Povežimo se

Arhitektura i dizajn

Moderno utočište u industrijskom stilu

Vrlo popularni industrijski stil uređenja interijera nadopunjen elegantnim namještajem i detaljima, stvorit će ugodan i nekonvencionalan životni prostor. No, ono što ovu kuću čini još posebnijom su brojna energetski učinkovita rješenja koja su zadovoljila najviši indeks u zelenoj gradnji.

Kuća S11″ smjestila se u staroj četvrti malezijskog grada Petaling Jaya, na zemljištu nekadašnje zgrade iz 1960-tih koja je tijekom godina oronula, a kasnije je i srušena. Dizajn obiteljske kuće potpisuje tvrtka ArchiCentre. Objekt je konceptualiziran oko drveća koje ga okružuje. Od značajnijih biljaka na zemljištu su se nalazila tri stara drvca plumerie (poznate i pod nazivima frankopanka i frangipani), veliko drvo karambole (zvjezdasto voće) i jedna kokosova palma. Zbog velike ljubavi prema okolišu drveće je sačuvano, a u samoj sredini te male tropske oaze smjestila se Kuća S11.

Energetsko utociste Dom2

Interijer predstavlja zanimljivi spoj klasične minimalističke elegancije i sirovog šarma industrijskog stila. Staklo je imalo veliku ulogu pri kreiranju životnog prostora; velike staklene fronte omogućuju pogled na okolno zelenilo i vizualno zamućuju granice između interijera i eksterijera. U izgradnji kuće iskorišteni su brojni materijali od stare, srušene kuće: stari mljeveni betonski crijepovi upotrijebljeni su u izgradnji konstrukcije, dok je opeka očišćena i korištena za pojedine zidove. Drvene grede nekadašnjeg krovišta poslužile su kao potporanj pri izradi zidova, dok je staro željezo prodano na odlagalištu otpada.

Energetsko utociste Dom2

Svi prozori i vrata imaju jasnu sjever-jug orijentaciju. Zapadni i istočni zidovi su namjerno lišeni značajnih staklenih otvora, već su konstruirani od laganih betonskih blokova. Dodatna izolacija objekta postignuta je premazom boje koja reflektira toplinu, a koja je nanesena kao kamuflažni motiv. Dodatni hlad stvara žičana ograda koju krase različite biljke penjačice.

Energetsko utociste Dom2

Izolacija krova uključuje 200 mm debeli sloj kamene vune i dva sloja folije koja reflektira toplinu. Ukupna U-vrijednost krova iznosi impresivnih 0.14, a na krovu su instalirani i solarni paneli. Ova energetski učinkovita kuća se može pohvaliti i s petnaest posebno dizajniranih malih vjetroagregata. Nadalje, sustav za odvod kišnice vodu s krova direktno odvodi u spremnike za prikupljanje kišnice, koja se zatim koristi za puštanje vode u wc-u, radove u vrtu i pranje automobila.

Energetsko utociste Dom2

Industrijski stil u interijeru jasno je vidljiv već po samoj završnoj obradi zidova koji su ostavljeni “sirovi”. Beskompromisni grubo ožbukani betonski zidovi i stropovi bez nanesene boje te crvena opeka, izbalansirani su elegantnim drvenim i kamenim podnim oblogama i modernim namještajem. Glavni adut prostranog dnevnog boravka koji se nalazi na prvom katu je klizni stakleni zid visok 7 metara.

Energetsko utociste Dom2

Brojni lusteri, lampe i plafonjere prostor čine ugodno osvijetljenim, a uglavnom je korištena štedna rasvjeta poput T5 cijevi i LED te fluokompaktne žarulje.

Na sjevernoj i južnoj strani dvorišta nalaze se maleno jezerce s japanskim šaranima te bazen koji tijekom vrućih ljetnih dana dodatno hladi prostor. Osim spomenutog drveća koje je utjecalo na položaj Kuće S11, dvorište obiluje i novozasađenim biljnim vrstama koje pogoduju malezijskoj klimi.

Kliknite kako biste komentirali

You must be logged in to post a comment Login

Ostavi komentar

Arhitektura i dizajn

Nikola Bašić: Arhitekt koji je more pretvorio u instrument

Otkrijte kako je Nikola Bašić Morskim orguljama spojio arhitekturu, prirodu i emociju – stvarajući jedno od najposebnijih mjesta na Jadranu

U svijetu arhitekture rijetki su oni koji stvaraju djela koja postaju emocionalni simboli čitavog naroda. Još je rjeđe da takav arhitekt dolazi iz male zemlje i svojim radom osvoji svijet. Nikola Bašić, zadarski arhitekt rođen 1946., upravo je takav slučaj. Njegovo djelo Morske orgulje učinilo ga je međunarodno poznatim – ne samo zbog inovacije, već zbog rijetke sposobnosti da poveže prostor, prirodu i emociju.

Nikola Bašić i duh Niemeyera

U Bašićevom radu prepoznaje se duhovna bliskost s Oscarom Niemeyerom – ne u stilu, već u filozofiji. Obojica odbacuju hladnu racionalnost i apstraktni univerzalizam modernizma. Umjesto toga, stvaraju arhitekturu koja reagira na krajolik, koja diše s lokalnom kulturom i izaziva osjećaj prisutnosti. Bašić, poput Niemeyera, vjeruje da prostor ne treba biti samo funkcionalan, već i poetski, senzualan i smislen.

Morske orgulje – arhitektura koja svira

Najpoznatije Bašićevo djelo, Morske orgulje u Zadru, završene su 2005. godine. Riječ je o interaktivnoj prostorno-glazbenoj instalaciji koja kombinira arhitekturu, inženjerstvo i prirodne sile – valove i vjetar. Nalaze se uz obalu, na zapadnom dijelu zadarske rive, gdje je nekoć bila zapuštena i neiskorištena morska linija.

Orgulje čini sustav cijevi i rezonantnih komora ugrađenih ispod širokih kamenih stuba koje se spuštaju u more. Valovi, gurajući zrak kroz cijevi različitih duljina i promjera, proizvode akustične tonove koji izlaze kroz otvore u gazištima. Zvuk koji nastaje nije kontroliran ni programiran – on je rezultat prirodne energije mora, uvijek drugačiji, spontan i meditativan.

Nakon Morskih orgulja, Bašić je na istom dijelu zadarske rive osmislio i instalaciju Pozdrav Suncu – krug staklenih ploča koje danju upijaju sunčevu energiju, a noću emitiraju svjetlosne efekte sinkronizirane s ritmom valova i zvukom orgulja.

Ranko Skansi: Majstor svjetla koji spaja znanost i dizajn

Svjetsko priznanje i lokalna osjetljivost

Morske orgulje su odmah po otvorenju stekle priznanja na međunarodnoj sceni, uključujući nagradu za europski urbani prostor. Bašićev rad hvaljen je kao primjer arhitekture budućnosti, one koja ne dominira prostorom, već ga nadopunjuje i oplemenjuje. Njegova sposobnost da u zvuku mora prepozna univerzalnu emociju stavlja ga uz bok arhitektima koji, poput Niemeyera, promišljaju svijet kroz ljepotu, kontekst i duhovnost.

Iako su Morske orgulje njegovo najpoznatije djelo, Nikola Bašić potpisuje i niz drugih značajnih projekata. Autor je urbanističkog plana obnove povijesne jezgre Zadra te niza projekata duž zadarske obale koji su pridonijeli identitetu grada kao suvremenog mediteranskog središta.

Projektirao je i memorijalni kompleks posvećen poginulim braniteljima Domovinskog rata na Srđu iznad Dubrovnika, koji u tišini i jednostavnosti prostora evocira duboku emociju. U sklopu Sveučilišta u Zadru osmislio je Studentski dom i obnovio kampus, a u širem području Dalmacije potpisuje nekoliko sakralnih i kulturnih objekata. Njegov rad često balansira između simbolike, konteksta i suvremenog izraza.

Nikola Bašić ostaje primjer kako arhitektura ne mora biti monumentalna da bi bila velika – ponekad je dovoljno da jednostavno sluša prirodu i pozove ljude da je osluškuju zajedno s njom.

Nastavite čitati

Arhitektura i dizajn

Oscar Niemeyer: Arhitekt koji je brazilski duh pretočio u beton i krivulje

Arhitekt koji je projektirao cijeli jedan grad

Ako su Le Corbusier i europski modernisti vjerovali da zgrade trebaju biti univerzalne i lišene svake lokalne osobitosti, Oscar Niemeyer dokazao je upravo suprotno. Ovaj brazilski arhitekt nije samo stvarao prostore – on je stvarao emocije, oblike i identitet nacije kroz arhitekturu. Njegove zgrade nisu govorile jezikom stroja, nego ritmom rijeka, planina i tijela – uvijek modernističke, ali nepogrešivo brazilske.

Od učenika do samosvojnog vizionara

Oscar Niemeyer rođen je 1907. u Rio de Janeiru, a s arhitekturom se zaljubio još u mladosti. Presudan trenutak bio je susret s Le Corbusierom 1936., kada je radio na projektu Ministarstva zdravstva u Riju. Iako je duboko poštovao Corbusiera, brzo je prepoznao ograničenja njegove univerzalne, stroge arhitekture – osobito u kontekstu tropske klime i bogate kulture Brazila.

Već tada je Niemeyer uspio uvjeriti slavnog modernista da odstupi od svojih strogih pravila: dodani su sjenila protiv sunca i keramički paneli s portugalskim motivima. To iskustvo ohrabrilo ga je da razvije vlastiti arhitektonski jezik.

Krivulje umjesto ravnih linija

Niemeyer je prvi modernist koji se svjesno okrenuo regionalnom modernizmu. Njegova crkva sv. Franje Asiškog u Belo Horizonteu iz 1943. označila je radikalni odmak od europske geometrije. „Što me privlači je slobodna i senzualna krivulja,“ govorio je, „krivulja koju nalazim u planinama svoje zemlje, u tijeku njezinih rijeka i u tijelima lijepih Brazilki.“

Za Niemeyera, krivulje su bile prirodnije, ljudskije, emocionalnije – odgovor na strogi racionalizam moderne. Njegove zgrade su često bile podignute na stupovima kako bi se očuvala priroda ispod, a staklene površine i bijeli beton koristili su se za stvaranje dojma lakoće i elegancije.

Brasilia – moderni san nacije

Njegovo najambicioznije djelo bila je izgradnja novog glavnog grada – Brasilije 1956. godine. Na poziv predsjednika Kubitscheka, Niemeyer je projektirao sve. Od Nacionalnog kongresa i katedrale do stambenih blokova i kulturnih centara. Grad je bio simbol novog Brazila: racionalnog, modernog, dostojanstvenog.

Iako Brasilia nikada nije u potpunosti ostvarila svoju utopijsku viziju, Niemeyer je stvorio nešto rijetko – arhitekturu koja utjelovljuje nadu i identitet cijele zemlje. Njegove zgrade nisu prikazivale Brazil kakav jest, već kakav bi mogao biti.

Ostavština i inspiracija

Oscar Niemeyer radio je do posljednjih godina života. Osim arhitekture, bavio se skulpturom, dizajnom i pisanjem. Umro je 2012. u dobi od 104 godine, a Brazil mu je priredio nacionalni ispraćaj. Njegovo naslijeđe danas nadahnjuje arhitekte diljem svijeta koji žele stvarati prostore povezane s kulturom i krajolikom u kojem nastaju.

U vremenu kada su nam telefoni i računala gotovo identični, Niemeyer nas podsjeća da arhitektura mora imati dušu mjesta – i da ravna linija nije uvijek najiskreniji odgovor.

Nastavite čitati

Kolumne

Pratite nas na drušvenim mrežama

Izbor urednice