Povežimo se

Arhitektura i dizajn

Prisustvujte stručnome skupu za energetsku učinkovitost i održivost

Arhitektonski fakultet Sveučilišta u Zagrebu i Klaster za energetsku učinkovitost i održivost u zgradarstvu – nZEB.hr nastavljaju rad na edukaciji, promicanju znanosti i inovacija te unapređenju stanja tehnike, proizvoda, materijala i usluga poveznih s energetskom učinkovitosti i održivosti u zgradarstvu, obnove zgrada uz povećanje sigurnosti, poboljšanje ugodnosti i zdravstvene kvalitete unutarnjih prostora kao i s aktualnim temama zelene
urbane obnove i dekarbonizacije zgrada do 2050. godine.

Cilj skupa je prikazati zahtjeve ZEB-a, mjere i tehnička rješenja za projektiranje, obnovu i izgradnju novih zgrada koja uz energetsku učinkovitost osiguravaju zgrade s nultom emisijom stakleničkih plinova (ZEB) te sigurne zgrade s visokom kvalitetom ugodnosti za život i rad. Ujedno će se predstaviti Strategija zelene urbane obnove kao i metode za procjenu održivosti zgrada u cjeloživotnom vijeku.

Ciljevi i teme skupa

Ciljevi Klastera nZEB.hr su povezati znanost, inovacije i gospodarstvo odnosno sve dionike u gradnji i obnovi zgrada po kriterijima cjelovite obnove uz naglasak na zgrade niske energetske potrošnje, zgrada gotovo nulte energije (nZEB) i zgrada nulte emisije kao i zgrada zelene i održive gradnje.

Teme ovog stručnog skupa su:

  • propisi, smjernice i planovi iz područja zelene i održive gradnje, energetske učinkovitosti, sigurnosti i
    zdravih unutarnjih klimatskih uvjeta
  • strategija zelene urbane obnove i kružnog gospodarenja prostorom i zgradama
  • zahtjevi za zgrade s nultom emisijom stakleničkih plinova
  • metode za procjenu održivosti zgrada u cjeloživotnom vijeku
  • tehnička rješenja za projektiranje, obnovu i izgradnju visoko učinkovitih i održivih zgrada s nultom emisijom
    stakleničkih plinova i s visokim stupnjem sigurnosti i kvalitete
  • materijali, proizvodi i sustavi za cjelovitu obnovu i izgradnju novih zgrada po najvišim standardima
    održivosti, energetske učinkovitosti, sigurnosti i kvalitete
  • iskustva i izvedeni primjeri novih i obnovljenih zgrada po najvišim standardima energetske učinkovitosti,
    sigurnosti i kvalitete

Više informacija o skupu nalazi se na stranici: nzeb.hr
Cijena aktivnosti: bez naplate/kotizacije uz obaveznu prijavu
Prijaviti se može preko obrasca

Arhitektura i dizajn

Le Corbusier: Arhitekt koji je oblikovao svijet kakvog poznajemo

Mrzio je ukrase, a gradove je zamišljao kao savršeno organizirane strojeve

Le Corbusier - Notre Dame du Haut in Ronchamp, France

Ako pojam “moderno” i danas u nama budi osjećaj uzbuđenja i napretka, to u velikoj mjeri možemo zahvaliti Le Corbusieru. Ovaj švicarski arhitekt, rođen kao Charles-Édouard Jeanneret, bio je jedan od najutjecajnijih mislilaca i graditelja 20. stoljeća.

Le Corbusier je bio i strastveni slikar i crtač – svakodnevno je radio skice, kolaže i apstraktne kompozicije. Bio je pod snažnim utjecajem kubizma i purizma, umjetničkog pravca kojeg je i sam razvio s Amédéeom Ozenfantom. Vjerovao je da arhitektura i slikarstvo trebaju djelovati zajedno.

Njegove ideje o funkcionalnosti, jednostavnosti i estetskoj čistoći obilježile su i način na koji danas promatramo prostor.

Zašto je naš svijet postao siv? Psihološki učinak boja na našu svakodnevnicu

Le Corbusier – pionir moderne arhitekture

Le Corbusier je djelovao ponajviše u Francuskoj, ali je svojim projektima, knjigama i urbanističkim vizijama utjecao globalno. Njegovo najpoznatije djelo “Prema novoj arhitekturi” (1923.) bilo je poziv na prekid s historijskim stilovima i prijelaz prema arhitekturi koju vode načela inženjeringa i modernih tehnologija. Fascinacija strojevima, avionima i automobilima pretočilo se u ideju da kuća treba biti “stroj za stanovanje”. Funkcionalna, jednostavna, lišena suvišnih ukrasa.

U svojim prvim vilama u Parizu 1920-ih i 30-ih godina, Le Corbusier je u praksi pokazao što znači moderna arhitektura: ravni krovovi, staklene površine, slobodni tlocrt, bijele fasade i minimalizam koji ističe čistoću linija i svjetlost prostora.

Vizije gradova budućnosti

Dok su njegove privatne kuće bile nenadmašne u eleganciji i preciznosti, Le Corbusier je bio i urbanistički vizionar – i, kako se kasnije pokazalo, kontroverzan. Njegova ideja “sjajnog grada” (La Ville Radieuse) podrazumijevala je potpunu rekonstrukciju urbanih jezgri u korist visokih stambenih tornjeva i širokih prometnica. Nije se libio reći da bi volio srušiti cijeli Manhattan kako bi izgradio racionalniji grad. Nažalost, te vizije su posredno doprinijele nastanku beživotnih betonskih predgrađa i društvenih problema u velikim gradovima Europe.

Ytong kuća budućnosti: Energetski učinkovita i otporna na potrese

Le Corbusier je uvelike koristio armirani beton, materijal koji je savršeno odgovarao njegovoj viziji moderne arhitekture. Beton mu je omogućio slobodu oblikovanja – ravne ploče, velike prozore, stube i pročelja bez tradicionalnih ograničenja. S vremenom, sirovi, neobrađeni beton postao je i estetski izraz njegovih ideja: čist, iskren i lišen svake dekoracije. Upravo zahvaljujući tome, Le Corbusier se smatra pretečom brutalizma, stila koji je obilježio poslijeratnu arhitekturu diljem svijeta.

Industrijski dizajn i namještaj

Le Corbusier je zajedno sa svojim suradnicima Charlotte Perriand i Pierreom Jeanneretom dizajnirao neke od najpoznatijih komada namještaja 20. stoljeća. Njegova filozofija “kuća je stroj za stanovanje” prenesena je i na interijer.

Naslijeđe i kritike

Le Corbusier je preminuo 1965., ostavivši iza sebe desetke projekata, uključujući slavne građevine poput Ville Savoye, kapelice u Ronchampu i zgrade Unité d’Habitation u Marseilleu. Njegovo djelo utjecalo je na generacije arhitekata i oblikovalo razvoj modernizma i brutalizma.

Iako su ga mnogi kritizirali zbog zanemarivanja društvenih i emocionalnih potreba čovjeka u planiranju gradova, Le Corbusier ostaje simbol revolucije u arhitekturi. Njegove bijele vile, dizajnerski komadi namještaja i ideje o prostoru još su uvijek predmet divljenja i analize.

Le Corbusier i hrvatska arhitektura

Utjecaj Le Corbusiera prisutan je i u Hrvatskoj. Posebno se osjeća u radu arhitekata poput Ivana Vitića, koji je kroz racionalan pristup i jednostavne forme donosio duh modernizma u domaći kontekst.

Le Corbusier nije bio samo graditelj, već i vizionar koji je promijenio način na koji mislimo o životnom prostoru. Danas, u vremenu kad ponovno tražimo ravnotežu između funkcionalnosti, estetike i održivosti, njegove ideje ponovno dobivaju na aktualnosti – kao podsjetnik na to koliko moćna i odgovorna može biti arhitektura.

Nastavite čitati

Arhitektura i dizajn

Nikola Bašić: Arhitekt koji je more pretvorio u instrument

Otkrijte kako je Nikola Bašić Morskim orguljama spojio arhitekturu, prirodu i emociju – stvarajući jedno od najposebnijih mjesta na Jadranu

U svijetu arhitekture rijetki su oni koji stvaraju djela koja postaju emocionalni simboli čitavog naroda. Još je rjeđe da takav arhitekt dolazi iz male zemlje i svojim radom osvoji svijet. Nikola Bašić, zadarski arhitekt rođen 1946., upravo je takav slučaj. Njegovo djelo Morske orgulje učinilo ga je međunarodno poznatim – ne samo zbog inovacije, već zbog rijetke sposobnosti da poveže prostor, prirodu i emociju.

Nikola Bašić i duh Niemeyera

U Bašićevom radu prepoznaje se duhovna bliskost s Oscarom Niemeyerom – ne u stilu, već u filozofiji. Obojica odbacuju hladnu racionalnost i apstraktni univerzalizam modernizma. Umjesto toga, stvaraju arhitekturu koja reagira na krajolik, koja diše s lokalnom kulturom i izaziva osjećaj prisutnosti. Bašić, poput Niemeyera, vjeruje da prostor ne treba biti samo funkcionalan, već i poetski, senzualan i smislen.

Morske orgulje – arhitektura koja svira

Najpoznatije Bašićevo djelo, Morske orgulje u Zadru, završene su 2005. godine. Riječ je o interaktivnoj prostorno-glazbenoj instalaciji koja kombinira arhitekturu, inženjerstvo i prirodne sile – valove i vjetar. Nalaze se uz obalu, na zapadnom dijelu zadarske rive, gdje je nekoć bila zapuštena i neiskorištena morska linija.

Orgulje čini sustav cijevi i rezonantnih komora ugrađenih ispod širokih kamenih stuba koje se spuštaju u more. Valovi, gurajući zrak kroz cijevi različitih duljina i promjera, proizvode akustične tonove koji izlaze kroz otvore u gazištima. Zvuk koji nastaje nije kontroliran ni programiran – on je rezultat prirodne energije mora, uvijek drugačiji, spontan i meditativan.

Nakon Morskih orgulja, Bašić je na istom dijelu zadarske rive osmislio i instalaciju Pozdrav Suncu – krug staklenih ploča koje danju upijaju sunčevu energiju, a noću emitiraju svjetlosne efekte sinkronizirane s ritmom valova i zvukom orgulja.

Ranko Skansi: Majstor svjetla koji spaja znanost i dizajn

Svjetsko priznanje i lokalna osjetljivost

Morske orgulje su odmah po otvorenju stekle priznanja na međunarodnoj sceni, uključujući nagradu za europski urbani prostor. Bašićev rad hvaljen je kao primjer arhitekture budućnosti, one koja ne dominira prostorom, već ga nadopunjuje i oplemenjuje. Njegova sposobnost da u zvuku mora prepozna univerzalnu emociju stavlja ga uz bok arhitektima koji, poput Niemeyera, promišljaju svijet kroz ljepotu, kontekst i duhovnost.

Iako su Morske orgulje njegovo najpoznatije djelo, Nikola Bašić potpisuje i niz drugih značajnih projekata. Autor je urbanističkog plana obnove povijesne jezgre Zadra te niza projekata duž zadarske obale koji su pridonijeli identitetu grada kao suvremenog mediteranskog središta.

Projektirao je i memorijalni kompleks posvećen poginulim braniteljima Domovinskog rata na Srđu iznad Dubrovnika, koji u tišini i jednostavnosti prostora evocira duboku emociju. U sklopu Sveučilišta u Zadru osmislio je Studentski dom i obnovio kampus, a u širem području Dalmacije potpisuje nekoliko sakralnih i kulturnih objekata. Njegov rad često balansira između simbolike, konteksta i suvremenog izraza.

Nikola Bašić ostaje primjer kako arhitektura ne mora biti monumentalna da bi bila velika – ponekad je dovoljno da jednostavno sluša prirodu i pozove ljude da je osluškuju zajedno s njom.

Nastavite čitati

Kolumne

Pratite nas na drušvenim mrežama

Izbor urednice