Povežimo se

Arhitektura i dizajn

Meštrovićev paviljon – obnova kultne zagrebačke džamije

Kako je Meštrovićev paviljon postao džamija, muzej pa opet dom umjetnosti? Donosimo priču o zgradi koja se stalno mijenja – i sada se obnavlja

obnova meštrovićevog paviljona

Meštrovićev paviljon na Trgu žrtava fašizma u Zagrebu jedna je od najprepoznatljivijih gradskih građevina, s bogatom i neobičnom poviješću.

Tijekom više od osam desetljeća postojanja mijenjao je svoje „lice” i namjenu nekoliko puta.

U nastavku donosimo priču o tome tko ga je sagradio, kakva je bila originalna arhitektonska koncepcija, kako su se kroz godine mijenjali stil i funkcija te zašto paviljon upravo prolazi kroz veliku obnovu.

Bliži se kraj obnove samostanske crkve sv. Franje Asiškog u Zagrebu

Vizija i gradnja: kako je nastao Meštrovićev paviljon

Ideja o gradnji Meštrovićeva paviljona rodila se početkom 1930-ih, kada je Zagrebu trebao reprezentativan izložbeni prostor za likovnu umjetnost. Ivan Meštrović, naš slavni akademski kipar, tada je bio predsjednik umjetničkog društva Strossmayer. Umjesto klasičnog spomenika kralju Petru I. na tadašnjem Trgu kralja Petra, Meštrović je predložio izgradnju čitavog Doma likovnih umjetnosti.

Meštrović je izradio idejnu skicu za zgradu na Trgu žrtava fašizma, dok su arhitekti Harold Bilinić i Lavoslav Horvat razradili projekt do detalja. Gradnja se odvijala od 1934. do 1938. u organizaciji Gradskog građevinskog ureda pod vodstvom inženjera Ivana Zemljaka.

Paviljon je svečano dovršen 1. prosinca 1938. i nazvan Dom likovnih umjetnosti kralja Petra I. Velikoga Oslobodioca. Koliko je taj projekt bio značajan za Zagreb, svjedoči i to da je sam nadbiskup Alojzije Stepinac posvetio novu zgradu prilikom otvorenja. Time je paviljon doista inauguriran kao svojevrsni „hram umjetnosti”. Deset dana nakon otvorenja održana je i prva izložba – retrospektiva “Pola vijeka hrvatske umjetnosti” u čast 60. godišnjice osnutka umjetničkog društva.

Ivan Meštrović – umjetnik i vizionar

Ivan Meštrović (1883.–1962.) bio je hrvatski kipar, arhitekt i pisac, međunarodno priznat kao jedan od najvažnijih umjetnika 20. stoljeća. Rođen je u Vrpolju, a odrastao u dalmatinskom zaleđu u okolici Drniša. Nakon školovanja u Beču, djelovao je u Parizu, Rimu, Zagrebu, Splitu i konačno u Sjedinjenim Američkim Državama, gdje je i predavao na sveučilištima.

Njegova monumentalna djela nalaze se diljem svijeta. Među najpoznatijima su Mausolej obitelji Račić u Cavtatu, paviljon Meštrović (danas HDLU) u Zagrebu, Spomenik Grguru Ninskom u Splitu te brončane skulpture Indijanaca ispred Kapitola u Washingtonu. Bio je prvi živući umjetnik kojem je njujorški Metropolitan Museum priredio samostalnu izložbu.

Meštrović je sâm projektirao i svoju posljednju počivališnu točku – obiteljsku grobnicu u Otavicama, kraj Drniša, poznatu kao Crkva Presvetog Otkupitelja. Riječ je o spoju romaničkog stila i osobne simbolike, čime je kipar zaokružio vlastiti umjetnički i duhovni svjetonazor. U toj crkvi, u kamenu koji je sam odabrao i oblikovao, danas počivaju on i članovi njegove obitelji.

Originalna arhitektura: rotunda koja spaja tradiciju i modernu

Meštrovićev paviljon arhitektonski je moderna rotunda impresivne geometrijske čistoće, ali s elementima klasične monumentalnosti. Građen je pretežno od domaćeg kamena (dovučeno je čak 2.540 tona kamena iz dalmatinskih kamenoloma) uklopljenog u armirano-betonsku konstrukciju. Masivni kameni blokovi od Bračkog kamena kombinirani su s armiranim betonom koji nosi veliku kružnu kupolu. Rezultat je arhitektonsko remek-djelo koje uspješno pretvara klasičnu formu rotunde u funkcionalan, suvremen izložbeni prostor.

Izvana zgradu krasi kolonada stupova koji u krug okružuju cilindrični volumen i stvaraju svečani trijem. Upravo ta ritmična kolonada daje paviljonu prepoznatljiv, almost-templarski izgled. Unutrašnjost je oblikovana slojevito: velika središnja dvorana pod kupolom bila je namijenjena za izlaganje skulptura, dok su za druge likovne forme – slike, crteže, fotografije, grafiku predviđeni prstenasti izložbeni prostori u prizemlju oko centrale, na galeriji (prvom katu) te na kružnom balkonu koji gleda na središnji prostor. Tako je interijer bio polivalentan i moduliran za različite umjetničke medije od samog početka.

Posebnu čar originalnoj koncepciji davala je staklena kupola na vrhu građevine. Izrađena od niza debelih okruglih staklenih prizmi utopljenih u betonsku školjku, kupola je propuštala prirodno svjetlo u izložbene dvorane. Takav zenitalni “skylight” u to je doba bio rijetkost i omogućavao je da umjetnine budu obasjane dnevnim svjetlom, stvarajući gotovo sakralni ugođaj u prostoru galerije.

Od umjetničkog doma do džamije i muzeja – turbulentne promjene namjene

Već u prvih nekoliko godina nakon izgradnje sudbina Meštrovićevog paviljona krenula je neočekivanim putem. Zgrada je doživjela niz prenamjena, od umjetničke galerije do vjerskog objekta i muzeja, prateći tako povijesne turbulencije Zagreba i Hrvatske. Evo kratkog pregleda faza kroz koje je paviljon prošao:

1938. – 1941. – Dom likovnih umjetnika

Paviljon je izvorno služio kao reprezentativna umjetnička galerija, mjesto velikih izložbi domaće umjetnosti. U tom razdoblju ostvarena je prvotna vizija – građani su mogli uživati u djelima kiparstva, slikarstva i fotografije u jedinstvenom kružnom ambijentu.

1941. – 1945. – Džamija

Početkom Drugog svjetskog rata dolazi do dramatične promjene – u vrijeme Nezavisne Države Hrvatske vlasti odlučuju preobraziti paviljon u islamsku bogomolju – džamiju. Hrvatsko umjetničko društvo iseljeno je u ljeto 1941., a oko rotunde su podignuta tri vitka minareta visoka čak 45 metara. Također je dograđeno široko stubište s klupama i postavljena kružna kamena fontana s vodoskokom ispred glavnog ulaza (projektirao arhitekt Stjepan Planić).Unutrašnjost je prilagođena molitvi – arhitekt Zvonimir Požgaj ugradio je novo stropno podvođe zbog akustike i temperature, a zidovi su ukrašeni ornamentalnim štukaturama prema motivima hrvatskog pletera. Džamija je svečano otvorena 18. srpnja 1944. i u njoj se klanjalo do kraja rata.

1949. – 1991. – Muzej revolucije

Nakon rata, 1947. uklonjeni su minareti (ostao je samo kameni zdenac – fontana pred ulazom, koji postoji i danas). Paviljon potom dobiva novu ulogu kao Muzej narodnog oslobođenja. Kasnije je preimenovan u Muzej revolucije naroda Hrvatske, posvećen antifašističkoj borbi u Drugom svjetskom ratu.

Za potrebe muzeja unutrašnjost je temeljito preuređena: arhitekt Vjenceslav Richter dodao je 1951. unutarnje galerije (međukat) i novo stubište te pregradio okruglu dvoranu ravnim zidovima, u potpunosti zaklonivši izvorni kružni oblik prostora.

Prekrivanjem staklene kupole eliminirana je prirodna svjetlost. Izložbene dvorane muzeja osvjetljavane su umjetnom rasvjetom, a nekadašnji efekt svjetlosne kupole zaboravljen je pod novim krovom. U ovoj funkciji – kao popularni “Muzej revolucije” – zgrada je provela više od četiri desetljeća, do početka 1990-ih.

1993. – danas – Povratak umjetnosti (Dom HDLU)

Nakon Domovinskog rata i osamostaljenja Hrvatske, paviljon je napušten od strane muzeja (zbirke su preseljene drugdje) i kratko vrijeme zjapio je prazan. Grad Zagreb 1993. vraća zgradu likovnim umjetnicima. Time objekt dobiva i službeni današnji naziv: Dom HDLU – Meštrovićev paviljon.

Zanimljivo je da su tijekom tih silnih transformacija neki elementi ostali trajno ugrađeni u identitet zgrade. Primjerice, kružna fontana ispred ulaza – postavljena u doba džamije – i danas krasi plato ispred paviljona kao sjećanje na tu neobičnu epizodu. Također, prilikom obnova nakon 1990-ih otkriveni su i neki doslovno zazidani tragovi prijašnjih namjena: mihrab (niša za molitvu) iz vremena džamije pronađen je očuvan iza pregradnih zidova postavljenih u eri muzeja, a otkriven je tek prilikom radova 2002. godine.

Nažalost, naslijeđe muzejskih vremena nije u potpunosti sačuvano – primjerice, tijekom vraćanja zidova u izvorno glatko stanje uklonjen je veliki zidni mozaik slikara Ede Murtića iz doba Muzeja revolucije. Ovi detalji slikovito pokazuju koliko je “slojeva povijesti” ovaj paviljon upio u sebe.

Povratak umjetnosti: Dom HDLU u novije doba

Nakon 1993., Meštrovićev paviljon ponovno živi kao središnje mjesto likovnih zbivanja. Kako bi se prostor prilagodio suvremenim izložbenim potrebama i ujedno vratio izvornoj arhitektonskoj koncepciji, početkom 2000-ih organizirana je sveobuhvatna obnova paviljona. Projektant Andrija Mutnjaković 2001. pokreće radove na uklanjanju svih ne-izvornih preinaka unutar zgrade – svega što je nadodano tijekom prenamjene u džamiju i kasnije u muzej. Do 2003. uklonjeni su tako lažni međukatovi, spušteni stropovi i pregradni zidovi, čime je središnja galerija vraćena u svoju izvornu kružnu formu.

Otvorena je ponovno i staklena kupola na vrhu. Do 2006. dovršeni su i radovi uređenja podruma i prizemlja (prema projektu arhitekta Branka Silađina).

Od tada pa do nedavno paviljon je u potpunosti posvećen umjetnosti: u njemu se godišnje održi četrdesetak izložbi i događanja. Prostor je podijeljen na nekoliko galerija: Prsten, Bačva i PM (Prošireni mediji) – koje zajedno čine najveću i najljepšu zagrebačku izložbenu lokaciju. Manifestacije poput Zagrebačkog salona ili Salona mladih tradicionalno se održavaju upravo tu, stvarajući živ kulturni puls grada.

Povratak izvornom sjaju i suvremene nadogradnje

Trenutno Meštrovićev paviljon prolazi kroz još jedan važan proces – cjelovitu obnovu započetu u siječnju 2025. godine. Skelama prekrivena rotunda privlači pažnju prolaznika koji se pitaju što se sve radi na ovom graditeljskom simbolu Zagreba. Obnova je potaknuta nužnošću sanacije nakon niza godina intenzivnog korištenja (i oštećenja uzrokovanih potresima 2020.) te željom da se zgradi u potpunosti vrati izvorna struktura, ali i uvedu standardi 21. stoljeća.

Kako ističu u HDLU, cilj je da se “nakon čak 85 godina cijeli prostor Meštrovićeva paviljona konačno u potpunosti vrati likovnoj umjetnosti”. Naime, iseljenjem Hrvatskog povijesnog muzeja koji je do nedavno koristio dio zgrade, prvi put od 1930-ih cijeli paviljon bit će dostupan isključivo za umjetničke sadržaje.

Obnova Meštrovićevog paviljona 2025

Obnova se provodi pod budnim okom konzervatora – izrađen je detaljan konzervatorski elaborat Instituta za povijest umjetnosti kako bi se sačuvalo što je više moguće izvorne strukture građevine. Evo najvažnijih zahvata koji će osvježiti paviljon:

  • Sanacija konstrukcije i kupole: Najveći izazov je armirano-betonska kupola sa staklenim elementima, od kojih je mnogi popucalo tijekom godina. Cijela kupola bit će pažljivo demontirana i izrađena faksimilna rekonstrukcija – nova kupola identičnog izgleda, ali poboljšane statike i tehnologije. Time će se osigurati dugotrajna stabilnost zgrade i ponovno uspostaviti efekt prirodnog osvjetljenja odozgo.
  • Modernizacija sustava: Paviljon će napokon dobiti suvremenu infrastrukturu – uvodi se cjelovit sustav klimatizacije, modernizira grijanje te instaliraju novi ventilacijski kanali, elektro i multimedijalna oprema, kao i napredna galerijska rasvjeta. Ovi zahvati omogućit će bolje čuvanje umjetnina i ugodniji boravak posjetitelja u prostoru, u skladu s današnjim standardima muzejske tehnike.
  • Pristupačnost i novi sadržaji: Projekt obnove predviđa rješavanje pitanja pristupačnosti – ugradnju prikladnih ulaza, liftova ili rampi kako bi sve galerije bile dostupne i osobama smanjene pokretljivosti. Također, planira se otvaranje dvaju originalnih ulaza u zgradu (koji su desetljećima bili zatvoreni), dok će se zatvoriti jedan sporedni ulaz dodan u doba džamije. Unutar paviljona uredit će se i novi prostori. Međunarodni rezidencijalni centar za umjetnike te dodatna “black box” multimedijalna galerija za suvremene umjetničke eksperimente. Time će HDLU dobiti proširene mogućnosti za programe i postati još dinamičnije umjetničko središte.

Novo poglavlje Meštrovićevog paviljona

Prema riječima voditelja projekta, prva faza radova – rušenja i uklanjanja dotrajalih dijelova – već je završena. U tijeku je izgradnja novih betonskih ploča i same nove kupole. Cijela obnova vrijedna je oko 20,6 milijuna eura, a financira se najvećim dijelom iz fondova EU te uz potporu državnog proračuna. Planirano je da radovi traju dvije godine, nakon čega će se Meštrovićev paviljon zasjati u punom sjaju – spoj obnovljene povijesne arhitekture i suvremene funkcionalnosti.

Meštrovićev paviljon time ulazi u novo poglavlje svoje već bogate biografije. Od smionog umjetničkog zdanja 1930-ih, preko ratnih i poratnih preobrazbi u džamiju i muzej, pa sve do današnjeg povratka izvornim idealima, ova građevina simbol je živog slojeva povijesti. Svaki kamen u njegovoj kolonadi i svaka staklena prizma u kupoli priča dio te priče. Uz obnovu koja je u tijeku, paviljon će i budućim generacijama nastaviti služiti kao impresivan prostor gdje se arhitektura, dizajn i povijest sjedinjuju u službi umjetnosti – onako kako je to Ivan Meštrović prije gotovo 90 godina i zamislio.

Naslovna fotografija: Screenshot videa

Arhitektura i dizajn

Le Corbusier: Arhitekt koji je oblikovao svijet kakvog poznajemo

Mrzio je ukrase, a gradove je zamišljao kao savršeno organizirane strojeve

Le Corbusier - Notre Dame du Haut in Ronchamp, France

Ako pojam “moderno” i danas u nama budi osjećaj uzbuđenja i napretka, to u velikoj mjeri možemo zahvaliti Le Corbusieru. Ovaj švicarski arhitekt, rođen kao Charles-Édouard Jeanneret, bio je jedan od najutjecajnijih mislilaca i graditelja 20. stoljeća.

Le Corbusier je bio i strastveni slikar i crtač – svakodnevno je radio skice, kolaže i apstraktne kompozicije. Bio je pod snažnim utjecajem kubizma i purizma, umjetničkog pravca kojeg je i sam razvio s Amédéeom Ozenfantom. Vjerovao je da arhitektura i slikarstvo trebaju djelovati zajedno.

Njegove ideje o funkcionalnosti, jednostavnosti i estetskoj čistoći obilježile su i način na koji danas promatramo prostor.

Zašto je naš svijet postao siv? Psihološki učinak boja na našu svakodnevnicu

Le Corbusier – pionir moderne arhitekture

Le Corbusier je djelovao ponajviše u Francuskoj, ali je svojim projektima, knjigama i urbanističkim vizijama utjecao globalno. Njegovo najpoznatije djelo “Prema novoj arhitekturi” (1923.) bilo je poziv na prekid s historijskim stilovima i prijelaz prema arhitekturi koju vode načela inženjeringa i modernih tehnologija. Fascinacija strojevima, avionima i automobilima pretočilo se u ideju da kuća treba biti “stroj za stanovanje”. Funkcionalna, jednostavna, lišena suvišnih ukrasa.

U svojim prvim vilama u Parizu 1920-ih i 30-ih godina, Le Corbusier je u praksi pokazao što znači moderna arhitektura: ravni krovovi, staklene površine, slobodni tlocrt, bijele fasade i minimalizam koji ističe čistoću linija i svjetlost prostora.

Vizije gradova budućnosti

Dok su njegove privatne kuće bile nenadmašne u eleganciji i preciznosti, Le Corbusier je bio i urbanistički vizionar – i, kako se kasnije pokazalo, kontroverzan. Njegova ideja “sjajnog grada” (La Ville Radieuse) podrazumijevala je potpunu rekonstrukciju urbanih jezgri u korist visokih stambenih tornjeva i širokih prometnica. Nije se libio reći da bi volio srušiti cijeli Manhattan kako bi izgradio racionalniji grad. Nažalost, te vizije su posredno doprinijele nastanku beživotnih betonskih predgrađa i društvenih problema u velikim gradovima Europe.

Ytong kuća budućnosti: Energetski učinkovita i otporna na potrese

Le Corbusier je uvelike koristio armirani beton, materijal koji je savršeno odgovarao njegovoj viziji moderne arhitekture. Beton mu je omogućio slobodu oblikovanja – ravne ploče, velike prozore, stube i pročelja bez tradicionalnih ograničenja. S vremenom, sirovi, neobrađeni beton postao je i estetski izraz njegovih ideja: čist, iskren i lišen svake dekoracije. Upravo zahvaljujući tome, Le Corbusier se smatra pretečom brutalizma, stila koji je obilježio poslijeratnu arhitekturu diljem svijeta.

Industrijski dizajn i namještaj

Le Corbusier je zajedno sa svojim suradnicima Charlotte Perriand i Pierreom Jeanneretom dizajnirao neke od najpoznatijih komada namještaja 20. stoljeća. Njegova filozofija “kuća je stroj za stanovanje” prenesena je i na interijer.

Naslijeđe i kritike

Le Corbusier je preminuo 1965., ostavivši iza sebe desetke projekata, uključujući slavne građevine poput Ville Savoye, kapelice u Ronchampu i zgrade Unité d’Habitation u Marseilleu. Njegovo djelo utjecalo je na generacije arhitekata i oblikovalo razvoj modernizma i brutalizma.

Iako su ga mnogi kritizirali zbog zanemarivanja društvenih i emocionalnih potreba čovjeka u planiranju gradova, Le Corbusier ostaje simbol revolucije u arhitekturi. Njegove bijele vile, dizajnerski komadi namještaja i ideje o prostoru još su uvijek predmet divljenja i analize.

Le Corbusier i hrvatska arhitektura

Utjecaj Le Corbusiera prisutan je i u Hrvatskoj. Posebno se osjeća u radu arhitekata poput Ivana Vitića, koji je kroz racionalan pristup i jednostavne forme donosio duh modernizma u domaći kontekst.

Le Corbusier nije bio samo graditelj, već i vizionar koji je promijenio način na koji mislimo o životnom prostoru. Danas, u vremenu kad ponovno tražimo ravnotežu između funkcionalnosti, estetike i održivosti, njegove ideje ponovno dobivaju na aktualnosti – kao podsjetnik na to koliko moćna i odgovorna može biti arhitektura.

Nastavite čitati

Arhitektura i dizajn

Kako će izgledati kultni pariški muzej nakon renovacije?

Saznajte zašto se kultni pariški muzej zatvara na pet godina i kako će izgledati nakon obnove

centre pompidou

Nakon gotovo pola stoljeća, kultna pariška građevina zatvara svoja vrata – no ne zauvijek. Centre Pompidou, jedan od najprepoznatljivijih muzeja moderne i suvremene umjetnosti, kreće u najveću obnovu u svojoj povijesti. Donosimo pregled ključnih razloga, planiranih promjena i vizije budućnosti ovog arhitektonskog dragulja.

Kultni muzej moderne i suvremene umjetnosti, poznat po svom industrijskom high-tech izgledu i obojenim cijevima, zatvorio je svoja vrata krajem 2025. godine, a ponovno otvaranje planirano je za 2030.

Tko je projektirao Centre Pompidou i zašto je bio revolucionaran?

Ideja o izgradnji novog centra za suvremenu umjetnost u srcu Pariza potekla je od tadašnjeg francuskog predsjednika Georgesa Pompidoua, koji je želio stvoriti kulturni prostor dostupan svima, a ne isključivo eliti.

Projekt je raspisan kao međunarodni natječaj 1971., a pobjednici su bili tada mladi arhitekti – Talijan Renzo Piano i Britanac Richard Rogers, u suradnji s Gianfrancom Franchinijem. Njihova vizija radikalno se razlikovala od tada prevladavajućih arhitektonskih rješenja.

Umjesto klasične fasade, predložili su zgradu s infrastrukturom izloženu prema van.

Ljeto je idealno vrijeme za obnovu fasade – evo što trebate znati

Cijevi, stepenice i kanale obojili su različitim bojama kako bi istaknuli funkcije (plava za zrak, zelena za vodu, žuta za struju, crvena za komunikaciju). Ta „izvrnuta“ arhitektura izazvala je šok i divljenje u isto vrijeme, a mnogi su ga u početku nazivali i „rafinerijom u središtu Pariza“.

Zgrada se nalazi u četvrti Beaubourg, na mjestu koje je prije bilo zapušteno i urbanistički zanemareno. Upravo zbog toga Centre Pompidou ima i službeni naziv Centre national d’art et de culture Georges-Pompidou, ali u svakodnevnom govoru često se koristi skraćeno Beaubourg, po nazivu kvarta.

Kada je otvoren 1977., Pompidou je bio jedno od najavangardnijih arhitektonskih djela u Europi i jedan od prvih muzeja u kojem je kultura viđena kao otvorena, demokratska i interaktivna. Danas se smatra pretečom mnogih suvremenih kulturnih centara diljem svijeta.

Zašto je potrebna obnova Centre Pompidou-a?

Centre Pompidou otvoren je 1977. godine i od tada nije prošao temeljitu obnovu. Tijekom godina pojavili su se problemi s instalacijama, ventilacijom i infrastrukturom, a u konstrukciji su prisutni i azbestni materijali, čije uklanjanje zahtijeva dugotrajan i opsežan proces.

Glavni ciljevi obnove su:

  • uklanjanje azbesta iz konstrukcije,
  • modernizacija sustava grijanja, hlađenja i ventilacije,
  • poboljšanje energetske učinkovitosti zgrade,
  • prilagodba za osobe s invaliditetom,
  • restauracija pročelja, metalne strukture i prepoznatljivih cijevi.

Kako će Centre Pompidou izgledati nakon obnove?

Iako će zgrada proći kroz potpunu obnovu, arhitekti i uprava centra najavili su da će zadržati svoj originalni industrijski izgled po kojem je poznata diljem svijeta. Planirane promjene uključuju:

  • Očuvanje pokretnih stepenica i panoramskih vidikovaca, koji su među najomiljenijim dijelovima centra,
  • bolju organizaciju unutarnjih prostora za izložbe, radionice i programe,
  • otvaranje prostora prema gradu, čineći centar dostupnijim i povezanijim s urbanim životom Pariza,
  • uvođenje održivih i energetski učinkovitih rješenja kako bi zgrada ispunjavala suvremene standarde

La Fábrica – kako je napuštena cementara postala arhitektonska ikona

Koliko će trajati obnova?

Prema službenim informacijama, Centre Pompidou bit će zatvoren pet godina, od kraja 2025. do 2030. godine. Tijekom tog razdoblja, zbirke Muzeja bit će premještene u druge institucije, a planirane su i putujuće izložbe kako bi publika imala priliku vidjeti dio kolekcije i tijekom obnove.

Budućnost Pompidoua

Obnova Centre Pompidou najveća je investicija u povijesti ove institucije, procijenjena na 260 milijuna eura. Prema najavama, cilj obnove nije samo očuvanje arhitektonske baštine, već i stvaranje prostora koji će odgovarati potrebama 21. stoljeća i novih generacija posjetitelja.

Kako ističu iz uprave, Centre Pompidou i dalje će biti mjesto susreta umjetnosti, kulture i svakodnevnog života, ali prilagođeno suvremenim izazovima, s naglaskom na transparentnost, funkcionalnost i održivost.

Obnova Centre Pompidou transformirat će ovaj pariški simbol u još funkcionalniji i suvremeniji kulturni centar, zadržavajući njegov jedinstveni arhitektonski identitet. S nestrpljenjem očekujemo 2030. godinu i ponovno otvaranje vrata ove arhitektonske i umjetničke ikone.

Nastavite čitati

Kolumne

Pratite nas na drušvenim mrežama

Izbor urednice