Arhitektura i dizajn
Wienerberger Brick Award 22 s rekordnim brojem prijava

Klimatske promjene, ograničeni prirodni resursi i regulatorni okviri za ekološku kulturu gradnje koja uključuje energetsku učinkovitost, održivost i očuvanje, samo su neki od uvjeta koji zahtijevaju različite arhitektonske pristupe. Opeka je jedan od najstarijih i najtrajnijih građevinskih materijala u ljudskoj povijesti s bezbroj mogućnosti i odličnim svojstvima energetske učinkovitosti te kao takva čini glavni element u arhitekturi najnovijeg vremena.

Kako bi nadahnuli i motivirali arhitekte da istraže nove mogućnosti u pristupu gradnji glinenim materijalima, austrijska tvrtka Wienerberger AG od 2004. godine organizira dodjelu međunarodne nagrade kojom se daje priznanje vrhunskom arhitektonskom projektu od opeke. Wienerberger Brick Award dodjeljuje se projektima koji ostavljaju snažan i trajan dojam u arhitekturi te je ujedno priznanje posebno uspješnim primjerima moderne arhitekture od opeke.
Sudjeluju 53 zemlje
Na Brick Award 22 prijavljen je rekordan broj od 789 projekata iz 53 zemlje, a nagrada se dodjeljuje u sljedećih pet kategorija Feeling at home, Living together, Sharing public spaces, Working together i Building outside the box unutar kojih će biti odabran pobjednik kategorije, kao i jedan glavni dobitnik.

“Razvoj posljednjih godina se nastavlja, fokus ostaje na izgradnji koja štedi resurse. To se odnosi kako na visoko inovativne strukture, tako i na one izgrađene na tradicionalan način s lokalnim materijalima i zanatskim tehnikama. Ponovna uporaba jednako je prisutna, kao i maštovita upotreba opeke. Ovaj gotovo razigran pristup vodi do sažetih, nezaboravnih dizajna. Ponderiranje unutar različitih kategorija gotovo je uravnoteženo, što pokazuje da je opeka zastupljena u svim tipološkim područjima zgrada. ” – objašnjava Heimo Scheuch, predsjednik Uprave Wienerberger AG.

Ceremonija dodjele nagrade Brick Award ove godine održat će se 9. lipnja, a sudionici će predstaviti svoje projekte za Brick Award 22 i razgovarati o tome kako arhitekti mogu značajno doprinijeti očuvanju okoliša. 2022. obilježava posebnu godinu za Brick Award jer će Wienerberger deseti put dodijeliti ovu nagradu. Jubilarna, deseta nagrada, ima najveći broj prijava u svojoj povijesti, što svakako pokazuje veličinu i prepoznatljivost ove međunarodne nagrade za arhitekturu.
Pedeset projekata
Žiri za odabir projekata sastoji se od pet međunarodno priznatih arhitekata koji će podijeliti osvrte iz svojih područja, a među kojima se nalazi, drugi put za redom, slovenska arhitektica Tina Gregorič. 50 impozantnih projekata, uključujući nominiran projekt iz Slovenije, objavljeno je na službenoj Brick Award web stranici na kojoj će biti moguće i online popratiti dodjelu nagrada. Pobjednici će biti proglašeni na dodjeli Brick Award u lipnju, a najbolji projekti objavljuju se u knjizi Brick koju možete naručiti na wienerberger.hr.
Arhitekti i arhitektonski projekti
Gordana Đerić: Arhitektura nije forma ni trend, već sredstvo za kvalitetniji život
Arhitektura kao poziv, a ne posao

Ako redovito pratite Dom na kvadrat, vjerujemo da ste već primijetili našu arhitekticu Gordanu Đerić. Prepoznatljiva po svojim fenomenalnim rješenjima, ali i po specifičnom načinu govora, Gordana Đerić već godinama oblikuje prostore – i živote – na autentičan način. A zašto baš arhitektura? I otkud njezin osebujan glas? Danas donosimo njezinu priču.

Arhitektura, greškom
– Goga, zašto arhitektura?
„Arhitektura je greškom. Sad bi se to nazvalo najbrži prst. Htjela sam upisati arheologiju, ali prvi prijemni bio je na arhitekturi. Položila sam prijemni – i ostala. Život je odlučio za mene.”
Godina je bila 1982. kada je Gordana Đerić završila fakultet. Prvo zaposlenje dobiva u Šipadu, tadašnjoj tvornici kuhinja. Posao ju je vodio na sajmove u Pariz, Köln i druge gradove, a potom prelazi u sektor između tvornica, prototipova i biroa. Znanje i iskustvo iz tog razdoblja usmjerili su je prema interijerima, gdje je ostala do danas.


Gordana Đerić: Arhitektica, psihijatrica, psihologinja i susjeda
– Zapravo se već jako dugo baviš interijerima i svi znamo tvoja rješenja koja su apsolutno fenomenalna i uvijek inovativna. Što je tvoj ključ rada?
„Ne volim copy-paste. Volim ljude s identitetom, originalna rješenja. Klijentima kažem – ja sam i arhitektica i psihijatrica i psihologinja i mađioničarka i susjeda. Kad dođem prvi put, kažem: ‘Dobar dan, ja sam Gordana, tko ste vi?’“
Đerić kroz šalu, ali i veliku ozbiljnost, naglašava važnost odnosa s ljudima. Za nju, arhitektura nije forma ni trend, već sredstvo za kvalitetniji život. „Za mene arhitektura nije elitizam. Po opredjeljenju sam socijalna utopistica. Svaki čovjek ima pravo na lijep, dostojanstven prostor.“

– Što ti je najvažnije kada oblikuješ prostor?
„Funkcionalnost. Prije svega ideja. Ja imam izraz: tehnološki proces čovjeka koji živi u tom stanu. Svi mi imamo iste potrebe, ali različite prioritete. I zato trebam znati tko je osoba s druge strane – da bi prostor bio autentičan.“

Specijalnost: izmisliti toplu vodu, odnosno novu sobu
– Čini mi se da kad god netko traži još jednu sobu, zove tebe. Je li to zaista tvoja specijalnost?
„Da! Ja to zovem egzistencijalna ćelijska arhitektura. Volim izmišljati nove sobe. Volim udovoljavati nepostojećim željama svojih klijenata. I volim ih nagovoriti na rješenja koja su dobra za njih.“
Peterosobni stan u 60 kvadrata: Genijalno rješenje Gordane Đerić
Danas je, priznaje, možda teže nego ikada jer su ideje svuda. „Ljudi dolaze s previše slika, previše mogućnosti. Nisu sigurni što bi, što im treba, a što im odgovara. A neka rješenja su za druge prostore, druge obitelji, druge načine života.“
Posao kao terapija i poziv
– Goga, što se dogodilo s tvojim glasom?
„Imala sam tumor na mozgu. Prije pet godina. Radila sam i prije i nakon operacije. Moj posao mi je terapija. Ovaj glas – to je najmanje što mi se moglo dogoditi. Puno je posljedica bilo, ali sam ih izliječila radoholičarstvom. A i pitanje je – tko danas želi uopće čuti što imamo za reći?“
– Da nisi arhitektica, bi li stvarno upisala arheologiju?
„Mislim da sam sve što me zanimalo nekako pomirila – arheologiju, psihologiju, mađioničarstvo. Jer kad nekome adaptiraš stan, kad uđeš u njegov prostor i dušu, kad ispunjavaš želje, to je to. I kad na kraju ostaneš u normalnim, dobrim odnosima – to je uspjeh.“
Adaptacija iznutra
– Postoji li nešto što još nisi projektirala, a htjela bi?
„Htjela bih ponovno adaptirati sebe. Svoju nutrinu i svoju dušu. Jer nakon operacije, moj pogled na svijet je potpuno drugačiji. Ne mjerim više stanove ni po kvadratima ni po budžetu. Mjerim ih po sreći i zadovoljstvu ljudi koji u njima žive.“
Arhitektura Gordane Đerić ne prestaje na tlocrtu. Ona počinje s čovjekom. I nastavlja se kroz odnose, male pomake, i – kako sama kaže – prostor koji ne mora biti savršen, ali mora biti njihov.
Arhitektura i dizajn
U fokusu regije i svijeta: Big Architecture festival u Portorožu slavi kreativnost i održivost
Festival je okupio stručnjake iz 50 zemalja i otvorio raspravu o arhitekturi, održivosti i umjetnoj inteligenciji

Big Architecture festival, dio šire platforme BIG SEE, održan je u Portorožu, u prostoru nekadašnjeg skladišta soli, i još jednom potvrdio važnost arhitektonskog dijaloga u jugoistočnoj Europi i šire.
Festival okuplja arhitekte, dizajnere, investitore i proizvođače, s ciljem umrežavanja, razmjene znanja i prezentacije najnovijih projekata.
Program uključuje izložbe, konferenciju, dodjelu nagrada i poslovne susrete (B2B), a održava se u atmosferi koja potiče stvaranje novih suradnji.
Tijekom dva dana festivala, oko 60 izlagača predstavilo je svoja rješenja, dok su BIG SEE nagrade dodijeljene u kategorijama arhitekture i dizajna interijera.

Big Architecture kao platforma regionalne i međunarodne razmjene
Festival je nastao iz uvjerenja da jugoistočna Europa – od Austrije do Turske – posjeduje golem, još nedovoljno prepoznat kreativni kapital. Prema riječima izvršnog direktora Zmaga Novaka, BIG SEE želi artikulirati taj potencijal i istaknuti regiju kao globalno relevantan izvor arhitektonskih i dizajnerskih ideja.
“Na Big Architecture festivalu ove godine razgovaramo o zdravom razumu – common sense. Želimo povezati regiju, ali i dovesti znanje iz svijeta natrag ovdje, kako bismo ubrzali njezin razvoj,” istaknuo je Novak.
Festival je ove godine ugostio dobitnike i posjetitelje iz više od 50 zemalja svijeta, potvrdivši da njegova ambicija daleko nadilazi okvire iz kojih je potekao.


Nagrađeni projekti i snažna prisutnost regionalnih studija
Među nagrađenima se istaknula arhitektica Laura Longo, dobitnica BIG SEE nagrade za projekt stanovanja Elipse u središtu Ljubljane, osmišljen za potrebe mlade obitelji.
“Željeli smo stvoriti urbano boravište koje je funkcionalno, prozračno i udobno,” pojasnila je Longo.
Svoju nagradu komentirala je i arhitektica Zala Košnik:
“Lijepo je kada netko prepozna trud uložen u projekt koji nastaje godinama. Još je ljepše kad ga možete podijeliti s publikom.”



Hrvatski dizajnerski studio Studijo, predvođen Josipom Maras, također je bio dio izlagačkog programa.
Nagrada za najbolji dizajn, osvajanje Pariza i predstavljanje američkom tržištu
“Slovensko tržište nam je poznato i zanimljivo. Big Architecture festival odlična je prilika za povezivanje s potencijalnim suradnicima,” izjavila je Maras, dodajući da im je ovo prvo, ali zasigurno ne i posljednje sudjelovanje.

Globalna pitanja u fokusu Big Architecture konferencije
Uz izložbeni dio, Big Architecture donosi i snažan konferencijski program posvećen ključnim temama suvremene arhitekture. Otpornosti na klimatske promjene, integraciji umjetne inteligencije i očuvanju raznolikosti prostora.
Arhitekti iz cijele jugoistočne Europe predstavili su pristupe održivom urbanom razvoju, s naglaskom na revitalizaciju javnih prostora i uvođenje pametnih tehnologija u urbane sustave.
Big Architecture kao vizionarska platforma budućnosti
Iako je nastao kao regionalna inicijativa, Big Architecture prerasta u međunarodnu platformu koja povezuje ideje, ljude i projekte. Kroz suradnju i otvoreni dijalog, ovaj festival ne samo da slavi vrhunsku arhitekturu, već i aktivno oblikuje njezinu budućnost.