Uređenje interijera
Milanski sajam “Salone del Mobile” diktira trendove
Prošloga tjedna održan je prestižni međunarodni sajam namještaja i opreme za dom, milanski “Salone del Mobile”. S posvetom velikom umjetniku, Leonardu da Vinciju, od čije je smrti prošlo 500 godina, izlagači su pokazali trendove i novitete koji će obilježiti iduću godinu. Posjetila ga je i arhitektica Sunčica Mastelić Ivić koja nas je provela kroz najzanimljivije dijelove sajma.

Duga tradicija
Šezdeset i prvo izdanje talijanskog sajma dizajnerskog namještaja “Salone del Mobile” posjetiteljima je omogućilo da pogledaju izložbene prostore čak dvije tisuće brendova iz trideset sedam različitih zemalja. U samo šest dana kroz sajam je posjetilo više od tristo tisuća ljudi .
“Ovaj sajam predstavlja najjači svjetski sajam namještaja i dizajna interijera uz dužno poštovanje svim ostalim svjetskim sajmovima”, kazala je Sunčica.
Rekordan broj izlagača
Svake godine sajam prikazuje najnovije proizvode vodećih svjetskih tvrtki za dizajn namještaja, kao i nove talente u industriji. Tako je ove godine na njemu priliku za izlaganje dobilo čak 550 mladih dizajnera iz 31 zemlje te 28 dizajnerskih škola i fakulteta iz 18 zemalja.

“On pokazuje presjek stanja najvažnijih dizajnerskih svjetskih kuća i prema njihovim pokazateljima formira se ostatak svjetskog tržišta dizajna namještaja”, ističe Sunčica.
Sajam je zbog lakšeg praćenja i snalaženja podijeljen u nekoliko zona. Najvažnija je ona od nekoliko paviljona u kojem se nalaze najutjecajnije svjetske europske dizajnerske kuće.
Minimalistički vs. maksimalistički pristup
Riječ je o kućama koje su zadržale minimalistički pristup, visokokvalitetne su, a njihov namještaj se prenosi generacijama, i upravo takav namještaj predstavlja dobru investiciju u dizajn i u kupovinu namještaja jer takav namještaj ne slijedi trendove.


U drugim zonama “Salone del Mobile” ipak otkriva pomak prema maksimalizmu, s hrabrim nijansama boja, uzorcima i teksturama koje zauzimaju središnje mjesto u dizajnerskim pričama. Eksperimentira se sa svijetlim, privlačnim nijansama i jedinstvenim uzorcima kako bi se stvorio dizajn namještaja kojem se teško može odoljeti.

“Imamo prigušene, manje zasićene, ali svijetle tonove. To je prljavo ružičasta, bež boja, siva boja, maslinasto zelena, prašnjavo smeđa boja i prašnjavo plava boja. U smislu volumena, primjećujemo da su volumeni obli, da su mekanih formi, a tkanine su ili grublje poput oponašanja prirodnog lana ili su mekanije pa podsjećaju na šišanu ovčju vunu.”

Održivi dizajn, mediteranski dizajn…
Na ovogodišnjem sajmu u fokusu je bio održivi dizajn. Riječ je o namještaju izrađenom od obnovljenog drva, recikliranog stakla i organskih tkanina poput pamuka, lana i konoplje.


“Možemo vidjeti i trend mediteranskog pristupa dizajnu namještaja, a to između ostaloga znači puno grublje obrađeno drvo. Namještaj koji je identičan u oblikovanju s obzirom na to je li za unutrašnje prostore ili za vanjske prostore, pa možemo reći da se briše granica između indoor i outdoor namještaja, a to možemo zahvaliti tome što je industrija tekstila razvila tkanine koje jednako podatno i fino izgledaju bilo da se radi o tkaninama za unutrašnje ili za vanjske prostore”, objašnjava arhitektica.

Na tragu trenda mediteranskog dizajna primjećuje se razvijanje tekstila od pletene kože. Predviđa se da će taj trend uzeti maha zbog svoje multifunkcionalnosti.
Može se koristiti u tapeciranju namještaja, u izradi dekorativnih jastuka i u različitim oblogama zidova i to može dati jednu reljefnu podatnost takvoj vrsti interijera.
Energetski učinkovita rasvjeta trend je u svijetu dizajna rasvjetnih tijela čiji su primjerci bili izloženi na o međunarodnom sajmu rasvjete koji se odvijao u sklopu milanskog sajma.
Idealno vrijeme za posjetiti Milano

Premda je “Salone del Mobile” prvenstveno sajam namještaja koji posjećuju arhitekti i dizajneri, tijekom njegova trajanja cijeli Milano vrvi od događanja.
Već nekoliko zadnjih godina nije samo interesantno otići u doba sajma na “Salone del Mobile” u četvrti Ro, nego se treba uputiti i u centar grada Milana, u zonu Brera gdje se već dugi niz godina održavaju dešavanja u različitim showroomima koje nazivamo “Fuori salone”.

Ove godine je to bilo raskošnije nego ikad, tim više što su određene vrlo osebujne dizajnerske kuće uočile da bi bilo zgodno da ne sudjeluju uopće na glavnom sajmu već da ono što žele pokazati izlože na tim posebnim događanjima pored Salone u četvrti Brera.
I ove se godine u četvrti Brera na svakom koraku mogao konzumirati kvalitetan sadržaj brendova koji se bave različitim sferama dizajna, kao i pogledati novitete nekih od prvaka automobilske, modne i tehnološke industrije.
Predstavljamo dom
Transformacija gradskog stana u dizajnerski dom s dušom
Najzanimljiviji dio priče možda je onaj koji svaki dizajner razumije: biti sam sebi najteži klijent
Kad je dizajnerica interijera Ivona Kalapač kupila svoj stan u starogradnji, znala je da ga želi pretvoriti u topao, karakteran i potpuno osoban dizajnerski stan. No ono što nije mogla predvidjeti bili su brojni problemi skriveni ispod slojeva vremena.
Iako je stan na prvu izgledao uredno, svaki zahvat otkrivao je novi izazov.
„Mislila sam da ću malo promijeniti parket, srušiti zid i pomaknuti pokoju utičnicu. Na kraju su radovi potrajali više od godinu dana“, prisjeća se Ivona. U starim zgradama, kaže, nikada ne znaš što te čeka ispod poda ili iza zida.
No, unatoč neplaniranim troškovima i rokovima koji su se protegli, krajnji rezultat potvrđuje da se strpljenje uvijek isplati: mali gradski stan pretvoren je u komforan, luksuzan i funkcionalan dizajnerski stan koji odiše toplinom.
Kreativna rješenja u 55 kvadrata: Adaptacija stana za obitelj glazbenika
Dizajnerski stan koji je rastao iz izazova
U procesu renovacije, svaki je problem Ivonu natjerao da preispita prvotni plan. Podno grijanje — koje je jako željela — morala je izostaviti zbog konstrukcije starih greda. Kuhinja, prvotno zamišljena potpuno drugačije, prilagodila se kosinama.
No, kako kaže, ništa od toga nije kompromitiralo konačan dojam:
„Ovo možda nije bila početna vizija, ali ispalo je bolje nego što sam zamislila.“
Tamni tonovi u kuhinji i boravku daju prostoru profinjenost, dok barski stolci i sofa u boji unose dozu razigranosti. Sve zajedno čini stan vizualno izbalansiranim, a svaki detalj doprinosi dojmu da se radi o pažljivo promišljenom dizajnerskom stanu.

Fotelje kao potpis dizajnerskog stila
Jedan od upečatljivijih trenutaka u prostoru su dvije male fotelje — nimalo slučajan izbor.
Ivona objašnjava:
„Fotelje nikad ne radim iste kao kauč. To mi je kao nakit prostora.“
U ovom dizajnerskom stanu one stvaraju simetriju i dinamiku, i to zato što su rađene po mjeri — nijedan gotovi model nije odgovarao njenoj viziji.

Kuhinjski otok kao skulptura
Poseban dojam ostavlja otok od ploče velikog formata.
Rezanje materijala zahtijevalo je preciznost i iskustvo, ali Ivoni je bilo jasno da želi skulpturalni element u prostoru.
Otok je postao centralna točka stana — praktična, ali istovremeno dekorativna, što je obilježje svakog dobrog dizajnerskog stana.
U kupaonici se na prvi pogled čini da su korištene iste pločice, no zapravo se radi o drugoj, pažljivo odabranoj keramici koja se tonalno savršeno nadovezuje na otok. Zlatni detalji dodatno naglašavaju luksuz.

Pametna rješenja pod kosinama i spavaća soba s karakterom
Stan od 55 kvadrata u starogradnji često znači borbu s kosinama, ali one su postale prednost.
Ispod krova Ivona je kreirala praktične elemente za pohranu, a nekadašnju kuhinju pretvorila u spavaću sobu.
Mini walk-in ormar nastao je od stare ostave, maksimalno iskorišten za police i vješanje.
„Koliko god je soba velika, nije bilo prostora za velike ormare. Zato sam sve izvela u nišama i pod kosinama“, kaže.
Umjesto tapete, jedan zid krasi ručno oslikano umjetničko djelo — detalj koji dodatno naglašava identitet ovog dizajnerskog stana. Stara peć, koju je odlučila zadržati, danas je jedan od najatraktivnijih elemenata prostora.

Kad je dizajnerica sama sebi klijent
Najzanimljiviji dio priče možda je onaj koji svaki dizajner razumije: biti sam sebi najteži klijent.
„Sve ono što ne volim kod svojih klijenata — radila sam sama sebi“, govori Ivona uz smijeh.
Zbog posla je u stan navraćala usput, između projekata, što je dovelo do grešaka, izmjena i novih rješenja.
Ali kao i svaki dizajnerski stan koji nastaje iz izazova, i ovaj je dobio poseban karakter baš zahvaljujući tim procesima.
Renovacija stana – izbjegnite najčešće greške
Kad dizajnerski stan postane odraz osobnosti
Ivonina priča pokazuje da dizajnerski stan nije definiran kvadraturom, već pristupom.
Radovi mogu potrajati, problemi se gotovo uvijek pojave, ali kada se svaki izazov pretvori u promišljeno rješenje — rezultat je dom koji izgleda kao cjelina, a osjeća se kao osobna priča.
Ovaj stan dokaz je da starogradnja, uz dobar dizajn, može postati jedno od najinspirativnijih platna za stvaranje doma.
Stilovi uređenja
Retrofuturizam u interijerima — povratak vizija budućnosti
Retrofuturizam je jedan od najuzbudljivijih suvremenih trendova u dizajnu interijera. Karakterizira ga hrabro spajanje retro elemenata — ponajprije onih popularnih sredinom 20. stoljeća — s futurističkim motivima, materijalima i oblicima. Najjednostavnije rečeno, ovaj stil predstavlja retro viziju budućnosti. On je reinterpretacija onoga kako su ljudi nekada zamišljali život u “sutrašnjem svijetu”. Ovaj je stil idealan za sve koji žele da njihov prostor odiše individualnošću i razlikuje se od standardnih, „sigurnih“ rješenja. Oble siluete, metalik sjaj, glatke površine, žarke boje ili pak monokromatski prostori čistih i zaobljenih linija samo su neki od elemenata koji čine ovaj izrazito vizualan, ekspresivan i pomalo teatralan stil uređenja.

Korijeni retrofuturističkog dizajna
Retrofuturizam vuče korijene u pedesetim i šezdesetim godina prošlog stoljeća, razdoblja kada su umjetnici i dizajneri bili opsjednuti svemirskim istraživanjima i tehnološkim napretkom. Vizije budućnosti tog vremena nisu bile distopijske, već optimistične, maštovite i izrazito estetski oblikovane. U kasnijim desetljećima retrofuturizam je preživio prije svega kroz filmske setove, science-fiction estetiku i nišne dizajnerske krugove, da bi danas doživio snažan povratak u uređenju domova, kafića, restorana, ureda i kreativnih prostora. Za mnoge dizajnere i entuzijaste, upravo SF filmovi predstavljaju najjasnije vizualne predloške onoga kako se nekad zamišljala budućnosti — pa su tako često i glavni izvor inspiracije retrofuturizma.
Koji odabrati i kako uspješno primijeniti stil uređenja u svom domu?
5 jesenskih trendova uređenja interijera koje izdvajaju dizajneri

Filmovi kao inspiracija retrofuturizmu
1. 2001: Odiseja u svemiru (1968) — svemirski minimalizam
Ovaj kultni film definirao je čitavu estetiku futurizma u dizajnu interijera. Korištenje ikoničnih komada kao što su Mourgueove Djinn stolice i Saarinenovi “pedestal” stolovi, minimalističke linije, geometrijski oblici i česti kružni motivi čine njegov vizualni identitet prepoznatljivim i danas. Napredni materijali i prozračni, gotovo sterilni interijeri jedna su od mogućih vizija budućnosti. Strateška uporaba boje — posebice upečatljive crvene — daje kontrast neutralnim, čistim prostorima i naglašava futurističku atmosferu.
2. Star Trek: The Original Series (1966.–1969.) – optimistični retrofuturizam
Originalna serija Star Trek jedan je od najvažnijih vizualnih izvora retrofuturizma. Upotreba jakih primarnih boja, modularnih formi i jednostavnih geometrijskih volumena odražava estetski optimizam svemirskog doba. Posebno se ističe Tulip stolica, često pogrešno pripisivana Eeru Saarinenu. U seriji se zapravo pojavljuje model koji je dizajnirao Maurice Burke za Arkana Furniture, prepoznatljiv po “starburst” bazi. Ovaj modernistički komad — savršeno utjelovljuje spoj retro elegancije i futurističke jednostavnosti, zbog čega je postao simbol Star Trek interijera.

3. Blade Runner (1982.) — tech-noir retrofuturizam
Za razliku od optimizma šezdesetih, Blade Runner uvodi mračniju, distopijsku verziju futurizma. Ovaj film značajno je utjecao na suvremeni retrofuturizam, ali kroz drugačiju optiku: utilitarističku tehnologiju, vintage komade, industrijske materijale, neonska svjetla i atmosferu težine i kiše. Interijeri poput Deckardova stana spajaju masivne kamene elemente, art deco ornamentiku i futurističke kontrolne ploče, stvarajući slojevitu estetiku koja kombinira staro i novo, luksuz i propadanje, modernizam i kaos velikog grada.

4. Peti element (1997.) — pop-art futurizam
Estetika filma Peti element donosi živopisnu i zaigranu stranu retrofuturizma, prepoznatljivu po jarkim, zasićenim bojama, modularnim mikro-prostorima te mekim, organskim i zaobljenim linijama koje stvaraju dinamičan, gotovo skulpturalan doživljaj prostora. Futuristički kostimi i fluidni interijeri dodatno naglašavaju maštovitu viziju budućnosti koju film prikazuje. Ovakav vizualni pristup snažno utječe i na suvremeni dizajn, osobito na prostore koji žele postići optimističan i izrazito imaginativan karakter, pa se često koristi kao inspiracija za uređenje barova, klubova i modernih stanova s hrabrim futurističkim naglaskom.

Retrofuturizam je mnogo više od prolaznog trenda — on je emocionalni i estetski most između prošlosti i budućnosti. U svijetu u kojem tehnologija ubrzano napreduje, a svakodnevica često postaje sve uniformnija, ovaj stil nudi mogućnost stvaranja prostora koji je istodobno individualan, hrabar i nostalgično optimističan. Njegova snaga leži u kontrastima: u spajanju vintage komada s futurističkim formama, mekih linija s tehnološkim naglascima, snažnih boja s minimalističkim geometrijama. Istodobno, retrofuturizam nas podsjeća kako su prošle generacije zamišljale budućnost — i poziva nas da je iznova oblikujemo, ovoga puta na vlastiti način. Upravo zato se sve češće pojavljuje u domovima, javnim prostorima i suvremenom dizajnu: jer u svoju srž unosi osjećaj igre, znatiželje i optimizma.
Moderna klasika – kako prepoznati i primijeniti bezvremenski stil u svom domu
Karlo Mlinar, samo za Dom na kvadrat, u ulozi dizajnera interijera





