Interijeri
Kako postaviti stol za romantičnu večeru?
Prigušena svjetla uz svjetlost svijeća, instrumentalna pozadinska glazba i cvijeće, sve su to osnove romantične atmosfere. Pripremate li romantičnu večeru za dvoje, pogledajte prijedlog dizajnerice Danice Maričić kako postaviti stol.
Malo drugačiji stol
Ruže, svijeće i crvena boja klasičan su izbor za Valentinovo. No, mi smo odlučili postaviti moderan stol za romantičnu večeru i boju blisku crvenoj – bakrenu. Prvo smo izabrali posuđe modernog dizajna u bakrenim tonovima i to je diktiralo sve ostale detalje.
U današnje vrijeme u dizajnu imamo puno više slobode, puno više miješanja materijala i kombinacija materijala. Večera može biti u rustikalnom tonu, ali i glamurozna.
U skladu s posuđem, odabrali smo moderan dizajn pribora za jelo u kontrastnoj nijansi. Eklekticizam je sveprisutan u dizajnu, pa tako i postavljanju stola, no neka pravila bi ipak trebalo poštivati.
Stvari su se promijenile
Prije možda deset ili dvadeset godina nisu se toliko miješali različiti metali, međutim, u današnje vrijeme kao što miješamo bez problema klasične i moderne elemente u dizajnu, isto tako možemo i metale.
Jedino pravilo koje Danica ističe kao bitno jest to da je bolje da budu ili kontrast ili sasvim isti. Dakle, ako birate dvije nijanse bakra, možda je bolje da ipak odaberete bakar i nešto što je kontrastno, čime će i sam bakar doći više do izražaja, ali i ovaj kontrastni dio. U ovom slučaju, tu imamo pribor za jelo koji je više u nekim metalnim, srebrnim tonovima, a imamo i crno na tanjurićima za kavu te na čašama za vino i šampanjac.
Korištenjem crnih detalja, bakrena je boja više došla do izražaja.
“Klasična boja za romantiku je crvena, zelena, ne toliko crna, međutim, crna je boja svečanosti i u detaljima kada je stavimo, pogotovo za jedan ovakav stol, ona svemu tome daje još jednu svečaniju notu”, objašnjava Danica.
Na podložak smo stavili prvo dekorativni tanjur, zatim plitki pa duboki.
Sa svijećama ne možete pogriješiti
Za svečanije prilike tu su uvijek čaša ili za bijelo vino ili za crno vino, ovisno o odabiru, čaša za šampanjac. Imamo nekoliko varijanti čaša za šampanjac, a mi smo odabrali nešto klasičniju varijantu koja odgovora uz ovu modernu. Tu je i moderno posuđe koje je odabrano, a svijeće, tj. svijetlo svijeća i romantika uvijek idu jedno uz drugo.
Nekih pravila moramo se pridržavati
Za svečane prilike koriste se platneni ubrusi, a za postavljanje pribora za jelo vodili smo se pravilima bontona.
Vilica je s lijeve strane, a ako služimo bilo što drugo osim špageta, s desne strane imamo nož i žlicu. Nož je okrenut svojim oštrim vrhom prema tanjuru. Čaše za vino i šampanjac, ali i vodu, nalaze se s desne strane, dakle glavna čaša za vino obično se nalazi odmah iznad noža.
Na našem stolu cvijeće zastupa ljubav i svu njenu ljepotu.
Što se tiče samih motiva vezanih uz romantične večere, ručkove, naravno da su srca na prvom mjestu. Ovog puta smo se opet odlučili na nešto malo drugačije, stoga cvijeće predstavlja tu ljepotu ljubavi, veselje ljubavi, i nalazi se na podlošcima za tanjure, isto tako i svijećnjaci za lučice su također lotus koji i po simbolici povezujemo uz ljepotu, ljubav te svjetlost.
Što su komplementarne boje?
Osim uobičajene crvene, mogu se koristiti pastelne boje, pri tom pazeći na njihovu komplementarnost.
Kada govorimo o kombinaciji boja, tu se nastoji postići jedna simbolika komplementarnih boja, dakle u teoriji boja imamo komplementarne boje koje se nalaze na suprotnoj strani spektra boja i koje djeluju zapravo kao jedan par, same su za sebe dovoljno jake, ali zajedno su još puno jače i uspješnije.
To bi bile primjerice crvena i zelena, koje su obje boje ljubavi, dakle, ne samo boje koje su kao što znamo vezane uz blagdane već isto tako i uz romantična okupljanja i dekoriranja. U drugoj varijanti imamo primjerice plavu i narančastu i u trećoj žutu i ljubičastu, dakle to su sve komplementarne boje, sve one su vrlo jake i vrlo izražajne i same za sebe, ali ako želite da crvena bude najvatrenija, staviti ćete je uz zelenu boju.
Kod postavljanja stola s romantičnom atmosferom ne treba pretjerivati s dekoracijama. Svijeće će obasjati romantiku, a ljubav ionako pobjeđuje sve.
Lesnina XXXL
Lesnina Hrvatska pridružuje se akciji „Sat za planet Zemlju“
U subotu 25.ožujka 2023. sve Lesnina trgovine na sat vremena će ugasiti
svjetla u svim svojim trgovinama #XXXLIGHTSOFF
Lesnina Hrvatska od ove se godine pridružuje globalno poznatoj i jednoj od najvećih svjetskih
građanskih inicijativa za okoliš „Sat za planet Zemlju“ (Earth Hour).
Lesnina je članica XXXLutz grupacije, druge najveće trgovačke mreže namještaja u svijetu, koja se ove godine po prvi puta pridružuje inicijativi pod nazivom #XXXLIGHTSOFF i to na način da će sve trgovine iz grupacije na svim lokacijama diljem Europe ugasiti svjetla na svim vanjskim i unutrašnjim prostorima svojih trgovina.
Stoga će sve Lesnina trgovine u Hrvatskoj u subotu 25.ožujka u vremenu od 20.30 do 21.30 sati biti u mraku, a sve s ciljem podizanja svijesti o potrebi mijenjanja štetnih navika i poduzimanja određenih akcija za ublažavanje klimatskih promjena.
Osim što se simboličnim gašenjem svjetla želi ukazati na potrebu zaštite okoliša, ovogodišnjem cilju pridružuje i stvaranje svijesti o potrebi očuvanja mira u svijetu.
„Briga svakog od nas kao pojedinca je svojim promišljenim svakodnevnim djelovanjem pridonijeti očuvanju planeta i izgradnji održive budućnosti. Slijedeći primjer mnogih svjetskih gradova koji su se do sada već priključili ovoj akciji, izuzetna nam je čast biti dijelom ove priče. Naš cilj nije ušteda električne energije kroz taj jedan sat isključivanja struje, već upozorenje na štetnost klimatskih promjena i naglasak da svi zajedno možemo i moramo bolje brinuti o našoj planeti, te razmišljati o optimalnoj iskoristivosti njenih resura.“, naglašavaju iz Lesnine.
Interijeri
Dizajn namještaja kroz svijet, ljude i godine
Dizajneri su u konstantnoj potrazi za boljim materijalima za kreativniji i funkcionalniji namještaj. Otkuda je sve počelo i kako se namještaj razvijao kroz povijest znaju Diana Sokolić i Karla Kocijan, koje su o tome napisale knjigu.
Umjetnička obitelj
Diana i Karla su mama i kći, slikarica i dizajnerica namještaja. Potiču iz velike umjetničke obitelji koja je dugo bila aktivna u različitim aspektima kazališne umjetnosti. Tijekom pandemije, kad je sve stalo, odlučile su napisati knjigu o namještaju.
“Znala sam da mora biti pisano jednostavnim jezikom da bi ih zainteresiralo, da im se ne bi ogadilo, tako da sam sve što sam znala prvo provjerila, nadopunila iz stručne literature koju imam, ali i iz knjiga koje sam nastavila kupovati sa velikom strašću”, govori Diana.
Duga povijest namještaja
Prema arheološkim istraživanja ljudi su još prije 30 000 godina počeli konstruirati i rezbariti namještaj, no kako ga je bilo teško sačuvati, koristimo se drugim izvorima povijesti.
Prvi tragovi sežu u Mezopotamiju i oni se vide na reljefima iz Mezopotamskog doba. Kasnije se vide na egipatskim zidnim slikama, a onda je otkrivena i Tutankamonova grobnica koja nam je dala pravi uvid u taj namještaj.
Drvo je teško očuvati
No, sudbina namještaja je tužna, zato što je on obično rađen od drva, a drvo je sklono propadanju. Stoga, nije mnogo namještaja preživjelo ta silna tisućljeća i mi zapravo o namještaju saznajemo sa zidnih slika, sa grčkih vaza ili iz pompjeanskih zidnih slika, to su najčešće izvori.
Klasični komadi namještaja počeli su se proizvoditi u 16. stoljeću u Europi, a u drugoj polovici 19. stoljeća, kao posljedica porasta potražnje i novog načina obrade drva, počinje industrijska proizvodnja namještaja.
Namještaj je propadao u selidbama, trulio u poplavama, nestajao u ratovima, gorio u požarima i vrlo malo toga je do danas ostalo sačuvano. Zato ljudi s ljubavlju čuvaju komade koji su im ostali od prabake ili od pradjeda, ako je nešto ostalo.
Diana i Karla za svoju su knjigu istraživale povijest namještaja cijeloga svijeta i njegov razvoj kroz stilska razdoblja.
Različiti stilovi diljem svijeta
“Od Mezopotamije sve do danas preko Engleske, Španjolske, jer je svaka od tih zemalja imala svoj razvoj. Kao što je renesansa nastala u Italiji, a gotika nije, tako su i različite zemlje imale različite stilske epohe. Naravno, što se više približavamo 20., to jest, 21. stoljeću, kao i u slikarstvu, tih je stilskih epoha više. Egipat je trajao 3000 godina, a kasnije u sto godina imate jako mnogo stilskih epoha koje se izmjenjuju”, govori Diana.
Ekspanzija industrijske proizvodnje namještaja dogodila se između dva svjetska rata, a uvođenjem znatnih tehnoloških inovacija 50-ih i 60-ih godina, događa se procvat industrije namještaja te njegove distribucije.
Poznati hrvatski dizajneri namještaja
“Osim svjetskih dizajnera, naravno trebalo je spomenuti i hrvatske dizajnere koji su bili vrlo jaki u periodu nakon Drugog svjetskog rata, kada je drvna industrija bila vrlo jaka i općenito su tvornice bile jake. Dizajn u Hrvatskoj pojavio sa pojavom Obrtničke škole, koja se kasnije preimenovala u Školu primijenjene umjetnosti i tada su nastala velika imena hrvatskog dizajna kao što su Bernardo Bernardi ili Rihter”, objašnjava Karla.
Sredinom 80-ih godina, potrošači su počeli utjecati na oblikovanje serijski proizvedenog namještaja, a imena dizajnera ostaju skrivena iza naziva tvornica.
Žene dizajnerice u sjeni muškaraca
Od hrvatskog starijeg dizajnerskog namještaja Karla izdvaja dvije autorice, dizajnerice Slavu Antoljak i Rosenberg Milicu koje su radile pleteni namještaj koji je danas opet popularan. Njih dvije su radile u tvornicama i ustvari nisu bile dizajneri same za sebe, nisu bile poznate po svom imenu nego pod tvornicom u kojoj su radile. To nije bio primjer samo u Hrvatskoj nego i u cijelom svijetu jer žene tada baš i nisu bile popularne kao dizajneri i općenito kao umjetnice. Muškarci su tada vodili glavnu riječ.
Danas je u dizajn namještaja uključena interdisciplinarna suradnja stručnjaka kako bi se korisniku ponudio funkcionalan i estetski privlačan namještaj, no emotivne vrijednosti onog naslijeđenog namještaja, ne mogu se kupiti.
Namještaj ima emotivnu vrijednost
“Meni je jedan od najdražih komada upravo ova fotelja koja je iz doba mojih roditelja. Također, butterfly fotelja koju imam kod kuće koja je ponovno iz doba mojih roditelja, a u nju su me stavili kad sam se rodila. Danas rado sjedim u njoj, ona ima emotivnu vrijednost, prema tome, najvrjedniji namještaj je onaj koji ima emotivnu vrijednost za nas pa bez obzira koliki i kakav on bio”, zaključuje Diana.
Baš te emocije, Karla je integrirala u uređenje vlastitog stana.
“Pri uređenju stana, misao vodilja je bila prikazati sav dizajn koji sam napravila ja, ali i moja cijela obitelj, odnosno mama i starije generacije, baka, djed, prabaka…jer imamo veliku umjetničku obitelj, svatko je u nekom trenutku radio, tako da je ideja iza ovog prostora da bude jednostavan i da sve stvari koje se ubace unutra istaknu”, ističe Karla.
Diana i Karla kažu kako su tijekom svog istraživanja najviše bile fascinirane vještinom kojom se izrađivao namještaj i maštovitošću starih majstora.