga kategorija su papiri koji nam često trebaju, stvari koje ne možemo zapamtiti, a koje često posežemo za njima.

Na primjer, neke lozinke, neka uputstva za aparate koje koristimo, neki recepti koji nam trebaju, recimo možemo djeci ostaviti uputstva kako upaliti veš mašinu, koji deterdžent koristiti i takve stvari i treća kategorija su ustvari tekući papiri. Tekući papiri su svi oni koje rješavamo u iduća dva tjedna. To je kad uđemo u kuću i stavimo režimo na stol, kad stavimo neke pozivnice, neke formulare koje moramo riješiti i njih rješavamo u sljedeća dva tjedna, objasnila je Pupić.
Ladice su uvijek jednostavnije za održavanje od polica, a kutije su najbolji organizatori koje možete koristiti u svakom ormaru. Samo se hrabro odlučite za radost.
Rasvjeta
Rasvjeta je alat u dizajnu prostora, evo kako ga koristiti
Slijedite ove jednostavne savjete i postavite rasvjetu kao profesionalac

Svjetlo u prostoru ima moćnu ulogu – može biti meko, oštro, nostalgično ili sjetno. No, kako bi rasvjeta doista naglasila ljepotu interijera i stvorila željenu atmosferu, potrebno ju je promišljeno planirati. O važnosti rasvjete i pravilnom postavljanju visilica razgovarali smo sa Rankom Skansijem koji ističe da rasvjeta nije samo estetski dodatak, već ključan faktor psihološkog doživljaja prostora.
Kako odabrati idealno svjetlo za svaku prostoriju
Tko je Ranko Skansi?
Ranko Skansi jedan je od najpoznatijih hrvatskih dizajnera svjetla. Stručno je oblikovao rasvjetna rješenja za muzeje, kulturne institucije, javne prostore i privatne interijere, uvijek naglašavajući da je rasvjeta alat koji mijenja percepciju prostora, oblikuje emociju i definira funkcionalnost.
Kako pravilno postaviti svjetlo
- Razumjeti funkciju svjetla – je li ambijentalno, radno ili dekorativno
- Birati boju i smjer svjetla – toplo svjetlo za opuštanje, hladno za radne prostore. Usmjerena svjetla naglašavaju detalje, raspršena stvaraju opći ugođaj
- Znati kako pravilno postaviti visilice – visina ovisi o prostoru i namještaju ispod
Kako odabrati idealno svjetlo za svaku prostoriju
Kako pravilno postaviti visilice
Skansi pojašnjava da visilice u dnevnoj sobi koje nisu iznad namještaja trebaju biti postavljene na minimalnu visinu od 2,10 metara, kako nitko ne bi zapinjao za njih. No, visina ovisi o funkciji prostora i namještaju ispod:
- Iznad blagovaonskog stola: idealna visina visilice je 60 do 80 cm iznad površine stola. Na taj način svjetlo osvjetljava hranu, a od refleksije se dobiva dovoljno svjetla i za sve sudionike za stolom.
- Iznad stolića za kavu u dnevnom boravku: visina visilice treba biti 80 cm do 1 m od stolića. Ovdje se često biraju skulpturalne visilice koje postaju dekorativan element prostora.
- Iznad kreveta umjesto noćne lampe: ako visilica daje svjetlo na sve strane, treba biti 30 cm iznad razine kreveta, a ako daje svjetlo samo prema dolje, tada 80 cm, kako bi omogućila čitanje, a da pritom ne smeta drugoj osobi u krevetu.

Što kada u prostoru postoji kamin, TV ili različite zone?
U velikim dnevnim boravcima često se kombiniraju različite visine visilica. Dio prostora s televizorom zahtijeva višu visinu postavljanja kako visilica ne bi smetala u vidnom polju. Suprotno tome, kod kamina visilica može biti spuštena vrlo nisko kako bi dominirala prostorom i stvorila intimnu atmosferu za opuštanje.
U manjim dnevnim boravcima Skansi preporučuje pažljivo biranje oblika i dimenzija visilica, te njihovo postavljanje na visine koje neće ometati kretanje ili zaklanjati pogled.



Estetika i usklađenost visilica
Ako se u prostoru koristi više visilica, one ne moraju biti identične, ali je poželjno da budu iz iste dizajnerske obitelji, sličnih materijala, boja ili oblika. Time se, kaže Skansi, stvara vizualna povezanost i dojam promišljenog dizajna interijera.



Zašto je rasvjeta važna za psihu?
„Ljudi često zaboravljaju da rasvjeta utječe na emocije više nego namještaj ili boja zidova,“ naglašava Skansi. Boja svjetla, smjer i distribucija definiraju atmosferu prostora. Svjetiljka koja svijetli u svim smjerovima ravnomjerno osvjetljava prostor, dok one usmjerene naglašavaju određene zone, poput muzejske rasvjete koja osvjetljava eksponate, a ne prolazni prostor. Upravo se taj princip može primijeniti i u vlastitom domu – stvaranjem svjetlosnih scena koje naglašavaju detalje, ali stvaraju i osjećaj balansa i mira.
Ovim jednostavnim trikom proširite ili suzite prostor u vašem domu
Rasvjeta – posljednja u budžetu, prva u dojmu
Smjer, boja i distribucija svjetla određuju atmosferu – usmjerena svjetla naglašavaju određene zone, dok raspršena stvaraju opći ugođaj. Refleksija svjetla također doprinosi vidljivosti prostora, poput muzejske rasvjete koja osvjetljava eksponate, a prostor za kretanje ostavlja diskretnim.
Na kraju, Skansi ističe da je rasvjeta alat koji oblikuje prostor i emociju, stoga bi svaka svjetiljka trebala biti odabrana i postavljena promišljeno, u funkciji prostora i života u nje
Stilovi uređenja
Tihi luksuz u uređenju doma – kako ga prepoznati i primijeniti?

U svijetu interijera sve češće čujemo pojam „tihi luksuz“, ali što on zapravo znači? Za razliku od glamuroznih prostora prepunih zlata, kristala i naglašenih dekoracija, ovaj stil uređenja naglasak stavlja na suptilnu eleganciju, vrhunske materijale i osjećaj profinjenosti bez pretjerivanja.
Što je tihi luksuz?
Tihi luksuz (eng. quiet luxury) stil je uređenja koji podrazumijeva minimalizam, bezvremenski dizajn i kvalitetu iznad kvantitete. To je luksuz koji nije nametljiv, već stvara osjećaj udobnosti, topline i sofisticiranosti.
Ključne karakteristike tihog luksuza su:
- Prirodni i kvalitetni materijali poput drva, kamena, vune, lana, pamuka i kože
- Neutralne boje – bež, krem, smeđa, bijela, siva, maslinasta
- Čisti, jednostavni oblici namještaja bez ukrasa i pretjerane ornamentike
- Fokus na teksturi i taktilnosti materijala umjesto na jarkim bojama i uzorcima
- Bezvremenski dizajn koji ne prati prolazne trendove već stvara mirnu bazu prostora
Kako prepoznati tihi luksuz u prostoru?
Prostor uređen u stilu tihog luksuza neće vas „osvojiti na prvu“ raskošnim detaljima, ali će stvoriti osjećaj ugode, opuštenosti i elegancije. Sofe su najčešće jednostavnih linija, izrađene od mekanih tkanina poput boucléa ili lana. Tepisi su vuneni, u neutralnim tonovima, a drvo na podovima i namještaju najčešće je svijetlo ili prirodno obrađeno bez lakiranog sjaja.
Koji odabrati i kako uspješno primijeniti stil uređenja u svom domu?
Dekoracije su minimalne, ali pažljivo birane – vaze od keramike, kamenih detalja, skulpturalne lampe ili nekoliko umjetničkih slika u monokromatskoj paleti. Rasvjeta igra veliku ulogu, a u tihom luksuzu najčešće prevladavaju topla bijela svjetla i diskretne lampe s difuznom svjetlošću.

Kako unijeti tihi luksuz u svoj dom?
Ako želite unijeti tihi luksuz u svoj interijer, važno je razmišljati dugoročno i ulagati u kvalitetne komade namještaja i prirodne materijale.
- Birajte neutralnu paletu boja – bež, siva, maslinasta, bijela i zemljani tonovi
- Uložite u kvalitetnu sofu ili fotelju bezvremenskog dizajna
- Koristite prirodne materijale – drvo, lan, pamuk, vunu, kamen
- Rasvjeta neka bude topla i suptilna, s više izvora za različite atmosfere
- Dekoracije svedite na minimum, ali birajte one koje imaju priču ili posebnu vrijednost
- Održavajte prostor urednim i prozračnim, bez suvišnih predmeta

Zašto odabrati ovaj stil u uređenju interijera?
Tihi luksuz stvara dom koji nije samo estetski ugodan, već i funkcionalan, topao i udoban za svakodnevni život. Umjesto privremenog dojma glamura, pruža osjećaj mirnoće, sigurnosti i bezvremenske elegancije. Upravo zato, sve više arhitekata i dizajnera interijera preporučuje ga kao stil koji najbolje odražava suvremeni pojam luksuza – onog nenametljivog, ali istinski kvalitetnog.