Povežimo se

Uređenje interijera

60-30-10 – mala tajna dizajna interijera

Američki dizajner i dekorater Albert Hadley tvrdio je kako se suština uređenja interijera uvijek odnosi na ljude i na to kako oni žive. Riječ je o onome što zaista čini privlačno, civilizirano i smisleno okruženje, a ne o onome što je trenutačno ‘in’ ili ‘out’. Tom mišlju se vodi i zagrebačka dizajnerica interijera, Ksenija Jurinec, koja nam je otkrila što je zlatno pravilo u uređenju interijera.

Kako postići ravnotežu boja?

Odlučite li se osvježiti svoj životni prostor, a pritom imate više najdražih boja i apsolutno nikakve ideje o tome kako ih iskombinirati, nemojte očajavati. Spas donosi zlatno pravilo uređenja interijera pomoću kojeg se postiže ravnoteža boja, a naziva se 60-30-10.  

“Proporcije i odnos 60-30-10 pri izboru u interijeru boja je jedno opće pravilo, jedan smjer za postići harmoničan i balansirani sklad boja u interijeru gdje je tih 60 posto jedna osnovna boja, to jest osnovni ton”, objašnjava Ksenija.

Glavna boja prostorije je 60, odnosno to je boja izražena na zidovima, stropovima, stolariji i većim komadima pokućstva. Ona je zapravo podloga na kojoj će se istaknuti sekundarna boja.

Sekundarni tonovi daju karakter

Na njemu sa sekundarnim tonovima daje živost boja, odnosno te boje daju karakter paleti.

U ovoj boji može biti naglašen namještaj. Njezin osnovni cilj jest podržavanje glavne boje, a istovremeno se od nje mora i dovoljno razlikovati kako bi mogla doći do izražaja. U slučaju Ksenijina ureda sekundarni tonovi su bordo i oker.

Zlatna boja hrasta i media pana, odnosno zlatni oker u kombinaciji s bordo tonovima postižu jedan razigrani efekt. Svaka polica ima različitu nijansu bordoa, kao i na ormariću.

Tercijarna boja kao “final touch”

Na kraju dolazimo do tercijarne boje, odnosno naglašene boje u prostoriji koja odnosi posljednjih deset posto omjera. Za dnevnu sobu bi to uglavnom bile lampe i ukrasni dodaci, međutim u slučaju Ksenijina ureda, riječ je o stolu i stolicama.

“Ovih deset posto je taj nekakav akcent koji daje prostoru taj dodatni touch i poentira ostale tonove ili baš ide u neki kontrast da pojača ritam, ovisno što želimo postići”, govori Ksenija.

Ovo pravilo služi kao orijentir

Treba imati na umu da se zlatnog pravila ne moramo slijepo držati. Ono nam treba služiti kao orijentir.

“Uvijek je dobro imati neki smjer koji će nam pomoći da se ne pogubimo. To je zapravo statistika, a ta statistika se u pravilu pojavljuje vrlo rijetko, gotovo nikada. Kada radimo interijere onda se zapravo vodimo nekim svojim osjećajem za postizanje balansa u tim bojama, ovisno o kontekstu, klijentima, korisnicima koji žive u tom prostoru i tu postoji velik broj raznih karakteristika i funkcija koje želimo postići izborom boja”, objašnjava dizajnerica.

Boje koje odražavaju vaš karakter

Uvijek odaberite boju koja će oslikavati vaš karakter. Još je 40-ih godina prošlog stoljeća švicarski psiholog Max Luescher razradio testove za otkrivanje mentalnog i fizičkog stanja ljudi, polazeći od njihovih reakcija na određene boje. Kako bi u ispunjavanju želja i potreba klijenta bila što uspješnija, Ksenija također koristi testove.

“Meni je u interesu uvijek pogoditi karakter korisnika, odnosno ljudi koji žive u tom prostoru i prema njihovim životnim potrebama, životnom stilu, načinu rada odabrati boje koje pašu baš njima”, govori Ksenija.

Nakon toga u razmatranje uzima i arhitektonski kontekst, odnosno je li riječ o novogradnji ili nekoj starijoj zgradi, a potom promatra duh i karakter mjesta te krajobraz.

Priroda joj je vječna inspiracija

Metodama bionike, biomimikrike bira palete. Ksenija nam je na licu mjesta demonstrirala i kako to izgleda u praksi. Uzorci su uistinu bili kamenčići, a koristila ih je za uređenje jedne kuće na moru. 

Ako se odlučite pratiti pravilo 60-30-10 možete pogriješiti ne obratite li dovoljno pozornosti na izbor materijala.

Predstavljamo dom

Transformacija gradskog stana u dizajnerski dom s dušom

Najzanimljiviji dio priče možda je onaj koji svaki dizajner razumije: biti sam sebi najteži klijent

dizajnerski stan

Kad je dizajnerica interijera Ivona Kalapač kupila svoj stan u starogradnji, znala je da ga želi pretvoriti u topao, karakteran i potpuno osoban dizajnerski stan. No ono što nije mogla predvidjeti bili su brojni problemi skriveni ispod slojeva vremena.
Iako je stan na prvu izgledao uredno, svaki zahvat otkrivao je novi izazov.

„Mislila sam da ću malo promijeniti parket, srušiti zid i pomaknuti pokoju utičnicu. Na kraju su radovi potrajali više od godinu dana“, prisjeća se Ivona. U starim zgradama, kaže, nikada ne znaš što te čeka ispod poda ili iza zida.

No, unatoč neplaniranim troškovima i rokovima koji su se protegli, krajnji rezultat potvrđuje da se strpljenje uvijek isplati: mali gradski stan pretvoren je u komforan, luksuzan i funkcionalan dizajnerski stan koji odiše toplinom.

Kreativna rješenja u 55 kvadrata: Adaptacija stana za obitelj glazbenika

Dizajnerski stan koji je rastao iz izazova

U procesu renovacije, svaki je problem Ivonu natjerao da preispita prvotni plan. Podno grijanje — koje je jako željela — morala je izostaviti zbog konstrukcije starih greda. Kuhinja, prvotno zamišljena potpuno drugačije, prilagodila se kosinama.
No, kako kaže, ništa od toga nije kompromitiralo konačan dojam:

„Ovo možda nije bila početna vizija, ali ispalo je bolje nego što sam zamislila.“

Tamni tonovi u kuhinji i boravku daju prostoru profinjenost, dok barski stolci i sofa u boji unose dozu razigranosti. Sve zajedno čini stan vizualno izbalansiranim, a svaki detalj doprinosi dojmu da se radi o pažljivo promišljenom dizajnerskom stanu.

dizajnerski stan

Fotelje kao potpis dizajnerskog stila

Jedan od upečatljivijih trenutaka u prostoru su dvije male fotelje — nimalo slučajan izbor.
Ivona objašnjava:

„Fotelje nikad ne radim iste kao kauč. To mi je kao nakit prostora.“

U ovom dizajnerskom stanu one stvaraju simetriju i dinamiku, i to zato što su rađene po mjeri — nijedan gotovi model nije odgovarao njenoj viziji.

dizajnerski stan

Kuhinjski otok kao skulptura

Poseban dojam ostavlja otok od ploče velikog formata.
Rezanje materijala zahtijevalo je preciznost i iskustvo, ali Ivoni je bilo jasno da želi skulpturalni element u prostoru.
Otok je postao centralna točka stana — praktična, ali istovremeno dekorativna, što je obilježje svakog dobrog dizajnerskog stana.

U kupaonici se na prvi pogled čini da su korištene iste pločice, no zapravo se radi o drugoj, pažljivo odabranoj keramici koja se tonalno savršeno nadovezuje na otok. Zlatni detalji dodatno naglašavaju luksuz.

dizajnerski stan

Pametna rješenja pod kosinama i spavaća soba s karakterom

Stan od 55 kvadrata u starogradnji često znači borbu s kosinama, ali one su postale prednost.
Ispod krova Ivona je kreirala praktične elemente za pohranu, a nekadašnju kuhinju pretvorila u spavaću sobu.

Mini walk-in ormar nastao je od stare ostave, maksimalno iskorišten za police i vješanje.
„Koliko god je soba velika, nije bilo prostora za velike ormare. Zato sam sve izvela u nišama i pod kosinama“, kaže.

Umjesto tapete, jedan zid krasi ručno oslikano umjetničko djelo — detalj koji dodatno naglašava identitet ovog dizajnerskog stana. Stara peć, koju je odlučila zadržati, danas je jedan od najatraktivnijih elemenata prostora.

Kad je dizajnerica sama sebi klijent

Najzanimljiviji dio priče možda je onaj koji svaki dizajner razumije: biti sam sebi najteži klijent.

„Sve ono što ne volim kod svojih klijenata — radila sam sama sebi“, govori Ivona uz smijeh.
Zbog posla je u stan navraćala usput, između projekata, što je dovelo do grešaka, izmjena i novih rješenja.
Ali kao i svaki dizajnerski stan koji nastaje iz izazova, i ovaj je dobio poseban karakter baš zahvaljujući tim procesima.

Renovacija stana – izbjegnite najčešće greške

Kad dizajnerski stan postane odraz osobnosti

Ivonina priča pokazuje da dizajnerski stan nije definiran kvadraturom, već pristupom.
Radovi mogu potrajati, problemi se gotovo uvijek pojave, ali kada se svaki izazov pretvori u promišljeno rješenje — rezultat je dom koji izgleda kao cjelina, a osjeća se kao osobna priča.

Ovaj stan dokaz je da starogradnja, uz dobar dizajn, može postati jedno od najinspirativnijih platna za stvaranje doma.

Nastavite čitati

Stilovi uređenja

Retrofuturizam u interijerima — povratak vizija budućnosti

Retrofuturizam je jedan od najuzbudljivijih suvremenih trendova u dizajnu interijera. Karakterizira ga hrabro spajanje retro elemenata — ponajprije onih popularnih sredinom 20. stoljeća — s futurističkim motivima, materijalima i oblicima. Najjednostavnije rečeno, ovaj stil predstavlja retro viziju budućnosti. On je reinterpretacija onoga kako su ljudi nekada zamišljali život u “sutrašnjem svijetu”. Ovaj je stil idealan za sve koji žele da njihov prostor odiše individualnošću i razlikuje se od standardnih, „sigurnih“ rješenja. Oble siluete, metalik sjaj, glatke površine, žarke boje ili pak monokromatski prostori čistih i zaobljenih linija samo su neki od elemenata koji čine ovaj izrazito vizualan, ekspresivan i pomalo teatralan stil uređenja.

Korijeni retrofuturističkog dizajna

Retrofuturizam vuče korijene u pedesetim i šezdesetim godina prošlog stoljeća, razdoblja kada su umjetnici i dizajneri bili opsjednuti svemirskim istraživanjima i tehnološkim napretkom. Vizije budućnosti tog vremena nisu bile distopijske, već optimistične, maštovite i izrazito estetski oblikovane. U kasnijim desetljećima retrofuturizam je preživio prije svega kroz filmske setove, science-fiction estetiku i nišne dizajnerske krugove, da bi danas doživio snažan povratak u uređenju domova, kafića, restorana, ureda i kreativnih prostora. Za mnoge dizajnere i entuzijaste, upravo SF filmovi predstavljaju najjasnije vizualne predloške onoga kako se nekad zamišljala budućnosti — pa su tako često i glavni izvor inspiracije retrofuturizma.

Koji odabrati i kako uspješno primijeniti stil uređenja u svom domu?

5 jesenskih trendova uređenja interijera koje izdvajaju dizajneri

Filmovi kao inspiracija retrofuturizmu

1. 2001: Odiseja u svemiru (1968) — svemirski minimalizam

Ovaj kultni film definirao je čitavu estetiku futurizma u dizajnu interijera. Korištenje ikoničnih komada kao što su Mourgueove Djinn stolice i Saarinenovi “pedestal” stolovi, minimalističke linije, geometrijski oblici i česti kružni motivi čine njegov vizualni identitet prepoznatljivim i danas. Napredni materijali i prozračni, gotovo sterilni interijeri jedna su od mogućih vizija budućnosti. Strateška uporaba boje — posebice upečatljive crvene — daje kontrast neutralnim, čistim prostorima i naglašava futurističku atmosferu.

2. Star Trek: The Original Series (1966.–1969.) – optimistični retrofuturizam

Originalna serija Star Trek jedan je od najvažnijih vizualnih izvora retrofuturizma. Upotreba jakih primarnih boja, modularnih formi i jednostavnih geometrijskih volumena odražava estetski optimizam svemirskog doba. Posebno se ističe Tulip stolica, često pogrešno pripisivana Eeru Saarinenu. U seriji se zapravo pojavljuje model koji je dizajnirao Maurice Burke za Arkana Furniture, prepoznatljiv po “starburst” bazi. Ovaj modernistički komad — savršeno utjelovljuje spoj retro elegancije i futurističke jednostavnosti, zbog čega je postao simbol Star Trek interijera.

3. Blade Runner (1982.) — tech-noir retrofuturizam

Za razliku od optimizma šezdesetih, Blade Runner uvodi mračniju, distopijsku verziju futurizma. Ovaj film značajno je utjecao na suvremeni retrofuturizam, ali kroz drugačiju optiku: utilitarističku tehnologiju, vintage komade, industrijske materijale, neonska svjetla i atmosferu težine i kiše. Interijeri poput Deckardova stana spajaju masivne kamene elemente, art deco ornamentiku i futurističke kontrolne ploče, stvarajući slojevitu estetiku koja kombinira staro i novo, luksuz i propadanje, modernizam i kaos velikog grada.

4. Peti element (1997.) — pop-art futurizam

Estetika filma Peti element donosi živopisnu i zaigranu stranu retrofuturizma, prepoznatljivu po jarkim, zasićenim bojama, modularnim mikro-prostorima te mekim, organskim i zaobljenim linijama koje stvaraju dinamičan, gotovo skulpturalan doživljaj prostora. Futuristički kostimi i fluidni interijeri dodatno naglašavaju maštovitu viziju budućnosti koju film prikazuje. Ovakav vizualni pristup snažno utječe i na suvremeni dizajn, osobito na prostore koji žele postići optimističan i izrazito imaginativan karakter, pa se često koristi kao inspiracija za uređenje barova, klubova i modernih stanova s hrabrim futurističkim naglaskom.

Retrofuturizam je mnogo više od prolaznog trenda — on je emocionalni i estetski most između prošlosti i budućnosti. U svijetu u kojem tehnologija ubrzano napreduje, a svakodnevica često postaje sve uniformnija, ovaj stil nudi mogućnost stvaranja prostora koji je istodobno individualan, hrabar i nostalgično optimističan. Njegova snaga leži u kontrastima: u spajanju vintage komada s futurističkim formama, mekih linija s tehnološkim naglascima, snažnih boja s minimalističkim geometrijama. Istodobno, retrofuturizam nas podsjeća kako su prošle generacije zamišljale budućnost — i poziva nas da je iznova oblikujemo, ovoga puta na vlastiti način. Upravo zato se sve češće pojavljuje u domovima, javnim prostorima i suvremenom dizajnu: jer u svoju srž unosi osjećaj igre, znatiželje i optimizma.

Moderna klasika – kako prepoznati i primijeniti bezvremenski stil u svom domu

Karlo Mlinar, samo za Dom na kvadrat, u ulozi dizajnera interijera

Nastavite čitati

Pratite nas na drušvenim mrežama