Arhitektura i dizajn
Nikola Bašić: Arhitekt koji je more pretvorio u instrument
Otkrijte kako je Nikola Bašić Morskim orguljama spojio arhitekturu, prirodu i emociju – stvarajući jedno od najposebnijih mjesta na Jadranu

U svijetu arhitekture rijetki su oni koji stvaraju djela koja postaju emocionalni simboli čitavog naroda. Još je rjeđe da takav arhitekt dolazi iz male zemlje i svojim radom osvoji svijet. Nikola Bašić, zadarski arhitekt rođen 1946., upravo je takav slučaj. Njegovo djelo Morske orgulje učinilo ga je međunarodno poznatim – ne samo zbog inovacije, već zbog rijetke sposobnosti da poveže prostor, prirodu i emociju.
Nikola Bašić i duh Niemeyera
U Bašićevom radu prepoznaje se duhovna bliskost s Oscarom Niemeyerom – ne u stilu, već u filozofiji. Obojica odbacuju hladnu racionalnost i apstraktni univerzalizam modernizma. Umjesto toga, stvaraju arhitekturu koja reagira na krajolik, koja diše s lokalnom kulturom i izaziva osjećaj prisutnosti. Bašić, poput Niemeyera, vjeruje da prostor ne treba biti samo funkcionalan, već i poetski, senzualan i smislen.
Morske orgulje – arhitektura koja svira
Najpoznatije Bašićevo djelo, Morske orgulje u Zadru, završene su 2005. godine. Riječ je o interaktivnoj prostorno-glazbenoj instalaciji koja kombinira arhitekturu, inženjerstvo i prirodne sile – valove i vjetar. Nalaze se uz obalu, na zapadnom dijelu zadarske rive, gdje je nekoć bila zapuštena i neiskorištena morska linija.
Orgulje čini sustav cijevi i rezonantnih komora ugrađenih ispod širokih kamenih stuba koje se spuštaju u more. Valovi, gurajući zrak kroz cijevi različitih duljina i promjera, proizvode akustične tonove koji izlaze kroz otvore u gazištima. Zvuk koji nastaje nije kontroliran ni programiran – on je rezultat prirodne energije mora, uvijek drugačiji, spontan i meditativan.
Nakon Morskih orgulja, Bašić je na istom dijelu zadarske rive osmislio i instalaciju Pozdrav Suncu – krug staklenih ploča koje danju upijaju sunčevu energiju, a noću emitiraju svjetlosne efekte sinkronizirane s ritmom valova i zvukom orgulja.
Ranko Skansi: Majstor svjetla koji spaja znanost i dizajn

Svjetsko priznanje i lokalna osjetljivost
Morske orgulje su odmah po otvorenju stekle priznanja na međunarodnoj sceni, uključujući nagradu za europski urbani prostor. Bašićev rad hvaljen je kao primjer arhitekture budućnosti, one koja ne dominira prostorom, već ga nadopunjuje i oplemenjuje. Njegova sposobnost da u zvuku mora prepozna univerzalnu emociju stavlja ga uz bok arhitektima koji, poput Niemeyera, promišljaju svijet kroz ljepotu, kontekst i duhovnost.
Iako su Morske orgulje njegovo najpoznatije djelo, Nikola Bašić potpisuje i niz drugih značajnih projekata. Autor je urbanističkog plana obnove povijesne jezgre Zadra te niza projekata duž zadarske obale koji su pridonijeli identitetu grada kao suvremenog mediteranskog središta.
Projektirao je i memorijalni kompleks posvećen poginulim braniteljima Domovinskog rata na Srđu iznad Dubrovnika, koji u tišini i jednostavnosti prostora evocira duboku emociju. U sklopu Sveučilišta u Zadru osmislio je Studentski dom i obnovio kampus, a u širem području Dalmacije potpisuje nekoliko sakralnih i kulturnih objekata. Njegov rad često balansira između simbolike, konteksta i suvremenog izraza.
Nikola Bašić ostaje primjer kako arhitektura ne mora biti monumentalna da bi bila velika – ponekad je dovoljno da jednostavno sluša prirodu i pozove ljude da je osluškuju zajedno s njom.
Arhitektura i dizajn
Oscar Niemeyer: Arhitekt koji je brazilski duh pretočio u beton i krivulje
Arhitekt koji je projektirao cijeli jedan grad

Ako su Le Corbusier i europski modernisti vjerovali da zgrade trebaju biti univerzalne i lišene svake lokalne osobitosti, Oscar Niemeyer dokazao je upravo suprotno. Ovaj brazilski arhitekt nije samo stvarao prostore – on je stvarao emocije, oblike i identitet nacije kroz arhitekturu. Njegove zgrade nisu govorile jezikom stroja, nego ritmom rijeka, planina i tijela – uvijek modernističke, ali nepogrešivo brazilske.
Od učenika do samosvojnog vizionara
Oscar Niemeyer rođen je 1907. u Rio de Janeiru, a s arhitekturom se zaljubio još u mladosti. Presudan trenutak bio je susret s Le Corbusierom 1936., kada je radio na projektu Ministarstva zdravstva u Riju. Iako je duboko poštovao Corbusiera, brzo je prepoznao ograničenja njegove univerzalne, stroge arhitekture – osobito u kontekstu tropske klime i bogate kulture Brazila.
Već tada je Niemeyer uspio uvjeriti slavnog modernista da odstupi od svojih strogih pravila: dodani su sjenila protiv sunca i keramički paneli s portugalskim motivima. To iskustvo ohrabrilo ga je da razvije vlastiti arhitektonski jezik.
Krivulje umjesto ravnih linija
Niemeyer je prvi modernist koji se svjesno okrenuo regionalnom modernizmu. Njegova crkva sv. Franje Asiškog u Belo Horizonteu iz 1943. označila je radikalni odmak od europske geometrije. „Što me privlači je slobodna i senzualna krivulja,“ govorio je, „krivulja koju nalazim u planinama svoje zemlje, u tijeku njezinih rijeka i u tijelima lijepih Brazilki.“
Za Niemeyera, krivulje su bile prirodnije, ljudskije, emocionalnije – odgovor na strogi racionalizam moderne. Njegove zgrade su često bile podignute na stupovima kako bi se očuvala priroda ispod, a staklene površine i bijeli beton koristili su se za stvaranje dojma lakoće i elegancije.
Brasilia – moderni san nacije
Njegovo najambicioznije djelo bila je izgradnja novog glavnog grada – Brasilije 1956. godine. Na poziv predsjednika Kubitscheka, Niemeyer je projektirao sve. Od Nacionalnog kongresa i katedrale do stambenih blokova i kulturnih centara. Grad je bio simbol novog Brazila: racionalnog, modernog, dostojanstvenog.
Iako Brasilia nikada nije u potpunosti ostvarila svoju utopijsku viziju, Niemeyer je stvorio nešto rijetko – arhitekturu koja utjelovljuje nadu i identitet cijele zemlje. Njegove zgrade nisu prikazivale Brazil kakav jest, već kakav bi mogao biti.
Ostavština i inspiracija
Oscar Niemeyer radio je do posljednjih godina života. Osim arhitekture, bavio se skulpturom, dizajnom i pisanjem. Umro je 2012. u dobi od 104 godine, a Brazil mu je priredio nacionalni ispraćaj. Njegovo naslijeđe danas nadahnjuje arhitekte diljem svijeta koji žele stvarati prostore povezane s kulturom i krajolikom u kojem nastaju.
U vremenu kada su nam telefoni i računala gotovo identični, Niemeyer nas podsjeća da arhitektura mora imati dušu mjesta – i da ravna linija nije uvijek najiskreniji odgovor.
Arhitektura i dizajn
Ivan Vitić: Hrvatski odgovor na Le Corbusiera
Pogledajte zašto se njegovo djelo danas ponovno otkriva – i kako njegove zgrade još uvijek govore jezikom budućnosti

Nakon što upoznamo Le Corbusiera kao jednog od najutjecajnijih arhitekata 20. stoljeća, nameće se pitanje – tko je u hrvatskoj arhitekturi nosio taj duh modernizma?
Jedno od prvih imena koje se ističe je Ivan Vitić, vizionar koji je znao spojiti međunarodne tendencije s lokalnim identitetom. Njegova djela i danas odražavaju snagu arhitekture koja misli unaprijed, ali ne zaboravlja gdje je nastala.
Arhitekt modernih linija i lokalnog karaktera
Rođen 1917. u Šibeniku, Ivan Vitić diplomirao je na Tehničkom fakultetu u Zagrebu. Svoj profesionalni put započeo u razdoblju kada su modernističke ideje bile u zamahu. Iako inspiriran Le Corbusierovim principima – funkcionalnošću, jednostavnošću i socijalnom osjetljivošću – Vitić nikada nije bio puki sljedbenik. Njegova arhitektura odiše osobnim rukopisom, pažnjom prema kontekstu, materijalima i načinu života ljudi za koje gradi.
Krešimir Ivaniš: “Radio sam projekte iz gušta – i ostao prijatelj sa gotovo svim suradnicima”
Graditelj društva, a ne samo zgrada
Vitić je najpoznatiji po svojim stambenim zgradama, kulturnim centrima i hotelima, koji su oblikovali poslijeratni identitet hrvatskih gradova. Jedna od njegovih najpoznatijih realizacija je zgrada Saveznog izvršnog vijeća, popularno nazvana “Kockica”, smještena uz desnu obalu Save u Zagrebu. Danas je u njoj smješteno Ministarstvo financija i još nekoliko državnih institucija.
Kockica je građena sredinom 60-ih kao primjer visokokvalitetnog institucionalnog modernizma: pravilnog volumena, pročelja rasteriranog aluminijskim profilima i zavjesnim staklenim stijenama, s bogato oblikovanim interijerima i mozaicima poznatih umjetnika tog vremena.
Vitićev stambeni neboder u Laginjinoj ulici u Zagrebu također se ubraja među značajne modernističke realizacije. Prepoznatljiv po elegantnom vertikalnom rasteru lođa i jednostavnoj, funkcionalnoj organizaciji prostora. I danas djeluje suvremeno i urbano, kao diskretna prisutnost u gradskom tkivu.
Estetika betona i svjetla
Poput Le Corbusiera, Vitić je često koristio beton, ali ga je znao oplemeniti koloritom, ritmom otvora i pažljivo projektiranom igrom svjetla i sjene. Njegove zgrade su arhitektonske kompozicije koje komuniciraju s okolišem – bilo da se radi o jadranskoj obali, urbanim sredinama ili ruralnim mjestima.
Zaboravljen, pa ponovno otkriven
Premda je tijekom života imao značajan utjecaj, Ivan Vitić je dugo bio zanemaren u široj javnosti. Tek posljednjih godina dolazi do revitalizacije interesa za njegov opus, a brojni njegovi objekti danas su predmet restauracije, izložbi i istraživanja. Njegovo djelo pokazuje kako moderna arhitektura ne mora biti hladna i otuđena – već topla, promišljena i povezana s ljudima.
Rekonstrukcija motela Sljeme – Vitićevo djelo postaje Rivia Arts and Culture Hotel
Naslijeđe koje vrijedi čuvati
Ivan Vitić je dokaz da su velike arhitektonske ideje moguće i na našim prostorima, kada se spoje stručnost, društvena odgovornost i osjećaj za prostor. U njegovim projektima i dalje čitamo poruke o boljem, humanijem životu – baš kao i kod Le Corbusiera. A možda je upravo u toj sposobnosti da misli lokalno i djeluje univerzalno, Vitić najbliži svom slavnom prethodniku.