Arhitektura i dizajn
Što su to zgrade gotovo nulte energije – nZeb
Od ove godine sve nove kuće i zgrade trebaju biti projektirane kao zgrade gotovo nulte energije. Znamo da to zvuči komplicirano, pa smo se bacili na posao da demistificiramo taj misteriozni nZEB.
Dječji vrtić koji su projektirali arhitekti Marin Binički, Siniša Blaženka i Marko Salopek gradi se prema nZEB standardu, odnosno to će biti zgrada gotovo nulte energije. To znači da će imati nisku potrošnju energije i koristiti obnovljive izvore u iznosu od minimalno 30% ukupne energije iz neposredne blizine zgrade.

„Formula za takvu gradnju je čarobna, a glasi pažljivo, temeljito, vodeći računa o svim energetskim tokovima unutar zgrade. Rezultat se može postići korištenjem danas dostupnih tehnologija, koje već sada koristimo u projektima“, istaknuo je dipl.ing.arhitekture Toni Borković s Energetskog instituta Hrvoje Požar u Zagrebu.

Suradnja struka je ključna za kvalitetnu izvedbu
Iva Krkalo Mrvelj, dipl.ing.arhitekture iz privatnog sektora dodaje kako je osnova svega suradnja: „Sve struke moraju tijesno surađivati, prvenstveno se misli na arhitekte koji projektiraju prostor, na inženjere koji izračunavaju fiziku zgrade, i na strojare.“ Krkalo Mrvelj dodaje kako se propisi, koji se tiču izolacije zgrada i kuća, ne mijenjaju. „Vrijede isti kao i unatrag pet do šest godina. Ono što se mijenja je obveza ugradnje prozora i vrata prema RAL standardima“, kazala je arhitektica.

Kako bi se provjerilo jesu li poštivani RAL standardi radi se testiranje o zrakopropusnosti zgrade, odnosno Blower door testiranje. Obavezno ga je napraviti prije tehničkog pregleda zgrade, a mudrije bi ga bilo napraviti i ranije kako bi se izbjegli veći propusti i dodatni troškovi, pojasnila je Krkalo Mrvelj.

Za gradnju zgrada po nZEB standardu važni su i educirani građevinari. Edukacije se provode, ali su zbog manjka radne snage otežane. „Nedostaje nam ljudi za edukaciju radne snage, ali treba i određeno vrijeme da se građevinski sektor tome prilagodi,“ napomenuo je profesor na Arhitektonskom fakultetu Zoran Veršić.
A jesu li radnici educirani, možete provjeriti kroz reference. S druge strane važno je da na gradilištu postoji nadzor i uz sinergiju različitih struka ubrzo će zgrade gotovo nulte energije postati standard koji se gradi, a ne samo nešto propisano zakonom. Jer krajnje je vrijeme da se počnemo odgovorno ponašati prema planetu Zemlji.
Arhitekti i arhitektonski projekti
Architecture MasterPrize 2024:Najbolji svjetski projekti i uspjeh hrvatskog Studija Brigada
Studio Brigada je 2023. godine osvojio čak dvije nagrade prestižnog priznanja Architecture MasterPrize: nagradu Best of the Best u kategoriji Workplaces Interior, te Special Mention u kategoriji Conceptual Interior, obje za uređenje vlastitog hibridnog ureda i showrooma u Kaptol Centru. Ovim uspjehom Brigada se svrstala među ugledne dobitnike jednog od najcjenjenijih međunarodnih arhitektonskih priznanja. Veliki uspjeh nastavljen je i 2024. godine, kada je studio ušao u uži izbor za nagradu The Firm of the Year.
I dok stručni žiri odlučuje o ovogodišnjim pobjednicima donosimo pregled projekata nagrađenih prošle godine.
Ured u trgovačkom centru! Izazov kojem nisu mogli odoljeti
Zašto je Brigadin novi ured sakriven iza trgovine u shopping centru?
Nagrada Architecture MasterPrize 2024: pregled i značenje
Nagrada Architecture MasterPrize 2024 još je jednom potvrdila važnost inovativnog pristupa u suvremenoj arhitekturi, unutarnjem uređenju i krajobraznom oblikovanju. Prošlogodišnje izdanje naglasilo je kako se struka sve snažnije usmjerava prema rješenjima koja odgovaraju aktualnim društvenim, ekološkim i estetskim izazovima. Prema riječima organizatora, nagrađeni projekti „ističu se svojom inovativnošću, ambicijom i sposobnošću postavljanja novih mjerila onoga što arhitektura može postići“.
Istaknuti nagrađeni projekti „Architecture MasterPrize“ 2024.
Hopkins University Bloomberg Center, Washington D.C: – Arhitektonski projekt godine

Najprestižniju nagradu, Architectural Design of the Year, osvojio je Bloomberg Center na Sveučilištu Johns Hopkins u Washingtonu (SAD), čiji su autori Rockwell Group u suradnji s Ennead Architects i SmithGroup. Johns Hopkins University Bloomberg Center okuplja odjele Sveučilišta iz Baltimorea i Washingtona pod jednim krovom. Nastao prenamjenom i obnovom nekadašnjeg muzeja, projekt je nagrađen zbog iznimne sposobnosti spajanja konteksta, programa i inovacije: zgrada unutar kampusa povezuje prostore za učenje i javnost te je u kratkom roku postala nova gradska znamenitost.
54 Social Housing in Inca (Mallorca, Španjolska) – Projekt s društvenim utjecajem godine

Jedna od ključnih novosti izdanja 2024. jest uvođenje kategorije Social Impact Project of the Year, kojom se naglašava društvena odgovornost arhitekture. Nagrada je pripala projektu 54 Social Housing in Inca, Mallorca arhitekata Fortuny-Alventosa, Morell Arquitectes (F-AM Arquitectes). Projekt se bavi temom pristupačnog stanovanja, s naglaskom na zajednicu i uklapanje u lokalni kontekst, potvrđujući da arhitektura može istodobno biti estetska, funkcionalna i društveno angažirana.
Nobu (Meksiko) – Interijer godine

U kategoriji unutarnjeg uređenja nagradu je osvojio projekt renovacije terase restorana Nobu u Meksiku, autora studija Cuaik CDS. Nobu potvrđuje da AMP ne nagrađuje samo monumentalne građevine, već i prostorne doživljaje. Promišljenim odabirom namještaja, izloženih umjetničkih djela i rasvjete stvorena je nova, osvježena slika prostora jedinstvenog ugođaja.
Qin Lake Park (Kina) – Krajobrazni projekt godine

Nagradu Landscape Architecture of the Year osvojio je projekt Qin Lake Park: From Culture to Nature studija Grasp Earth Architecture & Landscape Design Co., Ltd. Park pokazuje kako krajobrazna arhitektura može povezati kulturu, prirodu i dizajn – stvarajući prostore identiteta, refleksije i ekološke osviještenosti.
Arhitektura kao društvena i kulturna odgovornost
Nagrade poput AMP-a ne slave samo lijepe zgrade – one oblikuju razumijevanje o tome što arhitektura danas jest i što bi trebala biti.
Prošlogodišnji izbor naglašava društvenu odgovornost, interdisciplinarni pristup i globalnu razmjenu ideja. Pobjednički projekti pokazuju kako visoki dizajn može istodobno služiti zajednici, okolišu i kulturnom identitetu. Za studente, profesionalce i klijente, AMP pruža dragocjen uvid u aktualne trendove. Čak i bez sudjelovanja u natjecanju, principi koji stoje iza pobjedničkih projekata – održivost, kontekstualnost i društvena relevantnost – postaju univerzalni standardi suvremene arhitekture.
Kako će izgledati kultni pariški muzej nakon renovacije?
Nikola Fabijanić i Juraj Glasinović: Arhitektura kao dijalog, inspiracija i izazov
Arhitekti i arhitektonski projekti
Damjan Geber u razgovoru otkriva: Intuicija i analiza ponašanja oblikuju suvremeni prostorni dizajn
Arhitekt Damjan Geber u svom radu spaja analitiku i intuiciju, psihologiju i dizajn
Kada je Damjan Geber upisao arhitekturu, nije znao da će ga taj put odvesti do jednog od najutjecajnijih i najnagrađivanijih studija za prostorni dizajn u regiji – Brigade.
Danas, više od desetljeća kasnije, Brigada stoji iza nekih od najprepoznatljivijih projekata u Hrvatskoj – od Branimir Mingle Mall-a i Centra Kaptol, do međunarodnih koncepata.
Njihov rad prepoznat je brojnim međunarodnim priznanjima, među kojima su German Design Award, BIG SEE Interior Design Award i Architecture MasterPrize.
Kombinacija strukture i slobode
„Kad sam upisivao arhitekturu, nisam znao čim ću se baviti u životu i zato sam je upisao – jer mi je u tom trenutku zvučala kao nešto što će mi dati najveću širinu“, prisjeća se Damjan Geber.
„Volim racionalnost, strukturu, red, a u isto vrijeme volim i potpunu slobodu koja ima umjetnost.“
Taj spoj razuma i intuicije postao je temelj svega što danas radi.
Prije nego što je postao glavni direktor Brigade, Geber je radio različite poslove – bio je stjuard, turistički vodič i novinar.
„Apsolutno bilo kakav posao koji bi mi se pružio, priliku sam uzimao i radio. Osim što volim raditi, ti su mi poslovi dali iskustvo u onome što danas radim.“
Kako sam kaže, upravo su ga ta iskustva naučila razumjeti ljude – njihove potrebe, navike i ponašanja. Upravo to danas smatra ključem svakog uspješnog dizajna.

Psihologija prostora i moć intuicije
Nakon nekoliko godina rada u tradicionalnim arhitektonskim uredima, shvatio je da mu nedostaje ono što ga najviše zanima – psihologija čovjeka u prostoru.
„Nedostajalo mi je razumijevanje ljudi i integracija njihovih potreba, navika i intuicije u prostor koji oblikujemo za njih.“
Prekretnica se dogodila na studijskom putovanju u Japan s organizacijom Arhitekti bez granica. Tamo je, zajedno s kolegama, analizirao zašto neke arhitekture aktiviraju zajednicu, a druge ne.
„Tamo su mi se otvorile oči“, kaže Geber.
U Japanu se educirao kod velikog trgovca, a tamo je i otkrio što znači strategijski pristup dizajnu trgovine – kako analizirati prostor, kretanje i ponašanje kupaca te na temelju toga oblikovati iskustvo.

Prostor koji uči iz ponašanja
„Ništa u trgovini nije slučajno“, objašnjava Geber. „Ona se bori za naš fokus. Ona se bori za našu pažnju. Ona mora biti intuitivna, jer apsolutno sve što radimo mi kao ljudi prvenstveno je bazirano na našoj intuiciji.“
U Brigadi su zato razvili metodu kojom analiziraju kretanje korisnika u prostoru.
„Kad uđemo u bilo koji tip trgovine, provedemo nekoliko dana i praćenjem kretanja korisnika koji su potpuno anonimni dobijemo uzorke“, objašnjava.
„Možemo, primjerice, vidjeti da je polica A posjećena 80 posto, dok je polica B samo 20. Ali s police B se možda proda 80 artikala, a s police A samo 20. Tada možemo doći i reći da, ako je cilj da se bolje prodaje voće i povrće, možda trebamo promijeniti poziciju, dizajn ili dodati dvije lampe više.“
Njegovu filozofiju najbolje opisuje primjer koji spominje:
„Postoji priča kada su nizozemski pejzažni arhitekti napravili park i stavili puteljke, a onda su vidjeli da ljudi ne idu po njima, nego ih sijeku dijagonalno. Umjesto da se bore protiv njih, napravili su dijagonalne puteljke. Prihvatili su navike ljudi.“
Upravo to – razumijevanje i prihvaćanje ljudske intuicije i ponašanja – postalo je srž Brigadinog pristupa.

Centar Kaptol – prostor koji živi
Jedan od brojnih Brigadinih projekata je renovacija Centra Kaptol u Zagrebu.
Od zastarjelog trgovačkog centra stvorili su suvremeni urbani prostor koji spaja trgovine, urede, gastronomiju i kulturu.
„Naš cilj nije bio samo estetska obnova, već stvaranje mjesta koje živi. Prostor koji poziva, ne samo da prodaje.“
Upravo se u Centru Kaptol danas nalazi i ured Brigade, što čini projekt simbolično zaokruženim.
„Da bismo napravili svoj ured, morali smo proći apsolutno isti proces koji prolazimo s bilo kojim projektom koji dobijemo“, kaže Geber.
„Napravili smo interne analize, radionice, sami sebe analizirali, što je malo izazovno jer trebaš biti sam sebi psiholog i razumjeti što zapravo mi kao tim želimo.“
Za taj je prostor Brigada osvojila Architecture MasterPrize Grand Prix, i to u konkurenciji s projektima svjetskih korporacija.
„Bitno je da prostor odražava identitet ljudi koji u njemu rade“, naglašava Geber.



Showroom koji spaja dizajn i emociju
Sastavni dio Brigadinog ureda u Centru Kaptol je eksperimentalni showroom – prostor u kojem se izmjenjuju umjetničke i dizajnerske instalacije koje potpisuju članovi Brigade i gostujući kreativci.
Showroom funkcionira kao laboratorij za istraživanje prostornog doživljaja – kako prostor može aktivirati tijelo, emociju i memoriju.
Na Zagreb Design Weeku 2025. Brigada je ondje predstavila izložbu “Dizajn Karusel”, analognu, interaktivnu instalaciju koja vodi posjetitelje kroz povijest dizajna.
Na karuselu se nalazi pet kultnih stolica: Thonet No. 14 (1859), Zig Zag (1934), Tulip (1956), Mezzadro (1957) i Panton (1967).
Svaka od njih nosi duh svog vremena, ali sve dijele istu svrhu – biti mjesto odmora, sjedenja i razmišljanja.
10 najpoznatijih komada namještaja u povijesti dizajna

Od trgovina do svemira
Tijekom karijere, Damjan Geber i Brigada oblikovali su niz projekata – od trgovina i ureda, do javnih prostora i izložbi.
Radili su na preuređenju Branimir Mingle Mall-a, razvoju međunarodnog koncepta Muzeja iluzija, uređenju Tele2 i bio&bio trgovina, Addiko banke, Karla butika, odvjetničkih ureda i privatnih prostora.
Njihovi projekti uvijek polaze od istog pitanja – kako prostor može utjecati na ponašanje, emociju i iskustvo korisnika.
I dok je svoj profesionalni put oblikovao kroz arhitekturu, dizajn i istraživanje ljudske percepcije, jedan mu je san još uvijek neostvaren:
„Volio bih raditi u svemiru“, zaključio je Damjan Geber.
Radio je na raznim projektima – od trgovina i ureda, preko urbanih centara i muzeja, do eksperimentalnih instalacija – ali u svemiru još nije bio.





You must be logged in to post a comment Login